Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Tedo
Vandaag om 16:09:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13

Auteur Topic: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega  (gelezen 54297 keer)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Hallo Leen,

Even meegelezen...

Nieuwe SSID, zelfde password, zelfde subnet mask, NAT en DHCP gedisabled (want die wordt door de hoofdrouter gedaan), vast IP-adres voor 2e router, Wifi vast op kanaal 13.

In principe is een nieuw SSID overbodig. Je kan de nieuwe wifi-accesspoint hetzelfde SSID-geven. Dan zal de telefoon / tablet automatisch het sterkste signaal oppakken. Door de korte afstand tussen de twee accesspoints kan het zijn dat de telefoon / tablet niet wil roamen, dus op het eerste accesspoint blijft hangen.

Vraag 1 is nu of ik hiermee inderdaad de "client-capaciteit" uitgebreid heb zoals de bedoeling is.

Ja, dat is zo. Daarnaast ook het bereik van het netwerk. Het aantal clienten is afhankelijk van wat het wifi-accesspoint aan kan.

Tot slot lijkt het me aardig om te weten of de X-Bus op de z21 geschikt is voor max. 31 aansluitingen per bus of per z21.

Zoals Piet het antwoord geeft is het per bus op de z21 maximaal 31 apparaten op de Xpressnet-bus.

Er zitten nl. twee X-bus aansluitingen op de z21 en het is aanlokkelijk om eens te kijken wat er gebeurt als je op de tweede ook een
z21-slave emulator zet bijv. met IP-adres ...12.

Vraag 2: zou je daarmee in potentie 62 verbindingen kunnen hebben of nog steeds 31?

Nee, het is het aantal Xpressnet-apparaten wat je dan verdubbeld. Bij de z21 / Z21 kan je dus maximaal 8 apps verbinden en dan nog eens 31 multimausen per Xpressnet-bus-aansluiting. Het aantal verbindingen is afhankelijk van wat je z21-slave-emulator aan kan. Dus als die maximaal 10 verbindingen aan kan heb je nog steeds maximaal 18 verbindingen. Een tweede z21-slave-emulator zal het dan uitbreiden met weer 10. Die kan je dan op een ander ip-adres zetten.

De z21 zit trouwens aangesloten op de RJ45 netwerkaansluiting van de PC, daar waar je normaal je internetkabel in stopt.

Dan moet je in windows van je computer de netwerk-aansluiting handmatig voorzien van een juist IP-adres. Dus in de range van 192.168.0.XXX. En mogelijk een cross-kabel gebruiken, ligt een beetje aan de computer. Maar waarom sluit je je computer niet gewoon op je z21-netwerk aan? Dus in de router prikken. Dan krijgt de pc een ip-adres via de router en kan je gewoon de z21 op de pc benaderen.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2016, 10:52:29 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

• Offline Offline
Inmiddels heb ik zowaar een gebruiksaanwijzing gevonden voor het Maintenace Tool
Daarin staat dat je de PC o.a. kan verbinden met een patchkabel:

Een patchkabel blijkt een gewone netwerkkabel te zijn.
Een cross-over kabel bljkt ook nu nog steeds zo te heten.
Echter staat er in de manual ook wat je daarna allemaal moet doen om het goed werkend te krijgen en dat had ik allemaal natuurlijk weer eens niet gedaan..... :-[
Er is dus nog hoop.....

Leen.

Ronaldk

• Offline Offline
Leen,

In de handleiding staat een één op één verbinding zonder router / wifi-accesspoint beschreven. Omdat je gewoon je z21 aan de router hebt aangesloten kan je de computer via de router verbinden. De computer krijgt dan alle instellingen van de router. Je z21 is dan normaal te benaderen. Zo heb ik het zelf thuis in mijn netwerk. Moet je wel de Netwerk-aansluiting in windows weer op "automatisch" zetten en niet "handmatig" :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

St00mboy

• Offline Offline
Ja, ik heb het nu gedaan zoals het in de handleiding staat en zoals Ronald het beschrijft.
De eerste keer ging het weer mis en kreeg ik deze melding bij het lezen, schrijven en afsluiten:

Nu bleef de z21 trouwens wel gewoon verbonden met de PC. Dat was gisteren niet het geval, want dan werd hij er gewoon uit geflikkerd.  >:(

Maar je weet het: nooit opgeven.
Ik heb dus nog maar een tweede keer exact hetzelfde gedaan, en toen ging het gewoon zoals het hoort.
Eerst "read".....dan "Instellen Xpressnet aanvinken"......dan "write", dan de z21 uit- en weer aanzetten ......en nog eens "read", want je weet maar nooit, en tot slot "disconnect".
Hoera, nu kan ik mijn lokje besturen vanaf 3 X-bussen.
De R-bus gebruik ik toch (nog) niet die is nu ook X-bus.

Met dank aan Piet, Sander en Ronald werkt ook dit nu eindelijk naar wens.

@Ronald
Ik kijk nog even naar de SSID's.
Maar wat gebeurt er als er met een van de twee 2,4 netwerken iets is?
Is het dan niet moeilijker te onderscheiden waar het probleem zit?
Dat is eigenlijk de reden dat ik voor een tweede SSID koos.

Leen.

Ronaldk

• Offline Offline
Hoi Leen,

Mooi dat het werkt!  (y)

Over de SSDID, valt wel mee. Goed, ik heb meer ervaring dat die dingen elkaar net overlappen in een gebouw dus dat bij uitval je meteen merkt dat er geen verbinding meer is. Bij jullie gebruik zal je mogelijk merken dat de snelheid en bereik opeens een stuk minder is. Ik zou voor 1 SSID gaan, hoe minder hoe beter.

Groeten Ronald.

St00mboy

• Offline Offline
OK, ik vertrouw erop dat dat het beste is.  (y)

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
Nu het met een Multimuis werkt op de R-bus, is het ook wel handig om te weten dat het met de z21-slave-emulator ook werkt.
Je weet maar nooit......

Dus heb ik de 4-polige RJ12 kabel met de emulator verbonden en.....Hey Presto!!!..hij doet het!!  (y)
Hoera, dit geeft voor hetzelfde geld gewoon de maximale mogelijkheden!

Bij een goede werking in de praktijk hebben we hiermee een draadloos netwerkconcept voor een grote modulebaan met voldoende ruimte voor veel gebruikers....ehhhh, clients. ;D
Op 20 augustus gaan we de boel in de praktijk uittesten met ca. 10 gebruikers.

Heren, dan kunnen we weer van onze vaudten leren.  ::) ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2016, 19:49:49 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
Ik zou voor 1 SSID gaan, hoe minder hoe beter.

@Ronald
Maakt het nog uit of je met 1 SSID op beide routers verschillende kanalen instelt?
Ik heb nu de ene router op automatisch staan en de andere op kanaal 13.

Bepalen de routers zelf hoe de client zo gunstig mogelijk op het netwerk komt te zitten?
Dus als het ene kanaal overlapt wordt, gaat hij dan vanzelf naar het andere kanaal?

Leen.

ivanzon

• Offline Offline
Ssid moet hetzelfde zijn, anders heb je per ssid een apart netwerk.

Verder moet je kanaal 13 niet gebruiken, een groot deel van de telefoons en tablets kan daar niet mee verbinden omdat de fabrikant te lui is om er EU specifieke drivers bij te leveren. Dat kanaal is alleen beschikbaar in de EU.

Automatische kanaal keuze verscilt per fabrikant, maar over het algemeen geldt dat protocol zwaarder weegt dan de werkelijke snelheid. Dus een zwakke 'n' heeft voorkeur boven een sterke 'g', maar bij de afstanden waar het hier over gaat ga je daar weinig van merken. Mocht iemand met een Android telefoon problemen hebben: Wifi even uit en weer aan zetten... Daar zit geen wifi roaming in het os ingebouwd en ben je afhankelijk van hoeveel tijd de  hardware producent erin gestoken heeft.

Waarschijnlijk heeft de z21 een MDI-X poort, dus vandaar dat het niet uit maakt of je een straight of een cross gebruikt.

St00mboy

• Offline Offline
Kanaal 13 was op wifi analyzer het enige kanaal hier waar in de breedte nog een beetje plek was, maar als je foon zich er niet mee kan verbinden, dan heb je er idd niets aan.

Is het verstandig om de ene router op auto te laten staan of doe ik er misschien beter aan om beide routers op een vast kanaal te zetten, bij. 4 en 12?

O, en bedankt voor het meedenken.  (y)

Leen.

ivanzon

• Offline Offline
Beide op vast, anders heb je kans dat de automatische alsnog in de niet bruikbare zone (alles boven 11 bij 2.4 GHz) terecht komt.

Kijk met wifi analyse waar de minste storing zit en zoek op Google Afbeeldingen naar 'wifi channel overlap'. Daar kan je de diagrammen vinden welke kanalen goed samen werken.

Voor de 5GHz: Geen kanalen gebruiken die in het weer radar (DFS) bereik liggen, daar heb je gereduceerd antenne vermogen.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2016, 16:27:50 door ivanzon »

St00mboy

• Offline Offline
(Even opgezocht want dit is weer nieuw) dus dat betekent voor 5 GHz K36  tot K48 en niet de hogere?
Ik ga er niet van uit dat mijn goedkope routertje SOTA  TPC en DFS detectie heeft.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
De Arduino Mega t.b.v. de back-up z21-slave emulator staat nu ook ingesteld op IP-adres 192.168.0.12 en een eigen MAC-adres.
Als het extra ethernet shield en het RS485 board er ook zijn dan kan ik beide z21-emaulatoren tegelijk uitproberen.

Ik heb nu beide routers op 1 SSID gezet, de ene op K3 en de andere op K9.
Dat was hier gunstig, als we K13 even niet meetellen.

Ik zie nu dat het later evt. ter plekke vrij gemakkelijk draadloos aan te passen is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2016, 21:32:09 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
Re: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega
« Reactie #43 Gepost op: 21 August 2016, 13:05:20 »
Gisteren op de rijdag met 6 personen verbinding gemaakt met de z21-emulator.
Helaas bleek dit veel te traag te werken, niet goed dus.
Vervolgens eerst met één, daarna met twee, daarna met drie personen verbinding gemaakt.
Bij drie werd het al weer traag, bij vier was de controle compleet weg.

Forumlid Spock heeft aangeboden nog even naar de software te kijken, dus misschien komt daar nog wat uit, ik hoop het.
Als er geen nieuwe lichtpunten komen kappen we met de z21-oplossing voor draadloze besturing: hij is leuk voor thuis, maar niet voor een modulebaan met veel deelnemers.

Ik ben nu dus opnieuw op zoek naar een ander concept om de modulebaan met minimaal 10 personen draadloos aangestuurd te krijgen.
Alle opties zijn open mits ze voor redelijk geld inzetbaar zijn.
De voorkeur gaat wel uit naar treinbesturing vanaf de eigen foon of tablet van de deelnemers.
Ik heb zelf een Lenz set en het nodige Roco-spul en het zou mooi zijn als dat inzetbaar is, maar dat is geen MUST.

Wie heeft de goede oplossing?

Leen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Project draadloze besturing voor grote modulebaan o.b.v Roco z21 en Arduino Mega
« Reactie #44 Gepost op: 21 August 2016, 13:23:17 »
Hoi Leen,

Je hebt hier drie mogelijke ( of zelfs wel gecombineerde ) probleem-bronnen:

1) z21 zelf: X-Bus scanning (te) traag: Testen met een hoeveelheid Mausen er aan, kijken wat er gebeurt
2) de z21 Emulator: Een AT-mega is nou niet bepaald de micro-controller die het qua snelheid allemaal aan kan. 10 Connecties op 10MBit/s omzetten naar 10 XBus slots op 65KBit/s kan wel eens een bottleneck vorment
3) de TP-LINK router/AP: Ik heb het ding hier in gebruik als 'repeater' voor de woonkamer... met 3 Laptops/phones/tablets er aan is het al snel gedaan met een snelle en betrouwbare verbinding...

Wat je nog zou kunnen proberen, is de z21 uitsluiten, door deze te vervangen door de Lenz centrale uit jouw Lenz-set.

Grtzz & suc6,

Karst