Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)  (gelezen 7736 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Gepost op: 24 maart 2016, 08:59:05 »
In het kader van: "Nu we er toch zijn...." Een bezoekje gebracht aan het Hans-Peter Porsche Traumwerk te Anger. Anger, een klein dorp, dat ligt in de Oberbayern, aan de A8 richting Oostenrijk. Net voor de grens is de afslag Anger. Een uurtje of 9 vanaf Utrecht. En als je dan toch in de buurt bent kan je ook een bezoekje brengen aan het spoorwegmuseum "Freilassing". Dat is dan een klein halfuurtje vanaf Anger.

Dus eerst het "Traumwerk", een nieuw museum dat pas sinds de zomer van 2015 open is. Het herbergt de speelgoedcollectie van Hans-Peter Porsche. Zoals zijn naam al doet vermoeden, een telg uit de familie van het bekende automerk. Hans-Peter heeft een voorliefde voor Märklin en dat is te merken in het museum. Heelveel treinen en Märklin.

De hele grote modelspoorbaan wel een beetje apart. Waar veel modelbanen stoppen met een hoogte van 2 meter heb je hier bergen van 3 tot 4 meter hoog en daarboven nog alle ruimte voor een "achtergrond". De modelbaan geeft drie landen weer: Zwitserland (gotthard), Oostenrijk en Duitsland.

Je kan wel merken dat er veel aandacht is besteed aan de baan. Bij binnenkomst vallen naast de hoogte ook de vele beamers op. Deze zorgen voor de vele effecten op de achtergrond. De achtergrond komt letterlijk tot leven. Zoals tegenwoordig een beetje normaal begint te worden een dag / nachtritme is aanwezig. In de dag/nachtcyclus is een compleet multimedia op de achtergrond opgenomen. Dat is nog even wat anders dan bij de meeste modelbanen. :)



Over de baan zelf: De baan is compleet afgescheiden van de bezoekers met hoge glazenwand, wat niet echt storend is maar wel onhandig kan zijn om een beetje foto te maken. Bijna alles is uitgevoerd in Märklin op een klein stukje smalspoor na. Dus ook veel van het railmateriaal en veel van het rijdend materieel komt uit Göppingen. Er rijdt behoorlijk wat materieel zijn rondjes, je zal niet snel denken "rijdt er nog eens wat?" Ook rijden er diverse vrachtwagens van het faller Car System deels uitgevoerd als DC-Car-systeem.



De beamers worden ook gebruikt om water beweging mee te geven. Dat geeft geen slecht effect. Voor de rest is het als bij veel grote tentoonstellingsbanen: Het is soms te "clean", "te netjes", "te strak" om maar te beschrijven. Nog net niet met de grasmat en de wegenfolie aan de gang geweest maar je mist soms de variëteit in het groen en bij de wegen. Dit valt vooral op bij de plaatsen waar men een fabriek of een dorp heeft geplaatst. De wegen blijven egaal van kleur zit nauwelijks wat verschil in. Het blijft altijd een compromis tussen hoeveelheid details, de grote van de baan en de bedrijfszekerheid. Er zijn wel wat leuke details te vinden. Dat je via de andere tentoonstellingsruimte de baan vanaf boven kan bekijken is ook weer eens wat anders.

















Naast de modelbaan is het ook een speelgoedmuseum. Met om de twee tentoonstellingsruimtes (de modelbaan en een ruimte met een wisselende collectie) een ruim opgezette wandelpromenade met veel vitrines en uitzicht naar buiten. In de vitrines veel blikken speelgoed zoals de oudere treinen van Märklin en Bing maar ook blikken auto's en ander blikken speelgoed. Natuurlijk ook wat grotere speeltjes zoals een paar Porsches. Voor de kinderen is er buiten nog een heel grote speeltuin en de mogelijkheid om met een treintje mee te rijden.





Het is een mooi museum en je kan merken dat over alles is nagedacht. Mijn kroel / vriendin vond de modelbaan een van de mooiere die ze gezien had. Mede om de effecten die op de achtergronden gedaan werden. De gehele ervaring maakt het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen. Alle moeite die gestoken is in een complete ervaring inclusief de multimedia-effecten. Een leuke middag gehad. Om de dag te vullen kan het eventueel goed combineren met Freilassing wat een klassiek spoorwegmuseum is.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2016, 09:01:10 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2016, 09:06:05 »
He die Porsche production is cool (y) (y)
Gr. Joke

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2016, 09:15:30 »
Ja, het is wel een beetje wat Porsche slaat hoor. Naast de fabriek zie je her en der Porsche-dealers in het landschap.  ;D

Groet Ronald
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2016, 09:28:57 »
Ah! Vandaar dat Fon een beamer zocht  ;)
Mvh Steef

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2016, 10:46:17 »
Leuk verslag, Ronald. Goed om te weten dat dit er is. Wel ontzettend jammer van die glazen wand. Ik ga al niet meer naar musea waar de schilderijen achter glas zitten. Het voelt voor mij net alsof je televisie zit te kijken. Op een of andere manier breekt dat voor mij de intieme band die je met kunst hebt. Ook modelbanen vallen daar uiteraard onder. Wat is er in dit geval mis met een hekje?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2016, 10:49:35 »
Mensen die met hun vingers nergens af kunnen blijven... In MiWuLa diverse kinderen gezien die treintjes van de rails af tillen, doorduwen e.d. :-X
Gevolg: Systeem van slag want spookmelding.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2016, 10:58:58 »
Wel ontzettend jammer van die glazen wand. Ik ga al niet meer naar musea waar de schilderijen achter glas zitten. Het voelt voor mij net alsof je televisie zit te kijken.

Op zich heb je geen last van de wand alleen bij het maken van foto's op preiserhoogte kan je het mogelijk zien. Al zie je het bij de foto's die hier boven staan ook niet echt :) Bij de vitrines merk je het zo goed als niet.  Daar heb je soms het gevoel dat het er niet is. Ook hier kan je merken dat er niet op bezuinigd is. Het glas is zo helder en ontspiegeld.

Mensen die met hun vingers nergens af kunnen blijven...

Die blijf je altijd houden.... Maar ook bij deze baan moesten de mannetjes ingrijpen omdat er een trein bleef staan ;) De grote stok en een tablet erbij om de boel weer rijdend te krijgen  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2016, 12:10:20 »
Heb je nou niks over Freilassing te schrijven? Toen ik daar in 1996 was was er nog geen museum... Als't goed is staan er 2 loccies van de E 445 serie nu. Ik heb wel zin om weer eens die kant uit te gaan.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2016, 16:18:51 »
@ingenium / Ewout: Ik heb daar wel wat van :) Ik ga het bij elkaar zoeken voor je.  ;D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2016, 10:13:02 »
Mooi verslag Ronald  (y)
Heb het destijds gelezen maar in het teken van mijn reisvraag nu weer de moeite waard
Groet van Ben

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2016, 17:57:42 »
Goedemiddag,

Deze baan is gebouwd door de firma Brima, zie link.

https://www.youtube.com/results?search_query=brima+porsche+bahn

De bedoeling was dat er 400 treinen/locomotieven zouden rijden.

In ieder geval was de bouwer wat teleurgesteld in het uiteindelijk eind resultaat, namelijk niet alle mogelijkheden van de baan worden benut.

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2016, 18:00:41 »

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2016, 18:26:32 »
Als ik dit filmpje zie vind ik het kermisgehalte erg hoog  :-\
mogelijk de muziek van het filmpje uitzetten, ik neem aan dat je dat in het echt niet hebt
maar die lichteffecten is niet echt mijn ding vrees ik.
Of valt dat allemaal wel mee als je het live ziet?
Groet van Ben

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #13 Gepost op: 02 september 2016, 23:02:38 »
Hoi,

Leuk verslag om te lezen.
Zo zijn er nog wel meer van die verborgen modelspoorbanen.

Das nou het leuke aan vakantie. (y)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2016, 23:08:12 door NS264. Reden: tekst »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bezoekje aan Hans-Peter Porsche's Traumwerk in Anger (Beieren)
« Reactie #14 Gepost op: 03 september 2016, 09:58:20 »
Hoi,

Kan je even uit een droom helpen  ;D

Als ik dit filmpje zie vind ik het kermisgehalte erg hoog  :-\ mogelijk de muziek van het filmpje uitzetten, ik neem aan dat je dat in het echt niet hebt maar die lichteffecten is niet echt mijn ding vrees ik. Of valt dat allemaal wel mee als je het live ziet?

Nope... Zoals in het begin van het filmpje gaat is het zoals het ervaren wordt in de ruimte met de baan. Ze hebben er een multimedia-spektakel van gemaakt. Dus om ongeveer de 20 minuten gaat "in de nacht" dit aan de gang. De muziek zwelt aan en men laat het programma draaien. De eerste twee keer is het wel spectaculair om te zien. Daarna herken je het wel  ;D Maar als je naar de techniek er achter gaat kijken zit er behoorlijk vernuft achter. Ze lichten echt alleen bijvoorbeeld de gebouwen op enzovoort. Weer eens wat anders dan alleen lampje aan en lampje uit  ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!