Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfgemaakt BiDiB modules door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
Vandaag om 16:10:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:07:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:06:12
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
Vandaag om 15:47:03
De Hembrug 1906 - 1983 door Eric B
Vandaag om 15:45:23
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:28:46
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Eric B
Vandaag om 15:27:15
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:25:48
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 15:03:38
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
Vandaag om 14:51:01
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 14:40:13
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:24:15
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 14:23:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:04:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:54:24
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door pjkramer
Vandaag om 13:01:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Erik_omBC
Vandaag om 12:44:22
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:37:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:32:43
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 12:25:05
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 12:17:49
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door stoombr38
Vandaag om 11:56:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:50:20
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 11:32:11
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 11:29:45
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 10:06:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:40:21
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 08:19:36
  

Auteur Topic: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?  (gelezen 2814 keer)

Heel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Gepost op: 31 August 2016, 14:57:06 »
Geachte modelbaan vrienden,

Mijn vraag is: is er  ook bij jullie, wellicht de gedachte of wens aanwezig, dat gezien de toename in detaillering van zowel diesel- als E-loks bij menig H0 merk
het nu de tijd zou kunnen zijn dat men eindelijk zittende machinisten compleet met benen achter hun bedieningspaneel zou kunnen plaatsen?

Als we bijv. zien wat Piko thans bij de E-lok de BR187 presteert v.w.b. optimalisering van de pantografen enz.
Bijv. onlangs de Ludmilla van Brawa aangeschaft  type: BR132 uitvoering DR 132 025-8 zelfs met verende cabinedeuren, een echte vooruitgang.
Zou dan de volgende stap niet kunnen zijn dat een dergelijk detail gerealiseerd of haalbaar zou kunnen zijn.
Is ooit deze wens v.w.b. het compleet kunnen plaatsen van machinist-figuren geuit naar H0 fabrikanten?
Weten  iemand van julie dit of is deze wens te hoog gegrepen?

met vr. gr. Ed vH
« Laatst bewerkt op: 01 September 2016, 15:54:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #1 Gepost op: 31 August 2016, 15:11:44 »
Ik zou al blij zijn als alle modelspoorfabrikanten in ieder geval een (halve) machinist in de cabine steken  :)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #2 Gepost op: 31 August 2016, 21:25:28 »
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert. Een mooi cabine interieur vind ik wel leuk. Maar cabine verlichting vind ik dan weer niet belangrijk. Als ik het bij mijn LSM reeks 11.8 aanzet krijg ik flashbacks naar Hema/Lima tijden waar een gloeilampje de seinen en de gehele binnenkant van de lok verlichtte, en dat zag er stom uit :P . Wanneer heeft een machinist die verlichting nou aan? Rangeersein tonen > cabineverlichting.

Een mini servo die de machinist activeert zodra aan die kant de frontseinen aangaan zou wel geinig zijn. Beetje het idee als de opblaasbare autopilot in de film Airplane/Flying high, surely (y)

Mvg,

Robert (stop calling me Shirley)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #3 Gepost op: 31 August 2016, 22:39:11 »
Wie weet dat Viessmann er iets op verzint....

Mvg,

Tis
********

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2016, 01:24:02 »
Ik meen dat Lenz in hun 0 schalige V60 al zo'n roterende machinist hebben zitten, helaas word de arme man in een fractie van een seconde van kijkrichting veranderd ongeacht hij nou een bakkie koffie vast heeft of niet.

Marijn (i picked the wrong day to stop sniffing glue)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Heel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Reactie #5 Gepost op: 01 September 2016, 16:33:07 »
Bedankt voor de reactie(s),

Het zou nu toch voor de verandering, nu we alle details zo gewoon vinden vwb
getrouwe weergave buitenzijde Loks, dat ook het interieur zodanig wordt ingepast, dat dit het volgende item
zou kunnen zijn om het geheel compleet te maken?

Ik ken de Lenz uitvoering, maar dat de machinist duizelig wordt van dat gedraai is ook niet nodig toch?

Overigens geldt het manco aan juiste detailweergave ook voor de E-lok serie van Marklin/Trix type: BR189 welke nog steeds de loopstellen met zandstrooipijpen uitvoert
welke niet eens op de rails zijn gericht maar buiten de spoorstaven vallen. Is ook bij ROCO het geval maar deze heeft wel prachtige stroomafnemers
Dus waarschijnlijk nog steeds dezelfde gietmallen schijnt te gebruiken.
Wat dat betreft profileert Piko zich steeds beter vwb produktweergave, nu alleen nog hun gehele gamma uitrusten met de juiste stroomafnemers.

Ik denk dat m,n liefde voor dergelijke cabine detaillering ook een ander prijskaartje vraagt, maar wil hier best wat extra,s voor uitgeven!

vr.gr. Ed

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Ruimte in cabine diesel of E-lok, plaatsen van een machinist?
« Reactie #6 Gepost op: 01 September 2016, 18:43:38 »
Het weergeven van een volledige cabine botst bij veel modellen met de ruimte die nodig is voor lichtgeleider en-of LED´s voor de frontseinen.

Zal daarom altijd wel een compromis blijven, ook in HO.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: ruimte in cabine diesel of E-lok
« Reactie #7 Gepost op: 01 September 2016, 19:02:55 »
Ik wil alleen een machinist in de cabine als deze ook zelf naar de andere cabine loopt als de trein omkeert.

In vrijwel elk baanplan dat ik op het forum zie, zit wel een keerlus.
Mensen nemen helemaal de moeite niet om een trein echt van rijrichting te wisselen  ;)