Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoekstenen door Noordpool
Vandaag om 08:20:39
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Noordpool
Vandaag om 08:02:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Markoes
27 januari 2023, 23:36:36
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
Hornby International 2023 door DBCargo
27 januari 2023, 21:07:24
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
  

Auteur Topic: Het Colorado Railroad Museum  (gelezen 5281 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Het Colorado Railroad Museum
« Gepost op: 21 mei 2016, 17:21:17 »
Daar de prijzen van het in Colorado gewonnen erts zodanig laag waren geworden  leverde dit niet genoeg meer op om de mijnen open te houden. "tussen 1940 en 1945 sloten veel van deze smalspoorlijnen hun deuren en verdwenen dan ook  in rap tempo "Out of Buisines..
The Unitah Railroad Company sloot in 1939,
the Silverton Northen in 1942,
the Rio Grande  Junction in 1941,
the Midland Terminal in 1949 en de
Rio Grande Southern in 1951
Robert.W.Richardson , een niet onbemiddelde spoorwegliefhebber pur sang, ging het enorm aan het hart dat dit deel van Colorado’s historie naar de schroothoop zou verdwijnen. Deze Robert die door het leven ging als “Bob” probeerde zoveel als mogenlijk van het buitendienst gestelde en afgedankte materieel, zoals rollend materieel, infra, archieven, en alles wat maar iets met de spoorwegen te maken had, veilig te stellen en daar waar nodig te conserveren. Dit alles gebeurde tussen 1948 en 1958 in Alamosa Colorado. Zoals bij ieder begin van een Spoorweg museum gebeurde dit allemaal met een handje vol liefhebbers in de buitenlucht.
komt van het internet
Na dit moeizame begin kreeg Bob spoedig hulp van zijn eveneens niet onbemiddelde  spoorvriend Cornelius Hauck. Met het toetreden van Conelius Hack in 1958 verhuisde de hele bups van Alamosa naar Golden Co waar het museum nu nog steeds te vinden is.
Eenmaal gevestigd in de City of Golden werd gestart met de bouw van een replica van een smalspoorstation van Alamosa.  Gelijk met de bouw van het station werd met behulp van vrijwilligers werden de eerste rails gelegd en er kwam een motel”, met  de naam “Iron Hors” Dit motel was nodig voor de nodige  Fund raising
Het Iron Horse Motel werd gebouw op de plaats waar nu het Roundhouse staat. In 1974 nam het ABC network ,met Johnny Cash in de hoofdrol, hier enkele scennes op voor de serie "Great American Train Story"s
Een van de hoogte punten in de opbouw jaren van 1979-1990,was het binnenhalen van de door Bob & Julia Shank in Durenco verzamelde unieke en zeldzame collectie smalspoor motorwagens 6 & 7 ook wel bekent als de Galloping Goose. Wederom met behulp van zijn Museum vriend Cornelius Hack en enkele vrijwilligers en railfanaten wist Bob Richardson 20 stuks rollend materiaal binnen de collectie te halen.

In 1991, het jaar waarin Bob Richarson met pensioen ging, besloot de Raad van bestuur om enkele grote investeringen te doen en veranderingen aan te brengen. Het museum moest groeien en een  professionele uitstraling krijgen. De organisatie werd een  full-time instelling geworden  met een betaalde full-time staf. Zo kon de door Robert Richarson opgestarte bibliotheek in 1999 voltooid worden , kreeg de lay-out van het sporenplan zijn voltooiing en kon in 2000 het nieuw gebouwde Roundhouse met draaischijf in gebruik worden genomen.
Een van de hoogte punten in 1996 was de erkenning van; thirteen cars were put on the state rigister of Historic Places. Dit betekende dat er nu vele mogelijkheden waren om o.a. subsidies bij de overheid aan te vragen. In 2008 plante de raad van bestuur tergelegenheid van het 50 jarig bestaan van het museum een boom met de hoop dat het museum deze boom zou overleven.



Overzicht van de toegang tot het museumterrein


Links de replica van het in in 1959 gebouwde smalspoorstation. Het gebouw is typerend voor de architectuur uit de jaren 80 van twee eeuwen terug (1880) De kleuren Bruin en geel zijn de standaard kleuren van de the Denver & Rio Grande Railroad. Op de achtergrond twee normaalspoorrijtuigen van de UP


De Rio Grande 318 met op de achtergrond de replica van een Westeren station. De rails zijn vers geballast voor het nieuw rijseizoen


Oud en nieuw een beetje door elkaar


Het in 2000 in gebruik genomen "Cornelius W Hauck Roundhause"  bied plaats aan 5 sporen. Spoor no 1 is voorzien van een inspectie put voor klein onderhoud, spoor no 2 is alleen geschikt voor smalspoor materieel, spoor no 3 is een reparatie spoor en de sporen  4 en 5 zijn geschikt voor zowel normaal als smalspoor.  Voor het roundhouse zien we de Turntable welke afkomstig is van de Chicago, Burlington & Quincy Railroad branch line at St.Francis, Kansas.


Deze Water Tank met een inhoud van 10.000 gallons is afkomstig van een zgn waterstop van de D&RG's Chili line in Santa Fe, New Mexico. Plaatselijk stond deze stop bekent als "No Aqua" en dat hebben ze bij het museum maar zo gelaten.


Een goede fotografeer plek is niet altijd de meest comfortabele!!


Zeker niet als je tegen zo'n boordje staat aangeleund


en dan ook nog eens dat de inhoud van de vuilnisbakken op deze manier beschermd moeten worden tegen ongenode gasten. Zoals Bruine Beren!!!!


De grootste locomotief in de collectie van het museum is deze Normaalsporige  Chicago Burlington & Quincy #5629. Zij heeft nog tot 1960 dienst gedaan.


De hier in de loods staande Denver & Rio Grande Westeren #346, is de oudste nog onder stoom staande locomotief in Colorado.  Er zit aan deze machine een heel verhaal vast, maar daar kom ik misschien nog wel eens op terug


Ook deze normaalspoor jongens mogen niet ontbreken. Deze Denver & Rio Grande Westerens waren de laatste F-Units die nog dienst hebben gedaan. Zij stonden o.a.van 1971 tot 1983 voor de luxe "The Rio Grande Zephyr" die  tussen Denver en Salt Lake City is ingezet.


De smalspoor Rio Grande Southern #20 staat hier voor een histories verantwoorde goederen trein. Deze in 1899 door Baldwin gebouwde #20 deed dienst bij the Florence & Crippelcreek RR zuid-westvan Pikes Pike. Ook hier zit nog een heel verhaal achter.


Denver Leadville & Gunnison N0 91 is de oudste stoomlocomotief van Colorado. Zij is gebouw door Baldwin in 1880 en bestemd om de zware goud en zilvertreinen van de mijnen naar Colorado Springs en Denver te brengen.


Rio Grande Southern Galloping Goos N0 7.


En hier de 6. Deze machines waren ontworpen om de relatief dure stoomlocom otief en de kleine uurtjes te vervangen.


Atchison Topeka & santa Fe Observation Car Navajo
Deze roestvrijstalen observatie/ slaapwagen was een onderdeel van de "Super Chief"welke tussen Chicago en Los Angeles dienst deed. Deze Super Chief was de eerste door dieselgeweld aangedreven  "All Pullman"train. Een belangrijk deel van deze 39 uur durende reis bracht de Super Chief door in de American Southwest. Vandaar dat dit rijtuig opgenomen is in de museum collectie


Chicago Burlington & Quincy Business Car no 96
De CB&Q heeft dit rijtuig laten bouwen als kantoor op wielen, wij zouden het een inspectierijtuig noemen, en bood plaats aan 12 officers of vrienden van de spoorwegmaatschappij. Hiertoe was de 96  uitgerust met met een slaapaccommodatie en een volledig ingerichte keuken


Colorado Midland Observation Car No 111
Dit rijtuig deed hoofzakelijk dienst op de lijnen West van Colorado Springs.Zij werd regelmatig ingezet in de "wildflower excursions"naar Pikes Peak


Denver & Rio Grande Westeren RPO No 60
Deze Railway Post Office hebben dienst gedaan tot aan de jaren 60 van de vorige eeuw.


Denver & Rio Grande Westeren Coach N0 284


Union Pacific Coach No 5442 en UP Diner No 4804
De uit staal en aluminium opgetrokken normaalspoorrijtuigen moesten een tegenhanger worden van het snel opkomende vervoer per auto en vliegtuig.
De Diner 4801 is er een uit een serie van 17 die in 1949 voor de UP zijn gebouwd.
Zij bied plaats aan 48 gasten en deed dienst in de Streamliners "City of Los Angelec, City of San Francisco,
City of Portland en de City of Denver.Om de gasten van dienst te zijn was er een staf aan boord die bestond
uit een Chef Kok en drie ***, zes obers en een Steward. In 1979 is de 4801 overgenomen door de Rio Grande
en stond reserve voor de Silver Banquet en de Rio Grande Zephyr.


Hier had eigenlijk de 588 van de Florence & Cripple Creek moet staan. Kon deze tussen al het materieel niet terug vinden.


Denver & Rio Grande Westeren 1217
Gondola's waren eigenlijk de meisjes van alles bij het spoor. Zo gek kon je het niet bedenken of het kon er in vervoerd worden.


Denver & Rio Grande  Westeren 5717
Een Stockcar is een gemodificeerde Box car met open zijwanden. Deze 5717 is een dubbeldekker en speciaal bestemd voor het transport van schapen.

Gaan straks weer verder in een nieuw draadje
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2016, 18:54:06 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
In 1973 ...
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2016, 13:42:22 »


stond loc 318 voor een trein. De locs 20 en 5629 stonden er ook.
Ik was in het museum op een nog wat winterse zondag in maart.
Er reed toen niets.

Goed om te zien dat het museum zo is uitgebreid.

Groet, Willem

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Cabooses en sneeuwploegen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2016, 02:50:25 »
Cabooses en Sneeuwploegen

Cabooses
De naam Caboose is afgeleid van het Nederlandse woord "Kombuis". Dit is waarschijnlijk de verklaring waarom
er zo veel zeevarende behept zijn met het "treinenvirus"
De Caboose moet je zien als een rijdend kantoor met kooien en een Gally. Het was het verblijf van de Conductor
en de "Brakeman" Vanuit de Caboose konden zij de hele trein in de gaten houden een zo nodig ingrijpen als dat nodig was.
In de jaren 80 van de vorige eeuw voerden de spoorwegen in de VS het FREDS systeem in. FREDS staat voor; Flashing Rear Ends Devices.
Dit computersysteem controleerd de status van de trein en geef deze informatie door naar de cabine van de locomotief
zodat de Mcn een goed overzicht heeft. In die zelfde tijd werd ook begonnen met het plaatsen van
zgn lineside detectors. Deze lineside detectors geven aan of er bv warmlopers zijn, wielen naast de rails staan en de trein
nog compleet is. Als deze veranderingen maakte de Caboose en zijn bemanning overbodig en zij verdwenen dan ook
voor een groot deel uit het spoorwegbeeld.Gelukkig zijn niet alle Cabooses uitbeeld verdwenen en naar de schroothoop gegaan.
Als je door het Amerikaanse platteland reis dan kom je de Caboose nog veel tegen als schuurtje of Barn.
Ook het museum heeft er enkele in haar collectie op genomen.


Caboose uit de begintijd van de spoorwegen


Denver & Rio Grande No49
De 49 is een representant van een kleine houten 4 wiel cabooses uit de begin tijd van het smalspoor die je op de minder belangrijke smalspoorlijnen kon tegen komen. Let eens op de koppeling!!


Rio Grande Southern No0404
Deze Caboose was de laatste wagen van de laatste goederentrein die in 1951 voor de  Rio Grande Southern Railroad reed
in Southwestern Colorado.

Sneeuwploeg
Sneeuw is niet weg te denken uit de Rocky Mountains en van de Prairies, of zoals ze het hier noemen ,de Great Plains.
Sneeuwval vormde door de jaren heen een constante bedreiging voor de spoorwegen en zij verstoorde een goede en regelmatige
treinenloop. De dienstverlening aan de klanten moest ten alle tijden gegarandeerd worden. Voor dit doel hebben en hadden de
spoorwegen, zowel voor het Normaal- als voor het Smalspoor, een grote variateit aan sneeuwruimers in dienst.
We noemen er drie! Wedge Plows, de Flanger en de Rotary Snow Plow als mede de Handcrafstmen.
De Wedge Plow werd ingezet bij lichte en verse sneeuwval en kon niet al te hogen opgewaaide sneeuwwallen aardig aan. Zware,
vaste en hoge sneeuw was het terrein voor de Steam Rotary. Bijde typen vergden nog al veel mankracht en extra materieel zodat zij
duur in het gebruik waren. Met de komst van de zware en sterkere diesel Units was het lot voor de stoom rotery's snel beklonken.
Zij konden aan de kant en afgeschreven worden.


De Chicago Burlington & Quincy No 205065
Dit is een Wedge plow. Deze Wedge Snow Plows drukken met hun vleugels de sneeuw van de rails naar de zijkanten van het spoor
zodat er een vrije baan ontstaat.
Deze plow is hier bevestigd aan een Flatcar die geladen is met rotsblokken voor die voor de nodige nodige stabiliteit en adhesie gewicht moeten zorgen.


Denver & Rio Grande Westeren Flanger OC 32700
Korte wagen met een Flanger, Vleugels in het midden onder de wagen. De vleugels worden hydraulisch bediend van op de open bovenzijde van de wagen.
Deze kom je alleen op de zgn Branch-line tegen.


Colorado en Southern No 99202
Deze Roterende sneeuwploeg heeft tussen 1899 en 1965 op haast alle smalspoorlijnen van de C&S in de Rockies dienst gedaan.
Grote verstelbare snel ronddraaiende bladen aan de voorzijde van de "ploeg" blazen de sneeuw ver weg van de rails.
De rotor werd aangedreven door de eigen stoommachine die in het rijtuig is geplaatst. Daarom is er geen ruimte
meer aanwezig voor een eigen voortstuwingsinstallatie. Deze Rotor moet net als de Wedge plow voortgeduwd worden door
een aparte locomotief.


De Rotery van achter ingezien




Ja Kras dat is echt!!


De Caboose was een vast onderdeel van de Snow Plow. Caboose 10060 van de Denver & Salt Lake


UP 4455 als duwende kracht voor de 99202


Een voor ons niet alle daagse vorm van een tender.





eerst eten, straks verder.

« Laatst bewerkt op: 25 mei 2016, 05:34:40 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Re: Het Colorado Railroad Museum. De modelbaan
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2016, 07:10:13 »
The Denver H0 Model Railroad Club
In de kelder van het hoofdgebouw, het station dus, heeft de Denver Model Railroad onderdak  gevonden.
De DMRRC is een van de grootste en oudste Modelspoor vereniging die in de Rocky Mountens te vinden is.
De clubbaan is gebouwd in de schalen h0 en h0n3 en laat een grote variateit aan spoorwegen zien zoals die Colorado opereerden.
De baan is volledig operationeel op ieder eerste donderdag van de maand. Helaas was ik er op de laatste donderdag van de maand dus reed er niets. Helaas moest alles van achter glas gefotografeerd worden wat de kwaliteit van het plaatje niet ten goede komt.










Beetje een dooie boel, net als het hele museum trouwens :-[
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Re: Het Colorado Railroad Museum
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2016, 07:14:45 »
Wat er nog meer te zien was ;D

Dit is het sporenplan van het museum. Er is geen verbinding met het normaalspoor net wat hier vlak bij is.

Shay





Nu eens geen liggende cilinders!!!!


Cardanas met kroonwiel


Shay no 12


Voor de loods


De 6


Wel twee hele oude beestjes!!


Deze Boxcar past perfeect bij de eerder voorgestelde 2 assige Caboose. (zie de koppeling)


Testcar 910 van de WW & IB. Informatie staat op de wagen!!


Trackmobiel


Bunkcar van de Union Pacific. Ruimte voor 6 man.

Post

Normaalspoorrijtuig van de Colorado &


Hiermee werden de postzakken afgevangen. Hoefde de trein niet te stoppen!!!!


Spreekt voor zich


Er is nog genoeg opknapwerk te vinden


The Denver Garden Railway Society


Wordt vervolgt

« Laatst bewerkt op: 25 mei 2016, 18:17:27 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Re: Het Colorado Railroad Museum deel 2
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2016, 02:05:46 »

Net als het meeste materieel op het museumterrein was ook loc 30 opengesteld voor het publiek


het ultieme bewijs ;D


Deze tankwagens had ik bij de goederenwagens even gemist :angel: Deze U.T.L.X n0 11058 en 77 waren bestemd voor het transport van crude oil van de velden van Farmington en Chame, New Mexico naar de raffinaderijen in Alamosa Co gedurende de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw


Aardig detail van het breakwhile met ketting naar de brakes


Klein spul is er ook te vinden op de Yard zoals de switser van de Standardoil Com..


Loc 683 van de Rio Grande


Loc 318 van de Rio Grand


Nogmaals de 318 met veewagens uit een andere hoek gezien


Wat mij zo opviel bij de smalspoorlocomotieven is de breedte van de wielbanden.


Het verschil in spoorbreedte en het in Colorado gebruikte smalspoor


Wissel met een tong !!!!om van drie naar vier rails te gaan


Zo ziet het de turntable eruit met de vier rails voor normaal en smalspoor



Zo nu even de server, half uur drie kwartier, de tijd geven om dit alles te verwerken. Ga hier nog een klein stukje op verder


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Re: Het Colorado Railroad Museum
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2016, 02:47:15 »
Hier gaan we voor de tweede keer proberen de plaatjes de deur uit te sturen. Beetje moe van


Tegenwoordig te huur voor bruiloften en partijen



Dit smalspoordieselgeweld komen we straks (als de server  mee wil werken) nogmaals in een ander draadje tegen



Aan de rand van het terrein en op achteraf plaatsen vind je soms de meest interessante zaken tegen


Deze Gondola heeft betere tijden gekent en wacht nu op restaratie.


De zelfde Gondola nu van de andere (verboden) kant gezien


Het materieel aan de zijkant van het roundhouse krijg gelukkig wel de aandacht die het verdiend


Klein detail; waar vind je tegenwoordig nog zo'n zware houten bufferbalk op de tender???


Met loc 40 van de Colorado Central nemen we afscheid van het Colorado RailRoad museum in Golden Co.


« Laatst bewerkt op: 26 mei 2016, 02:49:25 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2845
Re: Het Colorado Railroad Museum
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2021, 17:42:09 »
Leuk verslag (y)
Groeten,
Richard

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Re: Het Colorado Railroad Museum
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2022, 19:56:53 »



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
Re: Het Colorado Railroad Museum
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2022, 22:07:59 »
Hallo Hans,

Ben je ook in het Colorado modeltrein museum in Greeley geweest?

Toevallig ben ik daar in de die buurt.

Gr Arnout

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11871
    • sleutelspoor
Re: Het Colorado Railroad Museum
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2022, 09:50:26 »
Nee de omstandigheden van het moment lieten dat niet toe (Covid en een probleempje met mijn eigen harde schijf)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.