Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
  

Auteur Topic: Roco Plan T, Te weinig vermogen voor hellingen?  (gelezen 6223 keer)

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Roco Plan T, Te weinig vermogen voor hellingen?
« Gepost op: 25 September 2016, 19:31:31 »
Ik rij analoog, gelijkstroom. Gehele baan beveiligd en voorzien van standaard spanning met afrem en optrekmodules. T.o.v. van alle andere locomotieven en treinstellen van verschillende merken blijft plan T van Roco sterk achter qua vermogen.( komt bijna niet weg op lichte helling).
Wie weet wat ik hieraan kan doen?
« Laatst bewerkt op: 07 October 2016, 22:24:46 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2016, 20:03:43 »
Pieter, wat is een lichte helling? Hoeveel stijgingspercentage, dus hoeveel cm stijging op een meter? Pas dan kunnen we er iets van vinden of zeggen :)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2016, 20:06:35 »
Daarbij; hoe oud is t treinstel, hoeveel heeftie gereden en is die misschien toe aan onderhoud? Het reinigen van de motor kan veel vermogen opleveren. En het controleren van de sleepcontacten ook.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #3 Gepost op: 25 September 2016, 20:25:21 »
Citaat
... blijft plan T van Roco sterk achter qua vermogen.( komt bijna niet weg op lichte helling).
Heb je de stroom wel eens gemeten, is die ook echt lager dan bij andere motoren?

Als de antislipbandjes zijn uitgelubberd, draait het wiel wel, maar binnen die bandjes, dus wel toeren maken maar niet vooruit komen.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2016, 21:18:26 »
Beste Pieter,

Allereerst hartelijk welkom op dit forum!

Betreft de helling een rechte helling of zit er een bocht in? Ook dat speelt mee.
Heb je dit probleem ook als je het treinstel de zelfde helling op laat rijden maar dan met een omgekeerd treinstel?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #5 Gepost op: 27 September 2016, 22:08:27 »
Allen dank voor de reacties. Het treinstel is in feite nieuw ( 2 jaar oud, misschien 3 uur gereden) De hellingshoek is ongeveer 2 procent. Andere terinstellen Zoals Plan V en andere locs van Roco, Piko, Acme met 4 of 5 rijtuigen trekken vanuit stilstand met dezelfde optrekmodule (UBS, systeem Lauer) probleemloos op.
Graag zie ik nieuwe reacties tegemoet. Alvast dank daarvoor.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #6 Gepost op: 28 September 2016, 03:31:50 »
Alle wielen in het aangedreven draaistel asb geven? Of de twee wielen met asb kruislings plaatsen? Bij de Trix Koploper schijnt dat te helpen. Zelfde probleem. Cardanaandrijving op maar één draaistel is niet ideaal bij een vierdelig treinstel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #7 Gepost op: 28 September 2016, 12:04:19 »
Slippen de wielen op een helling of wil de motor niet op toeren komen? Bij slippende wielen kan je inderdaad proberen wat extra anti slip bandjes te scoren. En ook controleren of het draaistel voldoende bewegingsvrijheid heeft om te kantelen bij een helling (hier ging het mis bij de Trix Koploper waardoor de as met asb als het ware opgetild werd en dus geen contact meer maakt met de rails). Draadjes van de stroomafname kunnen de beweging hinderen wellicht. Anti slipbandjes kunnen ook verouderen als ze in de doos zitten, vervangen door soepele verse bandjes kan helpen.

Als de motor simpelweg maar gaat staan brommen dan is er wat anders aan de hand. De roco motor zou met gemak voldoende vermogen moeten hebben voor 4 bakken dus is hij defect of is de aandrijving gewoon erg stroef en blokkeert deze bij een helling

Succes met uitvogelen

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #8 Gepost op: 28 September 2016, 12:52:37 »
Heel vreemd, heb zelf ook zo`n treinstel en met helling van 2,5% in een boog trekt het mijne feilloos op.
Qua rijtijd, komt de mijne op hooguit 4 uur.

Ik zou zeggen, de kap eraf en kijken waar iets niet goed gaat.
Net wat Robert (Biesje) schrijft:
Draait de motor wel en de wielen niet...?
Of draaien de wielen wel maar de antislipbanden niet...?
Zijn de wielen vrij om rond te draaien? zit er geen troep tussen....? (tapijtrijden?!?)
Kunnen de draaistellen vrij rond draaien....?, maar ook op en neer...?
Zit de kast van de cardan wel goed dicht geklikt...?

Om maar wat te noemen...
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #9 Gepost op: 29 September 2016, 19:36:15 »
En Pieter, al wat wijzer geworden?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Pieter Smit

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2016, 22:47:11 »
En wederom allen dank. De wielen slippen niet, de draaistellen hebben alle vrijheid om te bewegen, zowel horizontaal als verticaal. Er is inderdaad wel sprake van ' brommen' van de motor. Mij lijkt dat van vervuiling van de motor geen sprake kan zijn. Het lijkt mij echt in het motorvermogen te zitten. Als analoge rijder heb ik de weerstanden in de printplaat (1,6 Ohm) ook overbrugd. Ook dat biedt geen soulaas........ Dan toch een andere motor proberen? Overigens rijdt het treinstel op de vlakke baan buitengewoon goed!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #11 Gepost op: 03 October 2016, 01:26:24 »
Dat is wel heel apart. De standaard Roco motor heeft zeker genoeg vermogen om een 4 delig treinstelletje heen en weer te slepen. het is immers dezelfde motor die bv ook in een NS 1600 zit of een DB br103, deze loks kunnen makkelijk 10 rijtuigen trekken als het niet meer is. De motor is dus defect of er zit toch iets stroefs in de aandrijving.

De 'weerstanden' zijn waarschijnlijk de ontstoorspoelen (groenig blauwe fliepjes). Deze kunnen gewoon blijven zitten en halen geen motorvermogen weg in normale omstandigheden. Ze zorgen alleen dat (analoge) radio en TV niet gaan pruttelen als je trein rijdt.

Aangezien de garantie na 2 jaar een lastige uitdaging is ben je afhankelijk van welwillendheid van de verkoper of een andere specialzaak waar ze wel van een uitdaging houden. Of eventueel modelspoorders in de buurt die je willen helpen. Wellicht iemand die ook een plan T heeft en wil experimenteren met motor wisselen. Ik heb geen Plan T maar als je langs wilt komen in Lelystad wil ik er wel even naar kijken. Ik ben best handig in problemen oplossen maar heb natuurlijk geen bak met plan T onderdelen. Ik kan allicht wat dingen doormeten en mocht mijn plan V motor ook in een plan T passen dan kunnen we dit proberen. Ook de motor loskoppelen (worm ook) en kijken of de wielen en tandwielen vrij kunnen draaien is een goede test.

Succes met deze uitdaging (problemen bestaan niet, alleen uitdagingen)

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2016, 05:54:08 »
Verplaats eens één wiel met asb naar de andere aangedreven as.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jurrie-burrie

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2016, 11:11:20 »
Hallo

Ik had een 2ehands plan to op dit forum gekocht.
Dat ik hem in huis had bleek dat er 1 as vaststond.
Die had gewoon geen ruimte in zijn aslagers.
Er zat al een vlak kantje op de as.

Wellicht heeft u dat ook?

Groet jurgen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Meer vermogen voor plan T Roco
« Reactie #14 Gepost op: 03 October 2016, 11:41:22 »
Tja, als de motor echt tot stilstand komt ben je een beetje klaar... wielen met bandjes verplaatsen enzo gaat je dan niet helpen, wordt gewoon een nieuwe motor plaatsen. Maaarrrrrr....
Wat in het verleden weleens een probleem is geweest bij roco-locs zijn slippende cardanaskogeltjes op de motoras, bij zwaardere belasting bleef de motor wel draaien maar de rest van de aandrijving bleef stilstaan. Omdat ik je hoor over brommen kon dat weleens een punt zijn. Een motor die stilvalt omdat er te weinig kracht in zit kan zeker ook brommen maar dat is een ander geluid (bij een analoge trafo hoor je uit een geblokkeerde motor een 50Hz-brom, vaste frequentie dus, geluid wordt wel harder als je de trafo opendraait maar niet hoger. Bij draaiende motor met slippende cardan hoor je gewoon de motor lopen, dus als je de trafo open draait wordt het geluid harder en hoger.)
Ik ken de constructie van die treinstellen niet goed dus weet niet of het mogelijk is op een enigszins makkelijke manier te kunnen testrijden met een motorwagen die zover uit elkaar gehaald is dat je kunt zien of de motor draait als je het stel tegenhoudt... Als het een slippende cardan is wordt de reparatie in elk geval een stuk goedkoper dan een nieuwe motor, dus ik zou proberen dat even uit te zoeken.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2016, 11:44:17 door Floris Dilz »