Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
Vandaag om 22:50:29
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door spock
Vandaag om 22:48:52
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 22:44:27
IJSM trace door Voorburg door Pauldg
Vandaag om 22:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:54:28
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:50:54
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door RikM
Vandaag om 21:23:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 21:23:16
Welke besturingssoftware kies ik? door Mark D.
Vandaag om 21:18:04
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 21:15:53
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Forever Rocofan
Vandaag om 20:44:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 19:59:34
NS 2400 serie in spoor 0 door lrrw
Vandaag om 19:57:56
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Dave.......
Vandaag om 19:49:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 19:31:46
Voedingen door Cor--24
Vandaag om 19:26:59
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:21:42
Rocrail & Treinen door VulcanRaven
Vandaag om 19:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:05:55
Binnenverlichting werkt niet Roco 63138 Elektrisch treinstel Plan V, NS Analoog door Corné81
Vandaag om 18:59:31
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 18:21:56
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 17:37:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 17:06:28
DigiKeys product drivers door Torikoos
Vandaag om 16:42:48
Regelbare experimenteer voeding bouwen door erikkral
Vandaag om 16:05:07
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder door Fritsprt
Vandaag om 15:24:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 14:44:14
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dave.......
Vandaag om 14:35:07
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door Montanbahn
Vandaag om 14:13:51
Doe het zelf overweg door MOVisser
Vandaag om 12:37:32
  

Auteur Topic: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland  (gelezen 31801 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2016, 17:57:44 »
Het boek gaat over de restanten die nog zijn terug te vinden. Van de genoemde kleine stukjes is kennelijk niets weer te vinden. Maar dat kan één van de auteurs beter vertellen (indien hier aanwezig).

JvH

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2016, 23:31:38 »
Hoe subtiel kan een restant zijn?

https://www.google.nl/maps/@51.6495558,4.6206437,1024a,20y,2.81h,44.71t/data=!3m1!1e3 (ik hoop dat dit zo werkt)

Een perceel dat de ruilverkaveling heeft overleeft. Naar mijn mening het oude trace. Maar inderdaad hoef je er niet te gaan kijken, er is daar niets meer van te zien op de grond. Ik denk dat er bijna 140 jaar later nog wel één iets van terug te zien is. Kom ik op terug.

Jack

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1592
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2016, 08:29:39 »
Ik neem aan dat de keten van brug restanten langs de N247 ook genoemd wordt? Of valt dat buiten het kader (was een tram lijn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2016, 17:40:35 »
Tramlijnen vallen buiten het kader.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4427
  • Modelspoor is emotie...
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2016, 20:35:28 »
Zag dat inmiddels de 2e druk is verschenen...  (y)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

El Combanchero

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Niets is wat het lijkt, omdat je niet goed kijkt.
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 01 augustus 2016, 15:46:10 »
Boek gekocht bij Kuijpers. Ontspannen leesvoer op vakantie, zelfs bij 32 graden. Leuk gedaan.  (y)

Wel jammer dat de mythe over de kerosineleiding voor Soesterberg en het spoorviaduct over de A28 bij Zeist maar weer eens wordt opgelepeld. Kennelijk zijn sommige verhalen te mooi om door de werkelijkheid te laten verpesten. Die leiding was/is er wel, maar een paar honderd meter oostelijker.

Volgens Kees Volkers, die onderzoek gedaan heeft naar die Kerosineleiding, heeft deze wél over het spoorwegviaduct gelegen. Dat zou blijken uit een rapport van de PSP uit 1986. De leiding lag weliswaar aanvankelijk oostelijker bij de Ericaweg, maar is mogelijk op een zeker moment omgeleid naar het westen en over het spoorviaduct gelegd.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21097
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 01 augustus 2016, 16:08:18 »
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding naar Soesterberg. Die leiding moest ergens de net afgebouwde A28 passeren. Op basis van geruchten en onbegrip over het spoorviaduct is geconcludeerd dat daarvoor het spoorviaduct wel zou zijn gebruikt. In werkelijkheid was er juist bij de definitieve aanleg van de A28 in de jaren tachtig een speciaal voor leidingen bedoeld viaduct in de Ericaweg gebouwd. Alles kan, dus ook dat eerder of later het spoorwegviaduct voor een leiding is gebruikt, maar er is geen bewijs voor, ook niet in het rapport.
Wat we wel weten is dat Kees Volkers lang heeft gedacht dat het spoorwegviaduct pas in de jaren tachtig werd gebouwd. En in het rapport een alternatieve verklaring vond voor de bouw van het viaduct. Met het verhaal over de kerosineleiding heeft hij bij de publicatie van 'Geheim Landschap' in 2009 ook de publiciteit gezocht. Wat betreft de bouwdatum van het spoorviaduct zal hij inmiddels wel beter weten, maar kennelijk is hij in de kerosinegroef blijven hangen. Kees Volkers schrijft leuke boeken. Ik kan ze aanraden, maar bedenk dat hij in die boeken eerder verhalenverteller dan historicus is.

Zelfs op het hoogtepunt van de koude oorlog lag het niet voor de hand dat defensie een 'geheime' kerosineleiding langs bebouwd gebied zou leiden. Bovendien was het voor de tegenstander in het Oosten toch niet geheim te houden. Gemeenten wisten ervan en uit de risicokaarten van de gemeente Zeist blijkt dat de leiding via het speciaal voor leidingen gebouwde viaduct in de Ericaweg liep en van daaruit door onbebouwd gebied regelrecht naar de opslagtanks van de vliegbasis. De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.

Edit, uitgebreid nadat ik mijn aantekeningen nog eens had doorgenomen.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2016, 11:54:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

El Combanchero

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Niets is wat het lijkt, omdat je niet goed kijkt.
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 09 augustus 2016, 16:26:20 »
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding ...enz

OK, Henk, dan is het inderdaad jammer dat de kerosinemythe in de Atlas herhaald wordt. Zo komen de praatjes de wereld wel in. Ik zal aan Victor Lansink melden hoe de vork in de steel zit, want op zijn Railtrash-site, waar de Atlas grotendeels op gebaseerd is, staat het ook.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #38 Gepost op: 09 augustus 2016, 16:57:14 »
De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.
Zo is de route van de ondergrondse DPO leiding vanuit het botlekgebied naar Antwerpen ook goed te volgen op google.maps... (het gedeelte op het plaatje linksonder) het is een onbebouwde, gladgehouden strook van ca. 20 a 30m breed die zich door het landschap slingert. Oorspronkelijk was dit alles een deel van NAVO's min of meer geheime ondergrondse leidingnetwerk met diesel en kerosine van alle havens in het westen naar het waarschijnlijke front met Rusland in het oosten, en alle vliegbases die daarbij horen...

Meer info in de pdf:
https://relevant.nl/download/attachments/10616962/Algemene+presentatie+DPO.pdf

« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2016, 16:59:53 door jowi »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8259
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #39 Gepost op: 09 augustus 2016, 17:55:58 »
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.
Jeroen

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8259
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #40 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:02:13 »
Ondertussen lees ik dat de derde druk er al weer aankomt. Gaat goed met het boek. Ook aangeschaft.

Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21097
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #41 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:42:08 »
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.

Dat viaduct bij Glaxo heet 'Het Oude Spoor' en dat is het bewuste spoorwegviaduct.
Zoek maar eens naar Ericaweg Zeist in google Maps.
Het Zeister Spoor is de naam van een oud weggetje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #42 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:58:56 »
Ik zie op Railtrash niets over de lijn Groningen - Peize - Leek - Drachten (de Philipslijn).

Als de auteurs nog eens in Suriname komen, kunnen ze nog twee lijnen toevoegen en in Spanje weet ik er ook nog wel één.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2016, 19:06:39 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1328
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #43 Gepost op: 09 augustus 2016, 20:01:43 »
Maar dat is dan ook een restant van het NTM netwerk. Dus tram. :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21097
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #44 Gepost op: 06 september 2021, 13:21:45 »
Zag van de week een verse stapel in de winkel liggen.
Blijkt de zesde druk te zijn. Leuk.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.