Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 14:40:26
Rocky Rail 2019 door metresil
Vandaag om 14:26:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 14:15:25
REE 2020 door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:16
MRDirect aansturen door JMRI door MRdirect
Vandaag om 14:05:50
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 13:58:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Jelmer
Vandaag om 13:58:38
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 13:55:38
Wissel wordt omgezet bij inrijden spoorsectie door VvKan
Vandaag om 13:45:12
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 13:36:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:33:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
Vandaag om 13:16:23
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Scratchbuilt
Vandaag om 12:18:33
Fleischmann wagon type Rens van de NS door nederbelg
Vandaag om 11:51:44
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Jeronimos
Vandaag om 11:41:23
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Halma
Vandaag om 11:32:41
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:32:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:22:29
Vraag over de Broekweg in Leiden? door Peter Kleton
Vandaag om 10:43:33
keerlus door Kees28
Vandaag om 10:26:19
Tram bord door Chris Westerduin
Vandaag om 10:16:31
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:17
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 09:58:15
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 09:52:20
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 09:34:28
Ombouw Marklin naar Fleischmann? door Jan-Peter
Vandaag om 09:05:30
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door Jeronimos
Vandaag om 09:02:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
Vandaag om 08:35:04
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 08:11:34
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Gerke
Vandaag om 08:02:31
  

Auteur Topic: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland  (gelezen 26844 keer)

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2016, 17:57:44 »
Het boek gaat over de restanten die nog zijn terug te vinden. Van de genoemde kleine stukjes is kennelijk niets weer te vinden. Maar dat kan één van de auteurs beter vertellen (indien hier aanwezig).

JvH

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2016, 23:31:38 »
Hoe subtiel kan een restant zijn?

https://www.google.nl/maps/@51.6495558,4.6206437,1024a,20y,2.81h,44.71t/data=!3m1!1e3 (ik hoop dat dit zo werkt)

Een perceel dat de ruilverkaveling heeft overleeft. Naar mijn mening het oude trace. Maar inderdaad hoef je er niet te gaan kijken, er is daar niets meer van te zien op de grond. Ik denk dat er bijna 140 jaar later nog wel één iets van terug te zien is. Kom ik op terug.

Jack

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2016, 08:29:39 »
Ik neem aan dat de keten van brug restanten langs de N247 ook genoemd wordt? Of valt dat buiten het kader (was een tram lijn)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2016, 17:40:35 »
Tramlijnen vallen buiten het kader.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2956
  • Modelspoor is emotie...
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2016, 20:35:28 »
Zag dat inmiddels de 2e druk is verschenen...  (y)
Gewoon een keer beginnen....

El Combanchero

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Niets is wat het lijkt, omdat je niet goed kijkt.
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 01 augustus 2016, 15:46:10 »
Boek gekocht bij Kuijpers. Ontspannen leesvoer op vakantie, zelfs bij 32 graden. Leuk gedaan.  (y)

Wel jammer dat de mythe over de kerosineleiding voor Soesterberg en het spoorviaduct over de A28 bij Zeist maar weer eens wordt opgelepeld. Kennelijk zijn sommige verhalen te mooi om door de werkelijkheid te laten verpesten. Die leiding was/is er wel, maar een paar honderd meter oostelijker.

Volgens Kees Volkers, die onderzoek gedaan heeft naar die Kerosineleiding, heeft deze wél over het spoorwegviaduct gelegen. Dat zou blijken uit een rapport van de PSP uit 1986. De leiding lag weliswaar aanvankelijk oostelijker bij de Ericaweg, maar is mogelijk op een zeker moment omgeleid naar het westen en over het spoorviaduct gelegd.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19310
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 01 augustus 2016, 16:08:18 »
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding naar Soesterberg. Die leiding moest ergens de net afgebouwde A28 passeren. Op basis van geruchten en onbegrip over het spoorviaduct is geconcludeerd dat daarvoor het spoorviaduct wel zou zijn gebruikt. In werkelijkheid was er juist bij de definitieve aanleg van de A28 in de jaren tachtig een speciaal voor leidingen bedoeld viaduct in de Ericaweg gebouwd. Alles kan, dus ook dat eerder of later het spoorwegviaduct voor een leiding is gebruikt, maar er is geen bewijs voor, ook niet in het rapport.
Wat we wel weten is dat Kees Volkers lang heeft gedacht dat het spoorwegviaduct pas in de jaren tachtig werd gebouwd. En in het rapport een alternatieve verklaring vond voor de bouw van het viaduct. Met het verhaal over de kerosineleiding heeft hij bij de publicatie van 'Geheim Landschap' in 2009 ook de publiciteit gezocht. Wat betreft de bouwdatum van het spoorviaduct zal hij inmiddels wel beter weten, maar kennelijk is hij in de kerosinegroef blijven hangen. Kees Volkers schrijft leuke boeken. Ik kan ze aanraden, maar bedenk dat hij in die boeken eerder verhalenverteller dan historicus is.

Zelfs op het hoogtepunt van de koude oorlog lag het niet voor de hand dat defensie een 'geheime' kerosineleiding langs bebouwd gebied zou leiden. Bovendien was het voor de tegenstander in het Oosten toch niet geheim te houden. Gemeenten wisten ervan en uit de risicokaarten van de gemeente Zeist blijkt dat de leiding via het speciaal voor leidingen gebouwde viaduct in de Ericaweg liep en van daaruit door onbebouwd gebied regelrecht naar de opslagtanks van de vliegbasis. De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.

Edit, uitgebreid nadat ik mijn aantekeningen nog eens had doorgenomen.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2016, 11:54:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

El Combanchero

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
  • Niets is wat het lijkt, omdat je niet goed kijkt.
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 09 augustus 2016, 16:26:20 »
Ik weet waar Kees Volkers zich op baseert El Combanchero. Sterker, ik heb het rapport van de lokale PSP/PPR politici ingezien. In het rapport worden meerdere militaire objecten in de regio behandeld. De opstellers vonden dat de bevolking beter op de hoogte moest zijn. Eén van de onderwerpen is de Defensie pijpleidingen organsiatie (DPO) en de kerosineleiding ...enz

OK, Henk, dan is het inderdaad jammer dat de kerosinemythe in de Atlas herhaald wordt. Zo komen de praatjes de wereld wel in. Ik zal aan Victor Lansink melden hoe de vork in de steel zit, want op zijn Railtrash-site, waar de Atlas grotendeels op gebaseerd is, staat het ook.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2072
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #38 Gepost op: 09 augustus 2016, 16:57:14 »
De route is op maps nog steeds goed te volgen. De versterkte opslagtanks zijn terug te vinden. Het bijzondere karakter van het viaduct is ook te zien. Het is erg breed voor het paadje dat erover loopt en dat eigenlijk ook van niks naar nergens gaat. Voor de helft is het bestraat, de anderen helft is berm waaronder de leidingen schuilen.
Zo is de route van de ondergrondse DPO leiding vanuit het botlekgebied naar Antwerpen ook goed te volgen op google.maps... (het gedeelte op het plaatje linksonder) het is een onbebouwde, gladgehouden strook van ca. 20 a 30m breed die zich door het landschap slingert. Oorspronkelijk was dit alles een deel van NAVO's min of meer geheime ondergrondse leidingnetwerk met diesel en kerosine van alle havens in het westen naar het waarschijnlijke front met Rusland in het oosten, en alle vliegbases die daarbij horen...

Meer info in de pdf:
https://relevant.nl/download/attachments/10616962/Algemene+presentatie+DPO.pdf

« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2016, 16:59:53 door jowi »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7346
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #39 Gepost op: 09 augustus 2016, 17:55:58 »
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.
Jeroen

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7346
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #40 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:02:13 »
Ondertussen lees ik dat de derde druk er al weer aankomt. Gaat goed met het boek. Ook aangeschaft.

Jeroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19310
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #41 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:42:08 »
Henk,

Bij GlaxoSmithKline ligt ook zo'n viaduct met spoor in de naam. Dit lijkt ook nergens naar toe te gaan. Wat is dit dan voor een viaduct?

Heet de Ericaweg tegenwoordig Weg naar Heibergen?

Ook leuk; het viaduct in de Kampweg heet Zeister Spoor.

Dat viaduct bij Glaxo heet 'Het Oude Spoor' en dat is het bewuste spoorwegviaduct.
Zoek maar eens naar Ericaweg Zeist in google Maps.
Het Zeister Spoor is de naam van een oud weggetje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1739
    • El Carrilet
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #42 Gepost op: 09 augustus 2016, 18:58:56 »
Ik zie op Railtrash niets over de lijn Groningen - Peize - Leek - Drachten (de Philipslijn).

Als de auteurs nog eens in Suriname komen, kunnen ze nog twee lijnen toevoegen en in Spanje weet ik er ook nog wel één.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2016, 19:06:39 door 72sonett »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
Re: Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland
« Reactie #43 Gepost op: 09 augustus 2016, 20:01:43 »
Maar dat is dan ook een restant van het NTM netwerk. Dus tram. :)