Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door bask185
Vandaag om 12:31:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: de Laswagen NS 157 890 (in 0)  (gelezen 2932 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Gepost op: 09 November 2007, 23:48:15 »
Jawel, de laswagen. Op het nul forum is al het e.e.a. verteld maar dat wordt niet door iedereen gelezen. Hieronder eden samenvatting(tekst oa. C de Jong)



NS werkwagen met het nummer 157 890 welke als laswagen werd gebruikt in Amsterdam gedurende de periode 1947 - 1950.

Deze wagen komt uit een serie van 15 werkwagens van Engelse afkomst.
De NS 157 890 is heel eenvoudig na te bouwen met de kit van Parkside Dundas kit nr PS13.

PS 13 Southern Railway 12 ton goods van (Diag 1428)

Deze wagons hadden een " characteristic eliptical roof " om zoveel mogelijk laadvolume in het profiel van vrije ruimte nuttig te gebruiken.
Deze wagons zijn gebouwd in een serie van 440 onberemde wagens in de periode 1929 - 1931. Geclassificeerd als "common user" waren deze wagens tot 1960 over het gehele britse spoorwegnet te vinden.
Een groot aantal zijn als werk of dienst wagens terecht gekomen bij " The Civil Engineers department" en zie daar de link naar de wagens die na de oorlog in Nederland zijn terecht gekomen.
Op de zelfde basis zijn ook Magazijnwagen NS 191 001 en
Werkwagen Electrificatie (S.B.B.) 270 201 verbouwd.

De kit van dundas bestaat uit kunstof wanden, en onderstel, metalen buffers koppeling en wielen. dat alles voor 22,50 engelse ponden



ook mooi, het gouden kwaliteitsticker



inhoud van het doosje



Ondertussen zit het wagentje zo'n beetje inelkaar en ben ik bezig de zaak te kwasten.

Al er nog meer informatie is over deze laswaqens...
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ronald56

  • Gast
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2007, 00:13:38 »
Heeft Dundas ook HO kitjes van dit model ??

mvg Ronald

arjen

  • Gast
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2007, 07:27:09 »
Nee, die Schotten doen niet in H0. Er schijnt wel een witmetalen kit in H0 te hebben bestaan van een ander merk, zie
http://www.british-ho.freeserve.co.uk/showcase/freight-wagons/firedrake_12tonboxvan_1.htm

Maar geen idee waar je die nog vandaan kunt halen.

ronald56

  • Gast
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2007, 10:29:31 »
Dank je , Arjen

Zelf maken dus

Groetjes Ronald

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2007, 11:18:02 »
plaatjes van de bouw:





groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ronald56

  • Gast
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2007, 11:30:08 »
Mooie foto's

Daar heb ik straks wel wat aan
Succes met het afbouwen

Mvg Ronald

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2007, 14:08:49 »
Op beschrifting en een enkel frutseltje na is ie klaar!
De wagon lijkt symetrisch maar is het niet. Zo zit de voetbediening van het remwerk maar aan een zijde. Was best nogal een gepuzzel omdat er veel onderdelen bij de kit zitten die voor dit model niet nodig zijn (wel voor andere modellen uit dezelfde serie.







Grote verschil met de britse kar is het luik op het dak, van styreen deze gemaakt en mee geschilderd. Nog maken het aansluitpunt op de kopwand.



Vanuit de zelfde hoek origineel en model:



groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ronald56

  • Gast
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2007, 14:57:11 »
Ziet er mooi uit.


Vanuit de zelfde hoek origineel en model:


Dan mis ik van de orginele foto's alleen nog de 3e foto vanuit de zelfde hoek .  ;D

mvg Ronald

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11290
    • nulpunt
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2007, 16:09:51 »
E-P

nog luchtslangen nodig?

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2007, 17:24:41 »
tuurlijk
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: de Laswagen NS 157 890 (in 0)
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2007, 18:30:32 »
Wat een koddig karretje. Nog een beetje weatheren... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)