Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
20 December 2025, 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Nummering Plan V  (gelezen 3125 keer)

Wilson CS

  • Gast
Nummering Plan V
« Gepost op: 25 July 2006, 21:17:14 »
Ik heb 3 Fleischman Plan V in mijn collectie.
2 daarvan rijden altijd gekoppeld in tractie.
Allen hebben hetzelfde nummer 942.
Kan ik eenvoudig de nummers wijzigen in 933 en 936 ?
Het gaat mij niet om het technisch gedeelte hoe de nummers te wijzigen met een grafiet-stift, en de nummers zijn gekozen omdat ik decoder nummers 33 en 36 nog vrij heb.

Op Wikipedia heb ik hetvolgende gevonden:

Plan V
Tweedelige elektrische treinstellen. 246 stellen (401-438, 441-483 en 801-965) gebouwd tussen 1966 en 1976 door Werkspoor (tot stel 840) en Talbot (841-965). Inmiddels is een aantal van de oudste stellen uit de 400-serie gesloopt. Treinstel 419 is in 2004 weer teruggebracht in de oorspronkelijke groene kleur en inmiddels museumtreinstel geworden.

De treinstellen 901-915 zijn aangepast voor eenmansbediening op de lijn Dordrecht – Geldermalsen. Van de treinstellen 936-965 zijn is het elektrisch systeem aangepast zodat deze sneller kunnen optrekken, zodat deze de huidige dienstregeling Zwolle – Emmen kunnen rijden. Deze stellen vervangen hier de in december 2005 buiten dienst gestelde Railhoppers.


Dit doet mij vermoeden dat alles tussen de 936 en de 965 goed zou zijn.
Of kan het niet omdat ze gekoppeld zijn?

Wie kan mij het verlossende antwoord geven?

mijn dank is groot.

Mvgr
Robert
 

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Nummering Plan V
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2006, 21:57:07 »
Hallo Robert, de treinstellen 933 en 936 verschillen zodanig op de draaistellen, omdat de 933 heeft remblokken en dus ook buitenliggende remcilinders. De 936 was het eerste treinstel van de serie met schijfremmen, en zodoende dus een iets andere draaistelopbouw.
De fleischmann uitvoeringen vwb de draaistellen ken ik niet.
Groeten van Jan, die er vele kilometers mee heeft gereden.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Wilson CS

  • Gast
Re: Nummering Plan V
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2006, 22:03:19 »
Hoi Jan,

Ik geloof je meteen  ;D
Maar welke nummers zouden dan wel kunnen ?

gr
Robert

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Nummering Plan V
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2006, 22:09:31 »
Hoi Robert, ik zou zeggen kijk naar de draaistellen die er onder zitten. Zijn het de blokkenuitvoering dan de nrs 801 tot 935. Wel letten op de serie's.
Is het draaistel een afbeelding van de schijfremmenuitvoering dan van 936 t/m 965.  De aanpassing vwb de electr installatie (2 stuks met chopperinstallatie) is van buiten niet te zien en kunnen door elkaar gebruikt worden. Ook schijf en blokkenrem kunnen zonder meer samen gebruikt worden.
groeten van Jan.

Edit 401 naar 801 ivm andere raamjes in de 400 serie.
« Laatst bewerkt op: 25 July 2006, 22:14:28 door DelticPower »
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Nummering Plan V
« Reactie #4 Gepost op: 25 July 2006, 22:20:20 »
Hallo Robert, hier ben ik nogmaals, mijn 942 van Fleischmann heeft de loopdraaistellen schijfremafbeelding. Deze kun je dus omnummeren 936 tot 965.

Jan.
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Wilson CS

  • Gast
Re: Nummering Plan V
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2006, 22:22:32 »
Je bent me net voor.
Ik was al een closeup foto aan het plaatsen.
Zoals je merkte ben ik niet helemaal thuis in het grootspoor en de termen die er bij horen.

Maar ik ben wel blij met je  ;)
Ik ga 2 mooie nummers uitzoeken tussen de 936 en de 965.

thx a lot

Robert

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
Re: Nummering Plan V
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2006, 22:26:08 »
Hallo Robert,

Ten eerste zijn het jouw treinen en zoals je zelf al aangeeft weet je het niet precies met de nummering, dus wat let je :D
Of wil je een afspiegeling maken van de werkelijkheid. Dan moet je ook consequent zijn welke treinen, met welke nummers en in bepaalde uitvoeringen tegelijkertijd reden in die periode.
Houdt dan ook rekening met je modelauto's en hun kentekenplaten. De mode van je [Preiser] poppetjes, reclame-uitingen op gebouwen e.d. ???
Ik wil maar zeggen het is jouw (onze) hobby en jij bepaalt hoe ver je wilt gaan. Veel plezier bij het omnummeren ;)

Groetjes,
Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Nummering Plan V
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2006, 22:32:44 »
Of wil je een afspiegeling maken van de werkelijkheid. Dan moet je ook consequent zijn

Ach, een beetje afspiegeling mag toch ook nog wel? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wilson CS

  • Gast
Re: Nummering Plan V
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2006, 00:23:30 »
En daar kan ik mij nou helemaal in vinden.
thx Stig, jij begrijpt waar je concessies moet doen en waar je soms anderen nodig hebt zoals Jan.

gr
Robert



johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Nummering Plan V
« Reactie #9 Gepost op: 30 July 2006, 12:08:50 »
de 852 mag ook, heeft ook een tijd met schijfremmen gereden.