Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 13:42:20
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
  

Auteur Topic: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)  (gelezen 17501 keer)

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Gepost op: 12 November 2007, 21:34:33 »
Goedenavond,

Ik zie dat LSM het NS Buffetrijtuig (met gele baan) heeft uitgeleverd. Teven zie ik dat LSM een setje heeft met Bcvmh Couchette rijtuigen heeft. Is dit toevallig te combineren?


Bron:  www.hobby-trains.fr (bedankt Erwin)


Bron: www.tecnomodel-treni.it

En wat zijn de gebruikelijke combi’s die met de LSM rijtuigen te maken zijn. (Alpen Expres, Grill Express, Autoslaaptrein, bedevaarttrein ect)

Ik heb namelijk geen flauw benul hoe die treinen zijn samengesteld. Op LSM staat wel een pagina met treinencombi’s maar helaas loopt bij mij de boel vast als ik erop klik. (Treinen combi's nadat NS en NS cargo gesplitst is omdat ik met een 1800 wil gaan rijden)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk
« Laatst bewerkt op: 12 November 2007, 22:05:10 door Jon van Dijk. Reden: Knipper foto verwijderd »

rail4marcel

  • Online Online
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #1 Gepost op: 12 November 2007, 21:36:07 »
Je onderste foto knippert is dat de bedoeling?
Voor grootspoorfoto's zie site

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #2 Gepost op: 12 November 2007, 22:02:29 »
Je kan alle kanten op. Ik heb ooit eens een foto gezien van een of andere dinertrein met maar liefst 5 Buffetrijtuigen er in!

Je kan heel goed een Lourdestrein maken. Neem één buffetrijtuig, één fietsenrijtuig (Sächsenmodelle 14639 of 74515) en een stuk of 12 LSM Bcvmh's. Op zich heb je dan wel een vrij saaie trein, je kan er ook een aantal Bcvmh's door Franse ambulancerijtuigen aan vervangen.

In autoslaaptreinen reed normaal gesproken nooit een buffetrijtuig mee, alleen restauratierijtuigen (Allegro, Andante etc.).

Het buffetrijtuig kan je wel in een Ardennen-Expres stoppen. Men neme één buffetrijtuig, één fietsenrijtuig (plan E Df of de bovengenoemde Sächsenmodelle), één ICR A, één ICR BKD en een stuk of drie ICR B's.

Verder kan je een Alpenexpress maken. Hier kan je naar mijn mening de bonste treinen maken. Denk aan samenstellingen van 9 tot 15 rijtuigen, één buffetrijtuig per trein, een stuk of 4 slaapwagens (MU of AB30 bijvoorbeeld), een paar zitrijtuigen Avmz, enkele Bcm's en de rest Bcvmh. Stoer toch? 8)

Dit zijn de belangrijkste samenstellingen met vooral Nederlands materieel. Sommige treinen bestonden uit alleen NL-mat, anderen waren grotendeels samengesteld uit buitenlandse rijtuigen.  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #3 Gepost op: 12 November 2007, 22:25:14 »
Het buffetrijtuig kan je wel in een Ardennen-Expres stoppen. Men neme één buffetrijtuig, één fietsenrijtuig (plan E Df of de bovengenoemde Sächsenmodelle), één ICR A, één ICR BKD en een stuk of drie ICR B's.
Volgens mij kunnen ze zelfs nog wat langer, nog een A en een stuk of 2 B's erbij moet wel kunnen.
Of je gaat voor de incidentele samenstellingen: een IC+ A is een keertje meegeweest naar Luxemburg, een andere trein reed met couchette en buffetrijtuig. De mooiste is nog met achterop de trein een DDM rijtuig plus mP ;D (uiteraard gingen die niet verder dan Maastricht).

Tot zover de amper voorkomende samenstellingen. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #4 Gepost op: 12 November 2007, 23:01:54 »
Dat was geen couchetterijtuig, maar een zitrijtuig type Avmz. ;)

Het kan inderdaad een stuk langer gemaakt worden door 1x A en 2xB er bij te doen.

Heb je nu een goed antwoord op je vragen Jon, of wil je ergens meer van weten?

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #5 Gepost op: 12 November 2007, 23:19:16 »
Ontzettend bedankt! De keus gaat waarschijnlijk voor de Alpen-Express houd wel van bonte treinen. (Al valt die Ardennen Expres ook erg in de smaak)

Ik wacht nog even tot Artitec met een df uitkomt.

Nu op zoek naar Bcvmh en Avmz rijtuigen. (Lees dat de set die ik op ogen had (44 011) overal uitverkocht is, helaas)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

Edit: Voor een 2e trein wil ik graag een Autotrein, zijn daar weer de CNL wagons voor te gebruiken?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1819
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2007, 07:20:03 »
Edit: Voor een 2e trein wil ik graag een Autotrein, zijn daar weer de CNL wagons voor te gebruiken?

Ja en nee. De autoslaaptreinen reden/rijden op zich met hetzelfde materieel als de hierboven genoemde treinen (WR, Bcm, Bcvmh, WLAB30, MU, etc). De rijtuigen die CNL-kleuren hebben (2xWR en 6xBcvmh) rijden bij EETC wel in de autoslaaptreinen, maar dan zonder CNL-opschriften. Een van deze "CNL-Bcvmh's" is inmiddels al weer verkocht door EETC.

Martijn

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2007, 07:30:40 »
Hey John,

Als je die set van heris/LSM cat.nr. 44011 graag wil hebben, dan moet je even naar ebay.de gaan en mee gaan bieden.
Op dit moment is er 1 bieding(eindigt over ruim 4 dgn) , maar komen regelmatig voorbij.

Succes,

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #8 Gepost op: 13 November 2007, 12:39:33 »
Martijn ontzettend bedankt!

@marcel: Ik probeer eerst nog wat winkels want heb het niet echt met kopen via internet. (Hoor dat het te vaak fout gaat)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

zal het resultaat hier plaatsen

Edit: Buffet met gele baan is besteld, nu de rest nog  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 November 2007, 13:50:23 door Jon van Dijk. Reden: 1e besteld »

WagonsLits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #9 Gepost op: 13 November 2007, 19:00:34 »
Je zou ook kunnen denken aan een gecombineerde goederentrein en reizigerstrein: de overnight expres (ONE) van Amsterdam naar Milaan.
Deze bestond onder andere uit het eerder genoemde Buffetrijtuig, een 1e klas zitrijtuig type Avmz (Toekomstig Roco?) één of twee couchettes type Bcvmh (LS models), het nieuwste type slaapwagen "MUn (of MUs- met de s van suite). Deze staat als project op de lijst van LSM. Verder nog vrachtrijtuigen type DM en een sleep containerwagens..

De ONE bij Remagen:

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #10 Gepost op: 13 November 2007, 21:47:57 »
Dat is inderdaad ook leuk, vooral omdat ik eerst van plan was alleen goederen te rijden. Alleen ik zie achteraan (voor de container wagons beginnen) 2 Dm rijtuigen. Zijn deze al in model verkrijgbaar? (Bij LS zie ik ze in ieder geval niet)

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #11 Gepost op: 13 November 2007, 22:01:26 »
Sächsenmodelle 14639 of 74515 kan je hier volgens mij voor gebruiken. Moet je hem wel zelf nog omspuiten, want zo ver ik weet heet SM deze variant nog niet uitgebracht.

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #12 Gepost op: 13 November 2007, 22:36:08 »
Goedenavond Erwin,

Heb niet goed gekeken, dacht dat het een Df fietsenrijtuig was. Maar is inderdaad zeer geschikt om omtebouwen. Ga eens kijken of Kleinspoor transfers heeft.

De container wagons, iemand enig idee wat voor wagons dat toevallig zijn?(Sgmmrs 90's of Sgns?)
En zijn deze van de NS zelf?

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #13 Gepost op: 13 November 2007, 23:20:37 »
Welk type die containerwagens zijn weet ik nie, maar deze waren geschikt voor 160km/u. Daar waren geloof ik in het begin ook wat problemen mee. Het zijn in iedergeval gelede 8 assige wagens met lage laadvloer.

Groetjes Michiel

Edit als ik de samenstelling uit de zomerdienst van 2001 bekijk staat er als type voor de containerwagens Sgss bij en de max snelheid van de trein 120km/u

Bij het reizigers deel staat:
D208; WLABm-Bcvmz-Bcvmz-WR-Avm-Avm, dan 7 keer dei Sgss, maar de gesloten wagens mis ik ff erin.

D209; Avm-Avm-WR-Bcvmz-Bcvmz-WLABm, en dan het zelfde goederen deel.

Dit haal ik uit zugbildungen van www.fernbahn.de, zomer dienst 2001.
« Laatst bewerkt op: 13 November 2007, 23:43:13 door neudalhausenstadbahn. Reden: verandering 3, bron aangepast »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Internationale treinen (Na scheiding NS/NS cargo)
« Reactie #14 Gepost op: 13 November 2007, 23:59:34 »
Bedankt Michiel,

Ik weet toevallig dat Hupac een 8 assige lage wagon heeft:
Weet alleen niet welk type dit is.


Bron: www.railfaneurope.net


Bron: www.railfaneurope.net

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk