Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 12:13:49
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:49:24
Slugs & Andere Rariteiten door V200-G2000
Vandaag om 11:41:12
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Montanbahn
Vandaag om 10:45:55
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:09:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
  

Auteur Topic: Een Energie Wagen  (gelezen 13654 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #30 Gepost op: 17 November 2007, 23:55:53 »
Wordt een fraai model van de EW! Petje af.
Ik heb een vraag over het onderstel. Zo te zien gebruik je een Roco-wagentje uit 'de goedkope serie' zoals de DB-koelwagen of iets soortgelijks. Karst laat zien dat het onderstel verlengd moet worden.

Wanneer ik een onderstel van een standaard ORE-type 1 wagen gebruik (lees een standaard Gs), heeft het onderstel dan gelijkde goede lengte? De echte EW's waren tenslotte ook gebouwd op het onderstel van door de NS aangeleverde Gs'en.

Benieuwde groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #31 Gepost op: 17 November 2007, 23:58:36 »
Zo zeg Karst dat ziet er zeer gelikt uit!  :o
De mijnes moet nog lichtjes geschuurd worden en dan mag deez ook de primer in. Karst voordat je het onderstel vastlijmt denk dan wel even er aan dat je de opstaptreedjes van het zwarte onderstel verwijdert. Veel succes verder met de verbouwing!  ;)

Jeroen
We're all riders on this train.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #32 Gepost op: 18 November 2007, 00:03:50 »
@wim

Helaas weet ik niet de radstand van de Gs  :-|

De radstand van de EW is 5700mm en lob is 10900mm

Heb je zo'n wagen kun je het zo nameten ;)

Overigens vind ik deze methode best goed. Vanwege de resin wanden is het redelijk lastig reproduceerbare afmetingen te krijgen. Het verlengen geeft je de mogelijkheid e.e.a. exact op maat te maken. En vanwege het werk hoef je het niet te laten. Onderstelletje 'snokken' is in een half uur gebeurt ;)


@jeroen

Nee hoor, vergeet ik niet, want anders kunnen de dieseltanks er niet onder.
Bovendien moeten er nette treeplanken voor in de plaats komen  :P

Grtzz,

Karst


Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #33 Gepost op: 18 November 2007, 00:11:10 »
Ha ik heb zonet even een Roco Gs wagentje erbij gepakt en kom tot de conclusie dat deze een fractie korter is dan het onderstel wat onder de EW komt. Het scheelt zo plusminus 3 mm (korter). De EW is exact 1:87.

eh ja die treeplanken. :-| Eens zien hoe ik dat ga klaren. Anders wacht ik wel even wat Karst ervan bakt.  ;)

Jeroen


http://www.xs4all.nl/~roosenb0/EW-trede.jpg
« Laatst bewerkt op: 18 November 2007, 00:49:35 door Thowra »
We're all riders on this train.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #34 Gepost op: 18 November 2007, 00:19:07 »
radstand Gs was ook 5700 mm en de lengte van een Gs daarop 10580 mm.
Ook in werkelijkheid moet dus het Gs-onderstel zijn aangepast. Voor vertrek naar Frankrijk kregen de wagens al nieuwe buffers. De onderstelverlenging zal wel door Soulé (onderdeel Alsthom) zijn uitgevoerd.

Waren de treeplanken niet roosters?
Op de plaatjes in Railkroniek 88 (okt 1991) over de energiewagens en de Plan E-dieseldiensten zo te zien wel.

Ik heb zulke treeplanken van Weinert voor de DB- Umbauwagen, misschien zijn die om te bouwen voor de EW? Want het moet wel zo natuurgetrouw mogelijk met doorgeëtste treeplanken natuurlijk... ;)

Nu nog wachten tot iemand deze transfers gaat leveren die op de deuren zaten van de EW;
http://www.nicospilt.com/z/z26513.JPG (witte letters en tekening op blauwe achtergrond)
Het zijn de details die t 'm doen...

Wim
« Laatst bewerkt op: 18 November 2007, 00:25:52 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #35 Gepost op: 18 November 2007, 00:50:29 »
Even oftopic;  ::) kijk voor de aardigheid eens bij de online van dale,waar staat dat 'snokken' niet zal zijn wat jij bedoelt  ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #36 Gepost op: 18 November 2007, 00:54:40 »
'Snokken' is een Floris Dilz uitdrukking  ;D die gebezigd wordt in de context van te versnijden/verzagen materieel.

... (even online van Dale bekijken) ... aha ! 'k snap hem ;) Maar dan wel op z'n Bels  :P

Grtzz,

Karst


Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #37 Gepost op: 18 November 2007, 01:03:25 »
 ;D Karst,
Ik begrijp je nu volkomen :D,
en ik wil ook even kwijt dat ik met bewondering toekijk wat jij weer maakt. :D

Ik zelf ben niet zon schrijver,maar volg alles,ik heb er iig bewondering voor wat jij oa samen met Gerco tot stand brengt. ;)

Mvg Tino


Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #38 Gepost op: 18 November 2007, 01:11:33 »
Oh...Karst voordat je verder gaat met je EW. Ik merk net op dat het bovenste trappetje naar het dak toe niet kloppend is met de werkelijkheid. Er moet 1 spijl uit en de bovenste zal ietsje moeten zakken. FF foto zoeken... brb.

Jeroen.


foto

http://www.xs4all.nl/~roosenb0/energiewagen1hm5.jpg
« Laatst bewerkt op: 18 November 2007, 01:15:22 door Thowra »
We're all riders on this train.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #39 Gepost op: 18 November 2007, 01:16:19 »
Klopt helemaal  ;D

Maar.... Het bijgeleverde trappetje is te kort, vandaar dit compromis  :-|


Edit: en het was me teveel werk om twee compleet nieuw trappetjes te maken :-[
« Laatst bewerkt op: 18 November 2007, 01:20:20 door Karst Drenth »

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #40 Gepost op: 18 November 2007, 01:21:43 »
Ja je hebt gelijk. Het scheelt ietsjes.

Jeroen
We're all riders on this train.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #41 Gepost op: 18 November 2007, 19:38:03 »
Snokken is niet echt een uitdrukking van mij hoor... maar van wie ik m dan heb weet ik niet echt meer. En komop, die treeplankjes zijn gewoon van een reepje styreen dat je op 2 beugeltjes van metaaldraad lijmt. Die beugeltjes zet je dan vast aan het chassis of zo... aan de kap kan ook. Net wat je wil.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #42 Gepost op: 18 November 2007, 20:20:57 »
Hoi,
Je raad het alweer ... heeft er iemand ook een tekening van zo'n energiewagen. Zou ook een mooi projectje in N zijn!
Zeker nu Ries z'n Minitrix Plan E's al aan het verbeteren is ... met de energiewagen erbij heb je zo een klompentrein in N  ;D

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #43 Gepost op: 18 November 2007, 20:37:08 »
ja, met zo'n gave Trix-2200-switcher dr voor.  ;D

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re: Een Energie Wagen
« Reactie #44 Gepost op: 18 November 2007, 20:39:40 »
Jeroen, tek ew is onderweg.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.