Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706  (gelezen 6523 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Gepost op: 29 augustus 2016, 18:24:04 »
Hallo allen

Na het opzoeken van mijn oude topic "Philotrain SS 862 rijd niet goed " en een discussie over de cardanas heb ik besloten
een nieuwe topic te starten " Ombouw-Renovatie SS 862."
De aanpassingen die ik aan het doen was n.a.v. jullie tips etc. liep een beetje uit de hand dus een nieuwe topic leek mij wel nuttig.
Ronald en Ric hadden mij al een aantal suggesties en tips gegeven, maar zoals ik al had aangegeven had ik voor de vragen
de 2 middelste messing schroeven en de 2 zwarte al los gedraaid en de wielen en remschoenen, scheenplaten vlogen om mijn oren.
Na de uitleg van Ric over de spanning toevoer via de grote wielen en de kleine van de tender de boel zo ver mogelijk in elkaar gezet
en proefgedraaid.
De motor zoemde er lustig oplos maar draaiende wielen ho maar.
Intussen waren er ook twee lipjes van de zij platen los gelaten, deze er weer op gelijmd met sec.lijm.
Mooi spul die sec.lijm maar het plakte ook de messing schroeven vast aan de onderkant etc.
Dus na het verwijderen van de twee messing schroeven in de hoek van de tender kwam de kap van de tender maar voor de helft los.
De rest zat muur vast, niet getreurd een Dremel slijpschijf doet wonderen maar het kan wel eens verkeerd gaan.
Daar ik ook een Kadee koppeling wilde aanbrengen zat er niks anders op dan alles los te porren en alles maar dan ook alles opnieuw
te bevestigen.

Ik ben begonnen met een aanpassing van mijn revisie bak.
Heb een mal gemaakt waarbij de schoorstenen en verhoogde dak van het machinistenhuis in weg konden zakken zonder dat de boel afbreekt.



Het lezen van de tips van je mede hobbyisten kan soms handig zijn , dank aan Jamie  (y)

Na het oplichten van de kap van de tender t.o.v. het onderstel kwam ik een verrassing tegen nou ja oplichten het was meer met een
fijne schroeven draaier los wrikken.
Er bleek een decoder voor digitaal rijden in te zitten tenminste daar ging ik van uit, spanning op de twee punten van de motor en het
zoemen veranderde in een klein rook wolkje bij de decoder.

 
Dus weg decoder en de spanning toevoer zoals Ric al had uitgelegd rechtstreeks op de motor aansluit punten gesoldeerd.
Zie de rode draad naar de lok toe, deze wordt bevestigd met een speciale schroef en koppeling naar de voorkant lok.


Eerst dacht ik dat kan niet want het onderstel waar deze schroef door heen gaat daar zit aan de achterkant van de tender de andere pool ook vast aan het onderstel.
Maar volgens mij is het doorvoer gat waar die schroef met strip doorheen gaat geisoleerd van het onderstel, de doorvoer is volgens mij van kunststof hoop ik, ik heb het geheel nog doorgemeten.


Sorry voor de onduidelijke foto's

Zo nu ben ik toe aan het monteren van een Kadee koppeling
De bestaande koppeling verwijdert, ik had geluk dat deze oude koppeling in een soort doosje zat.
Zie foto links bovenaan.
Dit doosje heb ik op de achter balk het oude gaatje vergroot zodat een Kadee koppeling nr. 18 Long er met enige moeite
vast ingezet kon worden.


Zo de volgende stap wordt een hele klus.
De zij panelen van de wielen en remblokken solderen die bij de sloop los gelaten hadden.


Zo de eerste is gelukt  ;D

Zo de tweede ook  ;D  ;D
Dan de derde ook maar en ja hoor ook deze lukte  ;D  ;D  ;D
Nou doe ik net of het allemaal van een leien dakje ging, toen ik de derde af had was het ± 45 min later.


Ik schroefde de zij plaat weer op de onderkant van de tender maar wat ik ook deed, het zij paneel kwam niet vast te zitten
de schroef kon met geen mogelijkheid vaster.
Na ± 30 min geklo'''''' heb ik gekozen om de twee zij panelen te solderen op de voetplaat van de tender.
Nou ook dat koste ± 30 minuten.

De volgende stap wordt het plaatsen van de wielen, stroom erop en kijken of de motor, cardanas en wielen willen draaien.
Dat komt in de komende dag, heb zo weer therapie en gesprekken met een arts.
gr,
Herwim

PS: Als er mensen zijn die tips hebben of op en aanmerkingen n.a.v. eigen ervaringen schroom niet die te plaatsen.
 
 
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2016, 13:49:17 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2016, 21:47:09 »
Heb je na al dat ge-soldeer nou nog verf op je frameplaten zitten of zijn het donkere vlekken geworden  ::)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2016, 22:01:15 »
Herwim, je hebt begrijp ik de twee zijframes nu aan de voetplaat vastgesoldeerd. Helaas zul je nu met geen mogelijkheid de wielen er nog in krijgen. Dat is de reden dat het geschroefd zit. Evt. hoef je maar een zijde schroefbaar te maken. Ik weet niet wat de reden is dat je de zijframes niet meer vast kreeg? Was het schroefdraad niet goed meer? Evt. had je een moertje in de plaats kunnen solderen. En dan met een nieuw schroefje vast zetten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2016, 22:50:31 »
Hmmm....

Hoewel ik ooit wel eens geschreven heb dat een Philo ook 'maar' een treinmodel is, help je hier toch wel een mooi stukje techniek ongeloofelijk de vernieling in Herwim. Sorry dat ik het moet zeggen, maar wat je laat zien, doet me pijn tot in m'n botten... jammer, heel jammer  :'( :'( :'(

Grtzz & veel wijsheid bij het weer opbouwen,

Karst

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2016, 07:03:00 »
Beste Herwim,

Als eerste, ik waardeer je enthousiasme en je lef. Om aan zo'n model te beginnen heb je toch wel wat moed en doorzettingsvermogen nodig.

Maar, soms moet je ook weten wat je niet kan. Ik zal eerlijk tegen je zijn, je bakt er totaal niks van en je bent bezig een redelijk uniek model vakkundig om zeep te helpen. Ik zou zeggen, blijf alsjeblieft van de locomotief af, voordat je deze onherstelbaar beschadigd.

Voor wat betreft de tender, als deze al niet verloren is, laat de boel de boel maar ga het niet verder forceren. De ingreep die je had willen doen, namelijk het ding rijvaardig maken, was in 5 minuten gefikst dmv een schroevendraaier. Het digitaliseren had ook in relatief korte tijd gekund zonder al dat lijm en soldeerwerk.

Wat je nu hebt gedaan is een duur model van enkele honderden euro's reduceren tot iets waar je hooguit nog een paar tientjes voor krijgt. Het zal een hele tour worden om het model weer mooi te krijgen (ik las zelfs iets over een dremel, help!) en ook het goed rijvaardig krijgen  zal nog een uitdaging worden.

Mijn advies, stop er direct mee, koop eerst een paar messing en of witmetaal kits en ga daarmee aan de slag.

Voordat je me verkeerd begrijpt, ik juich elke vorm van ontwikkeling toe, maar dit is pure afbraak.

Als laatste een echt gouden tip. Wil je een mooie stoomlocomotief, koop er 1 van artitec, scheelt je enorm veel werk en frustratie en je hebt een juweeltje in huis.

Overigens, dit is niet om je af te kraken, maar het schijnt dat eerlijk zijn het langst duurt. Ik ben dus maar gewoon eerlijk/duidelijk.

Met hartelijke groeten, Tom.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2016, 07:36:23 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2016, 08:32:39 »
Hallo Roadster, Igenium, Karst en Tom

Ik begrijp jullie commentaar en angst voor wat ik allemaal aan het doen ben.
ik liep tegen een aantal technische zaken aan, schroeven die niet meer werkten, een kromme voetplaat en
afgebroken lippen met de remschoenen die ook nog eens dienst deden om de zij platen te monteren op de voetplaat.
Mijn technische kennis en praktische ervaringen zijn van dien aard dat ik niet zo gouw de moed laat zakken en probeer
alles aan te pakken ook al moet ik soms h.e.e.a. demonteren cq slopen.
Alleen op de rand van de voetplaat en onderkant zijpaneel is de verf weg gehaald met een Dremel op hele lage toeren.
Dit om het geheel voor te tinnen zodat met weinig warmte de twee onderdelen aan elkaar vast komen.
De wielen krijg ik met gemak nog tussen de twee zijpanelen door ze een halve mm uit elkaar te drukken.
Dat de loks van Artitec technisch beter in elkaar zitten is mij zeer bekend.
Dit model van Philotrain heb ik voor een zeer zacht prijsje kunnen aanschaffen het ging daarbij vooral om het uiterlijk
Maar het is een grote uitdaging voor mij om dit model o.a. met jullie tips rij klaar te krijgen.
Ik waardeer jullie oprechtheid en eerlijkheid blijf dat ook zeker doen maar heb ook een beetje vertrouwen in wat ik doe.
Als dit een spiksplinter nieuwe lok was geweest was ik hier nooit aan begonnen.
Ik hoop dat ik jullie niet teveel heb laten schrikken, dan spijt me dat en ik hoop dat ik ten aller tijden op jullie expertise mag
blijven rekenen.
Met vriendelijke groet,
Herwim

PS: Mocht het echt niet meer lukken dan zal ik proberen een nieuwe of tweedehandse tender van deze lok ergens op de kop te tikken. (tips hier omtrent altijd welkom)
« Laatst bewerkt op: 31 augustus 2016, 08:35:22 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #6 Gepost op: 31 augustus 2016, 08:40:35 »
Herwim, losse tenders kan je hiervan niet krijgen. Het is dit of niks. Nogmaals, ik waardeer je inzet, maar wil je echte tips, stop dan, dit is echt niet de manier.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #7 Gepost op: 31 augustus 2016, 08:47:06 »
Hallo Tom

O ke losse tender niet te krijgen prima.
Maar vind jij nu dat ik midden in deze  klus moet stoppen met een halve bakken tender.
Al zou het een vitrine model moeten worden maar deze lok zal ik toch in elkaar krijgen.
Maar ik neem je reactie ten harte en zal voor dat ik aan een dergelijke klus zou willen beginnen
eerst heel goed nadenken.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2016, 08:56:23 »
Ha Herwim,  dat is precies wat ik zou zeggen. Als je een vitrine model wil, koop een andere, zet die in de vitrine. Deze zou ik verpatsen, wellicht dat de ware avonturier er nog wat van kan maken. Nou ja, dit was mijn laatste tip. Hoe dan ook, zoals Karst zei, succes en wijsheid toegewenst.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #9 Gepost op: 31 augustus 2016, 09:26:58 »
Iedereen die jou een beetje volgt weet dat je een groot doorzettingsvermogen hebt, dat laat je duidelijk zien. En daar heb ik ook bewondering voor. Maar je moet ook kunnen accepteren dat sommige klussen te hoog gegrepen zijn. Wat je nu doet is te hoog gegrepen. Je mist de finesses die nodig zijn om een dergelijk model aan te pakken. Zoals ik eerder al zei heb je de neiging zaken te overcompliceren. Ook hier. Zoals Tom al zei, dit was een ingreep van vijf minuten maar jij hebt nu een uit elkaar gehaald model op tafel liggen dat je nu niet meer in elkaar krijgt zonder kunst en vliegwerk.

Mijn tip: stop voor de loc echt verruineerd is en probeer iemand te vinden die je kan helpen. De loc is het waard.

Eelco

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #10 Gepost op: 31 augustus 2016, 16:39:15 »
Hallo

Zo de volgende stap inmiddels ook gezet.




 
de lok daar kom ik niet aan, ben alleen met de tender bezig.
Ga straks of morgen de cardanas er goed inleggen en de spanning verbinding d.m.v.het doorvoer
lipje aansluiten.
Voor ik de kap van de tender er op doe gaat het geheel op de testbank.
Ik doe alles rustig aan, dat heeft te maken met mijn herstel van mijn blaar ziekte waarbij ik totaal geen krachten meer heb.
Als de boel draait komt het bijwerken en verven aan de beurt.
Sommige denken dat ik de totale tender heb af geblakerd nou dat valt reuze mee.
Sorry dat ik sommige zo heb laten schrikken maar ja zo ben ik gewoon doen en kijken waar het schip strand.
Natuurlijk doe ik dat niet bij nieuwe loks zoals die van Artitec etc.

Hmmm....

Hoewel ik ooit wel eens geschreven heb dat een Philo ook 'maar' een treinmodel is, help je hier toch wel een mooi stukje techniek ongeloofelijk de vernieling in Herwim. Sorry dat ik het moet zeggen, maar wat je laat zien, doet me pijn tot in m'n botten... jammer, heel jammer  :'( :'( :'(

Grtzz & veel wijsheid bij het weer opbouwen,

Karst

Hallo Karst
Je moet mij toch eens uitleggen wat je nou erg pijn doet.
Is het merk wat ik aanpak, is het de methode die ik gebruik, kijk ik heb niet de expertische die jij hebt maar ik probeer iets te doen en te leren, het was per slot van rekening een tweede hands lok en zo erg heb ik deze toch niet beschadigd.
Graag leer ik van je.
Bedankt en de vriendelijke groet,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2016, 17:34:32 »
Ik vind vooral dat hier hele grote woorden worden gebruikt tegen iemand die het misschien niet heel handig heeft aangepakt, maar ondertussen wel met zijn hoogsteigen model in de weer is. Waarschuwen is prima, maar dat weet Herwim nu wel. Het lijkt erop dat het bezit van een wat zeldzamer Philotrainmodel betekent dat de hele wereld zich ertegenaan mag bemoeien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #12 Gepost op: 01 september 2016, 09:44:19 »
succes Herwim!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #13 Gepost op: 01 september 2016, 09:49:43 »
Gewoon adviezen lezen en dan proberen wat je denkt dat goed is. Soms gaat iets wel goed, soms niet. Ik heb wel eens een Trix dampfkittelwagen helemaal uit elkaar gehaald omdat hij ontzettend knarste tijdens het rijden. Met veel moeite weer in elkaar gekregen en daarbij is ook wel een handgreepje gesneuveld, maar uiteindelijk deed hij het weer en nog muisstil ook  :)

Enne, gewoon laten zien hier hoor  ;)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Ombouw-Renovatie Philotrain SS 862 NS 1706
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2016, 16:25:28 »
Beste allen,

Dit draadje heeft een heleboel stof doen opwaaien, dat moge duidelijk zijn. De één vindt het moedig, de ander ronduit dom.

We hebben het draadje eens doorgelezen, en een aantal berichten verwijderd. Hoe goed bedoeld ook, het waren een aantal herhalingen van de voorgaande berichten, waarvan de boodschap inmiddels was overgekomen. Bovendien wordt hiermee Herwim niet meer mee geholpen.

Vriendelijk doch zeer dringend verzoek om alleen te reageren als je tips hebt voor de verdere opbouw en behulpzaam wilt zijn richting Herwim.
En in dit geval is valt de tip "stop er nou mee" NIET onder het behulpzaam zijn.

Dan kunnen we het draadje weer openen.

Vragen of opmerkingen? Graag per Pb, en niet in dit draadje!

Gr, Bert