Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:20:29
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 15:11:07
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37

Auteur Topic: Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld  (gelezen 31144 keer)

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
Mijn spoor 0 baan en materieel naar Duits voorbeeld
« Gepost op: 13 November 2007, 00:45:27 »
Al sinds ruim 1 jaar heb ik evenals Frits T een spoor nul modulen baan eigenhandig gebouwd. Het gaat hier om een ovaal met aftakking, van 16,6 meter bij 6,6 meter. De baan bezit twee stations en een schaduw station.

De baan was voor het eerst te zien tijdens de landelijke spoor nul dagen 2006 in Zutphen en was op dat moment technisch klaar. In principe dus een kale baan.
Afgelopen jaar heb ik al reeds het kleine station op de aftakking wat aangekleed en een begin gemaakt van het bouwen van een stationsgebouw.

Nu dat stations emplacement deels aangekleed is ga ik eerst het grote 8 meter station aankleden. Helaas door een drukke studie zal het werk met tussenposen gebeuren, vooral vakanties zijn vruchtbare perioden voor de modelbouw.

Meer fotos van de afgelopen periode tijdens de bouw en spoor nul dagen zijn te zien op mijn blog

http://spoor-nul.blogspot.com/

Okke
« Laatst bewerkt op: 15 February 2008, 23:32:42 door Okke »

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #1 Gepost op: 13 November 2007, 00:54:23 »
Afgelopen weekend weer eens lekker aan het prutsen geweest. Dit keer ben ik verder gegaan met het bouwen van mijn tweesporige lokloods.
Het ontwerp is fantasie, gebaseerd op bestaande loodsen in Duitsland. De grote van de loods is beperkt gebleven, op het langste spoor kan net een BR 01 staan en op het kortere spoor net een BR 23

ik heb gekozen voor deze verspringing in de loods om het beeld wat aantrekkelijker te maken en tevens ook om wat meer ruimte vrij te laten.

http://spoor-nul.blogspot.com/

Okke

stig

• Offline Offline
Re: Mijn spoor 0 baan naar Duits voorbeeld
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2007, 02:13:25 »
En zo te zien is het niet alleen 0 wat de klok slaat bij jou!

Zeg, waar heb je die raampjes weg van je locloods? Grandt Line?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #3 Gepost op: 13 November 2007, 07:38:50 »
Die ramen waren nog overgebleven uit een oude heljan lokloods. Alleen die loods vond ik niet echt erbij passen dus die heb ik toen gesloopt en de ramen behouden.

Okke

FritsT

• Online Online
    • nulpunt
« Reactie #4 Gepost op: 13 November 2007, 11:59:22 »
Ramen en nog veel meer van dat kunststof spul zijn te verkrijgen bij een in Duitsland zeer bekend bedrijf in Spoor 0 kringen: Addie Modell.

http://www.addie-modell.de/

Daarnaast voeren ze ook nog wat rollend materieel.

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2007, 20:13:16 »
of bij Piet Peetoom, heeft mooie ramen met gebogen bovenzijde en kleine ruitje uit messing etswerk.
Gave baan trouwens, is het geheel nieuwbouw, of een overgenomen project met nieuwe delen en uitgebreid?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

• Online Online
    • nulpunt
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2007, 20:23:15 »

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2007, 20:32:21 »
Ooit waren we begonnen met een overgenomen kwart boog. Maar die is ondertussen al gesloopt.....

Alle modulen heb ik eigenhandig gebouwd, in 2005 had ik in eerste instantie mijn 8 meter lange station klaar. Op dat moment was er nog geen sprake van de bouw van een baan. Dat kwam op het moment dat we er eigenlijk achterkwamen dat in de spoornul modulen club formatie geen ruimte was voorlange treinen. Toen ben ik langzaam aan begonnen met de bouw van de andere modules.
Precies een jaar later, tijdens de nuldagen 2006 was de baan technisch gereed. Op dit moment telt de baan 36 modules, daar komen nog 2 modules bij met draaischijf.

De baan is geheel gebouwd met decoupeerzaag, handbovenfrees, en accuboor;). In principe voor iedere doe-het-zelver mogelijk!

Helaas door de studie is de vrije tijd schaars, toch hoop ik lanzaam aan vooruitgang te tonen

Okke

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2007, 20:40:41 »
Ziet er erg fraai uit. ik ben benieuwd naar die locloods. volgens mij word die heel fraai.
Voor grootspoorfoto's zie site

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 November 2007, 14:56:09 »
Die ramen waren nog overgebleven uit een oude heljan lokloods. Alleen die loods vond ik niet echt erbij passen dus die heb ik toen gesloopt en de ramen behouden.

Okke

Dat is zonde....die Heljan loodsen in schaal 0 zijn zo langzamerhand collector's items geworden, er is er pas nog een verkocht op ebay voor ruim 140 euro...

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #10 Gepost op: 14 November 2007, 16:05:48 »
Typisch, volgens de website van Heljan is het ding nog gewoon leverbaar voor 350 DKK (= circa 50 euro)

Okke: leuke baan. Lijkt me geinig om een keertje mijn modules aan te koppelen bij gelegenheid.

Grtn!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #11 Gepost op: 14 November 2007, 17:17:58 »
mijn hofleverancier in kleine onderdeeltjes, oftewel Frits T heeft er nog een op zijn site staan.

http://www.nulpunt.eu/pagina21.html

Ik heb de mijne ook van hem overgenomen als bouwpakket, enkel nadat ik hem gebouwd had vond ik het toch niet helemaal wat ik wilde, maar voor de onderdelen was het een uitkomst.

En ookal zou het zoveel geld op ebay opleveren, voor mij gaat het niet om wat het materieel of scenerie opbrengt op internet. Het is en blijft gewoon speelgoed;)

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 November 2007, 20:00:13 »
Typisch, volgens de website van Heljan is het ding nog gewoon leverbaar voor 350 DKK (= circa 50 euro)

Weet ik , maar probeer er maar eens een te bestellen.... ;)
Maakt verder ook niet uit, ik weet alleen dat er goed voor betaald wordt ( tweedehands ), maar zoals Okke het al zei, het blijft speelgoed...en het is nou eenmaal wat de gek ervoor geeft...handel zal het hier nooit worden, daar is de markt te beperkt voor..
« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 20:03:19 door ron »

FritsT

• Online Online
    • nulpunt
« Reactie #13 Gepost op: 14 November 2007, 20:55:36 »
Ron schreef:
Citaat
handel zal het hier nooit worden, daar is de markt te beperkt voor..
.

En waarom zou het hier helamaal geen handel worden?
Is "de markt" wel beperkt?
Grootspoor zit enorm in de lift, dus de bewering lijkt me wat voorbarig.

Dat het nou niet op iedere hoek te koop is, dat klopt, maar.......
Je hoeft hier maar even te vragen en je weet waar je moet zijn.

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 November 2007, 21:17:35 »
Volgens mij spreek je nu tegen beter weten in, spoor nul kan wel in de lift zitten, maar de verhouding met H-0 en N is een percentage dat nou niet echt groot is. Jij zit al een behoorlijke tijd in de 'grootspoor' wereld. Als mensen over grootspoor praten wordt ( en dan bedoel ik niet de mensen in spoor nul, 0n30 en S bouwen, die laatste is overigens te verwaarlozen hier in Europa ) meestal gedacht aan LGB. Veel mensen hier in NL hebben gewoon niet de ruimte om in huis een redelijke baan in 1:43/45/48 te bouwen, temeer omdat hier meestal een baan gebouwd moet worden waarbij minimaal een 'parade traject' en zoveel mogelijk rail gelegd wordt. (Enkele wonderschone uitzonderingen daargelaten ) Lokaalbanen thuis zijn op de vingers van een aantal handen te tellen, kijk maar eens naar de gemiddelde baan die op dit forum wordt besproken.
Banen in clubverband zijn er, maar dat is niet wat de gemiddelde modelspoorder wil, hij/zij wil een baan thuis op zolder ( bijvoorbeeld ) hebben waar 's avonds op gereden kan worden zonder dat er naar een clubgebouw gegaan moet worden.
Maar ik zou het van harte verwelkomen als er meer mensen op grootspoor over zouden stappen.

Vraag eens aan een gemiddelde modelspoorwinkelier wat hij verkoopt aan spoor 0 materiaal in verhouding tot de schalen half nul en N....
Modelbouwzaken die dit spul verkopen in NL zijn er echt niet veel. HenH heeft wat 0n30, Wapstad ook wat maar dat staat ergens verscholen tussen ander spul, ga zo maar door. Goed...je kan op andere manieren aan je spullen komen maar zoals jij het stelt dat het enorm in de lift zit...nee, daar ben ik het niet mee eens. Dat het in de lift zit is waar, maar het gaat echt niet met een reuzentempo....

Ik ga verder niet in dit draadje verder bomen over dit onderwerp, daar is het niet voor bedoeld, maar als je een nieuw draadje hierover wil openen zal ik zeker meebabbelen.