Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 13:35:43
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 13:33:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 instellen met Intellibox  (gelezen 9688 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Digikeijs DR4024 instellen met Intellibox
« Gepost op: 21 maart 2016, 20:14:15 »
Beste forumleden,

Ik probeer via mijn Intellibox II de servo's van Digikeijs via de 4024 servodecoder te installeren en af te stellen

IK zal stap voor stap proberen uit te leggen wat ik heb gedaan.

Ik heb de power en de signal uitgang van de decoder op aansluitklem 3 en 4 van de Intellibox aangesloten.

De netspanning aangesloten en op de Intellybox via menu gekozen voor  schakelbord 8 op het display zie ik nu 8 wissels.

Vervolgens het programmeerknopje op de servodecoder bedient rode ledje gaat branden.

Nu wissel 1 t/m 4 bedient  via de Intellibox alle 4 de wissels reageren.

Op de Intellibox locnummer 9999 aangemaakt met 128 DCC heb hem de naam "wissel gegeven."

Toen de servo's afgesteld.

servo1 bedient--- programmeerknop bedient-- rode led brand-- draaiknop v/d Intellibox rechtsom bedient totdat wissel om ligt--- f1 aan en weer uit--- draaiknop ingedrukt------ draaiknop rechtsom gedraaid totdat wissel om ligt----f2 aan en weer uit----draaiknop ingedrukt-- programmeerknop bedient rode led uit..

Deze procedure heb ik ook voor servo2 t/m 4 zo uitgevoerd.

Als ik dan voor de laatste keer de programmeerknop indrukt en het rode ledje dooft stuit ik op het volgende probleem.

Ik kan alle 4 de servo's via de Intellibox nu 1 keer bedienen de wissels gaan om maar daarna als ik dan weer de 4servo's wil bedienen reageren alle 4 de servo's niet wel flikkert het rode ledje op de servodecoder.

Wat zie ik over het hoofd ik heb al een keer de servodecoder vervangen voor een andere maar bereik dan hetzelfde resultaat dus ik doe waarschijnlijk iets niet goed.



Peter
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2016, 21:32:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2016, 21:01:23 »
Hallo Peter,

Ik weet niet of je al helemaal "los" bent op de Intellibox met het schakelen van wissels, maar het lijkt er op dat je de wissels steeds naar dezelfde stand schakelt, dus niet "heen" en "weer" (rood/groen).

Dat het rode ledje van de DR4024 wel oplicht bij het schakelen betekent dat de DR4024 wel een wisselopdracht herkent die voor hem bestemd is. Wanneer je echter de wissel naar dezelfde stand schakelt gebeurt er niets...

Een tweede mogelijkheid is dat je PosA en PosB op dezelfde waarde hebt ingesteld (dus niet van rijrichting hebt veranderd tussen F1 aan/uit en F2 aan/uit).

Probeer de DR4024 eerst weer eens even te resetten via CV8 = 8 onder POM, daarna stroom er helemaal af.

Test daarna eerst of de DR4024 weer normaal werkt zonder aanpassing van de PosA en PosB, de servo's moeten heen en weer gaan bij het bedienen. Als dat zo is bedien je de wissels goed.

Probeer daarna eerst PosA en PosB van alleen de eerste servo aan te passen en controleer of de 1e servo inderdaad daarna weer heen en weer gaat bij het schakelen van zijn adres. Doet die dat niet meer terwijl de andere servo's nog wel werken, dan heb je dus bij het programmeren een fout gemaakt bij het bedienen....

Succes!

Bert
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 21:05:36 door Bert_Apd »

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2016, 21:20:09 »
Hoi Bert,

Bedankt voor de snelle reactie, ik weet niet wat je met "los" bedoelt ten aanzien van de Intellibox.   Wanneer ik  stand A heb gedaan waarbij het wissel van krom naar rechtdoor ging  f1 aan en uit  op de draaiknop heb gedrukt gaat het wissel weer terug naar zijn beginstand. Dus als ik dan weer met de draaiknop het wissel bedien loopt het wissel weer van krom naar recht om dan druk ik f2 aan en  uit en dan op de draaiknop drukken en als laatste op de programmeerknop het rode ledje uit.  Dus iets doe ik niet goed?????????

Peter

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2016, 21:45:57 »
Hallo Peter,

Met "los" zijn op de Intellibox bedoel ik dat je weet hoe je wissels moet bedienen. Als je dat nog nooit hebt gedaan is dat een eerste vereiste voordat je iets met de DR4024 probeert te doen. Een wissel met spoelen hoor en zie je schakelen en dan weet je dat je dat goed doet.

Ik vermoed dat je inderdaad iets niet goed doet met het instellen van PosA en PosB.

Doe eerst eens wat ik in mijn eerdere reactie aangaf: reset de DR4024 via CV 8 = 8 onder POM en schakel de stroom op de IB daarna helemaal uit. Na het aanschakelen van de stroom kun je dan weer het eerste wisseladres van de DR4024 instellen door op de PROG knop te drukken (rode ledje gaat aan) en daarna de eerste wissel te schakelen, het ledje op de DR4024 moet dan weer uit gaan.

Controleer vervolgens eerst of de servo's reageren op het schakelen van de wisseladressen 1 t/m 4.

Pas als dat weer goed werkt kun je doorgaan met het instellen van PosA en PosB voor de eerste servo. Heb je dat voor de eerste servo gedaan, controleer dan of het werkt. Werkt de eerste servo niet meer en de tweede t/m de vierde nog wel, dan doe je dus iets fout...

Helaas heb ik geen Intellibox, dus het wordt moeilijk om precies aan te geven welke knopjes op de IB je moet bedienen...

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2016, 21:48:08 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2016, 07:25:21 »
Hallo Peter,

Welk protocol (Motorola of DCC) heb jij op de Itellibox ingesteld staan voor de wissels?

Groetjes,
Bert

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2016, 08:32:16 »
Bert,

Ze staan op DCC ingesteld. Ik denk dat ik  tijdens het programmeren iets moet doen met de groene/rode knop waar jij het ook over had maar ik weet niet precies waar.

Volgens de Digikeijs handleiding moet je de draaiknop (7) gebruiken voor het bepalen van de richting A en B en dat bevestigen met de knoppen f1 en f2 maar dan doe je dus niets met de groene rode knop die je later gebruikt om het wissel recht dan wel krom te zetten.

Peter

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2016, 09:47:36 »
Hallo Peter,

Als je zeker weet dat de wissels ingesteld staan op het DCC protocol dan is dat goed. Bij de instelling op Motorola kan ik me voorstellen dat er na het instellen van de servoposities via DCC een probleem op zou kunnen treden, maar dat is dus bij jou niet het geval.

Tijdens het instellen van de servoposities heb je de groene/rode knop niet nodig, de rode/groene knop gebruik je alleen om de te programmeren wissel/servo te selecteren bij "bedien de servo die u gaat programmeren".

Volgens mij klopt de handleiding voor het instellen van de servoposities met de Intellibox helemaal, hij is juist specifiek beschreven voor gebruikers van de Intellibox.
En voor zover ik uit je eerste verhaal lees heb je dat ook zo uitgevoerd...

Het is mij tot nog toe niet duidelijk wat er bij jou aan de hand is, maar er moet ergens een denk/handelfout zitten.

Zou je - voordat je de DR4024 helemaal gaat resetten onder POM via CV 8 = 8 - nog het volgende willen proberen?

1. Zorg dat de DR4024 aangesloten is zoals je dat eerder beschreef, als het goed is brandt dan de groene LED.

2. Roep op de Intellibox het schakelpaneel op voor de wissels met de (DCC)adressen 1 t/m 8.

3. Druk op de PROG toets van de DR4024, het rode ledje gaat nu branden en moet blijven branden.

4. Schakel nu de eerste wissel (adres 1) op het schakelpaneel van de Intellibox, rood of groen maakt niet uit.

5. Het rode ledje op de DR4024 moet nu weer uit gaan.

6. Schakel nu een aantal malen de eerste wissel (adres1) afwisselend Rood en Groen, als het goed is moet daarbij elke keer het rode ledje op de DR4024 oplichten en de eerste servo op de DR4024 heen en weer bewegen.

7. Probeer vervolgens ook de wissels te schakelen op de adressen 2 t/m 4. Nu moet het rode ledje ook oplichten en moeten de andere servo's reageren.

8. Schakel nu de wisseladressen 5 t/m 8. Als het goed is licht bij al deze schakelingen het rode ledje van de DR4024 op, er mogen geen servo's bewegen.

9. Schakel nu wisseladres 9, het rode ledje op de DR4024 moet nu niet meer oplichten.

Kijk eens wat er van bovenstaand verhaal wel werkt en waar of wat er eventueel niet gebeurd.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2016, 10:40:30 door Bert_Apd. Reden: kleine correcties »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2016, 10:47:34 »
Hoi Peter,

Even snelle aanvulling op Bert. Wat Bert allemaal zegt klopt natuurlijk allemaal  (y) Maar even een korte vraag:

Gebruik jij twee knoppen op je IB om één wissel om te zetten? Eén voor recht, één voor afbuigen? Of verwacht je dat de wissel steeds van stand wisselt als je op dezelfde knop drukt?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2016, 11:40:00 »
Hoi Timo,

Ik denk dat wat je nu vraagt ik niet doe ik gebruik de draaiknop van de Intellibox om stand A en B van het wissel te bepalen en dit met de ene keer f1 aan en uit vast te leggen en de tweede keer met f2 aan en uit en daarna het programmeer knopje te bedienen waardoor het rode ledje op de decoder uitgaat. Dus verder raak ik geen knop op de Intellibox aan en volgens mij mis in nu een handeling met een rood of groen knopje op de Intellibox zodat als het programmeren klaar is het wissel niet omgaat als je op de Intellibox het rode/groene knopje bedient.

Peter

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2016, 11:49:44 »
Peter,

Ik begrijp niet veel van je laatste antwoord op de vraag van Timo....

Maar doe me nu even een plezier en probeer eerst eens wat ik je heb gevraagd te doen in mijn reactie #6...
Dan krijg ik tenminste een beeld of de DR4024 werkt en of je hem correct bedient...


Zou je - voordat je de DR4024 helemaal gaat resetten onder POM via CV 8 = 8 - nog het volgende willen proberen?

1. Zorg dat de DR4024 aangesloten is zoals je dat eerder beschreef, als het goed is brandt dan de groene LED.

2. Roep op de Intellibox het schakelpaneel op voor de wissels met de (DCC)adressen 1 t/m 8.

3. Druk op de PROG toets van de DR4024, het rode ledje gaat nu branden en moet blijven branden.

4. Schakel nu de eerste wissel (adres 1) op het schakelpaneel van de Intellibox, rood of groen maakt niet uit.

5. Het rode ledje op de DR4024 moet nu weer uit gaan.

6. Schakel nu een aantal malen de eerste wissel (adres1) afwisselend Rood en Groen, als het goed is moet daarbij elke keer het rode ledje op de DR4024 oplichten en de eerste servo op de DR4024 heen en weer bewegen.

7. Probeer vervolgens ook de wissels te schakelen op de adressen 2 t/m 4. Nu moet het rode ledje ook oplichten en moeten de andere servo's reageren.

8. Schakel nu de wisseladressen 5 t/m 8. Als het goed is licht bij al deze schakelingen het rode ledje van de DR4024 op, er mogen geen servo's bewegen.

9. Schakel nu wisseladres 9, het rode ledje op de DR4024 moet nu niet meer oplichten.

Kijk eens wat er van bovenstaand verhaal wel werkt en waar of wat er eventueel niet gebeurd.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.



Hoe je de servoposities moet instellen komt daarna weer aan de orde....


Bert
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2016, 11:54:16 door Bert_Apd »

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2016, 11:53:46 »
Bert,

Jouw uitvoerige beschrijving klopt dat heb ik ook gedaan wat je stap voor stap beschrijft. De wissels doen het dan naar behoren alleen ik wil ze dan netjes af stellen met stand A en B zoals beschreven op de volgende bladzij van de handleiding.

Dan zie mijn 1e hulpkreet heb ik de procedure gevolgd zoals beschreven maar ik denk dat ik ook nog ergens tijdens het programmeren misschien iets met doen met een rode/groene knop op de Intellibox ( staat niet beschreven in de handleiding van Digikeijs) omdat na het programmeren de wissels 1 keer reageren maar daarna niet meer terwijl het ledje bij bediening op de Intellibox wel flikkert.

Peter

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2016, 11:58:44 »
Bert,

Ik zal doen wat je zegt als ik vanmiddag thuis kom van mijn werk.
Ik ben nog niet zo bekend met deze materie en blij met het forum alleen kennelijk valt bij mij het kwartje niet nogmaals ga vanmiddag het uitproberen.

Alvast bedankt.

Peter

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2016, 12:02:55 »
Peter,

Jouw uitvoerige beschrijving klopt dat heb ik ook gedaan wat je stap voor stap beschrijft. De wissels doen het dan naar behoren.

Bedoel je te zeggen dat je de test die ik om 9:47 uur voorstelde nu (dus om 11:53 uur) al helemaal opnieuw hebt uitgevoerd en dat alles werkte zoals ik het omschreef? Alle handelingen zonder enig probleem?
En dat was met de DR4024 die na het instellen van de servoposities niet meer werkte?

AANVULLING:

Ik zal doen wat je zegt als ik vanmiddag thuis kom van mijn werk.

Ik had je antwoord nog niet gezien, ik wacht de resultaten af...

... kennelijk valt bij mij het kwartje niet ...

Daarom doen we het stap voor stap en niet alles in één keer....  ;)

Bert
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2016, 12:17:59 door Bert_Apd »

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2016, 18:32:32 »
Bert,

De decoder via POM gereset spanning eraf even gewacht en weer aangesloten.

Het rode ledje bedient toen de 4 servo's bedient alle wissels lopen om.

Ik heb daarna stappen gedaan die je aangaf het ledje reageert op adres 1t/m 8 niet op 9 t/m 16.

Heb bij wisselinstelling gecheckt staat op DCC

Lokadres 9999 met 128 DCC

Vervolgens servo1 bedient--programmeerknop bedient--rode ledje gaat aan----draaiknop v/d Intellibox rechtsom gedraaid totdat het wissel om ligt----f1 aan en uit----op de draaiknop gedrukt snelheid is nu 0---l op dat moment gaat het wissel weer naar zijn beginstand terug???---draaiknop bedient (wissel maakt nu weer dezelfde beweging als bij de handeling van f1)----f2 aan en uit---draaiknop ingedrukt snelheid is 0---wissel loopt weer terug naar zijn beginstand----programmeerknop ingedrukt---.ledje gaat uit.  Ik kan nu het wissel 1 keer bedienen daarna als ik servo1 bedien knippert het rode ledje wel maar doet de servo niets.

Servo2 t/m 4 doen het nog steeds aangezien ik die niet heb geprogrammeerd.

Resume bij beide handelingen met de draaiknop in combinatie met f1 en f2 doet het wissel 2x dezelfde beweging want op het moment dat ik de draaiknop v/d Intellibox indruk gaat het wissel terug naar zijn beginstand.


Peter

Servo2 t/m 4 doen het nog steeds.

Dus ik programmeer iets niet goed 

« Laatst bewerkt op: 22 maart 2016, 20:17:06 door Bert van Gelder. Reden: Witregels verwijderd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: bedienen van Digikeijs 4024
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2016, 20:18:06 »
Hoi Peter,

Lees mijn reactie nog een keer maar denk nu niet aan programmeren maar gewoon aan bedienen  ;)

toen de 4 servo's bedient alle wissels lopen om.
Alle servo's kan je beide kanten op zetten? Zowel rechtdoor als krom?

l op dat moment gaat het wissel weer naar zijn beginstand terug???[/b]
Als de snelheid op 0 staat is de servo in zijn middenstand.

wissel maakt nu weer dezelfde beweging als bij de handeling van f1
De servo beweegt toch niet dezelfde kant op? Het indrukken van de knop op de IB verandert, net als bij een loc, de rijrichting. De servo zou hierdoor nu de andere kant op moeten bewegen. Klopt dit?

Resume bij beide handelingen met de draaiknop in combinatie met f1 en f2 doet het wissel 2x dezelfde beweging
Twee keer dezelfde beweging? Dat klopt niet! Je moet hem een keer naar de eerste positie brengen (rechtdoor), F1 aan, F1 uit. En daarna breng je hem naar de tweede wissel positie (afbuigen), niet dezelfde!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox