Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Aandrijving piept bij lage toeren (Rivarossi 1308)  (gelezen 2028 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Aandrijving piept bij lage toeren (Rivarossi 1308)
« Gepost op: 18 August 2016, 19:27:14 »
Dag allen,

Ik heb het wel vaker, ook bij Roco en andere cardan aangedreven loks: een piepje. En olie er bij helpt niet. Meestal is het piepje alleen hoorbaar naar één richting. Als de lok de andere kant op rijdt hoor je niks.

Normaal krijg je dus het advies: olie, maar dat helpt dus niet. Wat doe ik verkeerd? Ik heb alle lagertjes voorzien van een drupje olie, zowel van de motor as als de asjes van de wormen op de draaistellen. Kan het zijn dat de koolborstels piepen? Het is ook geen gegier zoals bij versleten lagertjes. Dat is veel snerpender en alleen bij hoge toeren. Dit is duidelijk lage toeren (eerste paar rijstappen).

Ik dacht eerst dat de lok wellicht niet lekker ingereden was. Dus ik probeer de lok nu verder in te rijden in de pieprichting maar dit helpt niet veel. Warme of koude motor maakt ook niet uit.

Wie heeft er nog tips? De LS Models reeks 11 heeft het ook en een paar roco 1100en ook maar die heb ik nog niet extra geolied. Ik heb nu de 1308 open liggen en één lok tegelijk vind ik wel even goed.

Het is een oude 'echte' Rivarossi overigens. Niet de nieuwere Elektrotren/rivarossi/hornby. Ook heb ik geen baan dus de loks rijden helemaal niet veel en ik heb een rollenbank om de treinen in te rijden.

Mvg,

Robert.

Deetrein

• Offline Offline
Re: Aandrijving piept bij lage toeren (Rivarossi 1308)
« Reactie #1 Gepost op: 18 August 2016, 20:18:24 »
stroomafnemers op de wielen?
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 18 August 2016, 20:26:18 »
Hoi, bedankt voor het meedenken. Het gepiep gaat op het ritme van de motoromwentelingen. In de laagste snelheidsstappen bewegen de wielen haast niet. Mijn loks zijn allemaal afgeregeld om soepel langzaam te rijden.

Ik zit erover te denken om de loc verder uit elkaar te halen maar dit is een behoorlijke klus daar ik er LED verlichting in heb gebouwd en alle draadjes weggeprutst zitten. Lekker handig zullen we maar zeggen :P

Mvg,

Robert

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2016, 21:09:40 »
Da's nou typisch.... Ik heb dat zelfde met een Electrotren 1300. Die piept ook in 1 richting en daar vind ik nou ook de oorzaak niet van.

Blijkt dus een probleem te zijn dat vaker voorkomt. Hopelijk heeft iemand de oorzaak / oorzaken gevonden.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2016, 23:41:38 »
Ringetjes bij de wormen zitten dr allemaal in? Het is gewoon een kwestie van luisteren naar het ritme van het geluid en op dat punt in de aandrijving gaan peuren.... Gewoon letterlijk peuren, terwijl de loc loopt met een naald ofzo overal tegenaan drukken, dan hoor je vanzelf wanneer het geluid verandert.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #5 Gepost op: 19 August 2016, 00:00:27 »
Ja alles zit er nog goed in. En het peuren had ik al geprobeerd. Als ik de motoras in de lengte iets verschuif dan is het piepje bijna weg. Maar het is een gesloten motor dus ik kan er niet heel veel mee frutten. Als ie affikt moet er maar een Mashima in tzt... of wachten op een Reetitec 1300 :) (hmm Reetitec bekt wel lekker maar toch klinkt het wat apart :P )

Ik zal het ding morgen weer wat uurtjes laten 'piepen' en kijken wat ie daarna doet. Kan gewoon zijn dat de lagertjes naar één kant ingesleten zijn en domweg nog de andere kant op ingereden moeten worden. Als ik eens zin heb haal ik het ding uit elkaar en laat ik de motor even solo draaien zonder cardan assen. Het is gewoon stom dat hagelnieuwe loks die bijna niks hebben gereden en door mij van olie zijn voorzien toch lekker piepen (oa de Roco 1100en en de LS reeks 11) Boe! Ik hoopte dat iemand met wat simpels zou komen zoals 'Hee, heb je al bij volle maneschijn wierook en een paarse mandarijn geofferd aan Zeus met alleen een onderbroek aan en een zwarte en een rode sok op je oren?' Oftewel: je hebt iets verkeerds gedaan en moet het zo en zo doen.

Mvg,

Robert.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2016, 07:53:43 »
Nee, soms (nouja meestal) is het leven gewoon een taaie bedoening, niks aan te doen...

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2016, 11:59:01 »
Komt het misschien doordat de motor iets beweegt bij vooruit en achteruit.
Zelf een keertje gehad(totaal andere loc) en er een stukje dubbel zijdig-plakband er tussen geklemd en .... weg de piep.
Ondanks de soms hoge prijzen blijft het "speelgoed"

groet
Harald

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2016, 13:14:41 »
Nog een mogelijkheid is dat de motor as in de lengte richting iets ruimte heeft.
Daarmee bedoel ik dat als de as een mini frutje naar achteren wordt gedrukt bij een beweging vooruit, of andersom.
Zodat het anker tegen het motorhuis aan gedrukt wordt, of de collectoren, mogelijk zit daar een braampje tussen of iets anders wat daar niet hoort en dat geluid maakt.
Feit is wel dat als je dit wilt controleren de motor moet demonteren en daarmee vaak vernietigd.  :'(

Als je jezelf er erg aan stoort, is een (Mashima) vervangingsmotor een idee.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2016, 13:46:47 »
Dag allen, bedankt voor de reacties :)

Na wat uurtjes draaien op mijn rollenbank is het piepje bijna weg. Ik denk dat de lok eenzijdig was ingereden of zelfs helemaal bijna eigenlijk nooit de andere (piep)kant op reed bij de vorige eigenaar (al mijn Rivarossi 1300en zijn 2ehands). Verder lopen deze modellen best wel erg prima op een LoPi4 en kunnen mooi soepel kruipen en langzaam rijden (vind ik belangrijk voor realistisch wegrijden vanuit stilstand) Dus als het piepje weg is ben ik tevreden en hoeft er pas een mashima of andere motor in als ze versleten zijn.

Enige wat me nu nog stoort aan het model is de lichte blauwe kleur en dat er maar 4 assen aangedreven zijn van de 6 maar zoals Floris al zegt: soms is het leven gewoon taai en moet je zorgen dat je taaier bent :P Overspuiten is altijd een optie natuurlijk maar de extra aangedreven as er bij verzinnen is wat lastiger. De trekkracht is niet super van deze modellen maar nieuwe antislipbandjes en de niet aangedreven as zo afstellen dat er extra druk op de antislipband as komt is een mogelijkheid.

Mvg,

Robert

Richey

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 October 2016, 23:08:46 »
Pas maar op met die niet-aangedraven as: mijn ervaring met daarmee pielen waren niet overmatig bemoedigend: bij iets teveel druk springt draaistel frame steeds los en wil het niet meer lekker vastklikken. Ook wil die as dan al snel niet meer meelopen en heb je een slepende as in de loc.

Ik heb toentertijd ook een tweedehands exemplaar gekocht en blijkbaar had de vorige eigenaar ook piepende problemen: het ding droop echt van de olie en ik ben echt tijden bezig geweest om hem soepel aan de gang te krijgen: stroomafnemers (op de assen) zelf nieuw gemaakt van fosforbrons, aan het prutsen geweest met de niet aangedreven assen, zelfs (uit mijn hoofd net als de modernere 1300'en) een extra schroefje onder het draaistel geschroefd om de boel netjes bij elkaar te houden...  En overal bleef druipende zwarte olie uitlopen...  :-[

Ondertussen loopt hij al een tijdje best netjes over de baan en heeft meestal een sleep van 4 plan D's en 2 plan K's bij zich en dat redt hij zelfs op de steilste hellingen bij ons, mits er slipbandjes op zitten :-).

Groet,

Richard

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 October 2016, 09:49:18 »
" niet-aangedraven as" ??
Groetjes
Johnny