Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen  (gelezen 54617 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #30 Gepost op: 30 september 2016, 00:26:38 »
Ik ga het zien en proberen. Peco wissels geven geen probleem bij 3railgebruik, als ik Robin (Hero) moet geloven. ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #31 Gepost op: 30 september 2016, 14:49:20 »
Ofwel, iets specifieker de wieltjes op de as iets verder uit elkaar trekken, ofwel het malletje aanpassen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #32 Gepost op: 01 oktober 2016, 00:30:44 »
Ik ga het proberen en merk het wel. Met geïsoleerde assen op Märklin rails rijden heeft ook nog nooit voor problemen gezorgd, uitgezonderd een enkel flink versleten M rail wissel waarover dan geduwd werd. Voor mij is het een groot trial&error traject. Ontdekken, leren, verwerken en zo voort.
Ik weet dat er bij de teppichbahn treffen in Duitsland ook gewoon grote gemengde strecken liggen waar zowel materieel met als zonder ski overheen gaat, zowel Märklin rails (C rail, K Rail) als 2rail rails (Piko A, Peco, etc) met 3e rail erbij. Ik maak mij vooralsnog niet zo'n zorgen over de exacte normen dus, er zit enige speling in (hoop ik ;D)

EDIT: De nieuwsgierigheid won het van het op tijd naar bed gaan: De spurlehre even op wat stukken C rail gezet, waaronder een tweetal nieuwe, nog ongebruikte wissels. De spoorbreedteafstanden passen perfect. Hij vat er niet tussen, maar past er perfect in. Ook de strijkregels passen prima. Alleen het dikke stukje van het hartstuk loopt in het kleinste stukje even vast. Kortom: Niets waarover ik mij echt druk ga maken. In theorie voldoet ie dus perfect en als dit voor 2rail is, is de marge 2rail-3rail nagenoeg weg.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2016, 01:46:52 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #33 Gepost op: 05 oktober 2016, 00:32:07 »
Weer een stapje verder :) Heel de dag aan het knutselen geweest om een betrouwbare en relatief veilige, low budget zaagtafel te maken voor/van mijn Dremel (of eigenlijk: voor het hulpstuk met flexibele as). Redelijk gelukt. Hout is allemaal afvalhout, aluminium profiel is een paar euro, wat schroeven, bouten en moeren erin en een Dremel. En een dag werk. Fotokwaliteit was helaas belabberd, dus die foto houden jullie tegoed. Morgen nog verder eraan, want er moet eigenlijk wel een stofzuigeraansluiting op.

En de eerste bielsjes gezaagd: Tevreden ben ik nog niet, er moet nog wat afgesteld worden, maar het is een zeer hoopvol begin. Het zaagblad doet het zonder problemen (was bang voor hele harde slijtage, want epoxy is een soort glasvezelkunststof):


Verder met de laatste bestelling een bundeltje rails (tillig code 100) en een afstandsmalletje binnen gekregen:



Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #34 Gepost op: 05 oktober 2016, 21:57:04 »
Zoals beloofd, nog beeld van de zaagmachine.





<a href="http://www.youtube.com/v/BfK1GhxbJH0" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/BfK1GhxbJH0</a>

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #35 Gepost op: 05 oktober 2016, 22:12:07 »
Goed bedacht, die zaagtafel en goede afzuiging, heel belangrijk!
Nu alleen nog zorgen dat die strookjes Epoxy niet alle kanten uitvliegen.
Flink wat voorraad zagen, dan kun je een hele tijd vooruit, succes verder!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #36 Gepost op: 05 oktober 2016, 22:16:42 »
Epoxy is hard, daardoor breekt het makkelijker. Dat zie je ook als je het snijdt en vervolgens breekt. Het breekt hier dus al voordat al het vlees is weggezaagd. En op dat puntje blijft hij dan hangen en schiet ie weer weg. En normaal klem je het grot blad en het deel dat je afzaagt kan gewoon van de zaag af springen, hier niet.
Afzuiging is inderdaad belangrijk. Stuift als de pest. Ook met afzuiging blijft er stof ophopen in de machine, maar het waait niet alle kanten op. Wel zo fijn voor je longen. En natuurlijk juiste PBM hè, veiligheidsbril en eventueel een stofkapje.

Verder niet getreurd. Heb nog een plaatje van 16x10 liggen en een van 20x30.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #37 Gepost op: 05 oktober 2016, 23:28:55 »
Je hoeft overigens niet alle bielzen in Epoxy uit te voeren, normaal gesproken volstaat elke 5 bielzen 1 epoxy exemplaar, de rest hout, maar je kunt ook alles nagelen op hout. Wel heel belangrijk is het om het heel vlak te schuren, het mooie van zelfbouwrails is dat je dat juist volledig zelf in de hand hebt. En vooral ook bij de wisselbouw de railprofielen heel zorvuldig vlak opsolderen, ook steeds weer controleren met een staallineaal. De beloning is later dat je modellen heel glad en storingsvrij zullen rijden.

Heb je al nagedacht hoe je het met de puntcontacten voor de middenleider gaat doen?

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #38 Gepost op: 06 oktober 2016, 01:35:17 »
Of ik uiteindelijk ga spijkeren weet ik nog niet. Ik wilde eens wat uitproberen en wisselcombinaties die bij Märklin niet bestaan (zijn er best wat) maken. Hoe ver ik uiteindelijk ga, weet ik nog niet. Vooralsnog eerst maar gewoon de makkelijke manier van alles op PCB zetten gebruiken.

Vandaag heel dat stuk van 16x10 verder gezaagd en daarna kon ik het niet laten en heb meteen maar een stukje van ca. 18 cm gesoldeerd.





Paar dingen geconcludeerd:
De hele rits aan 1x solderen maakt het risico op scheve of kromme stukken rails. Ik denk dat het verstandiger is in de toekomst grotere ruimtes ertussen te houden, wellicht van 2 kanten beginnen.
Mijn mallen zijn te breed. Die moeten dus over en een fractie smaller.
Solderen werkt niet op dezelfde manier als electronica. Daarmee vul je het gehele railprofiel, terwijl je hem eigenlijk net erop wilt laten liggen. Wellicht is flux daar een uitkomst?

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #39 Gepost op: 06 oktober 2016, 03:03:59 »
Tip bij het "zagen" van de strips: Als je bijna aan het eind bent, hou dan met een stukje hout (en je andere hand) het doorgezaagde deel vast en duw deze tegelijk in de zaagrichting mee.
Als je de strook geheel hebt doorgezaagd: schuif het grote deel van de zaag weg en duw met het stokje de doorgezaagd strip verder naar achteren totdat deze ook vrij van de zaag / slijpschijf vrij ligt.

Zo zaag ikzelf ook stripjes langs mijn proxxon zaagtafeltje.

Verder kun je een malletje maken voor het solderen van je bielsen. Zaag / slijp van dun hout strookjes die even breed zijn al de tussenruimte die je tussen je bielsen wilt hebben.
Lijm het eerste houten strookje op een plankje vast. Hou dan een biels ernaast en lijm dan je volgende houten strookje vast.
Als je dit lang genoeg herhaald, krijg je een mal waar je bielsen netjes achter elkaar komen te liggen. Fixeer dan je spoorstaven met een paar kleine spijkertjes vast op de mal en soldeer dan je bielsen aan de spoorstaaf.

Resultaat: mooie rechte en evenwijdige bielsen aan je railstaven.

Groet, J. Moors.

Groet, Johan.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #40 Gepost op: 06 oktober 2016, 09:12:08 »
Gebruik je wel een zaagblad? Het lijkt zo te zien een slijpschijfje.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #41 Gepost op: 06 oktober 2016, 10:15:55 »
Paar dingen geconcludeerd:.........
Je rails zitten niet symmetrisch op de bielzen, maar dat had je zelf ook wel gezien.
Zo te zien heb je de hele zaak "los" aan elkaar gesoldeerd. Om het strakker te krijgen kun je beter eerst de bielzen op een stevig stuk papier plakken met wateroplosbare houtlijm (D2). Dat papier kan je zo nodig met plakband op een plaatje hout spannen, dan blijft het beter liggen.
Zelf bouw ik altijd direct op locatie, dus ik lijm de dwarsliggers meteen op hun definitieve plaats en daarna ga ik spoorstaven aanbrengen.

Solderen zoals ik het doe: eerst alles goed schoonmaken, en daarbij vooral de onderkant van de railstaven ontvetten en licht opschuren.
Dan de staaf op zijn plaats leggen. Klein beetje flux ertussen, snippertje harskernsoldeer afsnijden en op de dwarsligger en tegen de voet van de spoorstaaf leggen. Dan aan de andere kant de soldeerbout ertegen houden tot het soldeer gaat smelten. Het soldeer trekt vanzelf onder de railstaaf door naar de soldeerbout. Dan bout weg en even wachten tot het soldeer is gestold.
Tijdens deze operatie de railstaaf stevig op zijn plek houden met een schroevendraaiertje.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #42 Gepost op: 06 oktober 2016, 18:07:38 »
Hoi Johan, Ben en Klaas,

Dank voor de reacties!

Een stukje hout meezagen is wel een goede. Ik moet nog even kijken hoe ik het bielsmatje bij solderen ga fixeren. Kreeg bij de buren op Stummi's het advies om een Prittstift te gebruiken en daarmee de biels te fixeren. Een malletje, een strookje, ik moet even kijken wat ik precies ga doen. Heel veel opties.

Het is inderdaad een doorslijpschijfje. Als ik de ervaringen lees met normale getande zaagschijfjes in bijvoorbeeld de Proxon zaagtafeltjes, die schijnen opgevreten te worden en de massieve diamantschijfjes niet. Vooralsnog houdt het doorslijpschijfje zich erg goed. En ik koop 6 of 12 doorslijpschijfjes voor minder geld dan 1 gehard diamantschijfje.

Ik heb inderdaad de bielsjes uit het losse handje gesoldeerd. Ik wilde eens ervaren hoe het solderen zou gaan. Dat de biels te lang zijn, wist ik. Voor het goede zou daar nog een stukje afgezaagd moeten worden. Volgende ronde zaag ik ze iets anders, ik had uit deze plaat eerst een strook van de lange kant af gehaald, waardoor ik nog maar 96mm over hield, dus 32 mm per biels. Mijn idee is om uit het stukje van 100 mm 4 biels van 25mm te halen.

De rails van onder opschuren had ik niet gedaan. Ontvetten ook niet, doe ik met elektronica eigenlijk ook nooit. Ik ga gewoon lekker door met uitproberen. Weer wat tips gehad, dus kan weer verder. De dwarsliggers direct op hun plek lijmen is niet voor mij, ik heb nog niet eens een baan.

Hoe knippen/zagen jullie je railstaven. Ik heb nou een kopse knipper, maar merk dat ik nog iets van de railstaaf af moet vijlen om hem mooi in profiel te krijgen.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #43 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:04:27 »
Een tweede proefrailtje van c.a. 180mm gemaakt:

Wat tips van de diverse fora in gebruik genomen.:
Een templatetje (voor de spoorbreedte), 2 spoorstaafjes op maat en een strakke lijn van een staallineaal... Klaar om te beginnen dus.


Lijmen, lijmen, lijmen:


Handig voor vrijer werk:


Strak afplakken op het papier en een blad ertussen... Heb je voldoende ruimte voor het vloeibad:


Klaar:


Vergelijken met de vorige:




Nou moeten alleen beide zijkanten met dwarsliggers nog even over de schuurband getrokken worden zodat die weer recht zijn.

Wat heb ik geleerd:
-Vouw je template niet dubbel. Dan gaat je papier bol staan en heb je naderhand je dwarsliggers op ongelijke hoogte (en zitten sommige slecht vast).
-Papier ertussen werkt mooi. Moet je het wel warm stoken, maar dan vloeit je soldeer mooi.
-Niet teveel kracht zetten op het geheel op papier als het er nog niet af mag. Pritt laat vlot los :P
-Door het plankje blijft mijn bureau mooi :D

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen
« Reactie #44 Gepost op: 19 oktober 2016, 21:52:26 »
Waarom laat je aan de linkerkant de bielzen niet onder het afbuigende spoor doorlopen?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH