Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:01:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:57:40
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 08:30:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:15:09
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 07:45:40
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: NMBS AM 96  (gelezen 3653 keer)

Cédric

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
NMBS AM 96
« Gepost op: 09 June 2016, 16:34:30 »
Hallo iedereen,
Precies een jaar geleden ben ik begonnen met een projectje rond de AM96, ook wel bekend als de Deense Neus van de NMBS.
De AM 96 rijdt al sinds 1996 op de Belgische sporen en is in België een herkenbaar zicht. Je vindt ze namelijk overal in België.

Een paar jaar geleden besloot ik om een grote modulebaan te bouwen met het station dat "om de hoek" lag. Deze lag op de lijn 59 tussen Antwerpen en Gent. Tussen 2001 en 2015 werd er ongeveer 7 van de 10 IC treinen gereden door een AM 96.
Maar om daar aan te geraken zou geen probleem moeten vormen. LS had ons al in 2009 belooft om de 96 uit te brengen. Tot de dag van vandaag, ondanks de recente verkondiging om hem deze of volgende zomer toch uit te brengen, is er nog niets van gekomen. Zelfs nog geen prototype of tekening.
Er was natuurlijk ook nog een andere optie. De dure en niet-zo-eenvoudig-te-vinden rijtuigen van LSM. Als je de kost wou minderen en wou inleveren in kwaliteit, kon je nog altijd de Heris nemen.

Omdat ik sinds een jaar of twee mij zeer graag bezig hou met 3D-tekenen wou ik het eens proberen voor mezelf om het model te tekenen en te laten printen of wat dan ook.
Na een goede maand intensief tekenen was hij klaar. Maar dan om tot het besef te komen dat Shapeways te kleine printers heeft om in FUD te printen. En dat was toch wel een vereiste om hem toch deftig te kunnen printen.
Dan had ik deze maar in schaal N te koop gesteld en voorlopig maar één koper. Maar deze is tevreden.
Na een maand of 8-9 er niets aan hebben te gedaan, zat ik nog eens in een teken-modus én wou het nog eens bekijken om hem in schaal H0 uit te brengen. En niet enkel de kap, maar ook met onderstel, bogies, en heel de boel.
Maar ik was dus niet echt tevreden van mijn gepruts en mijn onkunde van een jaar geleden. Omdat ik het front ook niet zo goed vond en mijn tekentechniek van een jaar geleden echt op niets trok heb ik zogoed als heel het stel hertekend op 5 uur non-stop.
Ik vond het resultaat zeer bevredigend en naar mijn eigen standaard.

Binnenkort kan ik hopelijk een eigen printer kopen, waar deze wel in schaal H0 en zeer fijn kan printen.
Daar hangt (helaas) wel een prijskaartje aan. Maar wie weet wat ik er nog mee kan doen.

Hoe de AM 96 zal vorderen en gedragen, zal later duidelijk worden.
Het is nu nog onderzoeken naar aandrijving, printplaatjes, verlichting, glaasjes en nog een goede "painter".

Wie weet wat er van zal komen. Ik heb voor sommige ontbrekende zaken al een idee, maar het kan nog altijd beter.

Hier zal ik jullie op de hoogte houden, indien er interesse genoeg is.
Hier de voorlopige stand van het treinstel:




Cédric

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: NMBS AM 96
« Reactie #1 Gepost op: 13 July 2016, 18:56:25 »

Intussen wordt het kostenplaatje meer en meer gedetailleerd en duidelijker. De benodigdheden alsmaar diverser en completer.
Sommige onderdelen zitten in testfase, andere moeten nog gemaakt worden.
Voor de mensen die graag even de informatie die we nu hebben eens willen lezen, kan je dat hieronder doen. En om af te sluiten, ook nog een momentopname.


Op dit moment zijn de:
  • PCB's in testfase. Deze worden bij een goede kennis zelf gemaakt, alvorens een grote bestelling te plaatsen van x-aantal professionele en "plug & play" PCB's. De proefprintplaten worden dan ook gebruikt in het prototype.
  • Aandrijving: Voor de aandrijving weten we al wat we gaan gebruiken. Enkel is het nog kijken achter een andere leverancier voor de motor met vliegwiel zelf.
  • Bogie's: zitten we zelf nog te twijfelen tussen al gemaakte en ontwikkelde draaistellen of zelf-ontwikkelde.
  • Ramen: ook daar zitten we in testfase en hebben ook een goed systeem gevonden dat ook door andere wordt gebruikt.
  • Onderstel en "carrosserie" zullen d.m.v. vijsjes aan elkaar verbonden worden.
  • Stroomafname: gebeurt op alle wielen over heel het treinstel. Deze zullen allemaal naar een centraal punt geleid worden om zo de decoder, en indien analoog een dummy-stekker, te voorzien van elektriciteit. Er zal ook bekeken worden of een power-pack geïnstalleerd zal worden of niet.
  • Verpakking: Deze hebben we nog niet besteld, maar wel naar verschillende bedrijven een prijsofferte aangevraagd. Het treinstel zal in een luxe-duurzame doos verpakt worden, en zal liggen in een mousse binnenverpakking.
  • Versies: Op het moment focussen we ons op de digitale twee-rail versie. Er zullen later, indien interesse, ook twee- en drie-rail analoog en digitale versies uitgebracht worden.  Voor sound, voorlopig niet op de planning maar die optie staat open.
  • Versies model: Er zullen, zolang er voldoende interesse is, meerdere nummers worden uitgebracht, samen met de enkelspannige en de bi-courante treinstellen. In mijn hoofd ligt er ook het idee om de Giro-trein  al dan niet uit te brengen. Maar dat is niet echt een zekerheid.
  • Spuitwerk: De modellen zullen ,ondanks het kostbesparend is, niet door mezelf gedaan worden maar door een derden. Dat maakt de kwaliteit ten goede, de kostprijs wat minder.
  • Het treinstel zal uit drie rijtuigen bestaan, waarvan deze ook uit drie delen bestaan:
    - onderstel
    - interieur
    - carrosserie
En dan heb je natuurlijk ook nog de standaard binnenverlichting en de printplaten.


Standaard worden de modellen uitgerust met front en sluitverlichting, afwisselend, bij digitaal zal dat apart schakelbaar zijn. Bij digitaal zullen ook de bagageruimte, cabineverlichting en interieurverlichting apart schakelbaar zijn.
Voor de SIV zitten we nog te twijfelen of we een systeem zouden doen zoals LSM bij hun M6, het leeg laten, ofwel met geprinte transparantjes werken. Verlicht zal het waarschijnlijk niet zijn.















Cédric

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: NMBS AM 96
« Reactie #2 Gepost op: 13 November 2016, 15:23:51 »
Van 3D tekeningen naar werkelijkheid.
Al is er wel nog wat werk en verbetering aan.


DSC_5399 by Tren di Cédrico, on Flickr