Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein Duits kopstationnetje door Lucien
Vandaag om 14:14:31
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
Vandaag om 14:12:04
Rivarossi DB 627 pimpen. door Dave.......
Vandaag om 14:01:53
Toekomstig project: "Slopershamer" door tijgernootje
Vandaag om 14:01:41
BNLS-Module: "L'Esimé" door Hendrik Jan
Vandaag om 13:57:36
Stadtstrecke in spoor 1 door Ferry As
Vandaag om 13:55:09
Viessmann verlichting door peco
Vandaag om 13:53:03
Rotterdamse ongevallentrein (jaren vijftig) door NS8714
Vandaag om 13:36:14
Herinnering aan spoorlijn in Woudenberg door zuylen
Vandaag om 13:30:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 13:27:46
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:26:49
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
Vandaag om 13:26:05
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 13:25:36
Rollenbank in Spoor-1 door tijgernootje
Vandaag om 13:24:15
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 13:12:56
Den Bosch Onder Stoom 2018 - edit: 29 September 2018 - door Rondje_HO
Vandaag om 12:53:58
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:47:03
Wordt het nu eindelijk eens iets? door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:22
19 Toen door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 12:28:20
Zijn er hobbisten onder ons die hun baan besturen met een touchscreen laptop?? door Railroadtycoon
Vandaag om 12:06:54
Blikken opwindtrein door sncf231e
Vandaag om 11:35:33
  

Auteur Topic: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors  (gelezen 4045 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
  • Busje rijden...
September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Gepost op: 28 september 2016, 18:27:54 »
Reeds enige tijd geleden is uw verslaggeven afgereisd naar Maastricht (toch nog 6 kilometer, moest de Maas over...), om Op Bezoek te gaan Bij J. Moors.
Sinds  1994 is hij bezig geweest met het plannen en uittekenen van een nieuwe modelbaan. Dit alles werd nog gedaan op papier in schaal 1 op 20, waarbij  hij H.O. schaal (1 op 87) voor schaal 1 op 1 uitging.
Hierbij werd gekozen voor een modulebaan omdat toen al bekend was dat deze modelbaan zou gaan verhuizen.
Ondanks dat de modelbaanlengte 6 meter bedraagt, was het toch flink puzzelen om binnen deze lengte een realistische uitstraling te tonen.

Het concept bestaat uit een Limburgse spoorlijn waardoor er een Nederlandse spoorlijn uitgebeeld kon worden met toch enig reliëf in het landschap, zonder storende en/of niet kloppende verdwijnpunten zoals tunnelportalen.
Verder geeft de weliswaar fictieve locatie, de mogelijkheid om grensoverschrijdend verkeer te tonen vanuit Duitsland en België.

In 1996 is hij aan het bouwen aan een in Limburg gesitueerde modelbaan, welke in 2014 helemaal afgerond is. Uitgebeeld wordt een station tussen eind jaren ’50 en begin jaren ’70. Zo kan er met elektrisch materieel, dieselmaterieel en een enkele stoomlok gereden worden. Wel is de scenery zo gemaakt dan een modernere trein niet zal vloeken met de omgeving.

Eerst even een korte tijdlijn. In 1996 is gestart met de bouw van deze modelbaan. Na 3 maanden was deze in principe al rijklaar. Zoals menig modelbouwer overkomt, moest ook deze baan eenmaal verhuisd worden. Dit gebeurde in 2002. Vanaf 2003 is er gestart met de scenery. Dit heeft geduurd tot 2012 voordat het helemaal klaar was. Voorheen werd deze baan met simpele schakelaars en zonder blokbeveiliging bestuurd. In 2012 werd er, samen met iemand van de modelspoorclub, een zelfbedacht bloksysteem ingebouwd. 1,5 jaar lang werd er 1 avond in de week gewerkt, dat in totaal 6 kratten bier heeft gekost.

Baanbouw

Over de baanbouw wordt er hier niet veel gesproken. In het reeds bestaande topic over deze baan legt de bouwer zelf haarfijn uit hoe de baan is opgebouwd. Wat wel het vermelden waard is, zijn de verdwijnpunten op de baan. Daar het een Limburgse/Nederlandse baan is, kunnen er natuurlijk geen tunnelportalen geplaatst worden. Daarvoor moest een oplossing gevonden worden. Deze werd gevonden in de manier waarop de helices geconstrueerd zijn. Door het station diagonaal te leggen (voor meer spoorlengte) en het spoor met de klok mee te laten dalen, wordt de illusie gecreëerd dat het spoor ergens achter verdwijnt. Uit het zicht blijft het spoor gewoon dalen en verdwijnt uiteindelijk. Met deze methoden zijn er geen tunnelportalen nodig en kan de trein toch het schaduwstation bereiken.

Scenery

De onderbouw van de scenery bestaat uit piepschuim, waarop een laag papier is aangebracht. Nadat het papier geverfd was, werd er een filtermat aangebracht, welke vastgelijmd is met ingekleurde houtlijm. Als laatste werd er strooisel van Woodland Scenics aangebracht en vastgezet met Bison spuitlijm. Verder zijn alle bomen van zeeschuim gemaakt. De gebouwen die op de baan staan zijn standaard huisjes. Niet geheel volgens de handleiding in elkaar gezet, maar hier en daar aangepast en ingekleurd, zodat het beter in de scenery past. De gebruikte seinen op de baan zijn van Henckens. Verder heeft deze baan ook bovenleiding. Op de 4 masten in het station na, zijn de masten jaren eerder gekocht bij “een zelfbouwer uit Uden”. De 4 masten in het station zijn zelf gebouwd, omdat deze anders met het perron in de knoei kwamen. Rijdraad is uit praktisch oogpunt niet aangebracht. Wel rijden de treinen met de pantograaf omhoog. De uitslag van de pantograaf wordt beperkt door hele dunne wikkeldraad die gebruikt wordt bij electro motoren. Verder is vrijwel in elk huisje verlichting aangebracht. De verlichting is mooi gedimd, waardoor deze een realistische sterkte heeft. Tussen de rangeersporen zijn ook een beperkt aantal lampen aangebracht. In de werkelijkheid was er ook nauwelijks verlichting op rangeersporen, dus op de modelbaan is dat ook maar summier. Als aller aller laatste is er een achtergrond aangebracht. Voorheen was er een strak blauwe achtergrond, maar nadat de baan helemaal klaar was, is dit vervangen door een geschilderde achtergrond, zoals te zien is op de foto’s.

Techniek

De gehele baan wordt sinds het begin analoog aangestuurd. Wel is de besturing gedurende de jaren veranderd en verbeterd. Eerst was het puur analoog, sporen in- en uitschakelen met schakelaartjes en geen bloksysteem. In 2012 is gestart met het inbouwen van een bloksysteem en rijweg reservering welke beveiligd is via de daglicht seinen. Dit systeem is ontwikkeld door een mede-clublid. De printen zijn zelf gemaakt met behulp van een CNC-frees. Samen met dit clublid is er sinds 2012 1 avond per week, 1,5 jaar lang gewerkt aan het ombouwen van de modelbaan. 6 kratten bier later was het dan toch helemaal af en functioneert alles.
Ook zijn op strategische plaatsen ontkoppelaars aangebracht op het rangeer emplacement. Om soepeler te kunnen rangeren zijn er wel een aantal wijzigingen aangebracht aan de koppelingen, te weten:
-   De koppelbeugels zijn licht omhoog gebogen
-   De haakjes waarachter de beugel valt zijn een beetje afgevijld
-   De terugveer-lipjes (die de beugel omlaag drukken) zijn verwijderd

Ik zeg, genoeg tekst, tijd voor plaatjes!

- Overzicht -










- Dorp -









- Station-






- Depot -




- Achtergrond -






- Koppelingen -





- Elektronica -




« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2016, 08:56:47 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4481
  • Team Mitropa
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #1 Gepost op: 28 september 2016, 22:49:54 »
Mooie baan , ik heb hem ook al een paar keer bekeken bij mijn bezoek aan Johan (y)
Ik mis wel tramrijtuigjes op de foto`s  ;D
Gr Jan

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5940
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #2 Gepost op: 28 september 2016, 23:07:32 »
Dat ziet er mooi uit. Wat een mega batterij aan printjes op de laatste foto!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
  • Busje rijden...
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2016, 07:14:36 »
Ik mis wel tramrijtuigjes op de foto`s  ;D

Op de planning staat om nog een keer op bezoek te gaan, maar dan speciaal voor zijn LTM-rijtuigen en andere b(r)ouwsels in styreen :)
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9664
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2016, 07:22:39 »
Mooie reportage! (y)

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2016, 08:28:16 »
Dat belletje bij de uitgang van het schaduwstation: waar wordt dat voor gebruikt? Die intrigeert me.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1650
  • Busje rijden...
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2016, 08:51:06 »
Daar rechts zit een stukje uitbouw (moet "het buitenland" voorstellen zeg maar), en als je met 2 man aan het rijden bent, kun je op dat belletje rammelen dat je een trein klaar hebt die vanuit "het buitenland" naar het station kan komen ;D

Meer is 't niet...
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • stroomlijners
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2016, 09:03:32 »
Servé
Een erg mooie baan.
 (y) (y)
Groet Ed

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2016, 10:00:17 »
Wow zeg! Wat een super mooie baan!
Gr,

Jan Willem

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 723
    • J.M.Models
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2016, 00:10:07 »
Dank u voor de reacties.
In de schakelkast zitten inderdaad veel printjes. Dat komt omdat de besturing uit verschillende functieprints bestaan. O.a. wissel-print / detectieprint / seinprint / spanningsregelaar / polarisatieprint (rijrichting). Ieder blok bestaat uit deze prints. Meerdere blokken betekend meerdere prints en dat telt al gauw snel op.

Deze zijn helemaal zelf gemaakt zonder SMD componentjes, maar wel met onderdelen die nog uit de "guldentijd" kwamen en toen nog heel betaalbaar waren.
Hierdoor ziet het er groter uit dan het eigenlijk is. Het voordeel is wel dat er bij een eventuele storing, snel van print gewisseld kan worden en het per print voor mij toch overzichtelijk blijft door de grotere componenten.

Het is inderdaad heel wat anders dan bijv. Dinamo, maar wel zelf gemaakt met een clublid samen (die de schema's ontworpen had).

Groet, J. Moors.
werken met cnc fresen is voor mij een uitkomst.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 9620
  • No more OT.....
    • Team USA Metusa Junction
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2016, 09:40:00 »
Indrukwekkend hoor (y) Mooie baan! Ook bijzonder dat ze in je huiskamer staat. Ik mag veel maar dat krijg ik hier niet voor elkaar ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3073
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2016, 10:35:54 »
Dat ziet er allemaal prachtig uit. Ook de analoge besturing ziet er indrukwekkend uit! :)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3073
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2016, 10:37:16 »
9