Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Chatham 2016  (gelezen 3825 keer)

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Chatham 2016
« Gepost op: 14 June 2016, 09:35:35 »
Hier alvast een kleine selectie foto,s van onze uitstap/ deelname te chatham.

20160611_171223 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1949 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1946 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1944 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1943 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1919 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1896 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1900 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1876 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1871 by Samuel De Zutter, on Flickr

IMG_1735 by Samuel De Zutter, on Flickr

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Chatham 2016
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2016, 12:29:44 »
Wow, dat ziet er wel uit als een evenement da dit jaar de moeite waard was. Twee keer eerder geweest (was nog in de koude en tochtige open hal) en zwaar teleurstellend, plus dat mijn zoontje dit weekend bij me was, die treinen maar niks vindt, dus maar niet gegaan.

Leuke foto's, veel smalspoor zo te zien. Mooi is ook dat strandvergezicht, altijd een uitdaging om dat realistisch te maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2016, 18:23:13 »
Hey Samuel,

Weet jij toevallig de naam van het baantje met de strandhutjes (laatste foto)?

Groeten,
Werner

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2016, 18:30:53 »
Ziet er leuk uit! En jullie baan zal waarschijnlijk enorm opgevallen zijn omdat het zo'n ander onderwerp is en vooral ook vanwege de kleuren, neem ik aan? Hebben jullie toevallig een overzichtsfoto van hoe de "stand" er als geheel uit zag?

Sven: je zegt dat het jou teleurgesteld had, de twee keer dat jij was geweest. Ik ben er nooit geweest (alleen NL beurzen), maar Chatham heeft bij mij de naam één van de beste beurzen te zijn. Dat komt volgens mij doordat het jaren geleden vaak in Rail Magazine stond met mooie foto's en lovende woorden. Weet je of het de laatste jaren qua karakter enorm veranderd is ofzo?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2016, 19:04:17 »
Reinout, ik ben me er bewust van dat Len de Vries van Rail Magazine eigenlijk degene is die Chatham in NL op de kaart heeft gezet. Naar mijn ervaring van het bezoeken van vele modelspoorevenementen in Engeland, doet het niet onder of is het vergelijkbaar met menig evenement dat hier (in Engeland) georganiseerd wordt. Eigenlijk elk modelspoorevenement dat over twee weekenddagen wordt georganiseerd is vaak de moeite waard. Maar soms ook niet, het kan wel eens een jaar minder zijn.

Waar je nooit over hoort is de expo in Woking, omdat het nou eenmaal niet aan de oostkant van Londen ligt, dus iets verder weg voor Nederlanders. Een van de beste in Engeland, maar niet benadrukt in de modelspoorbladen. Menig baan die ik beschreven heb in Modelspoormagazine heb ik hier aangetroffen. Dan is er nog Swanley, dat wel aan de oostkant van Londen ligt, waar elk jaar ExpoNG is. De uitzondering, daar dit wel maar één dag is. Laatstgenoemde trekt Nederlanders, Belgen, Fransen en Duitsers. Zo is er nog wel meer leuks, elk weekend zijn er wel een paar door het hele land.

Chatham heeft dus de naam, maar is in mijn ogen hier gewoon één in het grote aanbod. Dit jaar lijkt het dus de moeite waard te zijn geweest.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2016, 19:09:54 »
Sorry Sven, maar lang voor dat RM enige aandacht aan Chatham bestede wisten de meeste al waar Chatham te vinden was. Zelfs hier op BNLS is uitgebreid aandacht geweest voor Chatham. En inderdaad, er zijn meer beurzen die de moeite waard zijn zoals Bristol bv.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 14 June 2016, 19:16:25 »
Laat me rond Londen daar nog aan toevoegen:
Ja: St. Albans (verhuisd echter in 2017)
Nee: tweejaarlijks Festival of Tramways in Croydon. Benauwd, uitermate klein (binnen een half uur zie je alles) en zeer, zeer laag niveau.

Een uitzondering op de "één dag rule": modelsmalspoorevenementen. Zoals bijv Narrow Gauge South in Sparsholt college.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #7 Gepost op: 14 June 2016, 19:19:41 »
Sobat Kras, misschien voor de ouderen of insiders onder ons. In de jaren 90 was Len het die het bij het grote publiek op de kaart zette, daar ben ik toch van overtuigd. Ik bedoel, daar was ik zelf bij.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 14 June 2016, 19:55:59 »

Mijn beleving van de The Chatham Modelrailroad Show :-[

Het in het Engelse Graafschap Kent gelegen Chatham was ook dit jaar weer gastheer voor de traditionele Model Railroad Show. Deze show, die georganiseerd word door de “Chatham & District Model Railway Club”, vindt ieder jaar gewoonte getrouw plaats in de gebouwen van “The Historic Dockyard Chatham” een voormalige Marinewerf.   
Bij het betreden van deze Historic Dockyard gaan als geboren Hollander en residerende Zeeuw de gedachten direct uit naar onze zeeheld Michiel AdriaansZn de Ruyter. Onze Admiraal presteerde het om in 1667, tijdens de tweede Nederlands-Engelse zeeoorlog, de dwars over de Thames gespannen ketting die bedoeld was om die vermaledijde Hollands tegen te houden, aan flarden te varen. Bij deze schalkse actie maakte hij het vlaggenschip van de Engelse Admiraliteit, de “Union”,  buit om deze als trofee mee naar Holland te nemen. Hiermee bewees hij zijn superioriteit tegen over de Engelsen Navy. Bij de ingang van het museum liggen nog steeds delen van deze ketting op een grote hoop. Voor de Engelsen een hoop oud ijzer, voor ons een ruime glimlag. Voorwaar historische grond voor een Nederlander.
Maar wij kwamen niet naar Chatham om deze historische overwinning te vieren. De “Chatham” staat bekent om zijn hoogstaande staaltjes van spoorwegmodelbouw.
De verwachtingen waren daarom hoog gespannen. Gewend als wij waren aan de enorme volle hallen van Den Bosch (Leiden) en Utrecht viel het hier danig tegen wat de omvang aangaat. De totale oppervlakte was niet meer als wat wij kennen als een kleine regionale expositie. Het getoonde daarentegen was van meer dan een gemiddelde kwaliteit. Het merendeel van het getoonde waren de voor Engeland zo typische point to point banen met tijdtafel exploitatie. Het grootste deel van deze Lay-outs was uitgerust met aan beide zijde een werkende fidelyard.
Veel meer als bij ons zijn hier de schalen O, Om en Oe populair. Deze schaalgrote vraagt een veel grotere mate van detaillering van de bouwer. Veel van wat er in Engeland te zien is is voor het grootste deel zelfbouw. Dat verklaard de enorme hoeveelheid aan handelaren en kleinserie fabrikanten die de hal bevolkten.
In de late ochtend en vroege middag begon het weer drastisch te veranderen. De zon verdween en het werd buiten steeds donkerder wat uiteindelijk resulteerde in een gigantische wolkbreuk. Het afwatering systeem van het dak was waarschijnlijk ook Historic en kon de grote hoeveelheden water niet aan. Het water gutste van grote hoog in enorme hoeveelheden naar beneden en overspoelde talrijke modelbanen en leveranciers. Paniek alom. De organisatie kon op dat moment niet anders doen dan bidden en plastic uitdelen. Werk van jaren werd in een paar minuten grondig verwoest zonder dat je er ook maar iets aan kon doen. Een regelrechte modelspoorramp die de kranten waarschijnlijk niet zal halen. Als modelbouwer kon ik de pijn voelen die er op dat moment bij de getroffen modelbouwers in hun hard omging. Al je werk van jaren in een klap verdwenen. Vooral de elektronica en electricheschakelingen lieten het terstond afweten. Het regenwater stond centimeters hoog op de baan met daarin de  locomotieven en rijtuigen. Door dat wij als modelbouwers alles zo krukdroog willen hebben, zoog het gebruikte scenery materiaal het water met volle teugen op. Na een paar minuten zag je dat de lijm van huisjes, ballast, bomen en rail het gingen begeven. Objecten van karton en dun hout begonnen langzaam te groeien en uit elkaar te vallen. Het water had zijn werk grondig gedaan  Hoe groot de schade was weet ik niet, maar het moet enorm zijn. Direct na het stoppen van de regen zijn de handelaren en de eigenaren van de banen die in de gevaren zone stonden verplaatst naar een relatief veiliger plek. Maar goed ook want het voorval herhaalde zich die dag nog twee maal.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

thonis

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 June 2016, 20:15:50 »
Vreselijk, Sobat, wat erg voor die mensen! :'( Je houdt, denk ik, bij een tentoonstelling altijd rekening met schade, maar zo iets...

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #10 Gepost op: 14 June 2016, 20:42:11 »

Zo ken ik Chatham

Met bakken kwam het naar beneden

Alom ontreddering

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #11 Gepost op: 14 June 2016, 20:48:20 »
En dan het jaar erop gewoon weer in dezelfde ruimte staan, zonder aanpassingen. Toen ik er was regende het ook naar binnen, maar niet zo erg als bij bovenstaande ervaring. Dat is wel dramatisch. En de koude wind die er door heen trok, ook niet lekker. Nu schijnen ze (eindelijk & gelukkig) verhuisd te zijn, naar een echte binnenlocatie.

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 14 June 2016, 20:57:04 »
Daar moet je Engelsman voor wezen......

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #13 Gepost op: 14 June 2016, 21:00:59 »
clydag railway Werner.

Dit jaar was een echt topjaar opnieuw, verleden jaar vond ik ronduit slecht.
Wij zijn maar beginnen naar chatham gaan toen het al in de sporthallen was.
Van de totale stand heb ikzelf (stomweg voor de 2e maal op rij) jammer genoeg geen foto,s, mijn vriend mischien wel.
Dit zijn maar een paar foto,s van een paar banen, Wouter zal nog een link naar meer foto,s zetten.

Grtz, Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 June 2016, 21:14:08 »
Inderdaad erg mooie sfeerplaatjes. Maar toch jammer dat je er de grote sloot voor over moet.
Vorig jaar op Warley geweest in Birmingham. Was erg leuk.
Britse modelbanen op tentoonstellingen zijn over het algemeen wel erg realistisch, gemaakt met gevoel voor detail en daardoor leerzaam.

Ga je echter naar UK modelbaantjes op zoek op het web, dan kom je vaak net zulke eenvoudige ovaaltjes tegen - met veel te krappe bogen en onrealistische bebouwing, als soms hier in NL te "bewonderen" zijn.

Gr, Hans