Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik  (gelezen 2938 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Gepost op: 25 June 2016, 22:07:59 »
Ik heb een Lima 1220 voorzien van een Tams decoder. Deze is volgens de handleiding aangesloten en rijdt bij digitaal bedrijf in de correcte richting.

In analoog bedrijf werkt de rijrichting omgedraaid.
Nu hebben deze decoders de eigenaardigheid dat ze af fabriek in Märklin mode staan voor analoog bedrijf (polariteit heeft geen invloed op de rijrichting, richtings wissel door spanningspuls) Zou het kunnen zijn dat de motor sturing nog verkeerd om staat ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2016, 22:32:33 »
Geen idee, maar als je de motordraden (en eventueel de verlichting) omwisselt, rijdt de loc goed. Je kan ook in cv29 de rijrichting aanpassen, dan wisselt de verlichting gelijk correct mee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2016, 07:14:51 »
Maar CV 29 draait toch de betekenis van voor en achteruit om op de decoder? Daar zit het probleem niet, want de verlichting reageert correct op de rijrichting

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2016, 07:16:29 »
Dat laatste schreef je er niet bij.  :)
Dan alleen even de motordraden omsolderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2016, 10:15:14 »
Als digitaal alles goed werkt ( rijrichting, seinen etc. ) is het waarschijnlijk alleen de rode en zwarte draad naar de decoder van de rails.

Rood moet aan de rechter wielen gezien in de rijrichting die je als 'vooruit' wilt hebben.

Dus ik vermoed dat je rood en zwart moet omdraaien.

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2016, 11:46:04 »
Verlichting schijnt wel correct te reageren Karst. Als rood en zwart dan worden omgewisseld, is de rijrichting correct, maar de verlichting weer niet, zodat die weer moet worden aangepast. De motordraden omwisselen lijkt mij het gemakkelijkst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #6 Gepost op: 26 June 2016, 11:50:51 »
Maakt niet uit Henk,

Als de verlichting digitaal in overeenstemmings is met de rijrichting, istie dat ook in analoog mode.

De decoder bepaalt in analoogmode aan de hand van de polariteit van rood en zwart wat vooruit en achteruit is.

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #7 Gepost op: 26 June 2016, 11:56:12 »
Ah, weer wat geleerd.
Maar we weten niet wat verkeerd is aangesloten, de stroomafname of de motor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #8 Gepost op: 26 June 2016, 15:55:54 »
Dus samenvattend tot nu toe: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood /zwart in analoge...
Nou moet die loc toch nog een keer open om er een stel LED frontseinen in te zetten...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #9 Gepost op: 26 June 2016, 16:55:18 »
Nou, ook analoog moeten de motor en de verlichting correct zijn aangesloten. Volgens norm moet de rode draad van de decoder zijn aangesloten op het rechterspoor gezien in de rijrichting vooruit. Nu is het bij een 1200 natuurlijk zeer de graag wat vooruit is, maar dat wordt dan bepaald door de kant waar de frontverlichting op de witte draad is aangesloten. Dan moet de motor zo zijn aangesloten dat de loc vooruit ook die rijrichting kiest.

Analoog is dat van belang, omdat de loc anders de andere kant op sjeest dan de andere locs.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #10 Gepost op: 26 June 2016, 20:13:07 »
Dus als je alles consequent verkeerd hebt aangesloten zie je bij digitaal bedrijf geen verschil?

Wat de voor / achter discussie betreft: Ik heb de klassieke Fleischmann locs als voorbeeld genomen, dus vooruit is de motor achterop

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2016, 05:36:47 »
Nee, digitaal merk je daar niks van. Digitaal wordt de rijrichting immers in de decoder bepaald en niet door de polariteit op de rails.

Volgens mij reageert een consequent 'verkeerd' aangesloten loc ook analoog weer volgens verwachting na aanpassing van cv29.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2016, 15:56:26 »
Dus samenvattend tot nu toe: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood /zwart in analoge...
Niet helemaal. ;D Juiste samenvatting: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood/zwart en oranje/grijs in analoge...

Analoog is oranje gewoon aangesloten op rood en grijs op zwart. Te onthouden door te denken dat de kleur wat verbleekt is  ;D Bij digitaliseren vervang je dus de ene draad tussen stroomafname en motor door de rode/oranje (rechts bij rijrichting vooruit) en de ander door de zwarte/grijze (links bij rijrichting vooruit). Sluit je rood/oranje juist links aan (en zwart/grijs rechts) dan merk je dan analoog niets van en is alleen vooruit digitaal de andere kant op. En natuurlijk zit je dan in de knoei met het licht.

Dus als je alles consequent verkeerd hebt aangesloten zie je bij digitaal bedrijf geen verschil?
Correct! Daarom is analoog testen ook nog aan te raden.

Wat de voor / achter discussie betreft: Ik heb de klassieke Fleischmann locs als voorbeeld genomen, dus vooruit is de motor achterop
Ik zelf hou altijd de cabine nummers aan. Cab1 is voor, cab2 achter.


Timo
« Laatst bewerkt op: 29 June 2016, 17:32:18 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2016, 16:19:53 »
Zo als Timo doe ik het ook. Ik test ze analoog ook of de polariteit klopt, al zal dat digitaal niets uitmaken.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Tams decoder rijrichting bij analoog gebruik
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2016, 17:21:27 »
Niet helemaal. ;D Juiste samenvatting: Grijs/oranje bepaalt welke kant je op gaat in digitale context, en rood/zwart en rood/zwart in analoge...

Timo

Als je de hele draad nog eens wil samenvatten, dan wel goed doen. Twee keer rood-zwart is teveel van het goede.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.