Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Georgetown Loop  (gelezen 3482 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Georgetown Loop
« Gepost op: 30 mei 2016, 17:26:25 »
In Colorado's onherbergzame en slecht toegankelijke streek van de Clear Creek liggen gescheiden door diepe kloven en ravijnen, op slechts twee mijl van elkaar verwijderd, de mijnbouw stadjes Georgetown en Silver Plum. Om een goede exploitatie van de goud en zilvermijnen te hebben was het wenselijk dat die twee plaatsen door middel van een spoorlijn verbonden zouden worden. Het tot dan toe gebruikte transport dmv paard en wagen was te langzaam en er kon maar relatief weinig erts mee genomen worden. De in opkomst zijnde stoomtrein kon hier een enorme verandering inbrengen. Om aan deze wens te voldoen ontwierpen de spoorweg engineers uit de Goldrush tijd een voor die tijd uitermate spectaculaire zgn kurketrekkersspoorlijn. Deze op 3 feet gebaseerde smalspoorlijn moest er voor zorgen dat over een betrekkelijk korte afstand een hoogte van 600 feet overwonnen moest worden. Om dit te bereiken gebruikten de engineers  "horseshoe curves, moesten er 4 bruggen over de Clear Creek, waaronder de Devil's Gate High Bridge gebouwd worden, en worden hellingen van soms meer dan 4% gebruikt. Door al deze toepassingen en bijzondere constructies werd de lijn twee maal zo lang als geplant. In 1884 kon de lijn geopend worden en van 1899 tot aan het jaar van de sluiting in 1938 was de in handen van  The Colorado & Southern Railway. In 1938 is de lijn door de C&SRR gesloten en door de spoorwegen verlaten.

1973 was het jaar waarin de "Colorado Historical Society" de reconstructie van de lijn ter hand genomen heeft als onderdeel van het nieuw te openen 983 hectate grote "Georgetown Loop Historic Mining & Railroad Park". De bouw van een replica van de "Devil's Gate High Bridge" was een onderdeel van deze reconstructie. In 1984 kon de Hoge Brug dan weer in gebruik genomen worden.
De” George Loop Railway” en het "Georgetown Loop Historic Mining & Railroad Park" zijn te vinden langs Hwy 70 zo'n 45 mile West van Denver.


Kaartje waar een en ander  te vinden is. De zwarte stippen zijn geen plaatsen op de kaart , maar inslagen van hele echte kogels!! We zitten tenslotte toch in het Wilde Westen.......


Interstate of Hyw70 gaat langs de Clear Creek de bergen in. In de tijd van de Goldrusch was de "70" niet meer dan een karrespoor welke allen te voet, met muildieren of met the Stage Coach te doen was


De Clear Creek kan soms rustig........


......maar soms ook heel onstuimig kan zijn.


Onderweg naar het Westen kom je nog veel amateur goudzoekers tegen die het een sport vinden om wat te vinden.


De andere kant van de Clear Creek,die met zijn loodrechte wanden, is een geliefd oord voor bergbeklimmers zoals deze dames ons demonstreren.


En dan vinden we in Virginia Canyon, Idoha Springs dit bord met de wel zeer interessante informatie


Gevolgd door dit monument wat een nader onderzoek rechtvaardigt


Wat onmiddellijk opviel was de speciale vorm en constructie van de schoorsteen. Ik heb dit nog niet eerder gezien!!


Ook was deze Engine uitgerust met een wel heel zware sneeuwploegconstructie.


Alles is te lezen op dit bord!!

 Het is nog steeds een drama dat up-loaden
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2016, 06:38:50 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Georgetown Loop
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2016, 01:06:25 »

Achter een loc horen natuurlijk ook wagens te hangen


En de uitleg!

Ooit liepen hier door Mainstreet de sporen van de C&SRR. Helaas is daar nog maar bitter weinig van terug te vinden.


Van het oude C&SRR tracé uit 1899 is nog maar weinig terug te vinden.


Dat het nog geen zomer is is te merken aan de veelheid van dit soort voertuigen wat we veelvuldig tegen kwamen.


De praktijk spreekt voor zich zelf.


“Silver Plum” opstapplaats van de Georgetown Loop. Interessante omgeving met veel en meest onbekend materieel  wat niet veel met historisch besef te maken heeft. Het meeste materieel is puur economisch van inzet.


« Laatst bewerkt op: 02 juni 2016, 11:52:46 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Georgetown Loop
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2016, 19:33:03 »
Hallo,

Dat vreemde ding op de schoorsteen is een "spark arrestor" Of in goed nederlands een vonkenvanger.
In bosrijke gebieden is dit verplicht, om bosbranden te voorkomen.

Groet, Roelof.
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Georgetown Loop
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2016, 12:07:23 »

Deze Reefer is nog in authentieke staat.


Ik heb in de korte tijd dat ik er was niet kunnen achterhalen waar deze machines vandaan kwamen. Het lijkt mij dat zij de vervangers waren van de toen nog veelvuldig gebruikte stoomlocomotief op de branchlijnen.


Het lijkt wel wat, maar het is niets. Net als bij het Colorado Rail Road Museum zijn dit overwegend nieuw geconstrueerde voertuigen speciaal voor het toeristische vervoer naar het park.


Het leuke aan dit plaatje is de naam van de fabrikant………en dat midden in America


Dit is nog een van de weinige rijtuigen die dienst gedaan hebben in het Clear Creek District van  de Colorado Southern RR


Evenals dit rijtuig waarvan een locomotief nog te vinden is in het CRRM


Een diesel, stoom was men op dit moment onder druk aan het zetten, sleept een historischetrein bestaande uit twee rijtuigen de baan op.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2016, 12:41:49 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Georgetown Loop
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2016, 12:18:14 »

De Loop beschikt over twee stoomlocomotieven waarvan er een rijvaardig is. Links de rijvaardige Lima en rechts de in onderhoud zijnde Baldwin


De door LIMA gebouwde #9 van de West Side Lumber Co.


Deze 9 is er een van het zgn. Shay type met staande cilinders en cardan aandrijving op alle assen.


Als je goed kijkt zie je het vuur door de roosters van de asla branden.


Voordat deze door Baldwin in Philadelphia gebouwde 111 op de baan zal komen moet er nog heel wat water door de Clear Creek stromen. Ik heb niet kunnen achterhalen wie de vorige eigenaren waren.

Straks weer verder
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2016, 12:40:28 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Georgetown Loop
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2016, 13:15:29 »

Ondanks OWR Property  een laten we zeggen onbekende dieselloc van een of andere branch-line en/of fabriek


Interessant is de zware koppeling tussen de draaistellen



De Amerikaanse klauwkoppeling in actie, koppelen met een Flat


De "Flat"


Een nog steeds in het originele livrei gestoken Reefer van de Rio Grande


Aan de ijsluiken op het dak kan je zien dat je met een echte Reefer te maken hebt.


Kaartje uit de folder met het huidige sporenverloop


Brug no 1 over de Clear Creek naar de eerste "Horse Shoe


Brug no 2 en een "Horseshoe"bent"


Tussen het groen en de bomen is nog net "Hall Siding" te zien


de Devil's Gate High Bridge

Onderweg naar huis zag ik nog deze gigant staan








Zo dit was dan de "Loop"spoorweg in Colorado







Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.