Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 19:29:25
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 19:22:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:18:29
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld  (gelezen 31190 keer)

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2007, 22:43:34 »
Meer fotos van de afgelopen periode tijdens de bouw en spoor nul dagen zijn te zien op mijn blog

http://spoor-nul.blogspot.com/

Okke[/quote]

Geweldig mooi al die zelfgebouwde modellen. Petje af hoor. Vooral het model van de 103, erg mooi om te zien.

Maar ja, ik heb de ruimte er niet voor.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #16 Gepost op: 15 November 2007, 00:05:45 »
Ron,

Ik zeg niks tegen beter weten in en ik vergelijk grootspoor nooit met andere schalen. Daardoor krijg je een scheve kijk op de zaak.

Zeg nou zelf...je bent zelf ook bezig geweest om (g)een 0-spagetthibaan te bouwen en had daar problemen mee. De klassieke fout.

ander draadje?

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #17 Gepost op: 15 November 2007, 01:05:50 »
Ron,

Ik heb hier niet een discussie over schaalkeuze willen uitlokken, dit draadje was enkel bedoeld om te laten zien wat ik met plezier bouw.

Mijn baan is ook niet naar mijn mening een “parade project”. Ik wil niet zeggen dat je dat impliceert trouwens. Maar zelf heb ik ook niet de ruimte voor een grootschalige baan thuis. Hiervoor heb ik een spoor nul lokaal baantje. Dit bestaat uit mijn Nebenbahn station uit de zijtak van mijn modulen baan met een stuk spoor als verlenging aan de muur van onze garage, totale lengte van 7,5 meter en breed 60 cm.

Spoor nul clubbanen zijn er niet (meer). Mijn baan is privé bouw, de baan van Frits is privé bouw enkele uitzonderingen daargelaten, en verder zijn er in Nederland modulen bouwers die ook stukken baan bezitten. Deze hele puzzel aan banen is zo gebouwd dat alles elektrisch en technisch aan elkaar gekoppeld kan worden (FREMO) tot 1 grote baan.

Je hebt gelijk dat spoor 0 niet in de gemiddelde modelspoorwinkel ligt. Toch is het aanbod groot, zoek enkel het internet af en vrijwel alles is te krijgen. Ook ben ik het met Frits eens dat spoor 0 in de lift zit.
Ik kom al 12 jaar op de jaarlijkse spoor 0 bijeenkomsten in Nederland, en 12 jaar geleden was het een stationnetje, depootje, fidleyard. De hoeveelheid modulenbakken met stations en baanlengte is sindsdien +/-vertienvoudigd. Ook de groei van aanhang van nieuwe geïnteresseerden en bouwers is erg toegenomen.

Zelfs Duitse leden van de Arge Spur Null, stonden verbaasd hoe snel en hoe veel er werd gebouwd in Nederland.

Mijn advies is, kies een schaal uit waar je je het lekkerst bij voelt en waar je je eigen idee van modelbouw in kunt uitdrukken en laat het vooral hier zien zodat wij er ook van kunnen meegenieten!
Maar ik wou deze discussie ook hierbij laten want daar was dit draadje niet voor bedoeld.

Okke

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2007, 01:15:10 »
Ach ja, de discussie. Ik ben zelf ho verzamelaar/spoorder, maar wat mij aantrekt in de schaal 0 modellen is het robuuste wat ze uitstralen. Een 2400 in 0 bv straalt naar mijn mening veel meer het karakter uit van een 2400 dan z'n ho broertje, hoewel ik erg blij ben met die broertjes in m'n verzameling.

Maar helaas nog geen ruimte voor, misschien over een paar jaar.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2007, 09:28:42 »
Okke,

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden dan dat jij hebt gedaan, het was ook niet mijn bedoeling om een schaaldiscussie te beginnen. Daar is dit draadje te interessant voor. Het was alleen een observatie van de vraag naar de Heljan lokloods modellen in Amerika.
Schaal 0 zit idd in de lift, maar om nou te zeggen enorm, zoals Frits schreef...dat is zo relatief, ik vind dat hier in NL nogal meevallen. Ik ben sinds begin jaren 80 in schaal 0 bezig en heb de ontwikkelingen redelijk gevolgd.
Enkele jaren geleden is er in Amerika een 'Boom' ( lees: boem ) ontstaan toen Bachmann betaalbare en goed gedetailleerde smalspoor modellen in schaal 0 begon uit te brengen. Modelspoorders hoefden bij een overstap naar schaal 1:48 niet al hun rails te vervangen ( of het er realistisch uitziet is een andere discussie ) en veel half nullers zijn toen overgestapt naar schaal 0 smalspoor..waardoor andere fabrikanten er op insprongen en ook vanaf alles begonnen uit te brengen...dat noem ik enorm in de lift zitten, zie ik hier nog niet gebeuren.
Stel nou dat een bekend Duits merk plotseling betaalbare Nederlandse modellen in schaal 0 smalspoor zou uitbrengen, zoals bijv. GTW stoomtrams of RTM materieel, stel dan dat die modellen  ook nog in een startset zouden komen en het spul kon gewoon op half nul rail gebruikt worden...dan krijgt spoor nul een enorme lift...
Maar ja, dat is 'wishful thinking"....helaas..
Dit is nou echt het laatste dat ik , hier in dit onderwerp, er over zeg...daar is jouw onderwerp te interessant voor om het te laten overschaduwen door een andere discussie....
Ik blijf dit draadje over jouw baan volgen, ziet er erg mooi uit...ik reageer alleen niet meer in dit topic op berichten  mbt deze schaaldiscussie om teveel vervuiling te voorkomen.

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #20 Gepost op: 21 November 2007, 00:41:39 »
Weer een kleine vordering aan de loods.
Nu is de rechterzijwand gesneden, en ingeplaatst. Op dit moment krijgt de loods meer body, een aantal tussenwanden zijn al geplaatst om inknijpen te verkomen. Eerstvolgende aan de beurt zijn de voor en achterkant, hier is nog vrijwel niks aan gedaan.....

Ook een begin gemaakt aan een Bundes-Amt. Vaak zie je wel bij een groot station met depot een administratie kantoor van DB en zodoende leek het me ook een leuk idee er een te maken.

Okke

http://spoor-nul.blogspot.com/
« Laatst bewerkt op: 21 November 2007, 00:43:22 door Okke »

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 November 2007, 08:16:55 »
Ziet er goed uit, Okke...ik kan het niet goed zien op de foto's, maar gebruik je glad styreen of met bakstenenmotief ?

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2007, 08:33:17 »
ik gebruik hier glad styreen, wil er een pleister gebouw van maken. En uiteindelijk met verf en wat fijn poeder of fijn zand erdoor krijg je ook een pleister effect.

Okke

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2007, 13:21:29 »
Okke

Ik vind het heel erg mooi. Kun je je baan ook thuis neerzetten of moet je altijd naar een grote ruimte ergens anders?

Bert

ReesCees

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2007, 13:34:39 »
Okke,

Wat mooi! Leuk een baan in 0. Vooral de details kun je hierin nog verder uitwerken dan in H0 of N.

Dit draadje gea ik zeker volgen om alle bouwwerken te zien "groeien".

Succes met de bouw en verdere aankleding.

Kees-Jan

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #25 Gepost op: 21 November 2007, 17:04:13 »
Bert,

de baan is niet binnenshuis op te bouwen.... 16,6 m bij 6,6 m

Hij past in de tuin, maar dat hebben we nog nooit gedaan. Van de baan heb ik enkel het nebenbahn station permanent opstaan om mee te rijden. De rest staat eigenlijk het hele jaar ingepakt en als ik aan de modelbouw ga dan pak ik meestal 1 of 2 modules eruit of meer als dat nodig is en stel ze tijdelijk op.

Voor mij en mijn vader zijn de voorbereidingen voor het opbouwen van zo'n gehele baan tijdrovend, daarom bouwen we de baan hoogstens 2 keer per jaar op. Je bent namelijk vaak al 3 weken van te voren bezig met uitzoeken en transport klaar maken.

Okke

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #26 Gepost op: 21 November 2007, 17:51:07 »
Vergeet ook het uitladen, repareren/onderhoud en opruimen niet.
Daar begin je op zondagavond na de show ook niet zo even snel aan.

Okke,
hoe heb jij het transport gegegeld?
Huur je een busje of aanhangwagen of gaat alles in meerdere keren achter in de auto?
Zitten alle randzaken in kratten of wat dan ook en hoe verpak je al het materieel?

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #27 Gepost op: 21 November 2007, 19:29:19 »
Okke, tip voor het stucwerk: talkpoeder op de nog natte verf.
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

amber

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 November 2007, 19:37:29 »
16.6 bij 6 meter. Twee keer per jaar opbouwen. Vind je dat niet zonde van je tijd en energie? Je complete baan zie je dus 2 eer per jaarcompleet uit gestald, terwijl je bij b.v. HO of N het hele jaar door je baan tot je beschikking hebt. Of isde O baan voor "erbij" en is je HO baan voor "elke dag"?

16.6 bij 6 meter....wat een baan....mieters...Ik heb net je filmpje zitten bekijken, ziet er indrukwekkend uit. Veel materieel ook trouwens. Allemaal van jou of van meerdere mensen?

ps: typisch dat O in de lift zit terwijl modelspoor zelf juist af neemt qua belangstelling en verkooppunten...
« Laatst bewerkt op: 21 November 2007, 19:41:47 door amber »
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #29 Gepost op: 21 November 2007, 22:13:08 »
Frits,

we hebben het een keer in een soortgelijke bus als jou vervoert. Enkel onze bakken zijn wat dikker en anders gekoppelt dan jou dus dat paste eigenlijk nog maar net.....De andere keren hadden we de mogelijkheid het spul in delen te brengen....
En idd, de reparaties komen pas een tijdje later aan bod, je bent toch vrij uitgeteld na zo'n weekend......

Amber,

We hebben ook een H0 baan en daar kan gewoon gereden worden. Het rijden met spoor 0 voor ons is deel van de hobby, het bouwen is net zo plezierig als het rijden. Door maar hooguit twee keer per jaar op te bouwen blijft het ook interesant voor jezelf omdat je niet alleen dus de baan hebt te verplaatsen ook al je materieel moet zorgvuldig getransporteerd worden e.d.
Dan krijg je nog de gereedschap sets en reserve onderdelen...

Maar als we perse willen rijden met het materieel gaan we naar een club in Duitsland in Rheinberg.
http://www.nullclub.de/
Hier is elke maand een rijdag om je materieel en wat je ook maar meeneemt aan spoor 0 te laten rijden.

En nee ik vind het geen zonde van mijn energie! De lol en voldoening die je eruit krijgt tijdens die 2 keer per jaar is reden genoeg om dit te doen.

E-P,

heb idd al eerder met talkpoedergewerkt in verf, krijgt het gelijk ook een mooi mat effect.

Okke