Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00

Auteur Topic: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden  (gelezen 7358 keer)

Thom

• Offline Offline
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
« Reactie #15 Gepost op: 27 August 2016, 23:35:06 »
Mja, klinkt plausibel, maar ik kan me ook zo voorstellen dat die Fcppss'en er gewoon overheen reden om dat ze de aanliggende stukken spoor opnieuw moesten instorten..

guest7823

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 27 August 2016, 23:52:22 »
@Thom: dat weet ik wel zeker  ;). Maar dat wist de ontwerper ook van te voren, dus die heeft dat waarschijnlijk dus ook gelijk gebruikt om wat controlemetingen uit te laten  voeren. Indien je op een aantal slimme plaatsen wat rekstrookjes plakt kan dus gelijk meten. Vroeger moest je daadwerkelijk gaan meten hoeveel millimeter doorbuiging je had bij een belasting. Tegenwoordig voorzie je een brug van wat rekstrookjes, jas je d'r een beetje stevige trein overheen en ga je daarna koffie drinken terwijl de computer z'n rekenwerk doet. Alleen levert dat dus niet het soort sfeervolle plaatjes op van het soort wat Eelco verzameld, maar een droog en saai (maar veel nauwkeuriger) meetrapport.

@Bert: helemaal waar. Alleen goed heet klinken is toch een soort van "dark art" en daarbij zit er redelijk wat spreiding tussen combinaties van goede en slechte klinkingen, te warme of te koude nagels. Vandaar dat ze vroeger de component vakmanschap uitschakelde door de wrijving niet mee te nemen. In de wetenschap dat een verbinding die goed geklonken was vele malen sterker was dan ze beoogd hadden. Maar ja, die mannen bouwde voor de eeuwigheid. De boekhouders van Briennenoord II bouwde voor de eerste afschrijvingsdatum (of de volgende verkiezing)

Bij veel moderne verbindingen (popnagels, voorspanbouten ed) is de klemkracht vermoedelijk veel nauwkeriger te bepalen en reproduceren en daarmee is het meenemen van de klemkracht een stuk zekerder en realistischer.

Maar goed, wie wil nog "klemmen" als plakken beter en makkelijker gaat. "Vriend Flapperaar"  ;)

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #17 Gepost op: 28 August 2016, 00:24:25 »
Toen ik in 1975 afstudeerde van de HTS (Weg- en Waterbouw) moesten we nog wel klinkverbindingen kunnen doorrekenen, maar toen al werd gezegd dat dat passé was. Klinken was vervangen door lassen of passende bouten of voorspanbouten. Klinken is veel te arbeidsintensief, dus te duur.

Ook de berekeningsmethoden zijn veranderd, wij leerden nog momentvereffening (methode Hardy Cross), maar met de komst van computers is het nu hoofdzakelijk de Eindige Elementen Methode (FEM).

Ik denk dat in die nieuwe brug niet één klinknagel zit.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

jowi

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 August 2016, 10:01:57 »
Begrijp ik nu dat er tegenwoordig nog steeds klinknagels gebruikt worden bij dit soort constructies? Serieus? Ik zou toch denken dat het allemaal laswerk is? Is klinken niet ergens halverwege vorige eeuw in onbruik geraakt?

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 August 2016, 10:16:10 »
Ik zou het kunnen opzoeken maar die brug heeft geloof ik de tien jaar niet gehaald. En kom niet aan met "ja maar het verkeer is zoveel zwaarder geworden" Briennenoord I ligt er nog steeds  ;D. Maar ja, die is dan ook gebouwd door techneuten die wisten dat je vaak maar een kans krijgt om het fout te doen en ook dat maar beter is om het die een die je krijgt het maar gewoon in een keer GOED te doen
Dat gaat inderdaad over de basculebrug van de 2e van Brienenoord, ik was het vergeten.
Blijft toch de vraag wie een betere ingenieur is; hij (of zij) die de grenzen van een constructie opzoekt en slimme en slanke constructies bedenkt of hij die gewoon lomp, groot, zwaar en (te) sterk bouwt. Uiteindelijk mogen bouwkosten daarin best een rol spelen en is te sterk boouwen geen kunst.

Overigens reken je een constructie min of meer met opzet te sterk uit. Voor de belasting reken je met waarden die slecht in 5% van de gevallen worden overschreden, voor de sterkte van materialen ga je uit van een 5% ondergrens. Theoretisch kom ja dan bij 1 op de 400 gevallen op een bezweken constructie uit en daarom gooi je er nog een factor overheen, afhankelijk van het gebruikte materiaal. In hout zit nou eenmaal een grotere spreiding in sterkte dan in staal.

En klinknagels... Ik ben in 1990 afgestudeerd en klinknagels waren toen al in passé. 
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 28 August 2016, 10:41:08 »
Begrijp ik nu dat er tegenwoordig nog steeds klinknagels gebruikt worden bij dit soort constructies? Serieus? Ik zou toch denken dat het allemaal laswerk is? Is klinken niet ergens halverwege vorige eeuw in onbruik geraakt?

Heb ik ook nooit willen zeggen, dat klinknagel nog steeds worden gebruikt. Enkel dat constructie-, bereken- en testmethode veranderd zin in de loop der tijd. Dus dat de behoefte aan testen met loc's als belasting niet echt meer nodig is

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 August 2016, 10:52:51 »
 Na deze zeer interessante discussie zou ik nu wel eens willen weten , of  er bij deze brug nu wel of niet
 nog klinknagels zijn gebruikt.. ;D 
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #22 Gepost op: 28 August 2016, 11:14:16 »
En... wordt er behalve de sterkte ook rekening gehouden met het geluid dat wordt geproduceerd door een passerende trein? Want nu blijkt - afgaande op persberichten - dat er aanzienlijk meer geluidsoverlast is. Of is dit een vergeten factor?

Don Arnoldus
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 August 2016, 11:20:40 »
Lijkt me inherent aan de keuze voor zo'n spectaculaire stalen boogbrug in plaats van een eenvoudig betonnen viaduct.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

blokkendoos

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 August 2016, 11:22:43 »
Niet interessant lijkt me. Het verkeer wat er onderdoor rijdt produceert heel wat meer herrie.
Ook het overvliegende luchtverkeer produceert meer herrie
Daarbij komt dat het ook geen woongebied is, dus wie moet er last van hebben

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 August 2016, 11:31:14 »
Het is wel Nederland hè? De tunnel in de HSL gaat ook alleen maar onder koeien door.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 August 2016, 11:34:34 »
Het heet daar niet voor niks knooppunt Muiderberg. Hoezo geen woongebied? De inwoners van Muiderberg was beloofd dat het geluid juist zou afnemen. Bij het autoverkeer is dat aardig gelukt, maar dat stalen prestigeproject verpest de boel.
« Laatst bewerkt op: 28 August 2016, 11:39:06 door henk »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 August 2016, 11:37:38 »
Niet interessant lijkt me. Het verkeer wat er onderdoor rijdt produceert heel wat meer herrie.
Ook het overvliegende luchtverkeer produceert meer herrie
Daarbij komt dat het ook geen woongebied is, dus wie moet er last van hebben
Ja, laat dat nou net alleen niet zo werken in Nederland :p

Prorail is niet gek, en dat word gewoon meegenomen in het engineren van zo'n brug om verdere problemen daarmee te voorkomen.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 August 2016, 11:40:26 »
Bij het autoverkeer is dat aardig gelukt, maar dat stalen prestigeproject verpest de boel.
Nouja, prestigeproject valt ook wel mee, een dusdanig brede overspanning als dit had volgens mij niet in beton uitgevoerd kunnen worden...

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 August 2016, 11:45:06 »
Nou zelfs dat kan nog wel in beton, maar het is mij altijd onduidelijk gebleven waarom het per se één overspanning moest zijn.