Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door mass am see
Vandaag om 16:18:47
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 2)  (gelezen 3955 keer)

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 2)
« Gepost op: 03 oktober 2016, 21:13:20 »
Beste Medebouwer,

Ik heb een aardige baan operationeel (volledig gedigitaliseerd) en rijdend met Koploper (onder de naam Lagebroek http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56630.0). Nu heb ik een aantal demo-modeltreinbanen en vele foto's op internet gezien van modeltreinbanen met Tillig Elite rails. Ik heb er een paar gekocht en het zijn hele mooie rails. Vraagt wel meer inspanning dan de huidige Fleischmann Profigleis. Nu is het veel, heel veel rails en ik wil in het zicht naar minder  ;) :)

Nu ben ik hard aan het ontwerpen geslagen en loop ik tegen een uitdaging aan van 19 naar 1 naar 17. Wie ziet er een mooie elegante oplossing om van 1 naar 17 te komen? En dan wel binnen de blauwe lijnen blijven. Groter mag het baanoppervlak niet worden. Andere op- en aanmerkingen zijn ook welkom.

In het zicht (oranje) niveau 0, beetje groen is niveau -1 en dan naar -2 en -3 voor het schaduwstation / opstelsporen. Niveau 0 en -1 heb ik al de andere twee nog niet


Bedankt

[/url
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2016, 22:21:32 door BAD »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 2)
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2016, 13:36:44 »
Ik vermoed dat spoor 1 een bepaalde minimale lengte moet hebben c.q. moet houden en dat brengt mij op de volgende vraag. Wat is de functie van spoor 1 ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 2)
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2016, 13:42:49 »
het heeft veel weg van dit ontwerp http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=30336&start=25

Kan je 7 en 8 niet langer maken als uithaal spoor?

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 3)
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2017, 21:39:12 »
Weer druk aan het tekenen geweest. Zoveel moois van Tillig Elite voorbij zien komen. Ben ook al wat aan het oefenen met Tillig Elite en ballasten en wisselaandrijvingen (die komen niet direct onder de wissels maar met verenstaaldraad verder op aan een servo). Dat heeft mij aan het denken en ontwerpen weer gezet. De huidige baan is operationeel, maar toch ik wil iets anders, alleen de ruimte is beperkt om op de bouwen 5,5 x 1,2. Het gaat mij echt om het station met een paar kleine stukje parade spoor. Het enige nadeel is dat ik met hellingen moet werken.

Hebben jullie suggesties om de hellingen minder stijl te krijgen. De hoogte staat vermeld op de lay-outs. Het zijn drie niveaus: 0 - station; -1 samenkomen van de sporen van niveau 0 om naar -2 te kunnen gaan; -2 opstel sporen voor treinstellen (doodlopend) en getrokken treinen. Er moet nog wel een kleine wisselstraat op de helling van -1 naar -2 komen om de treinstellen te kunnen laten wisselen van in- en uitrijden.

In het schaduwstation (-2) en een gedeelte op niveau -1 komen de oude Fleischmann Profi rails te liggen, de rest is dan Tillig Elite. Als ondergrond neem ik blauwe isolatie (die niet ik op het hout vast) van de bekende bouwmarkt en daarop worden kurken stroken gelijmd. Houten frame van 12mm / 15 mm populieren multitriplex. Maar dan moet ik nog nadenken over hoe ik netjes kan boren zonder dat het hout aan de onder-/achterkant gaat splinteren. Dat vind ik zo zonde. Tips? Hellingen ga ik maken met draadstangen.

Hebben jullie nog andere suggesties ter overweging? Waarvoor Dank!

Bijgevoegd de link naar pdf-bestanden (voor een betere kwaliteit):
https://drive.google.com/open?id=0BxILj246r7VxZndfWmhvaDdvTnM
https://drive.google.com/open?id=0BxILj246r7VxQXR2ZVlfR1VFeEU
https://drive.google.com/open?id=0BxILj246r7VxSHREai1aZ0NFVlU

En een WinTr..k link:
https://drive.google.com/open?id=0BxILj246r7VxTEJNejVQS1pNMUU


« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 21:57:08 door BAD »

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 2)
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2017, 21:50:42 »
Toch nog aan het puzzelen geweest, het schaduwstation wordt van Fleischmann Profirail en andere rails wordt van Tillig Elite H0 met kurk en bouwmarkt isolatie. Dan hoor je de trein bijna geen geluid meer maken. Alleen het geluid van wisselaandrijfmotoren van Tillig nog wat op verzinnen. Heb een proefopstelling; schroef ze vast met rubber ringetjes tussen de wisselaandrijving en de houtplaat. Help iets maar niet veel :-(

Nog opmerkingen en of aanvulling die ik ter overweging kan nemen?
grijs: bovenste niveau (lange perrons en lange trein - 5 tot 6 personenwagen en ook dus redelijk lange goederentreinen)
rose: van bovenste niveau naar midden niveau en omgekeerd (lang parade spoor)
blauw: midden niveau
rood: van midden niveau naar onderste niveau en omgekeerd
bruinig: onderste niveau (keerlus)

Ben ook nog op zoek naar een idee voor een goed onderstel van een treintafel die verrijdbaar is en dat bij dit ontwerp past (550cm x 122cm).

« Laatst bewerkt op: 24 december 2017, 21:52:20 door BAD »

BAD

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Nieuw ontwerp Lagebroek (versie 2)
« Reactie #5 Gepost op: 09 september 2018, 21:31:53 »


Toch nog druk aan het stoeien om de bochten wat ruimer te krijgen. Dus opmerkingen zijn welkom! De rails in het zicht wordt Tillig Elite en de wissel worden aangedreven met servo motoren. De baan wordt maximaal 1,22m breedt i.v.m. standaard maat van de houtplaten bij de doe-het-zelf winkels :-) De hellingen zijn maximaal 2,5% dus volgens mij moet dat goed komen. Ik rijd veelal met nederlands materiaal.