Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm  (gelezen 12311 keer)

Lvdwerf

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2007, 19:28:01 »
voor N-spoor zijn van FL* geloof ik de nummers 8102 en/of 8189 bruikbaar (effe de site doorgesnuffeld)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2007, 19:33:22 »
Inderdaad, ik heb het even nagekeken. Al staat de 8102 als niet meer leverbaar dus dat wordt op beurzen zoeken. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2007, 16:59:37 »
Het rijtuig van BAM is ook een ex-ONE vrachtrijtuig, net als de twee koppelwagens van NS die door Olaf gebouwd gaan worden.

Martijn

Ho ho, eerst maar eens met één beginnen ;)

Ondertussen is de verbouwing wat verder gevorderd. Ik had de bak in de gele lak staan toen ik vond dat er hoogspanningskabels op de bak moesten komen. Met de dichtgemaakte ramen zou het immers een enigzins saai rijtuig worden, dus een paar details erbij leek mij gewenst. Deze kabels hangen in een uitsparing op de hoek van de kopwand en de zijwand. Sachsenmodelle heeft deze uitsparingen niet gemaakt en ze zijn ook niet los in de doos meegeleverd, dus die moeten door eigen creatief gedrag ontstaan. Door deze late knutselaarij moest het geel wat bijgewerkt worden, wat niet naar tevredenheid lukte. Omdat het geel op meer plekken niet helemaal naar mijn zin was heb ik de bak weer licht afgeschuurd en opnieuw in de primer gezet. Ik gebruik trouwens de grijze primer van Tamiya en omdat het geel daar de eerste keer niet echt lekker dekkend op te krijgen was, spoot ik nu eerst een laagje wit over de primer en daarna pas het geel. Dit ging uiteraard veel beter.
 
De bak staat nu afgeplakt te wachten tot hij naar buiten mag om behandeld te worden met een blauwe spuitbus, maar omdat het daar vandaag erg nat is moet dat nog even wachten ;)
Het dak is ook gespoten: eerst helemaal geel, dan de gele band aan de onderzijde afplakken en de rest 'gunshippen'. De gele band is op enkele plaatsen niet helemaal strak en wat te breed, dus misschien doe ik dat nog een keer opnieuw.
Onder de bodemplaat hangt aan één kopeinde, maar aan beide zijden, een handremwiel. Sachsenmodelle heeft dat detail ook niet meegefabriekt, dus dat moeten we ook al zelf doen. Een klein vierkant stukkie styreen werd tegen de rangeertrede geplakt. Hierna werd de bodemplaat eerst geheel blauw gespoten, waarna vervolgens de blauwe band werd afgeplakt en de rest weer met een gunship werd behandeld. Tot slot weer het hele ding afplakken en inpakken om de buffers en bufferbalken zwart te spuiten. Van een Roco goederenwagen werden de handremwielen gepikt en rood gemaakt. In het vierkante stukje styreen werd vervolgens een gaatje geboord van 1mm waarin het handremwiel werd vastgelijmd. Dit moet precies gebeuren omdat het wiel aan de ene zijde tegen de rangeertrede zit en aan de ander kant moet het draaistel de ruimte hebben om te kunnen draaien.

In de bodemplaat heb ik verder nog aan beide uiteinden en in het midden gaatjes geboord waar straks M2-boutjes doorheen gaan om de kap vast te zetten.

Later weer meer.     
Meer NS in spoor 1!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2007, 17:23:57 »
Hey Olav,

hoe heb je dat dak precies losgekregen? Ik moet dat dak van mijn NS-Int Df van Sächsenmodelle ook even open maken namelijk, maar dat wil maar niet lukken...

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2007, 17:57:28 »
Hoi Erwim ;),

Dat dak moet je van binnenuit losmaken door met een schroevendraaiertje tegen de lipjes te drukken. Kan een beetje moeilijk gaan, gewoon wat harder duwen. Ik geloof niet dat je snel iets molt, het kan wel wat hebben.
Vergeet trouwens niet de lichtgrijze rand aan de onderzijde van de bak te gunshippen als je het dak hebt gedaan, want dat is vermoed ik de reden om het dak los te halen :) ;) (moet ik bij mijn Int Df 054 en twee Riva slaaprijtuigen ook nog doen).

OlaF
« Laatst bewerkt op: 02 december 2007, 22:15:47 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Meer NS in spoor 1!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1475
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2007, 18:54:05 »
He, van binnen uit? Aan de onderkant zie ik geen gaten waar een schroevendraaier in kan. Ik neem aan dat je dan bedoeld dat ik een schroevendraaier tussen de bak en het rijtuigdak moet wrikken? Ik vrees dat hierdoor beschadigingen aan de bak kunnen ontstaan... Of bedoel je iets totaal anders?

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2007, 20:20:58 »
Ik bedoel iets totaal anders: je moet de kap met dak van de bodemplaat halen. Dan zie je aan de binnenkant aan elke zijde het dak met vijf lipjes vastgeklikt zitten aan de bak. De twee pootjes, waaruit zo'n lipje bestaat, een beetje naar elkaar toedrukken en je scheidt het dak zo van de bak. Het is allemaal een stukje taart eigenlijk, maar je moet het even weten. 
« Laatst bewerkt op: 02 december 2007, 22:18:47 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #22 Gepost op: 10 december 2007, 10:42:09 »
Volgens mij is dit de BAM-versie op de achtergrond.
Verbeter me als het niet zo is :P



Zaterdag 1 december bij Rdam Centraal. Foto gemaakt met mobiel
« Laatst bewerkt op: 10 december 2007, 10:53:32 door Bart Tigges »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #23 Gepost op: 10 december 2007, 11:24:44 »
Hé... zouden daar transfers voor bestaan?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2007, 14:44:07 »
Volgens mij is dit de BAM-versie op de achtergrond.
Verbeter me als het niet zo is :P

Klopt als een bus! Zie voor meer info over dit rijtuig: http://www.martijnhaman.nl/bamrail.htm en http://www.martijnhaman.nl/meetrijtuigen_p2.htm

Let wel even op dat het BAM-rijtuig verbouwd is en dus afwijkt van de vracht-/koppelrijtuigen. Zo heeft het BAM-rijtuigen ramen gekregen en zijn de rolluiken op de kopzijden dichtgezet. Op de foto van Sikje248 is dit niet te zien omdat die de zijde zonder ramen toont.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 13 december 2007, 14:46:01 door martijnhaman »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2007, 14:51:34 »
Volgens mij is dit de BAM-versie op de achtergrond.
Verbeter me als het niet zo is :P



Zaterdag 1 december bij Rdam Centraal. Foto gemaakt met mobiel

Dat rijtuig van de BAM staat al de hele week op Rdam Centraal (misschien al langer). Hij stond er gister nog  ;D. Ik zie hem altijd als ik de trein richting Utrecht pak op Rdam Centraal (en dat is 3x per week)

mvg,

Matthijs

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2007, 14:51:57 »
Vreemd, ik mis de plaatjes, jullie ook?
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2007, 14:52:55 »
Ja klopt de Upload Server van BNLS ligt er uit tot vanavond, zie draadje over de upload server  8)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7669.msg116562#new

mvg,

Matthijs

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #28 Gepost op: 16 december 2007, 14:55:48 »
Weer een stap verder. Toen het onlangs buiten een keer tegelijkertijd licht en droog was is de blauwe band op de bak gespoten, waarmee al het spuitwerk klaar was. Bijna klaar eigenlijk, want de gele streep op het dak is inderdaad nog wat bijgewerkt en is nu strakker.
De orginele draaistellen van Sachsenmodelle waren wat eenvoudig en niet echt gedetailleerd. Bij Roco werden veel mooiere exemplaren (van het zelfde type) besteld. Met wat kleine wijzigingen passen deze prima onder de bak. De diameter van het gat in de bak waar het draaistel ingeklikt zit moest een klein beetje opgeboord worden, naar 3mm, en op het draaistel werd een plaatje van 1mm styreen gelegd om de bak op juiste hoogte te krijgen. Binnen in het draaistel moest wat materiaal weggesneden worden om het kortkoppelmechaniek voldoende ruimte te geven in de bogen.
De rest was een fluitje van een cent; de bak weer in elkaar zetten, hoogspanningskabels en buisbalgen op de kopwanden lijmen en transfers opbrengen. Transfers voor de NSR Dm heeft Kleinspoor nog niet, dus voorlopig prijkt alleen een blauwe vishaak op de zijkanten. Als de rest er tzt er op zit komt er nog een laagje vernis op, tot die tijd is de NSR Dm voorlopig klaar ;) 




Olaf
p.s. het rood van het handremwiel laat inderdaad al weer los :-|
Meer NS in spoor 1!

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: BNLS-Werkspoor - Vrachtrijtuig Dm
« Reactie #29 Gepost op: 16 december 2007, 15:49:50 »
Klasse Olaf! Erg strak in de verf gezet. Maar ik vraag me wel af of het niet te koud was om buiten de bak te spuiten? Volgens mij moet het wel boven de 15 graden zijn wil je goed resultaat boeken op het model.


Jeroen
We're all riders on this train.