Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 09:46:04
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
maatvoering AKI door mldehaas
Vandaag om 09:16:19
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Ben
Vandaag om 09:15:05
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 08:17:25
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
  

Auteur Topic: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?  (gelezen 2723 keer)

Heel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Gepost op: 31 August 2016, 14:57:06 »
Geachte modelbaan vrienden,

Mijn vraag is: is er  ook bij jullie, wellicht de gedachte of wens aanwezig, dat gezien de toename in detaillering van zowel diesel- als E-loks bij menig H0 merk
het nu de tijd zou kunnen zijn dat men eindelijk zittende machinisten compleet met benen achter hun bedieningspaneel zou kunnen plaatsen?

Als we bijv. zien wat Piko thans bij de E-lok de BR187 presteert v.w.b. optimalisering van de pantografen enz.
Bijv. onlangs de Ludmilla van Brawa aangeschaft  type: BR132 uitvoering DR 132 025-8 zelfs met verende cabinedeuren, een echte vooruitgang.
Zou dan de volgende stap niet kunnen zijn dat een dergelijk detail gerealiseerd of haalbaar zou kunnen zijn.
Is ooit deze wens v.w.b. het compleet kunnen plaatsen van machinist-figuren geuit naar H0 fabrikanten?
Weten  iemand van julie dit of is deze wens te hoog gegrepen?

met vr. gr. Ed vH
« Laatst bewerkt op: 01 September 2016, 15:54:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2016, 15:11:44 »
Ik zou al blij zijn als alle modelspoorfabrikanten in ieder geval een (halve) machinist in de cabine steken  :)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2016, 21:25:28 »
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert. Een mooi cabine interieur vind ik wel leuk. Maar cabine verlichting vind ik dan weer niet belangrijk. Als ik het bij mijn LSM reeks 11.8 aanzet krijg ik flashbacks naar Hema/Lima tijden waar een gloeilampje de seinen en de gehele binnenkant van de lok verlichtte, en dat zag er stom uit :P . Wanneer heeft een machinist die verlichting nou aan? Rangeersein tonen > cabineverlichting.

Een mini servo die de machinist activeert zodra aan die kant de frontseinen aangaan zou wel geinig zijn. Beetje het idee als de opblaasbare autopilot in de film Airplane/Flying high, surely (y)

Mvg,

Robert (stop calling me Shirley)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2016, 22:39:11 »
Wie weet dat Viessmann er iets op verzint....

Mvg,

Tis
********

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2016, 01:24:02 »
Ik meen dat Lenz in hun 0 schalige V60 al zo'n roterende machinist hebben zitten, helaas word de arme man in een fractie van een seconde van kijkrichting veranderd ongeacht hij nou een bakkie koffie vast heeft of niet.

Marijn (i picked the wrong day to stop sniffing glue)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Heel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2016, 16:33:07 »
Bedankt voor de reactie(s),

Het zou nu toch voor de verandering, nu we alle details zo gewoon vinden vwb
getrouwe weergave buitenzijde Loks, dat ook het interieur zodanig wordt ingepast, dat dit het volgende item
zou kunnen zijn om het geheel compleet te maken?

Ik ken de Lenz uitvoering, maar dat de machinist duizelig wordt van dat gedraai is ook niet nodig toch?

Overigens geldt het manco aan juiste detailweergave ook voor de E-lok serie van Marklin/Trix type: BR189 welke nog steeds de loopstellen met zandstrooipijpen uitvoert
welke niet eens op de rails zijn gericht maar buiten de spoorstaven vallen. Is ook bij ROCO het geval maar deze heeft wel prachtige stroomafnemers
Dus waarschijnlijk nog steeds dezelfde gietmallen schijnt te gebruiken.
Wat dat betreft profileert Piko zich steeds beter vwb produktweergave, nu alleen nog hun gehele gamma uitrusten met de juiste stroomafnemers.

Ik denk dat m,n liefde voor dergelijke cabine detaillering ook een ander prijskaartje vraagt, maar wil hier best wat extra,s voor uitgeven!

vr.gr. Ed

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2016, 18:43:38 »
Het weergeven van een volledige cabine botst bij veel modellen met de ruimte die nodig is voor lichtgeleider en-of LED´s voor de frontseinen.

Zal daarom altijd wel een compromis blijven, ook in HO.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2016, 19:02:55 »
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert.

In vrijwel elk baanplan dat ik op het forum zie, zit wel een keerlus.
Mensen nemen helemaal de moeite niet om een trein echt van rijrichting te wisselen  ;)