Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:51:46
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Wisselwachter
Vandaag
om 14:10:00
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
AP3737
Vandaag
om 13:47:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:45:48
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 13:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 12:43:00
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen
door
AB 7216
Vandaag
om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan
door
william_2
Vandaag
om 10:18:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken?
door
Wim1969
Vandaag
om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
Vandaag
om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen
door
008200
Vandaag
om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Loki
Vandaag
om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Loki
Vandaag
om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Wilma1970
Vandaag
om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels
door
Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden (gelezen 7505 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4000
Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Gepost op:
27 August 2016, 19:05:03 »
Hallo,
Vroeger (Sprak Opa)werden nieuwe spoorbruggen als ze gereed waren getest op sterkte /doorbuiging door er een aantal zware lokomotieven op te zetten.Er zijn wel foto's van ,b.v. de beproeving van de spoorbrug bij Baanhoek (Sliedrecht) maar ook nog wel van de brug bij Venlo.
Wordt/werd de vrijdag j.l. geopende brug nog getest?
Ik kan mij voorstellen dat men al voldoende te weten komt met computer simulaties en -berekeningen ,maar toch...
Hoe is deze brug gecontoleerd in zijn afgebouwde toestand?
Gr, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
guest7823
Gast
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #1 Gepost op:
27 August 2016, 19:25:45 »
Ik gok dat een kudde volle
Fccpps
een meer dan afdoende test belasting is
En dat ze e.a. verder letterlijk en figuurlijk uitgerekend hebben. IJzer (en beton)bouwers hebben nog steeds de neiging (= ervaring) om zaken / aannames met ruime marges naar de sterke kant te construeren.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4000
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #2 Gepost op:
27 August 2016, 19:54:47 »
OK,Paul,
Ja ,daar kan het ook goed mee,dan hebben ze het wss "tussen de bedrijven"door gedaa als ze toch over de brug kwamen..
Ik heb wat wtb op de MTS gehad ,daar werd ook alles naar boven afgerond,tot afgrijzen van de natuurkunde leraar ,die alles wilde berekenen op 3 cijfers achter de komma.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
guest7823
Gast
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #3 Gepost op:
27 August 2016, 20:05:41 »
Peter,
Wij zijn beiden oud genoeg om geleerd te hebben dat bij klinkverbindingen de wrijving tussen de platen geen rol speelt in de sterkte berekening. Enkel afschuiven nagels en sterkte tussen de nagelgaten. En we weten beide dat het enige wat echt een rol speelt de wrijving tussen de platen is
Even uitgaande van een goed gemaakte (warme) klinkverbinding. Bij een slechte klinkverbinding kom je sowieso in een mijnenveld van gedoe terecht
Gelogd
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8159
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #4 Gepost op:
27 August 2016, 20:31:17 »
Ik kan me ergens herinneren dat ze de hsl-brug bij Moerdijk wel zo getest hebben, en er zo achter kwamen dat een van de pilaren iets te ver doorzakte.
MAAR het kan ook dat het om de gewone zetting ging die iets meer bleek te zijn ... dat gaan we nog ff opzoeken
Edit: "In oktober 2004 is met tientallen vrachtwagens vol zand getest of de brug zou doorbuigen, enkele centimeters zouden namelijk al desastreus zijn voor de snelle trein. Uiteindelijk bleek de brug slechts 12 mm door te buigen."
Bron:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moerdijkbruggen
Edit 2:
http://www.cobouw.nl/artikel/591581-pijler-hsl-brug-door-extra-last-minimaal-verzakt
Die ene pijler die wat verder zakte
«
Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 20:38:22 door Rondje_HO
»
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4000
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #5 Gepost op:
27 August 2016, 21:43:00 »
Hallo Paul en Martijn,
Paul :
Je uitleg begrijp ik niet helemaal.
Ik weet idd dat de klinknagels op afschuiven belast worden ,en de dammetjes tussen de klinknagelgaten op trek .Helemaal mee eens. De wrijving tussen de platen is een onbekende factor ,dus die rekent men niet mee,al is hij mooi meegenomen.
Maar verderop spreek je jezelf tegen door te zeggen dat de wrijving tussen de platen wel de enige belangrijke waarde is...
i
Martijn, bedankt voor je Moerdijk verhaal.(Ik heb de ombouw van enkel- naar dubbelspoor wel eens gezien ,ging altijd op Zondag middagen.
Vrgr, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8531
Spoor N
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #6 Gepost op:
27 August 2016, 21:51:23 »
Citaat van: Paul Bender op 27 August 2016, 19:25:45
Ik gok dat een kudde volle
Fccpps
een meer dan afdoende test belasting is
Even nagerekend met de lengte van een Fccpps, de brug en een Falns geeft dat een trein bestaande uit de laatstgenoemde 1000 ton meer weegt dan de kudde Fccpps.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
guest7823
Gast
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #7 Gepost op:
27 August 2016, 22:40:27 »
Omdat er "al eeuwen terug" is aangetoond dat de wrijving die ontstaat tussen twee platen bij een goed gemaakte verbinding met hete klinknagels vele male sterker is dat de verbinding van de officiele berekende verbinding.
De wrijvingsverbinding is vele male sterker dan de klinkverbinding. Dit gaat niet helemaal op voor enkel rijige verbindingen, maar zeker bij meerrijige verbindingen.
Bij enkelrijige verbindingen trek je de verbinding min of meer open (waardoor ook de wrijvingcomponent wegvalt) en kom je inderdaad op "nagelberekingen" uit.
Bij meerrijige verbindingen (die je niet of nauwelijks opentrekt) is de wrijvng een veel grotere sterktefactor dan de nagelverbinding
Snappu ??
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4000
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #8 Gepost op:
27 August 2016, 22:47:10 »
Ja meneer ,
Ik U snappen..
Bij een meerrijige klinkverbinding wordt de wrijving dus belangrijker groter dan de sterkte van het materiaal.
N ooit geweten ,maar electro boeren hoefden dat niet te weten.
Groeten ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Dutch
Offline
Berichten: 279
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #9 Gepost op:
27 August 2016, 22:47:58 »
Dan zit er een aardige voorspanning op die klinknagels. Ik ben het nog steeds gewend om de nagels of bouten op zich te berekenen. Maar wat je zegt over de nagels heeft natuurlijk niet zoveel te maken met de uiteindelijke doorbuiging van de brug als geheel. En ook worden er nog andere verbindingen gebruikt dan alleen klinknagels.
Gelogd
Mvg, Bjorn.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4000
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #10 Gepost op:
27 August 2016, 23:12:03 »
Ik denk dat men dankzij moderne technieken de trekkracht van de klinknagels kan bepalen en daardoor de wrijving tussen de platen.
Het tonmeter gewicht van een FccppS is ongeveer 3,8tt/m, van een Ealns ongeveer 6,8t/m.
Dat geeft met een Fccpps ongeveer 836ton op de 220m lange brug en bij de Falns 1489 ton.
Vr gr ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Thom
Offline
Berichten: 4066
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #11 Gepost op:
27 August 2016, 23:16:00 »
Dus met mijn leken verstand kun je met die Fccppss'en dus de brug niet op sterkte testen, immers kunnen er later andere veel zwaardere treinen passeren en ook mogelijk nogeens twee tegelijk.
Daarnaast lijkt het me dat in de nieuwe brug op de A1 weinig tot geen klinknagels gebruikt zijn....
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #12 Gepost op:
27 August 2016, 23:25:28 »
Ik ga in dit verhaal even uit van nagels die roodheet ingebracht worden en na goed klinken dus nog aanzienlijk afkoelen en dus krimpen. Dit creert een dusdanige samenpersing van de platen dat de wrijving in de praktijk sterker wordt dan de nagelverbinding.
Indien je een meerrijige klinknagelverbinding kapot gaat trekken kom je op waarden uit die zich niet laten verklaren door de berekening enkel op afschuiving. Pas wanneer je de wrijving er bij gaat nemen ga je ongeveer met berekeningen in de buurt komen van wat je dan zou uitrekenen. Alleen: die wrijving is erg lastig te kwantificeren en van vele zaken afhankelijk. De enige waarde die redelijk reproduceerbaar te berekenen is is de nagelafschuiving i.c.m. trekkracht in het resterende materiaal waar de gaten in zitten. Maar in de praktijk is de verbinding dus vele male sterker dan waarop die ooit berekend was.
Point in case: de oude brug bij Culemborg. Als je kijkt waar die op ontworpen was en wat er kort voor de sloop aan treinen over heen ging ........ het gevolg van betere rekenmethodes en beter inzichtelijk krijgen wat de daadwerkelijke sterkte van sommige verbindingen waren.
Dit alles dus even uitgaande van het juiste aantal nagels voor het type verbinding. In theorie zou je zoveel nagels kunnen aanbrengen dat het overblijvende restant van de plaat min de nagelgaten domweg te zwak wordt
Volgens mij speelt bij voorspanbouten min of meer hetzelfde verhaal als bij warme klinkverbinding, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Maar goed, tegenwoordig wordt er veel meer gelast. En dat is een soort verbinding die veel beter berekenbaar is
Mbt de oorspronkelijke vraag: d'r zaten in traditionele bruggen dus redelijk wat marges naar boven, dus ging het al gauw goed.
Leuke zijweg: In de heraangelegde WHR (Wales) zat een brug waar nauwelijks of geen documentatie meer van was en op een (sort off) onbereikbare plek zat voor vervanging. De daar gevolgde weg was dus wel met een proefbelasting. Deze brug werd opgemeten, hertekend en berekend met de marges "de verkeerde kant op" dwz uitgaande van de slechtste denkbare situatie. Op het daar uit berekende model werd uitgerekend hoeveel de doorbuiging zou moeten zijn bij een bekende belasting (2x NG16). Daarna werd de nodige meetapparaten aangebracht en twee NG16's op de brug geduwd (door een dieselloc met afstandswagen...... better safe then sorry ...........) Hierna werd de daadwerkelijke doorbuiging gemeten. Deze bleef ruim binnen de berekende waarde. Conclusie: sterkte nog steeds "officieel onbekend". Maar sterk genoeg voor dagelijkse dienst bij goed onderhoud
Kortom, als je iets laat bouwen door ingenieurs krijg je veelal iets wat een paar male sterker blijkt te zijn in de praktijk.
Als je iets laat bouwen door boekhouders krijg je de eerste variant van de tweede van Briennenoordbrug. Die was berekend op "kan net" / "het hoeft allemaal niet zo zwaar". Ik zou het kunnen opzoeken maar die brug heeft geloof ik de tien jaar niet gehaald. En kom niet aan met "ja maar het verkeer is zoveel zwaarder geworden" Briennenoord I ligt er nog steeds
. Maar ja, die is dan ook gebouwd door techneuten die wisten dat je vaak maar een kans krijgt om het fout te doen en ook dat maar beter is om het die een die je krijgt het maar gewoon in een keer GOED te doen
Gelogd
guest7823
Gast
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #13 Gepost op:
27 August 2016, 23:30:08 »
Van de Fccpps weet ik redelijk zeker dat die er overheen geweest zijn. Verder geven die dingen een leuke aslast en tonmetergewicht. Waarom vermoed ik nou zomaar dat er ergens iemand iets heeft staan meten toen die dingen er over heen reden.
Je hoeft iets niet maximaal te belasten om te zien of het goed gebouwd is. Wanneer bij een bekend gewicht de doorbuiging overeenkomt met datgene wat je berekend hebt weet je genoeg. Op zich zou je dat ook kunnen meten aan de hand van de eerste Krol die er overheen gaat, maar voor de betrouwbaarheid van je meting is het wel handig om een substansiele belasting te nemen. Maar dat is dus wat anders dan een maximale balasting
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden
«
Reactie #14 Gepost op:
27 August 2016, 23:34:50 »
Je moet eigenlijk andersom denken:
De wrijving tussen twee materialen is eigenlijk best goed bekend als je de klemkracht weet.
Die klemkracht weet je omdat je weet hoeveel nagels je gebruikt.
En dat geeft weer aan hoeveel nagels je moet gebruiken, en daarmee hoeveel materiaal je nodig hebt, als je weet dat de nagels een x-aantal mm. uit elkaar moeten staan.
Afschuiving is niet belangrijk..
Maar ik vermoed ook dat hier alles gelast is.
Gr, Bert
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Beproeving van spoorbrug over de A1 bij muiden