Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 23:44:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: Een fatsoenlijk Nederlands station  (gelezen 6688 keer)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Een fatsoenlijk Nederlands station
« Gepost op: 18 July 2016, 13:23:23 »
De modelspooraanbieders zijn niet erg scheutig met Nederlandse stations, behalve dan Markenburg, Tilly Models en een paar anderen. Maar veel verder dan een waterstaatstation 4 of 3 komen we niet en dat terwijl er zoveel mooie stationsgebouwen zijn, tenminste als ze niet vernaggeld worden door Prorail. Mijn hoofdstation krijgt 5 sporen en 2 eilandperrons. Daar zou dus een gebouw als dat van Groningen of Leeuwarden bijhoren. Deze zijn helaas niet te koop.
Heeft iemand ervaring met het vernederlandsen van station Bonn of Baden-Baden in H0? Of, indien er al een draadje hiervan is kan ik daar dan even de link van krijgen? Overigens, Baden Baden is bij Vollmer niet (meer?) verkrijgbaar
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Een fatsoenlijk Nederlands stations
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2016, 13:27:26 »
Ik vrees dan dat je zoiets zelf moet fabriceren. Ooit had Faller wel een modern Nederlands stationnetje in het programma en ik weethelaas niet welke dat was. Maar die modelhuisjes zijn niet erg op schaal (meestal 1/100). Overigens wordt zo'n station als Groningen/Leeuwarden op schaal reusachtig in HO. Vandaar dat modelspoorfabrikanten kleine stations uitbrengen. Dat is dan nog te doen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Een fatsoenlijk Nederlands station
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2016, 13:32:10 »
De Duitse bouwstijl is zozeer afwijkend van de Nederlanse bouwstijl dat een station als Bonn of Baden-Baden niet naar een NL station om te bouwen is. Je kunt er baksteenplaat op plakken en NL stationsborden, maar het krijgt nooit een NL uitstraling. Duitse bouw van klassieke stations is massief en zwaar, van Nederlandse stations open(er) en licht, in de zin van minder baksteen. Zelf bouwen dus. Voordeel; Leeuwarden is vrij vlak, dus relatief makkelijk. Wel veel werk, maar dat is wat anders.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Een fatsoenlijk Nederlands station
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2016, 13:44:00 »
GeoVorm heeft twee Nederlandse stations in het assortiment. Tof, maar voor jou te klein. Op hun site staan ze nu als 'niet leverbaar', maar informeren kan geen kwaad. Het diorama wat Myron hiermee gemaakt heeft is erg tof.

Voor een groter station zou je eens naar die van Jeroen Water kunnen kijken. In zijn topic zie je hoe van een paar Kibri bouwdozen een Nederlands station wordt gebouwd. Goed gelukt, als je het mij vraagt! Ook Jakop heeft m.b.v. dezelfde Kibri dozen een typisch Nederlands station gebouwd.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2016, 13:46:49 door Joran »

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Een fatsoenlijk Nederlands station
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2016, 14:13:56 »
Al eens naar Auhagen gekeken? Hebben diverse bouwwerken in baksteen, Pruisische bouwstijl. Sluit goed aan bij de Nederlandse bouwstijl.
Momenteel ben ik het Auhagen station Neupreußen (Auhagen 11380) aan het bouwen en aan het "vernederlandsen".


Perronzijde


Straatzijde

Diverse houtwerk aan het dak schilder ik wit. Diverse uitspringende stenen het ik geel gemaakt



Momenteel werk ik aan het interieur en verlichting.


Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Een fatsoenlijk Nederlands station
« Reactie #5 Gepost op: 18 July 2016, 15:28:33 »
Zelf bouwen. Dan kun je maken wat je. Maar Groningen of Zwolle is een aardige klus. Hier een foto van station Heerlen 1:87. Het totale station meet 2meter. Geheel gemaak van styreen.

Gr. Bert.


JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 548
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Een fatsoenlijk Nederlands station
« Reactie #6 Gepost op: 19 July 2016, 12:00:06 »
Beste mensen,
Bedankt voor de tips. Het combineren van twee stations is een goede mogelijkheid. Zelf bouwen kan ook, maar dan moet je wel erg handig zijn en oog voor details hebben. Station Hengelo (mijn geboorteplaats) zou leuk zijn, maar het valt nogal tegen wat frutsels betreft. Ik heb ook al gedacht aan station Sliedrecht van Markenburg. Ik heb echter al het equivalent van station Arkel bij hen gekocht en gebouwd. Sliedrecht erbij lijkt me een beetje veel van het goede wat stijl betreft. Ik ben nog niet zo ver, maar ik hou ervan om alvast na te denken voor de volgende fase.  :)
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2818
  • Duitsland TP III/IV
Re: Een fatsoenlijk Nederlands station
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2016, 12:56:26 »
Je zou ook iets kunnen doen met station "Krakow" van Auhagen. Karst Drenth heeft deze ook gebruikt voor zijn Digitale Demo Pendelbaan vanaf #283.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.