Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24

Auteur Topic: De Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk Leiden 24 en 25 sept 2016  (gelezen 2860 keer)

draisinenl

• Offline Offline
Op 24 en 25 september 2016 staat de smalspoormodelbouw weer centraal bij de Stoomtrein Katwijk Leiden

De 17e editie van dit modelbouwweekend is weer sterk bezet met topmodelbouwers uit binnen- en buitenland. Ook deze keer is de organisatie er in geslaagd banen ten toon te stellen die nog nooit in Nederland te zien waren.  Alle banen en diorama’s hebben smalspoor gemeen en dit thema staat garant voor sfeer, zelfbouw en nostalgie.

•   Tony Bird (GB) (16mm) primeur brengt een grote live-steammodelbaan mee uit Engeland.
•   Chris O’Donoghue (GB) (009) primeur brengt Compass Point mee. Een sfeervol, dromerig Engels haventje met een   spooraansluiting.
•   John Bruce (GB) (009) primeur laat met Wherewithial Quai zien dat je met weinig ruimte ook een modelbaan kunt bouwen. Deze baan heeft met een shunting puzzle bijna onbeperkte rangeermogelijkheden. Deze modelbaan is in Engeland bekroond met de Reinier Hendriksenprijs.
•   Horst Wolf (D) (h0e) primeur heeft in Schmallspuranlage Horeieck heel veel verrassende bewegende details verwerkt.
•   Erik Mosterd (1:35) – primeur neemt deze keer een diorama mee met een Duitse tram met een pendelautomaat.
•   Jaap Stuurman (h0e) – primeur komt met Jan’s Pek-, teer- en oliehandel.
•   Lucien Eijdems (h0e) – primeur Buchau 1916 Omzetting in 1:87 / h0e van het station Buchau aan de voormalige Eederseebahn.
•   Jeroen Nieuwlaat en Tim Somers (h0m) – primeur Saints-Amis-sur-Mer. Dromerig smalspoor aan de Normandische kust in de jaren 50-60.
•   Rob Reinders (H0e) – primeur In de oude aluminium gereedschapskist van zijn vader bouwde hij een stukje Oostenrijk na in winterse sfeer. Als je goed kijkt, zie je tussen  wachtende passagiers ook enkele bekende wereldleiders staan.
•   Gerard van Santen (0n30) – primeur Lost Mule Mine. Kleine mijn met laadpunt in smalspoor ergens in Montana.
•   Jan van Remmerden (0e) primeur bij SKL Jean-Ville, een landelijk Zuid-Frans station aan een enkelsporige lijn met goederenloods.
•   Denny Jansen (h0n30) primeur bij SKL The Tool Shed. Deze kleine mini-layout laat zien dat bij ruimtegebrek ook genoeg (zelf) te bouwen valt. Een Amerikaanse toolshed die zomaar ergens langs een logging smalspoorlijn in Amerika te vinden kan zijn.
•   Gerbrand Haans (h0e) primeur bij SKL  toont voor de tweede keer in Nederland en voor het eerst in Valkenburg zijn nieuwe opus “Kaloonga”. Smalspoor in Australië tussen de kangoeroes.
•   Gerard van de Weijer (h0e) primeur bij SKL past met “De Pionier” perfect binnen het industriële karakter van het museum zelf.
•   Gerard Tombroek (h0m) primeur bij SKL met “Halte Tombroek”. Ben je al jarenlang een bekende modelbouwer en fotograaf bij Modelspoormagazine kom je er bij toeval achter dat er vroeger een (smalspoor)tramlijn reed in België door een plaats gelijk aan je eigen achternaam. Dat vraagt er natuurlijk om nagebouwd te worden.
•   Roel Oosterop (h0e) –  komt terug met “Im Westen nichts neues….. Oder?” Een eenvoudige “Heeresfeldbahn” net achter het front van 1915. Het baantje van vorig jaar ligt nu aan de andere kant van het front, zomer 1918. ‘Doughboys’ en ‘Poillus’ marcheren gezamenlijk, terwijl de smalspoormallets onvermoeibaar meer mensen en materieel blijven aanvoeren.
•   Henk Wust en Jan van Mourik (009) brengen The Cornmill XL mee. Al weer enkele jaren geleden werd het deel van deze baan met the Cornmill, een samenwerkingsproject tussen Henk Wust en John en Jane Jacobs, voor het eerst bij Stoomtrein Katwijk Leiden tentoongesteld. Deze baan is nu verder uitgebreid en zeer de moeite waard om te bekijken.
•   Paul Dirkzwager (0e) Scale Construction met een diorama met een vormloods + droogrekken die is geïnspireerd op de steenfabriek “Werklust” in Losser. U kunt bij hem natuurlijk ook veldbaanmateriaal bestellen. 
•   Michael Staats (h0e) Daheeme. Een fictieve smalspoorlijn op de grens van Sachsen. Met veel moed en trouw wordt de dienst gaande gehouden. DDR sfeer in de jaren ’60.
•   Modelgroep Swiss Trak (H0m) komt dit jaar met een deels vernieuwde meterslange smalspoorbaan naar voorbeeld van de Rhätische Bahn. Deze grote modelbaan wordt nu opgesteld in de motorlocomotievenloods waardoor deze baan veel beter is te bewonderen.
•   John Henniger komt met een model van de Climax in schaal 1:20,3 en een diorama in 0n30 “Freight station”. John toont ook een nieuw schilderij op een ezel “Razende Roland”.
•   Johan van Doorn toont diorama’s met locloodsen in On30 / 1:32 met diverse toebehoren.
•   Harry Eker van Smalspoor Nederland BV komt met een verkoopstand met unieke smalspoorartikelen
•      Jaap Vriend, Gosse en Henk laten zien dat je met creativiteit en weinig geld schitterende modellen kunt bouwen in 0n30 van zowel gebouwen als smalspoomaterieel met een houten opbouw zoals dat vroeger in de USA vaak voorkwam. Meest gebruikte materiaal: houten roerstaafjes om de suiker in de koffie mee om te roeren. Jaap is een meester in het bouwen van zeer natuurgetrouwe bomen uit o.a. meeraderig elektriciteitsdraad. Zij delen maar al te graag hun kennis aan de bezoekers van deze beurs.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2016, 17:04:01 door draisinenl. Reden: een deelnemer toegevoegd.... »
Michael is op 6 juli 2017 overleden

JeanR

• Offline Offline
Re: De Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk Leiden 24 en 25 sept 2015
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2016, 22:45:08 »
Gezellig!  (y)
In de aanhef staat 24 en 25 sept. 2015...........
Ik neem aan dat dit 2016 moet zijn,

Grt. Jan.

draisinenl

• Offline Offline
Re: De Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk Leiden 24 en 25 sept 2016
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2016, 09:35:43 »
inmiddels gecorrigeerd.....

Bedankt voor de tip..

Michael

veldspoordick

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re: De Smalspoormodelbouwdagen bij de Stoomtrein Katwijk Leiden 24 en 25 sept 2016
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2016, 10:22:18 »
Waar is dit evenement in Leiden?

Met groet,
Dick

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 September 2016, 11:00:04 »
Dick,

Inderdaad Valkenburg bij Leiden..

http://www.stoomtreinkatwijkleiden.nl/bereikbaarheid/#.V8ft6ZiLTIU

Groeten,

Michael

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #5 Gepost op: 15 September 2016, 22:21:45 »
Bedankt voor de herinnering. Weet niet of ik kan komen kijken, deze keer, maar het is een fantastische line-up!

Jammer dat dit weekend niet in de kalender vermeld stond. Vaak kijk ik daar alleen maar, en niet in het Beurzen-subforum.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 15 September 2016, 23:34:17 »
Het programma ziet er fantastisch uit. Jammer dat het voor mij iets te kostbaar momenteel om even over te komen en ik druk aan het bouwen ben, al is het absoluut de moeite waard. Ik had ze overigens een paar maanden geleden een mailtje gestuurd of ik kon deelnemen, nooit wat van gehoord... Dan heb ik meestal van laat maar zitten. Maar ik weet dat ik ter plekke toch veel te enthousiast zou worden, dat ik gelijk wil gaan bouwen. Ik reken wel op veel foto's en videos!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JeanR

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 September 2016, 23:50:49 »

Jammer dat dit weekend niet in de kalender vermeld stond. Vaak kijk ik daar alleen maar, en niet in het Beurzen-subforum.

Nu inmiddels wel, Rob.
En je bent van harte welkom!

Grt. Jan.