Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
Wat te doen met oude catalogi door phdirk
Vandaag om 20:09:19
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
  

Auteur Topic: Vormen van een Nederlands polderlandschap  (gelezen 6454 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #15 Gepost op: 12 September 2016, 09:11:31 »
- Of is het logischer dat het station op hetzelfde niveau ligt als de dijk, met eventueel aan de voorzijde van het station dat het iets schuin afloopt?

Hier doelde ik op met dat plaatje.  :)  De plaatjes die jij stuurt zijn goed bruikbaar als inspiratie. Thanks!

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Afmetingen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #16 Gepost op: 29 September 2016, 22:12:21 »
Voor de landschaps kenners onder ons. Ik ben nu bezig met het uitdenken van het landschap en wil in de basis afgaan van de maten van Fremo, voor de hoogte van de spoordijk en hoe stijl deze is (komt neer op 1:1,5, net als in werkelijkheid geloof ik). Hoe zit dit met andere dijkjes in een polderlandschap? Zoals voor een weg of dijkjes aan beide zijde van een vaart?

Nu speelt ergens af begin jaren 80, wat voor breedte houdt ik aan voor een dorpsweg/landweg?

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #17 Gepost op: 30 September 2016, 06:40:12 »
Dat hangt af van het gebied dat je wilt uitbeelden, denk ik. Hier in de omgeving komen in de diepe binnenlanden van de polders ( het zijn voornamelijk oude ontveningen, geloof ik) dijkjes met wegen voor waar twee auto's elkaar niet kunnen passeren en waar om de paar honderd meter een uitwijkplek is gemaakt (slappe bermen). Een tractor past er nauwelijks op. Die dijkjes steken overigens nauwelijks boven de rest van net land uit. Bij grotere waterwegen zijn de dijken hoger en breder. Echt oude wegen liepen vaak op stroomruggen en kronkelen door het landschap. Zijn ze na inpoldering of ontveningen aangelegd, dan lopen ze vaak veel meer recht. Eigenlijk kan je dus veel kanten uit.

Groeten,
Gerard

Reggy

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #18 Gepost op: 30 September 2016, 10:22:41 »
Ik zou zeggen ga eens kijken naar het landschap dat je wil bouwen of bekijk foto`s van hoe het eruit ziet daar leer je meer van dan van horen zeggen hoe het eruit ziet. Wij zijn voor het bouwen van Messieux Walemont ook in de ardennen geweest om het geheel te bekijken en dat is 100% gelukt.
hans

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2016, 07:43:00 »
Wat ook een leuke bron van informatie is: www.poldersporen.nl
Daar staat een reeks oude foto's van de diverse tramlijnen rondom Purmerend.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #20 Gepost op: 09 October 2016, 20:40:36 »
Een paar foto's ter inspiratie... Laagveen gebied Eilandspolder


Extreem hoge waterstand, en dichtgeslibt


Veeteelt perceel

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #21 Gepost op: 11 November 2016, 11:46:07 »
Even laten zien wat het een beetje geworden is :)



Onderaan moet nog een bruggetje komen. Ik heb van de week zo'n soort brug opgezocht op in het museumlijntje Hoorn - Medemblik en heb ter plekke even wat foto's genomen en maten genomen. Het wordt niet een exacte kopie, maar dan had het zo kunnen zijn  :)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Vormen van een Nederlands polderlandschap
« Reactie #22 Gepost op: 11 November 2016, 13:38:32 »
Het landschap heb je aardig getroffen.