Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door sncf231e
Vandaag om 12:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 12:11:27
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:44
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Baanplan kopstation voor grote baan  (gelezen 3357 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Baanplan kopstation voor grote baan
« Gepost op: 04 October 2016, 09:14:40 »
Heb me al zitten sufdenken aan het kop(doorrij)station dat ik in gedachten had voor op men baan op zolder.
In een ander topic waar ik de ganse baan had staan kwam het eigenlijk nooit goed, en zo kwam ik op het idee : laat ik gewoon de verschillende stukken van de baan eens gewoon in stukken kappen en vervolgens kijken waar we raken ?
Met dank aan ene Rolf Knipper en zijn baan van Elberfeld in een Miba die ik nog ergens had onderstoffen, ben ik op dit ontwerp uitgekomen, wat ruwweg een copy is van het plan van Elberfeld van hem :



Heel simpel in zijn eenvoud eigenlijk, en toch veel mogelijkheden.

Helemaal links heb je het station, met 1 stopspoor ( het onderste spoor ), de 6 andere sporen, lopen onder een perronoverkapping ( zwarte rechthoek ). Bedoeling is echter om de sporen links verder te laten gaan ( achter een wand, de 6 sporen terugbrengen tot 2, om verder een circkel te vormen rondom de zolder, en zo op een manier de rechtse kant van bovenstaand plan terug aan te komen ).
Het groene deel is wat goederenverlading/postverhandeling van vroeger. Geen idee nog niet hoe dit aan te kladen, aangezien ik vooral tijdperk 5/6 heb, maar ook wel wat leuks heb van daarvoor.
De 4 sporen rechts moeten verder doorgetrokken worden. Ik denk dat ik 1 paar ga laten afslagen naar het schaduwstation dat onder de baan komt, en het andere paar gaat dus de zolder helemaal rondgaan. Wel moet ik nog voor het station een soort kruising maken naar een tunnel, waar al het goederenverkeer ingaat, aangezien ze eigenlijk niet echt door het station zelf mogen.

Bovenstaand plan meet ongeveer 100 cm op 650 cm, dat geeft me nog een goede 3,5 meter om links en rechts bochten beginnen te maken om de cirkel van de zolder te beginnen maken. Ook naar diepte toe zou dit normaal geen probleem mogen geven.
Momenteel is het wel rechttoe-rechtaan, en de sporen iets schuin leggen is ook de bedoeling, met een kleine boog in, maar dat krijg ik in Scarm maar niet voor elkaar.

Wat vinden jullie van dit plan/idee ?

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2016, 11:47:04 »
Ziet er goed uit, alleen tussen de sporen weinig tot geen plek voor een perron, of de perrons worden heel smal??

Mvg,

Matthijs

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #2 Gepost op: 04 October 2016, 12:50:50 »
Mijn gedachte is ook dat perrons veel zouden toevoegen qua aankleding. Je zou doorgaande sporen kunnen voorzien in het station (zoals in Utrecht oid) zodat goederentreinen wel het station kunnen passeren, maar wel verder van de perrons af. Wat wordt de bouwstijl van het station?
Mvg, Bjorn.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #3 Gepost op: 04 October 2016, 13:16:44 »
Je onderste spoortje is maar vanaf 1 spoor bereikbaar. Dat lijkt mijn niet zo heel handig

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2016, 14:41:30 »
Matthijs : goed punt. Momenteel is het gewoon standaard Roco hart-hart afstand van 61,6 mm, wordt inderdaad wat smalletjes voor perrons.
Dutch : goede vraag. Mijn eerste idee was om te werken met Station Bonn van Kibri en bijhorende perronoverkappingen. Maar aangezien ik van de 6 sporen terug naar 2 wil gaan aan de linkse zijde, en er dus ook een grote stad zou bijkomen, waardoor ik een deel van de 6 sporen ondergronds zou willen krijgen om alles weg te werken, ga ik denk ik moderner moeten gaan, en denk ik dat ik op zelfbouw zal moeten overschakelen.
Johan : Heb je gelijk, hieronder mee aangepast.

Ondertussen al wat verder gedaan :



Het station linksboven ( lichtblauw ) met de overkaping van de 6 sporen zou dus via paar wissels links ervan samenkomen in een helix die uiteindelijk aan het lichtgroene spoor links uit de tunnel komt ( in deze overdekking eventueel ook aansluiting naar schaduwstation ).
Lichtgroene paradebaan gaat vervolgens bijna gans de zolder door, verdwijnt dan weer aan de andere kant in 2 tunnels, die via de helix terug omhoog gaan naar het gele spoor ( ook in deze helix eventueel een aansluiting naar een schaduwstation ). Gele spoor komt vervolgens terug toe op het station.
Halfweg het gele spoor is ook nog een aftakking naar een stoomtreindepot ( roze kleur ). 3 opstelsporen aan de bovenkant naar iets van warmtekrachtcentrale voor het depot, onderste 2 opstelsporen voor levering diesel en materialen voor het depot, en draaischijf met 9 opstelsporen.
Vanuit het station kan ook via het donkerblauwe spoor gereden worden naar rechts, echter gaat dit spoor op een gegeven moment tunnel in, helix in richting schaduwstation ( nog uit te tekenen ).
Paradespoor zou ook nog een grote brug moeten bevatten.
Al vind ik die kant momenteel "kaal" en weinig interessant op het eerste zicht.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2016, 11:31:34 »
Aangekleed ziet dat er dan normaal zo ongeveer uit :



De sporen in het station linksboven moeten inderdaad nog verder uit elkaar gelegd worden voor de perrons.
En achter de perronoverkapping zou het spoor dus verdwijnen in de berg waar de stad zou op liggen. Het feit dat dit in een rechte lijn zou moeten gebeuren, maakt het moeilijk verkoopbaar vind ik om dit met de zogezegde Station Bonn perronoverkapping te doen, maar zou denk ik beter uitkomen met een zelfbouw moderne strakke overkapping.

Het rechtse deel van de baan waar het treindepot komt gaat wat meer berg zijn met bos, bergwand met wijnranken.
Het paradespoor onderaan gaat over een rivier gaan, aangekleed met wa platteland, heuveltje misschien, al zou ik hier misschien ook nog wat industrie willen zetten op één of andere manier, zodat er ook wat rangeer mogelijkheden zijn, maar ik zie niet direct hoe, aangezien het dan misschien weer te druk wordt.
Iemand suggesties ?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2016, 23:26:14 »
Ik mis eigenlijk, wat ik bij een station van jouw formaat wel zou verwachten, een echt bijbehorend opstelterrein. Als je kijkt naar bijvoorbeeld München, Frankfurt, Rotterdam, Den Haag, etc. dan zie je dat bij die stations je tussen de opstelsporen door of langs de opstelsporen rijdt voordat je het station binnen komt. Bij jou moet je eerst over de hoofdbaan naar jouw opstelterrein toe.

Verder: kan je het station niet een slag scheef leggen (waarbij ik de "kopse" kant in de hoek zou leggen, dus rechts naar voren halen) waardoor je in de rechter achterhoek zowel wat opstel als wat ruimte voor een stad. Immers, bij een station met 7 sporen hoort toch wel een redelijke stad. Verder kan je wellicht je wisselstraat wat uitbreiden, waardoor bijvoorbeeld vanaf de voorste stationssporen 2 treinen tegelijk kunnen vertrekken of vertrekken/aankomen.

Nog een leuke variatiemogelijkheid: Als ik het goed zie, zakt het blauwe spoor weg. Kan je daar niet, vlak voordat je de tunnel in gaat, nog een kort stoptreinperron neerleggen in een tunnelbak/opengewerkte tunnelbak. Dan heb je nog wat activiteit voorin. Je paradebaan zou je met wat flauwere bochten net iets spannender kunnen maken, het is nu erg rechttoe rechtaan.

Voor je station: Wel eens naar Hamburg gekeken? Altona houdt daadwerkelijk midden in de stad gewoon op, Hbf ligt verdiept ten opzichte van straatniveau met meerdere wegen over de sporen heen en het stationsgebouw op +1 en +2, als de sporen 0 zijn. Berlijn is grotendeels andersom, daar liggen de sporen op veel punten hoger dan het straatniveau.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2016, 12:17:50 »
Onlangs las ik dit draadje en een ander, over een klein kopstation dat op pagina 6 allang niet meer klein is.

Wat is hier groot aan: het station telt 7 sporen, heeft een stevige wisselstraat, en een depot om de hoek Dat heeft het plan in het andere draadje niet. Althans, de wisselstraat is ook stevig, en er is ook een soort van depot om de hoek.

Dus wat is groot: het aantal sporen (7 waarvan 6 doorgaand, en eentje niet).
Het is ook eigenlijk geen kopstation, in mijn ogen.
Vanwege die 6 doorgaande sporen en het feit dat er toch echt maar 2 treinen uit en in kunnen (de dubbelsporen links en rechts van het stationsgebied), vraag ik me af of je het aantal stationsporen niet gewoon terug kunt brengen tot 4, of eventueel kunt denken aan 2 bundels van 3 met daartussen een perroneiland. Het middelste spoor van zo'n bundel komt niet langs het perron, en is voor treinen die niet stoppen, of goederentreinen.

Voor mijn gevoel is een perroneiland zo breed, dat je die 2 extra sporen alleen al moet schrappen om perrons te kunnen maken. Eenmaal geschrapt, versimpelt de wisselstraat ter rechterzijde.
"Less is more", als het om wissels gaat. Ik zou ook hosentragers inzetten in plaats van al die losse wissels: compacter, overzichtelijker, geen gekke treinbewegingen meer.

Het is een baan op zolder, dus waarschijnlijk met een schuin dak erachter. Je kunt er dan vanuit gaan dat een station van 25 cm hoogte ook 25 cm naar voren komt als de achterkant tegen het dak leunt. Dus stel het station is 20 diep, dan moet je al 50 cm vanaf de achterwand reserveren voor alleen het gebouw. Natuurlijk kun je besluiten om het gebouw door te zagen. Je zaagt er gewoon 1/3 vanaf. Maar dan nog red je het niet (in deze tekening).

Stel nou dat je in segmenten bouwt, en er een segment achter zet voor de enscenering van stationsgebouw en stadscontour. Heb je die ruimte?

Stel voor dat je als achtergrondposter een stadsmotief neemt, dan heb je nog minimaal anderhalve huizenrij nodig of minimaal een arcademuur met halve huizen om de diepte te suggereren die nodig is, maar ook dan speelt een schuin dakbeschot je parten, omdat de poster schuin hangt.

Ik denk dat je plan nog lang niet is uitgerijpt. Omdat je de ruimte volgeplempt hebt met sporen, waar huizen, wegen, stadsbeeld en station dat onmogelijk maken.


Als ik het goed begrijp dan zijn al je helixen zo getekend dat het stijgende spoor de buitenbocht volt, en het dalende spoor de binnenbocht (dus rechtsrijdend, DB):

En dat remt dan de creativiteit om sporen in een schuine lijn te leggen, met hetzij de linker spiraal wat naar voren (dus omgeklapt), hetzij de rechter spiraal naar voren. Misschien moet je dat idee los laten: bij een toereikend grote radius komt een trein toch wel boven.
« Laatst bewerkt op: 09 November 2016, 17:20:26 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Baanplan kopstation voor grote baan
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2016, 09:19:43 »
Plan is ietswat verder uitgewerkt :



Heb het plan eigenlijk opnieuw gemaakt gebasaard op het eerste. Dus alles licht nog wel recht, bedoeling is uiteindelijk wel dat het station gedeelte ( lichtblauw linksboven ) onder een hoek komt te liggen tov de rand van de baan, zodat het iets minder spartaans overkomt.
Idem voor het (rode) depot rechts, ligt nu parallel met de baan, gaat ook een flauwe bocht in zich krijgen.
Het paradespoor ( donkerroze gedeelte ) onderaan ligt wel ongeveer hoe het zou moeten komen.

Wat wel volledig toegevoegd is nu, is het schaduwstation.
Dit is enderzijds toegankelijk via de spiraal rechtsboven, waar de sporen vervolgens gelijk onder het hoofdspoor lopen en onder de spiraal rechtsonder door komen om dan op het schaduwstation toe te komen en op te splitsen in 2 bundels van elk 6 sporen.
Vandaaruit gaat het via de spiraal linksonder terug wat hoger om in de berg linksboven terug op de hoofdlijn aan te sluiten.

De baan wordt Duits, en dus zal er overal op de hoofdsporen rechts gereden worden.
Als ik het goed gevolgd heb, zou het moeten mogelijk zijn om alle goederentreinen steeds rondom het station te laten gaan ( uitgaand dat ze er niet heen mogen ).
Ook zou onafhankelijk van op welk spoor men rijdt de treinen in het schaduwstation op de opstelsporen moeten raken.

Het gele deel bovenaan is goederenontvangst/post ofzo, nog niet specifiek iets ingepland.

Ben nog wel aan het nadenken over een extra industrielijntje dat aftakt op het paradespoor linksonder, om wat te kunnen rangeren, op een nog aan te zetten stuk module ofzo.

Is de baan realistisch ? Is al aangegeven door iemand : geen opstelterreinen voor het station ( al kan je mits wat fantasie uitgaan dat die opstelsporen ergens zijn achter/naast het depot ), en Antwerpen Centraal heeft ook nooit echt opstelsporen gehad, enkel een wisselstraat tot Antwerpen Berchem.
Dus echt realistisch is het niet, is ook niet men bedoeling. Bedoeling is dat het een baan wordt waar leuk op gereden kan worden, en ook nog wat plezier te maken is door met de stoomloks in het stoomdepot te spelen en wat te rangeren.

Wat denken jullie van de opstelling ?