Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:56:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30

Auteur Topic: Baanplan na verhuizing  (gelezen 9558 keer)

Lrs1948

• Offline Offline
Baanplan na verhuizing
« Gepost op: 16 September 2016, 21:59:48 »
Via Anyrail6 heb ik een baanplan getekend welke ik ga bouwen na onze verhuizing. Het plan is grotendeels gebaseerd op de baan die ik nu heb, welke erg goed bevalt.
Het is het beeld van een station met komende en gaande treinen.

Zie ik iets over het hoofd en wat vinden jullie hiervan. Graag wat tips.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Baanplan na verhuizing
« Reactie #1 Gepost op: 17 September 2016, 10:04:31 »
Hallo Lrs 1948

Een groot plan maar wel allemaal recht toe recht aan.
Weinig natuurlijke vloeilijnen, misschien wat water inbrengen met een ophaalbrug of iets dergelijks.
Waarom zo'n gigantisch schaduw station.
Je kan ook ergens in een hoek een stad bouwen waar de treinen op verschillende hoogte doorheen rijden
met een stalenbrug er in verwerkt waar auto verkeer onder door gaat etc.
Het zijn zomaar wat ideeën.
Veel succes,
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 September 2016, 11:05:08 »
En eventueel dubbelsporig? Als je toch zoveel ruimte beschikbaar hebt  :)  Anders ook even gaan kijken bij Miniworld in Rotterdam, om inspiratie op te doen  (y)

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 September 2016, 14:08:42 »
Dank voor je reactie.
Inderdaad wat recht toe recht aan. Met de scenery kan daar wel wat verandering inbrengen.
Ook tijdens het bouwen zal er mogelijk nog wel iets wijzigen.
Ik ben niet iemand die zoveel mogelijk rails op de m2 wil plaatsen.
Het schaduw station is ook bedoeld als opstelspoor voor al mijn treinen.

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 September 2016, 14:10:25 »
En eventueel dubbelsporig? Als je toch zoveel ruimte beschikbaar hebt  :)  Anders ook even gaan kijken bij Miniworld in Rotterdam, om inspiratie op te doen  (y)

Goed idee. Kijken of dat gaat passen.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #5 Gepost op: 17 September 2016, 14:38:30 »
Lekker groot schaduwstation, daar kun je wel even mee vooruit. Zie ik het goed dat je het hoogteverschil met het zichtbare bereik overbrugt met hellingen ? Let er op dat je maximaal 3 cm per meter kan stijgen of dalen. Liever nog minder steil. Zeker met langere treinsamenstellingen - zoals dat bij jou beslist tot de mogelijkheden behoort - werk ik zelf bij voorkeur met maximaal 2,5 %.

Verder zou ik die twee wissels in je rechter helling laten vervallen. Dat is volgens mij vragen om moeilijkheden.

Let ook op je ringloods bij de draaischijf. Die zal een klein slagje tegen de klok in moeten draaien, anders kom je in de knoop met het toegangsspoor tot de draaischijf.

Groet,

Peter

P.S. Toevallig of niet toevallig is jouw baanplan - net als dat van mij - precies 7,20 meter breed.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2016, 14:58:19 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 September 2016, 11:40:52 »
Verder zou ik die twee wissels in je rechter helling laten vervallen. Dat is volgens mij vragen om moeilijkheden.

Let ook op je ringloods bij de draaischijf. Die zal een klein slagje tegen de klok in moeten draaien, anders kom je in de knoop met het toegangsspoor tot de draaischijf.

Groet,

Peter

P.S. Toevallig of niet toevallig is jouw baanplan - net als dat van mij - precies 7,20 meter breed.

Deze wissels zijn bedoeld om links te kunnen uitrijden maar ik gebruik slanke wissels en dat moet kunnen.
V.w.b. de locloods: In de praktijk komt dat goed.

Ed

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2016, 13:02:28 »
Kun je aangeven welke sporen links voor wat zijn bedoeld? Dat helpt bij het eventueel geven van tips.

Groet, Frank
Groet, Frank

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2016, 13:56:52 »
In de praktijk komt dat goed ? Gelukkig wel ja. Dat komt dan doordat je de rails anders legt dan op de tekening van je baanplan  ::). Het is evenwel het baanplan dat je hier toont voor advies.

Ik begrijp wel waar die wissels in je rechter helling voor dienen. Met links uitrijden bedoel je dan; uit het station rijden. Voor de bovenste twee stationssporen kan dat inderdaad niet anders als je daar ook met de klok mee wil kunnen rijden. Ik probeerde slechts aan te geven dat wissels - ook slanke - in een steile helling ontsporingsgevoelige zaken zijn. Als je zegt dat dat moet kunnen, hou ik zo mijn twijfels. Dat is gebaseerd op ervaringen met mijn oude baan.

Als ik het goed heb kun je ook door AnyRail 6 het steigingspercentage laten uitrekenen. Wellicht een goed idee ? Mijns inziens kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Groet,

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2016, 22:52:37 »

Hierbij nog twee plaatjes na wat aanpassingen. Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Nu heb ik ook een baan die hierop lijkt maar dan kleiner en in de baan heb ik de fouten opgelost die in mijn huidige baan zitten.
Bijvoorbeeld heb ik nu het station aan de achterkant geplaatst wat niet handig is.
In dit ontwerp heb ik maar twee lagen en onder het station geen laag waardoor het plaatsen van Viessmann armseinen weer wat makkelijker kan.

Groet

Ed

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2016, 18:51:13 »
Wat mij betreft al een verbetering. Met name de wisselstraat linksboven, waar nu dat rare boogje is verdwenen.

Even iets anders. Waarom verwissel je het toegangsspoor tot je Bw niet met de linker opstelsporen. Het lijkt niet logisch dat je met een scherpe boog om die opstelsporen heen moet in plaats van er voorlangs. Bovendien kun je dan een hele mooie flauwe boog maken. Minder recht toe recht aan.

Groet,

Peter

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 September 2016, 20:31:28 »

Draaischijf gedeelte aangepast.

Ed
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 21:49:05 door 44 »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #12 Gepost op: 20 September 2016, 20:46:13 »
Dat zie ik, ja.....Het is niet helemaal wat ik bedoelde. De opstelsporen op het verticale stuk laten, maar wat meer naar het westen opschuiven. Ze kunnen dan ook iets langer, als je daar behoefte aan hebt. Vervolgens de draaischijf laten waar die was op dat horizontale stuk, maar verder naar het zuiden. Het toegangspoor, inclusief verzorgingsporen vervolgens vóór (ten oosten) de aldus verschoven opstelsporen in een mooie boog laten lopen vanaf de wissel die je oorspronkelijk gebruikte voor de aftakking naar je opstelsporen.

Groet,

Peter

Lrs1948

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 September 2016, 21:10:37 »

Zo is het inderdaad beter.

Ed
« Laatst bewerkt op: 20 September 2016, 21:48:45 door 44 »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #14 Gepost op: 20 September 2016, 22:48:16 »
Maar,..euh,.. nu zijn we toch vrijwel weer terug bij het oorspronkelijk ontwerp ?! Kennelijk heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik probeer het nog eens, want ik hou wel van een uitdaging.

Na de meest linker wissel bovenin volgt een boog naar beneden, vlak langs het getal 122. De eerste twee wissels die je vervolgens in het verticale gedeelte tegenkomt, geven toegang tot twee sporen, waarvan ik meende dat dit verzorgingsporen waren. Uiteindelijk kom je uit op je draaischijf. Laten wij gemakshalve dit geheel beschouwen als de toegang tot je draaischijf.

Mijn suggestie was om dat geheel op die plaats te laten vervallen en in plaats daarvan drie wissels op te nemen voor je vier opstelsporen. Rechts van die opstelsporen kun je dan de nieuwe toegang tot je draaischijf aanleggen met gebruikmaking van de eerste linkswissel na die genoemde boog naar beneden. Je komt dan niet linksonder op je draaischijf uit, maar linksboven. Je rijdt dan met andere woorden niet om je opstelsporen heen, maar er vóór langs.

Groet,

Peter