Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22

Auteur Topic: Andere tijden.......treinramp Schiedam  (gelezen 4173 keer)

brutus1

• Offline Offline
Andere tijden.......treinramp Schiedam
« Gepost op: 30 April 2016, 10:44:39 »
Vanavond het programma Andere tijden, met als onderwerp " de vergeten treinramp bij Schiedam".

Kan mij die ochtend op Rotterdam Centraal nog heel goed herinneren. Wachtend op de intercity richting Utrecht, vertrek 8.07uur, spoor 13,  kwam het omroepbericht dat de trein uit Schiedam niet meer aan zou komen.
Erg verontrustend die mededeling omdat in die trein 2 vrienden zaten waar bijna elke ochtend mee naar school te Utrecht gereisd werd.
Gelukkig hebben zij aan die onfortuinlijke reis uit Schiedam geen lichaamlijke gevolgen overgehouden. Wel lange tijd psychise.......
En de 1300 heeft nog enige tijd onder een macaber blauw dekzeil op het kopspoor naast spoor 13 gestaan.

gr.

Brutus

henk

• Offline Offline
Re: Andere tijden.......treinramp Schiedam
« Reactie #1 Gepost op: 30 April 2016, 11:03:42 »
Hier zeker niet vergeten. Onze school lag tussen Schiedam-Rotterdam West en Schiedam Nieuwland. Dichterbij Nieuwland. Onze leraar Aardrijkskunde kwam uit Leiden en besloot die dag te gaan wandelen van Schiedam-Rotterdam West in plaats van over te stappen op het stoppertje naar Nieuwland. Die wandeling voerde hem langs de plek van het ongeluk met datzelfde stoppertje. Hij kwam lijkbleek de klas binnen, ging zitten en barste in tranen uit. Dat maakte zoveel indruk op ons 13-jarigen dat hij nooit meer ordeproblemen heeft gehad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 April 2016, 22:05:07 »
Het is toch weer aangrijpend om zoiets terug te zien. Ofschoon ik de gebeurtenissen al wist ,vind ik de gebeurtenissen verwarrend zoals het gebracht werd. Zeker voor een kijker die er nooit over gehoord had. Jammer ,een gemiste kans.
Ook  jammer dat Hans Goedkoop het tweemaal had over de ATB die in moest grijpen bij passage van een -rood- sein.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #3 Gepost op: 30 April 2016, 22:17:05 »
Zeer aangrijpende docu. Roept toch vragen op. Ga eerst de hh bekijken alvorens conclusies te trekken.

Gr. Erik. :-X
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #4 Gepost op: 30 April 2016, 23:11:04 »
De gehele zending is te zien op de website van NPO Geschiedenis:
http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2015-2016/De-Vergeten-Treinramp-bij-Schiedam.html

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2016, 00:48:09 »
Ofschoon ik de gebeurtenissen al wist ,vind ik de gebeurtenissen verwarrend zoals het gebracht werd. Zeker voor een kijker die er nooit over gehoord had. Jammer ,een gemiste kans.
Ik vond het juist best duidelijk uitgelegd en in beeld gebracht. Wat was er precies zo verwarrend?

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2016, 01:21:48 »
Zeer aangrijpende reportage.
Wat sommige hier niet snappen begrijp ik ook niet.

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #7 Gepost op: 01 May 2016, 07:47:51 »
Zeer mooie reportage. Duidelijk verhaal.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 May 2016, 07:59:07 »
De reden waarom de trein vertrok.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.

johan0903

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 May 2016, 09:57:10 »
De reden waarom de trein vertrok.

In het begin gaf de machinist van D trein aan dat hij vertraging had opgelopen van wege het ontbreken van de rem brief. Hierdoor was hij later dan gepland op het inhaal punt.
Het onderstaande is een citaat uit het bekende Wikipedia. Het komt in de rapportage inderdaad niet naar voren.

Op 4 mei 1976 had D-trein 215 enkele minuten vertraging opgelopen. Desondanks werd besloten om de stoptrein 4125 in te laten halen via de gebruikelijke methode. Terwijl stoptrein 4125 langzaam begint te rijden omdat vlak voor de wissels van Schiedam-Rotterdam West een rood sein staat, komt D-trein 215 met ongeveer 40 km/h langs. Het sein voor D-trein 215 staat namelijk op dat moment op geel. Op het moment dat D-trein 215 bezig is met zijn inhaalactie komt vanuit Rotterdam stoptrein 4116 aangereden die op hetzelfde spoor rijdt als de D-trein. Een frontale botsing is het gevolg.

Dat de ramp kon gebeuren is hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een menselijke fout. Stoptrein 4116 stond op station Schiedam-Rotterdam West en de conducteur was afgeleid door een reiziger die niet kon beslissen om in te stappen in de trein. Toen de conducteur merkte dat het tijd was om te vertrekken volgens de dienstregeling, liet hij de deuren van de trein sluiten. Hij lette hierbij niet op het vertreksein op het perron. Dit sein, een witte lamp, geeft aan of het sein na het station geel of groen weergeeft zodat de trein veilig kan vertrekken. Conducteurs mogen de deuren in principe niet eerder sluiten dan dat deze witte lamp brandt. In die tijd brandde die lamp vrijwel altijd, omdat het spoor erna vrij was. De machinist van trein 4116 ging ervan uit dat toen de deuren van de trein sloten het veilig was te vertrekken en vertrouwde waarschijnlijk op de oplettendheid van zijn conducteur. Hij miste het rode sein na het station. Dit sein stond op rood omdat D-trein 215 nog op het spoor reed waar trein 4116 overheen moest.

Doordat trein 4116 uit het type SGM bestond (een treintype dat snel kon optrekken en uit licht materiaal bestond), had deze al een hogere snelheid, maar was niet opgewassen tegen de zware locomotief van de D-trein. In de voorste wagen van trein 4116 vielen alle doden en zwaargewonden. De machinist van de D-trein kon op tijd uit zijn locomotief springen en overleefde de ramp.

gr. Johan

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 May 2016, 10:49:27 »
Mooie docu. De reden dat de sprinter toch vertrok was inderdaad niet meer genoemd.

Een openingsvraag uit de documentaire is wel onbeantwoord, namelijk waarom de ramp vergeten is. Zowel kort na de ramp zoals gebruikt in de afkondiging van Andere Tijden, als vier jaar geleden (en nu?) in het krantenoverzicht dat de aanleiding was voor de ingezonden brief en documentaire. Verdrongen door ander nieuws, is dat echt de enige, banale reden? Journalistiek van belang.

Groet, Sicco Jan

guest7823

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 01 May 2016, 10:59:24 »
Gelukkig wordt iedere ramp, op den duur, vergeten. Dat wil zeggen dat men / je er niet meer constant aan denkt. Afhankelijk van interesses zal de vermelding van een ramp wel een "oh ja" herinnering oproepen, maar veel meer dan dat zit er niet in.

De enige vorm waarin veel rampen wel worden herinnerd is de vorm van "geleerde lessen". Zowel in de spoorwegwereld als in de luchtvaart (maar het geldt voor veel meer zaken) vindt je de herinneringen van rampen terug in de (daarna aangepaste) regelgeving. Niet voor niets geldt het gezegde "the rulebook is writen in the blood of the victims". Maar anders dan dat ...........

Sommige rampen worden maar het beste vergeten. Bij het spoor heb je de STSen waarbij de raad van veiligheid veelal niet meer onderzoekt omdat de achterliggende oorzaak bekend is en er niet afdoende actie op de onderliggende zaken wordt ondernomen. In de luchtvaart heb je het fenomeen "controlled flight into terrain". Indien dit het geval is, is het daaropvolgende onderzoek veelal ook zeer beperkt, domweg omdat daar niet al te veel aan te onderzoeken valt.

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2016, 11:00:33 »
Bij Andere Tijden noemen ze al gauw iets 'vergeten'. Dat maakt de uitzending interessanter. De meeste grote ongelukken raken vrij snel in vergetelheid bij de goegemeente. Zelfs Harmelen zegt 95 procent van de bevolking weinig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 01 May 2016, 12:30:34 »
De ramp gebeurde technisch gezien op een ongelukkig moment en werd/is door ander nieuws verdrongen, de 4 mei viering, dan de 5 mei feesten en kort daarop weer moederdag. In de regio, ik woonde toen in Vlaardingen en zat ook nog eens bij de vrijwillige brandweer, is de zaak niet zo snel vergeten. Ik kan mijn voorstellen dat het voor de rest van het land een ver van mijn bed show was. Helaas is dit vaak de realiteit.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 May 2016, 12:32:01 »
Johan ,
 Bedankt voor je "verhaal' over de gang van zaken voor het vertrek van de Sprinter.

Dit miste ik in het Ändere Tijden "  verslag.
  Ik heb het uitgeprint in het gaat in het boek Öngevallen  in Nederland . ;)
Peter

Tja ,Sobat ,Als er direct erna wat in de wereld gebeurt , sneeuwt zo'n bericht gewoon onder.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2016, 12:33:47 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.