Eurostar wil testritten naar Amsterdamdoor Redactie OV-Magazine in rubriek hoge snelheidEurostar hoopt volgende maand testritten te beginnen naar Amsterdam. De verbinding staat al een aantal jaren op het verlanglijstje van de vervoerder, maar tot nu toe is het bij plannen gebleven.Dat bevestigt Eurostar na berichtgeving van Railway Gazette. Volgens topman Nicolas Petrovic zijn alle partijen betrokken en is het de bedoeling dat eind 2017 er daadwerkelijk passagiers mee kunnen. Eurostar wil vanaf komende maand testritten uitvoeren om te kijken hoe de beveiligingssystemen van de e320 reageren op het Nederlandse spoor. Volgens ProRail wil Eurostar in de tweede helft van dit jaar beginnen met opleidingsritten.Over een verbinding tussen Amsterdam en Londen wordt al jaren gesproken, maar een lijn naar Groot-Brittannië heeft nogal wat voeten in de aarde. Zo zijn er striktere grenscontroles. Passagiers moeten in een afgesloten gebied gecontroleerd worden. In Brussel, Lille en Parijs zijn die douanefaciliteiten aanwezig. De controle voor andere Eurostar-bestemmingen vindt ook daar plaats, wat tot veel oponthoud leidt.Echter, een overstap in Lille is niet nodig, aldus Railway Gazette. Dit betekent dat Amsterdam en in Rotterdam, waar de trein ook moet stoppen, haar eigen douanefaciliteiten zou krijgen. Hoe dat vorm gaat krijgen onderzoeken Eurostar en NS op dit moment.
Zes NS-machinisten zijn vorige week geslaagd voor het Eurostar materieelexamen. Zij gaan binnenkort in opdracht van Siemens, tijdens de testperiode in Nederland, rijden met de nieuwe hogesnelheidstrein van Eurostar, de Velaro e320-trein.Het examen was de afsluiting van twee intensieve opleidingsweken bij Eurostar in London. Tijdens de opleiding hebben de collega’s uitgebreid kennisgemaakt met de nieuwe trein. Een groot deel van de opleiding is gedaan aan de hand van een simulator. Eurostar heeft twee identieke simulatoren laten bouwen. Deze werken exact hetzelfde als de treinen buiten en bieden dus erg goede leer- en oefenmogelijkheden. Om de trein in de praktijk te leren kennen hebben machinisten in de tweede week van de opleiding (mee)gereden met de nieuwe Eurostar treinen die al rijden tussen Parijs en Londen.Bastian Pit, Teamleider/Vakondersteuner: “Het opleidingstraject in Londen was een fantastische ervaring, het was iedere dag weer een feest. Alle machinisten die zijn opgeleid, zijn zeer enthousiast over deze mooie nieuwe trein die tussen Amsterdam en London zal gaan rijden.”De instructeurs van Eurostar vonden het omgekeerd leuk om Nederlandse machinisten te ontvangen en op te leiden. Zij waren onder de indruk van de kennis en ervaring van onze machinisten en vooral ook van het enthousiasme dat zij voor het project hebben. De zes NS-machinisten zijn nu bevoegd om straks met Eurostar op het traject Amsterdam – Brussel te rijden. Bron: NS International, 26 april 2016