Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:59:52
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 08:58:49
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Montanbahn
Vandaag om 08:55:33
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 08:45:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 07:14:31
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 06:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54

Auteur Topic: Grote baan Oostenrijks, suggesties gevraagd  (gelezen 16108 keer)

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
Re: Grote baan Oostenrijks, suggesties gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 27 May 2016, 15:21:54 »
Even een afbeelding in kleuren.

Rood is het laagste punt.
Door de spiralen naar het station gedeelte.

Blauw is op 28 cm hoogte en gaat om het station gedeelte.

Geel is een berg baantje (56 cm hoog) dat naar een klein station loopt helemaal links in de hoek

Jurrien Pinkster.

alleen maar modelletje in de kast!
HO obb treinen. Gelijkstroom.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 27 May 2016, 15:34:19 »
Paar vragen:

1 waarom niet de rode verbinding bij het rode vraagteken?
2 waarom heb je het spoor bij de zwarte streep/vraagteken zo lang gemaakt
3 En bij de blauwe pijl, die verbinding geeft de mogelijkheid om van je treinen van je bergstation(geel) via station blauw naar rood schaduwstation te laten rijden, vandaar weer terug naar station blauw en station geel.
Deze laatste optie maakt het wel noodzakelijk om keerlussen te maken.

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #32 Gepost op: 27 May 2016, 15:47:13 »
1 waarom niet de rode verbinding bij het rode vraagteken?
Ik wil liever geen bochtwissels gebruiken.

2 waarom heb je het spoor bij de zwarte streep/vraagteken zo lang gemaakt
Het leek mij wel geinig om die sporen aan de voorzijde 3 breed te maken.
Dit is natuurlijk een stukje parade spoor. Op zich zou dit ook zeker 2 sporig kunnen wezen.

3 En bij de blauwe pijl, die verbinding geeft de mogelijkheid om van je treinen van je bergstation(geel) via station blauw naar rood schaduwstation te laten rijden, vandaar weer terug naar station blauw en station geel.
Deze laatste optie maakt het wel noodzakelijk om keerlussen te maken.

Deze had ik er in zitten maar inderdaad ik probeerde keerlussen te voorkomen.
Maar zie wel dat dit de beste optie is. Dit ga ik aanpassen.
Jurrien Pinkster.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 27 May 2016, 15:54:17 »
je hebt er in elk geval over nagedacht zie ik.
Je zou je voor bij de verbinding rechts boven nog kunnen kijken of je het wissel net voor de bocht kunt laten afbuigen, en helemaal boven net na de bocht weer op de andere baan laat aansluiten. Maar moet je daar wel de ruimte voor hebben. Ligt daar op moment al dicht aan de rand.

Is in elk geval een mooi project zo.
Succes er mee,
Roelco

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #34 Gepost op: 27 May 2016, 15:58:28 »
Roelco

Bedankt voor je input.

Ik knutsel nog even door.
Jurrien Pinkster.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 May 2016, 16:25:58 »
Mooi! Nu nog de 'echte' baan.   (y)
No dress rehearsel, this is our life.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #36 Gepost op: 27 May 2016, 23:22:21 »
Hoi,

Even het draadje gevolgd... Vooral de breedte van de modelbaan is mijn inziens veel te breed. 1,60 meter. Dan kom je nergens meer bij. Zeker niet in de hoek, daar ga je nooit meer bijkomen. Nu in de verloren uurtjes en om even de gedachten van wat perikelen te verzetten een alternatief schetsontwerp voor je baan gemaakt:

Een station met wat perronlengte met 3 perronsporen, wat goederensporen en 2 fabrieksaansluitingen om wat te rangeren. De spiralen zijn minimaal met een radius van 481mm. Het binnenste spoor is dalend en het buitenste spoor is het stijgende spoor. De tunnelportalen zijn iets van elkaar verschoven om het grote gaten-syndroom te voorkomen.

De breedte is maximaal 1,60 in de hoek en 1,50 bij de uitstulping. Voor de rest is de baan tussen de 1,10 en 1,20 meter breed. Dan kan je zowel vanaf de voorzijde als de achterzijde behoorlijk gemakkelijk bij.  De hoek zou ik met een ronde boog afmaken. Dat heeft twee effecten: Je beperkt de breedte van je baan op dat punt zodat je gemakkelijker erbij kan. En er is geen dode hoek in de baan. Dat geeft denk ik een mooi effect.

Het schaduwstation bestaat ieder uit 4 sporen maar met een minimale effectieve lengte van 5000mm. Daar kan je dus minimaal 8 treinen van 2400mm lengte op kwijt. Bij één schaduwstation is een "keerspoor" gemaakt om eventueel trekduw-combinaties te laten keren en weer terug omhoog te laten rijden.

Om aan te tonen dat de bereikbaarheid niet slecht is:

Je ziet dat in de hoek en in het midden van de uitstulping en bij de hoek van de baan een deel zit wat niet bereikbaar is met 600mm. Dus dat zullen aandachtslocaties zijn. Bij het schaduwstation heb ik met 500mm gerekend, dit omdat je meestal wat meer problemen hebt om overal goed bij te komen. Daar zijn de problemen een stuk minder groot. Met wat extra mangaten kom je behoorlijk ver :)

Mogelijk geeft dit wat extra ideeën ;)

Succes!  (y)

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #37 Gepost op: 28 May 2016, 09:15:13 »
Jeetje Ronald.
Dit ziet er erg goed uit.
Waar heb je dit in getekend?

Ik mis alleen een parade spoor.

Ik weet dat 1.6 meter breed is.
Maar ik ben 2 meter en 80 cm kan ik wel halen.
Dus van twee kanten gezien zou dat moeten lukken.
Tevens heb ik al 1 van die modules klaar. :)

Wel geinig te zien dat je iets maakt wat mij wel heel erg aanspreekt.

« Laatst bewerkt op: 28 May 2016, 11:42:01 door Peter Spruit. Reden: onnodig citaat verwijderd »
Jurrien Pinkster.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 28 May 2016, 18:46:41 »
Jeetje Ronald.
Dit ziet er erg goed uit.  Waar heb je dit in getekend?

Dit is gemaakt in Autocad. Een technisch tekenprogramma. Ik heb ooit een keer iets met WinRail / WinTrack gedaan maar dat beviel niet ;)

Hum... Ik denk dat ik daar wel een oplossing voor weet ;) Ik ga eens aan het schetsen....

Ik weet dat 1.6 meter breed is.  Maar ik ben 2 meter en 80 cm kan ik wel halen.
Dus van twee kanten gezien zou dat moeten lukken.  Tevens heb ik al 1 van die modules klaar. :)

Hoe groot is die? Dus welke afmetingen heeft de module. Breedte x lengte / diepte. Misschien kan ik hem in het ontwerp meenemen. Maar een tip en een klein testje: Leg de module op de hoogte van je baan. Dus de zichthoogte. Dat zal minimaal 90cm en maximaal 110xm zijn anders komt alles wel heel laag. ;) En zet dan iets, zoals een glas water,  vooraan op de module en zet iets achteraan op de module. Als je wat vooraan staat niet raakt of omgooit dan kan je er goed bij ;)

Wel geinig te zien dat je iets maakt wat mij wel heel erg aanspreekt.

Graag gedaan, dat was de bedoeling ;)

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2016, 23:15:21 door NS264. Reden: citaat verwijdert »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 May 2016, 20:15:36 »
Mooi hoor; kleine tip, rechter fabriek niet doen,  dan heb je  n parade  baanvak en meer landschap ,  en station iets meer in een hele flauwe boog, en nadenken waar je welk landschap wilt, schaduwstation kan er daarna wel in en keep it simple  ;)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 May 2016, 23:24:55 »
Dank je Wim  (y) Nog even wat aan het prutsen geweest... vooral de opmerking van Jurrien over het paradespoor:

En ook wel eens met Wim. Wat meer landschap is wel heel mooi met deze ruimte.... Daarom maar een alternatief gemaakt. Een baan met een paradespoor en een zijlijn met kopstation. Dan nog een "fabrieksaansluiting".Het is wel een aardig plan ;)

De minimale breedte van de baan is 1200mm. De hoek zal een probleem blijven om het een en ander te bereiken. Alle zichtbare bogen op de baan zijn minimaal een radius van 550mm of groter. Het stijgen in de spiralen is helaas in het binnenstespoor maar die heeft een radius van 481mm.

Het paradespoor loopt van links naar rechts iets omhoog (+0 naar +20mm over 2 meter) en blijft op die hoogte totdat rechts weer de berg in gaat. Vanuit   de linkerzijde komt nog een zijlijn die bij het verlaten van de tunnel op een hoogte van +20mm heeft. Dan stijgt de zijlijn door naar +140mm (120mm over een lengte van 5 meter). Op het einde is een kopstation waar 2 korte perronsporen zijn. De korste is 1200mm dus geschikt voor een buurttrein (maximaal  3x rijtuigen 303mm + lok). Met 2 extra goederensporen en een fabrieksaansluiting. De fabriek staat aan de linkerzijde. De aansluiting zakt (helling 3%) langs de rivier naar beneden en kruist 1 keer het paradespoor en 2 keer de rivier voordat de fabriek bereikt wordt. Een goederentrein moet dus altijd kopmaken op het station. Dat geeft altijd wat handmatig werk ;)

Als optie is om bij een brede bak op de uitstulping de fabriek te plaatsen. Deze aansluiting is dan een stukje korter. Of op de uitstulping kan een tweede fabriek / losplaats gesitueerd worden.

Het schaduwstation is ongeveer hetzelfde als bij het eerste voorstel alleen de aansluitingen op de spiraal zijn gedraaid en de keersporen zitten in schaduwstation 1. De minimale treinlengte met 8 treinen in het schaduwstation is 2400mm. De keersporen hebben een lengte tussen de 1300mm en 1700mm.

Succes!

Groeten Ronald.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 29 May 2016, 09:27:15 »
Goed, even nog een kleine aanpassing zoals eerder aangegeven. De fabriek op de verbreding.

Met een beetje landschap ingetekend dan krijg je een totaal beeld. Hierbij ga ik uit dat het zichtbare deel op minimaal 1,20m hoog ligt. Dan krijg je het mooiste effect van het landschap.

Met de fabriek op die plaats en wat hoger geplaatst zorg je ervoor dat je niet de gehele baan in één keer kan zien als je aan de linkerzijde staat. Je hebt nu aan de linkerzijde een zichtlijn naar rechts over de rivier heen. De fabriek met de bossages blokkeren het directe zicht naar het station. De rivier geeft een natuurlijke geleiding van de kijk richting over het paradespoor. Doordat de fabriek met de aansluitende spoorlijn iets hoger ligt aan de voorzijde krijg je een mooie vallei waarin de rivier en de spoorlijn die de rivier min of meer volgt. De zijlijn ligt mooi tegen de berg aan geplakt en loopt langzaam omhoog.

Aan de rechterzijde heb je een mooi vrij zicht op het paradespoor. Met daarboven gelegen het station en het dorp. Om de tunnel geloofwaardig te maken zal je daar iets met bergen / rotsen en bossages moeten doen.

Succes!

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2016, 09:29:31 door Ronald Koerts »

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #42 Gepost op: 29 May 2016, 10:39:57 »
Hey Ronald.

Dit laatste plan is vrijwel perfect.
Zou het geen goed idee wezen om het spoor naar het kopstation te verdubbelen?
Het namelijk een beste lengte van de ene hoek naar de andere.
Dan zouden hier ook treinen elkaar kunnen tegen komen.
Of wellicht direct in de linker hoek een klein doorrij station waar wat korte treinen alleen kunnen stopen.
Tevens zijn de perron sporen iets te kort voor een Railjet, deze zij namelijk 240 cm. en hier heb ik er 4 van.
Het is wel leuk als die in een kopstation kunnen stoppen omdat deze natuurlijk een duw/trek trein zijn.

Ik ben er ondertussen wel door jou van overtuigd dat ik toch maar naar een diepte van 120cm ga.

Je tekend met autocad, Is het mogelijk om dat progamma ook een het hout werk te tekenen?
Ik zou graag het hout werk willen maken in de style van Brima.

Die ene module die ik al heb staan is 240x160 cm. Deze kan ik makkelijk inkorten naar 120 cm.
Ik zou er ook voor kunnen kiezen modules te maken van 120x120 maar dan moet ik veel nieuw hout halen.
Ik het hout voor 3 modules namelijk al liggen.

Ik was overgens al eerder een baan begonnen en daar kwam ik nergens mee weg qwa lengtes.
Deze modules het ik wel staan compleet gebouwd.
Deze zijn 120x90 cm.

Ronald bedankt voor de moeite.

Jurrien Pinkster.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 29 May 2016, 11:01:21 »
Tevens zijn de perron sporen iets te kort voor een Railjet, deze zij namelijk 240 cm. en hier heb ik er 4 van.
Het is wel leuk als die in een kopstation kunnen stoppen omdat deze natuurlijk een duw/trek trein zijn.

Hum... dan gooi ik het kopstation naar de lange zijde en niet op de korte. Dat staat dan niet mooi.

Je tekend met autocad, Is het mogelijk om dat progamma ook een het hout werk te tekenen?
Ik zou graag het hout werk willen maken in de style van Brima.

Ja, dat kan ;) Het is een technisch tekenprogramma :) Ik ken die stijl van Brima niet. Wat is dat?

Die ene module die ik al heb staan is 240x160 cm. Deze kan ik makkelijk inkorten naar 120 cm.  Ik zou er ook voor kunnen kiezen modules te maken van 120x120 maar dan moet ik veel nieuw hout halen.  Ik het hout voor 3 modules namelijk al liggen.

Eens kijken of wat gaat lukken met verwerken. Dan is het juist goed dat je op 1,20 meter gaat werken ;)

Ik teken even wat uit voor je.

Groet Ronald.

jurrien pinkster

• Offline Offline
  • Jurrien Pinkster
« Reactie #44 Gepost op: 29 May 2016, 11:11:46 »
Hier een linkje van brima.

http://www.modellanlagenbau.de/category/im-bau/

Bedankt Ronald
Jurrien Pinkster.