Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: NS 3737 gaat verhuizen!  (gelezen 23363 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
NS 3737 gaat verhuizen!
« Gepost op: 08 June 2016, 10:34:38 »
Evertjan de Rooij van het Spoorwegmuseum deelt het volgende mede!

Spoorwegmuseum gaat 72 ton zware locomotief takelen
Iconische stoomlocomotief 3737 krijgt nieuwe plek in museumhal

De grote museumhal van Het Spoorwegmuseum ondergaat een ingrijpende metamorfose. Het thema van de nieuwe inrichting is ‘Treinen door de tijd’ en vertelt het verhaal van 175 jaar personenvervoer per trein. Door presentaties rond 10 iconische treinen wordt de treingeschiedenis op een speelse manier tot leven gebracht. Op maandag 13 juni wordt het paradepaardje van het museum, stoomlocomotief 3737, op haar nieuwe plek getakeld. ‘Treinen door de tijd’ wordt op 7 juli officieel geopend. Tijdens de verbouwing is Het Spoorwegmuseum gewoon open voor publiek.
3737lengte

Treinen door de tijd
In de grote museumhal  is de historische collectie treinen van het museum te zien, de getoonde collectie wisselde regelmatig. Het Spoorwegmuseum heeft er nu voor gekozen een tiental ‘iconen’ uit de treinhistorie een vaste plek te geven. De nieuwe opstelling, die de naam ‘Treinen door de tijd’ heeft gekregen, vertelt door middel van interactives, beeld- en geluidsfragmenten en kleine collectiestukken het verhaal van 175 jaar personenvervoer over rails. Daarbij gebruikt het museum presentatievormen die passen bij de tijdsperiode waarin de treinen op het spoor reden zoals een toverlantaarn, stomme film en een viewmaster.

Op vrachtwagen getakeld
De verbouwing is inmiddels gestart, met de verplaatsing van de NS3737 wordt de nieuwe opstelling compleet gemaakt. De NS3737 is beroemd omdat het de laatste stoomlocomotief is die in Nederland in de dienstregeling heeft gereden. Op 8 januari 1958 reed de locomotief haar laatste rit naar Het Spoorwegmuseum. De laatste jaren stond de 3737 op een vaste plek in de Expositieruimte van het museum. Om de gigantische 72 ton zware stoomlocomotief te verplaatsen moeten zowel tender als locomotief op een dieplader worden getakeld. Dit zal maandag gedurende dag gedaan worden.

Nieuwe opstelling
Het Spoorwegmuseum heeft voor ‘Treinen door de tijd’  een keuze gemaakt uit de vele beschikbare treinen. Uitgangspunt is dat de trein iconisch of beeldbepalend is geweest en een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Naast de NS3737 zal ook de SS13, de oudst bewaarde Nederlandse stoomlocomotief, een plek krijgen in de opstelling. De eerste elektrische trein, de ZHESM, staat aan het perron tegenover het restauratierijtuig van Wagon Lits uit 1943. Houten rijtuigen uit 1874 en 1910 laten zien hoe rijtuigen zich hebben ontwikkeld door de jaren heen. Uit een wat meer recente periode zal een elektrische locomotief uit de 1200-serie, het icoon van de jaren 50 de Blauwe Engel en de beroemde Hondekop te zien zijn. De meest recente trein is de Dubbeldekker die in de jaren 80 de toenemende groei van reizigers moest opvangen. Gestreefd wordt om zoveel mogelijk treinen open te stellen voor publiek, er zullen dus meer treinen toegankelijk zijn.

« Laatst bewerkt op: 08 June 2016, 11:53:53 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: NS 3737 gaat verhuizen!
« Reactie #1 Gepost op: 08 June 2016, 10:59:02 »
8 januari 1958?

*hele diepe zucht*

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 08 June 2016, 11:11:30 »
De ZHESM is een trein tegenwoordig?

*hele diepe zucht*

Even opzoeken: 8 januari moest dus 7 zijn
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3 Gepost op: 08 June 2016, 12:16:52 »
Dit is een diep triest persbericht....

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #4 Gepost op: 08 June 2016, 12:24:09 »
is de loc zelfs niet meer rolbaar?

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2016, 12:32:01 »
De ZHESM is een trein tegenwoordig?

Ja, ging vroeger als vliegtuig door het leven... Wat is er niet goed aan trein?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2016, 12:37:32 »
En het is Wagons-Lits en geen Wagon-Lits? Jullie zijn wel streng hoor  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2016, 12:40:46 »
Streng? Het spoorwegmuseum begaat gewoon een flater van de eerste orde... En museum rond de spoorwegen, dat de NS 3737 tot een icoon heeft verheven, maar niet eens de juiste datum van de laatste stoomrit correct in een persbericht weet te zetten?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #8 Gepost op: 08 June 2016, 12:48:01 »
Citaat
En museum rond de spoorwegen, dat de NS 3737 tot een icoon heeft verheven, maar niet eens de juiste datum van de laatste stoomrit correct in een persbericht weet te zetten?

zucht... :P

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 June 2016, 12:50:38 »
Aan de positieve kant; mooi dat de loc wat prominenter komt te staan. Die roodkoperen zaal is toch meer het B-podium.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2016, 13:32:26 »
Ja, ging vroeger als vliegtuig door het leven... Wat is er niet goed aan trein?
Ik heb altijd gedacht dat het een spoorwegmaatschappij was, zoals de NS.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2016, 13:49:29 »
is de loc zelfs niet meer rolbaar?

Het spoor waar de lok nu op staat is niet verbonden met de rest van het spoor in het spoorwegmuseum.... Daarom is er een vrachtwagen nodig...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2016, 14:41:35 »
Ik heb altijd gedacht dat het een spoorwegmaatschappij was, zoals de NS.

En daar heb je dan ook helemaal gelijk in. Kijk maar: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuid-Hollandsche_Electrische_Spoorweg-Maatschappij
ZHESM is de naam van een voormalige maatschappij en niet van een materieeltype.

Steyn

dwem

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2016, 15:41:53 »
Hierover werd afgelopen zaterdag tijdens de jaarvergadering van de Vrienden van het Spoorwegmuseum erg veel verteld door de nieuwe directeur.
In juichende termen uiteraard. De man komt immers van het puur commerciële Dolfinarium. Ook niet zo fraai vond ik dat hij af en toe vrij duidelijk zei dat zijn voorganger het verkeerd had gedaan, maar dat hij gelukkig beter weet.

Maar deze meer emotionele zaken terzijde:
De grote hal "Wereld 4" krijgt dus een min of meer permanente expositie. Het idee van een wisseltentoonstelling van het meer moderne materieel wordt kennelijk verlaten. Het merendeel van de bezoekers brengt slechts enkele minuten tussen het opgestelde materieel door, "dus het boeit niet". Jammer voor de liefhebber, maar bedrijfsmatig waarschijnlijk wel juist. Wat dat voor de rest van de vertrouwde voertuigen betekent werd niet duidelijk. Permanent betekent ook dat we voor een rijdende Hondekop naar de gelijknamige Stichting moeten.  De Heimwee expres komt niet terug, want er was te weinig belangstelling voor waardoor er vorig jaar EUR 75.000 op is verloren, geld wat beter besteed kan worden (mee eens). Wel wordt er gekeken naar mogelijkheden om op een andere manier materieel te laten rijden. Probleem daarbij is dat de buurtbewoners hier feel op tegen zijn. Overigens vertelde het Hoofd Collecties, Peter-Paul De Winter dat hij op langere termijn vreest voor de toekomst van rijdend museummaterieel in Nederland.
Door geconstateerd asbest is het depot in Blerick gesloten, waardoor het werk aan de Mat 36 en diverse andere Utrechtse projecten tot nader order stilliggen.

Dirk
Wel positief: de "open depots" op de overloop, die door vrijwel niemand werden bezocht, worden binnenkort vervangen door een grotere presentatie van de modellencollectie.
Ook: de Koninklijke Trein van Juliana wordt geheel opgeknapt en zal, samen met de replica HSM A2 en de Koninklijke Wachtkamer een speciale expositie langs het oude perron krijgen.
Het Albert Heijn festijn komt waarschijnlijk terug.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #14 Gepost op: 08 June 2016, 16:01:50 »
Ik ben in juli in Nederland en een bezoek aan het spoorwegmuseum staat op het programma, ik ben benieuwd hoe het er na die verbouwing uit ziet. De laatste keer dat ik er was, was in 2011. Wat mij erg begint tegen te vallen aan het huidige spoorwegmuseum, is de communicatie. De persberichten geven maar weinig blijk van echte inhoudelijke kennis van de Nederlandse spoorweggeschiedenis. Het is allemaal alsof het even snel bij elkaar gegoogled is. En dat vind ik erg jammer.

Waar ik vooral naar uit zie, maar dat is pas volgend jaar, is de tentoonstelling over 150 jaar spoorwegen in Nederlands Indie/Indonesie  :) Jammer dat hun Nederlandsch Indische loc ingemetseld is.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 08 June 2016, 16:07:27 door NS8714 »