Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces  (gelezen 3757 keer)

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Gepost op: 31 mei 2016, 21:38:45 »
Hallo iedereen,

Ik doe een poging om zeeschuim op te kweken tot heuse modelbomen. (y)
Een project waar ik mijn vingers nog niet eerder groen voor heb gemaakt.

In de eerste instantie zou ik het project voor mijzelf houden maar omdat het mij leuk lijkt om mijn ervaringen met het kweken van zeeschuim te delen en het tot nu toe nog niet heel florissant loopt heb ik toch maar een topic aangemaakt.

Ik zal proberen om maandelijks even een update te geven zodat iedereen het groei proces kan volgen en ervaringen gedeeld kunnen worden. ;D

Groet, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2016, 22:44:00 door Jeroen93 »
Alle goede dingen komen langzaam.

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: Wat zijn wij aan het [/b]ver[/b]bouwen? De groene vingers van Jeroen
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2016, 21:52:56 »
Maand 1 - April

Eigenlijk begonnen de voorbereiding al in januari en februari, deze voorbereidingen bestonden voornamelijk uit onderzoek van benodigde materialen en technieken. Op dit forum staat een complete beschrijving wat voor mij erg helder is, naar mijn mening kan er als ik die stappen volg niks meer verkeerd gaan.

Zaadjes heb ik bij Vreeken's zaden uit Dordrecht gehaald omdat dit eigenlijk naar mijn idee de enige is die dit kan leveren. Ik zou ze eerst laten opsturen maar ik vond de verzendkosten niet in verhouding met de prijs die ik voor het zakje zeeschuimzaad moest betalen. Dus toen ik toevallig voor stage naar R'dam moest ben ik even langs Dordrecht gegaan (leuke zaak trouwens!).

Volgens de juiste methode moet het zaad ingezaaid worden met zand = volgend probleem... welk zand? En hoeveel? nu heb ik dus gewoon wat ophoogzand gezeefd en laten drogen, maar er zullen vast wel betere zandsoorten zijn. Daarnaast heb ik een handje vol met zand voor 1 zakje zaad gebruikt.

Ik heb de zaadjes lange twee plantenpakken gezaaid en daar deed het volgend probleem zich voor. Tijdens het inzaaien van de eerste bak bedacht ik mij dat ik eigenlijk geen potgrond meer had voor de tweede bak. Omdat april al wat gevorderd was en ik geen zin had om weer een aantal dagen op potgrond te wachten heb ik maar besloten om een flinke schep tuin aarde uit de tuin te scheppen. Zo gezegd zo gedaan.

Na ongeveer 2 weken kwam in de bak met tuinaarde vreemd genoeg gras op ??? aber naturlich! dat komt natuurlijk doordat de aarde uit de tuin komt. Heel voorzichtig heb ik alle jonge sprietjes uit de aarde gehaald.

nu heeft het ongeveer tot begin mei, lees vier weken vanaf het zaai moment, geduurd voordat er daadwerkelijk zeeschuim op kwam in beide plantenbakken.

Groet, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2016, 22:46:24 door Jeroen93 »
Alle goede dingen komen langzaam.

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: Wat zijn wij aan het [/b]ver[/b]bouwen? De groene vingers van Jeroen
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2016, 22:43:56 »
Maand 2 - Mei

Afgelopen weekend was ik weer thuis bij mijn ouders, ik ben student inderdaad en woon op kamers, om de plantjes toch een toekomst te geven heb ik maar besloten om de plantenbakken bij mijn ouders neer te zetten waar ze wel wat meer aandacht en vooral water krijgen.

De plantjes hebben de gehele maand mei kunnen gebruiken om zich te kunnen ontwikkelen tot wat meer plant. Althans dat had ik gehoopt.... gek genoeg is zijn de plantjes in de bak met tuinaarde verder tot ontwikkeling gekomen dan de plantjes in de potgrond plantenbak. zie de foto hieronder Ik heb werkelijk waar geen idee waar dat aan ligt...



De plantjes die dus wel redelijk zijn uitgekomen heb ik dus maar over geplant naar potten waar ze straks meer ruimte hebben om te groeien. :D

Groet, Jeroen
Alle goede dingen komen langzaam.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2016, 12:49:20 »
Plantjes overleden?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2016, 14:55:35 »
@Jeroen,

Heb je misschien ook wat gehad aan de Ency?
Huub van Ginhoven heeft ooit een heel mooie oogst gehad.
Zie: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Natuurlijke_materialen

Gr, Hans

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2017, 22:36:06 »
Het project is gruwelijk mislukt...... vandaar dat het proces al na mei niet meer verder is beschreven.

Ik heb inderdaad de ency van beneluxspoor erbij gehad, erg goed beschreven en vooral in duidelijke stappen opgezet.
Helaas mocht het niet baten, in juni was de lol er snel af met vele zware regenval en flinke hagelstenen die de verschillende buien met zich mee brachten. De meeste plantjes waren afgeknapt of verdronken in de plantenbakken.

Groene vingers heb ik tot dusver nog niet tot uiterste kunnen beproeven in alle facetten van de groei  :(

Komend voorjaar gaan we voor poging 2, al moet ik wel de zaadjes weer ergens vandaan zien te toveren.

Tot dusver versie 1 van het project, met als afsluiter een bedroevende foto...



Vanaf maart hopelijk weer een update, en anders proberen we het over een jaar weer! ;D


Groet, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 04 januari 2017, 22:57:23 door Jeroen93 »
Alle goede dingen komen langzaam.

Kcid

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2017, 23:21:15 »
wat een gestuntel Jeroen, en het is zo simpel ,  zaad bestellen bij  Bakker in Hillegom ( ff Googlen ) , 2 plastic bakken nemen , en gaatjes onderin boren  +/- 6 mm  ..............1 zak potgrond van 20ltr bij het tuincentrum halen , dan neem je gelijk daar een zak Brekerzand mee , van 20kg..........meng nu thuis 5ltr potgrond  met 1ltr zand, strooi dat in de plantenbakken............nu moet je het natuurlijk ook water geven  , maar houd de grond  vochtig , dus niet NAT...........je kan dit het hele
 jaar door doen ........succes 

Jeroen93

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • Fleischmann h0
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2017, 22:21:23 »
inderdaad, ik was op de goede weg ;D alleen de factoren van het slechte weer hebben mijn plantjes gruwelijk vernietigd..... Moedernatuur blijft toch oppermachtig. Komend voorjaar ben ik daarom zeker van plan om een aantal plantjes binnen op te laten groeien, dan hoop ik dat ze wat steviger en sterker zijn.

Wordt vervolgd dus!

Groet, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2017, 00:00:47 door Jeroen93 »
Alle goede dingen komen langzaam.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2017, 23:29:10 »
Jeroen,
Het is niet zo makkelijk als dat sommige zeggen, de mijne zagen gelijk wie die van jou uit.
Om ze mooi even wichtig te laten groeien, niet te sprietig, is de temperatuur ook een factor, weet de juiste momentaan even niet.
Gr. Joke
(die alleen nog voor de Grove Den bouwmethode gaat.)

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2022, 15:42:34 »
Dit draadje lijkt een groenloze dood te zijn gestorven... Toch nog even een reactie, misschien is het toch nuttig voor wie meer info zoekt over het kweken van zeeschuim.
Dit jaar probeerde ik dit voor het eerst te zaaien.  Eind april een eerste poging, in fijne speciale aarde, eerst wat binnen dan wat buiten gezet.  Er zat geen groei in.  Eind juni een 2de poging, en dan merkte ik in de eerste zaaisels toch wat 'onkruid'.  Ik heb beide potten die buiten bleven in deze zonovergoten zomer iedere dag water gegeven. Ik heb er voor gezorgd dat het zeker geen modderige bedoening werd, dat zeker niet.  Medio augustus zien beide planten er zo uit: 



Ik heb ergens gelezen dat dit een zuiders onkruid is, dus groeit dit in erg zomerse en (uitzonderlijk) droog weer.

Succes aan iedereen

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2022, 16:36:56 »
Het is inderdaad onkruid. Als je dit niet onder controle houdt, woekert het zo je tuin door.

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1159
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2022, 08:36:41 »
Leuk om zelf op te kweken maar net zoals groente uit eigen tuin je kan het beter in de winkel kopen. Of je moet het leuk vinden om te doen natuurlijk.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2022, 09:51:14 »
Je moet het inderdaad leuk vinden, een beetje van tuinieren houden. En de lol ervan in zien dat je iets uit eigen tuin op de modelspoorbaan gebruikt. Hier ooit begonnen met zaden kopen en sindsdien heb ik ieder jaar verse bomen, en zaad voor een volgende teelt.

Woekeren valt wel mee, je zult niet gauw teveel in je tuin hebben, maar het zaait zichzelf wel uit dus kun je het gecontroleerd zijn gang laten gaan. Jeroen, binnen in huis zullen de planten te weinig licht krijgen en erg iel worden.

Bij mij in de tuin, foto's gisteren gemaakt:


In de kas onder de komkommerplant


Tussen de tomaten

En in de vollegrond waar de saffraankrokussen tot juni gestaan hebben, die gaan eind augustus hier weer in de grond. Zaad dat hier lag is opgekomen, maar ik weet niet of daar nog wat van komt:


Let ook op de kruiptijm, daarlangs komt weer een tuinspoortje voor de lol, gewoon H0. Het lijkt op minirododendron, vooral als die in bloei staat.

Dan heb ik nog venkel in de tuin, zaadvenkel, geen knolvenkel. De jonge scheuten afknippen en drogen en je hebt cypressen.


Foto uit 2015. Ik heb ze nog steeds en er komen jaarlijks nieuwe bij. Conserveren met glycerine of houtveredelingsmiddel, dat werkt ook bij zeeschuim.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2022, 10:09:44 »
Ik sprak Jeroen in mijn vorige bericht aan, maar lees nu dat het Hans GJ is, die het draadje heropende. @Hans, probeer wat je nu hebt te laten volgroeien, al is het maar voor het zaad voor volgend jaar.

En dan wachten met zaaien tot eind mei tot eind juni. Het is zoals vermeld een zuidelijk plantje en april is nog veel te koud. Dat is waarschijnlijk de reden dat jouw zaailingen in de bakken het moeilijk hebben gehad.

Ook moet je de zaailingen verspenen, uitplanten, elke zaailing in een eigen pot of in de plekje in de tuin. Nu verdringen ze elkaar en rechts zie je de sprieterige plantjes, links groeien zo te zien ook meerdere planten in elkaar.

Succes ook met de verdere teelt!