Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:27:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 19:21:02
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 18:34:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:32:30
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
LIMA IRM Cardanassen door henk
Vandaag om 12:49:33
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
  

Auteur Topic: [Discussie] Railmateriaal drierail  (gelezen 6858 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
[Discussie] Railmateriaal drierail
« Gepost op: 21 March 2016, 14:25:31 »
Allereerst: Dit topic is niet bedoelt als topic om een discussie tussen tweerail en drierail op te starten. Als je komt om Märklin te bashen, te vertellen dat Märklin superieur is, tweerail te bashen of te vertellen dat tweerail superieur is, raad ik je aan nu weg te klikken uit dit topic. Het topic is wel bedoelt om een open discussie te hebben over het railmateriaal voor drierail en eventueel tweerail zonder een waardeoordeel aan een van beide systemen te hangen, als je dat niet kan, klik dan alsnog weg. Ook suggesties tot overstappen op het andere railsysteem worden niet gewaardeerd. Voor veel mensen zal dit, wegens de grote hoeveelheid rollend materieel, geen haalbare optie zijn.

Het moge bekend zijn dat het railprogramma dat Märklin levert, alles behalve compleet is. Zeker het C-rail programma mist op het gebied van wissels cruciale elementen. Onder andere dit topic triggerde mij om deze post te maken, de vragen die ik hierin stel, heb ik al langere tijd.

Er kan veel gezegd worden over het C rail programma. Termen die ik al eens voorbij heb zien komen zijn onder andere dat een wissel alleen functioneel een wissel is en geenzins lijkt op het echte voorbeeld, maar dat is een mening die ieder voor zich moet bepalen. Toch is het C rail programma goed uitgedacht, de geometrie en basis maken dat wanneer de ontwerpregels goed gevolgd worden, er nooit gebruik gemaakt hoeft te worden van passtukjes van enkele millimeters en past alles strak op elkaar. Echter mist het C rail programma een hoop elementen. Voorbeelden hiervan zijn de slanke engelsman, de halve engelsman en de in elkaar geschoven dubbele overloopwissels (ook wel Hosenträgers of kruiswissel genoemd). Het ontbreken van bijvoorbeeld deze elementen is terug te leiden naar de geometrie van C rail, een slanke engelsman zou het gebruik van korte passtukjes noodzakelijk maken of er zou een linkse en een rechtse versie van moeten zijn (immers is de diagonaal langer dan de horizontaal). Maar ook iets "basaals" als de tegenwoordig alom aanwezige betonnen dwarsligger in het programma, deze ontbreekt zowel in C rail als in K rail.

Helaas is dit ook terug te leiden naar een ander basisprincipe van Märklin, namelijk dat al het materieel erop moet kunnen rijden. Een slanke engelsman zou mogelijk problemen veroorzaken met korte slepers en stroomvoorziening. Volgens dit principe moet modern materieel ook over oude spoorbanen kunnen rijden, waardoor de maatvoering nog steeds op 1:93 of 1:100 blijft hangen bij lang materieel. In de aangehaalde post wordt genoemd dat er geen R5 boogwissels zijn vanwege de noodzaak tot polariseren van wissels.

Gezien de regelmaat waarin posts ontstaan van 3railers waarin zij de zaag zetten in wissels om bijvoorbeeld een kruiswissel te maken, maar ook het bestaansrecht van bijvoorbeeld custom build wisselbouwer Weichen Walter (en het relatief grote programma standaardwissels die hij voor o.a. C rail levert) doen bij mij het vermoeden rijzen dat er toch wel vraag is naar een uitgebreider railprogramma. Märklin levert dit niet. Wat mij verbaasd, is dat andere fabrikanten hier nooit ingestapt zijn. Want waar materieel door bijvoorbeeld Roco, Piko of ACME wel standaard ook in 3rail geleverd wordt, is er nog nooit een fabrikant geweest die zijn railprogramma ook in 3rail heeft uitgebracht. Je zal niet iedereen uit de 3railwereld* over krijgen, maar ik denk dat er, mits het geen incomplete kopie van het incomplete C of K railprogramma is, er echt wel interesse is.

* Zoals bekend moge zijn, kan de 3railwereld grofweg in 2 groepen worden gedeeld. Märklinisten en 3railers. Deze groepen hebben met elkaar gemeen dat ze beide aan Märklin verbonden zijn, maar waar de Märklinisten alles van Märklin willen hebben, ook al is er bijvoorbeeld een mooie en goede 2400 van Roco, dan nog wordt die 2400 alleen gekocht als die van Märklin is, zijn 3railers wat vrijer en kopen ook van andere merken en kopen dus wel van Roco, want die doet het ook gewoon op 3rail.

De laatste groep zal waarschijnlijk ook minder problemen hebben om slanke wissels van Roco te kopen, stel dat er Roco slanke Engelsmannen voor 3rail zouden zijn. Ben ik de enige die hier een mogelijke markt ziet, sla ik de plank helemaal mis of zijn er andere redenen waarom er geen 3rail railmateriaal gemaakt wordt door anderen dan Märklin. Erg benieuwd naar andere meningen/zienswijzes/ideeën/bedenkingen!
« Laatst bewerkt op: 21 March 2016, 14:43:41 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2016, 14:53:25 »
Volgens mij heeft het weinig nut een discussie te starten waarom Roco geen markt ziet in het produceren van de ontbrekende delen van het railsprogramma van Märklin.

De vraag stellen is meteen het antwoord : Als Märklin er geen brood in ziet, dan weet je meteen waarom Roco niets doet.

Sander

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2016, 15:07:05 »
Volgens mij heeft het weinig nut een discussie te starten waarom Roco geen markt ziet in het produceren van de ontbrekende delen van het railsprogramma van Märklin.
Het ging niet zo zeer om het opvullen van de lege plekken, maar het maken van een compleet programma. Natuurlijk komt het nu neer op het opvullen van lege plekken, maar het aanbieden van een eigen assortiment lijkt mij hoofdzaak. Daarnaast neem ik Roco nog steeds als voorbeeld, het zou net zo goed Piko, Peco of Tillig kunnen zijn.

Citaat
De vraag stellen is meteen het antwoord : Als Märklin er geen brood in ziet, dan weet je meteen waarom Roco niets doet
Ik weet niet of Märklin er wel of geen brood in ziet, ik weet alleen dat Märklin nog steeds vast houdt aan de compabiliteit met producten uit het verleden, terwijl dit voor bijvoorbeeld Roco of Peco niet hoeft mee te spelen. Ik ken uit de tweerailwereld genoeg het principe dat ieder wissel gepolariseerd moet worden, waarom zou Roco of Peco dat niet kunnen doorvoeren voor de slankere wissels in het 3rail programma?
« Laatst bewerkt op: 21 March 2016, 15:54:02 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2016, 16:07:08 »
De reden waarom Roco of Peco of welke andere fabrikant geen railmateriaal voor 3-rail maakt zal heel simpel zijn: ze zien er geen brood in. Märklin moet wel, anders stort hun hele systeem in elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2016, 16:19:15 »
Waarom zou Roco of een ander merk 3 rail materiaal willen maken? Het betreft een grote investering om zo'n lijn te ontwikkelen. En dan nog het risico lopen dat het maar matig wordt verkocht omdat de prijzen van die aparte lijn relatief (te) hoog worden.
Aan de andere kant kan het zijn dat er patenten zijn waardoor ze het niet kunnen doen.
Met vriendelijke groeten,
Mike

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1053
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2016, 16:22:07 »
Ontwikkelingskosten zijn de grootste tegenhouder.

Ergens staat mij met de ontwikkelkosten van de meegebogen wissels R3/R4 pas over 10 jaar terug zijn verdiend....

Een slanke kruiswissel schijnt wel in ontwikkeling te zijn bij Marklin.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2016, 16:43:19 »
Aan de andere kant kan het zijn dat er patenten zijn waardoor ze het niet kunnen doen.
Als er al patenten waren, dan zijn die allang verlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2016, 17:01:46 »
Nouja, ik kan mij voorstellen dat er nog een octrooi ligt op het systeem waarmee C rails aan elkaar klikken, alhoewel die ook alweer 20 jaar op de markt zijn (en een octrooi verloopt doorgaans na 20 jaar).
Waarom zou Roco of een ander merk 3 rail materiaal willen maken? Het betreft een grote investering om zo'n lijn te ontwikkelen. En dan nog het risico lopen dat het maar matig wordt verkocht omdat de prijzen van die aparte lijn relatief (te) hoog worden.
Ik trek bewust telkens de C rail naar de discussie, een rail met bedding zou natuurlijk, net als met de Märklin en Trix C rail, in een versie met en een versie zonder middengeleider kunnen worden ontwikkeld. Natuurlijk heb je dan nog steeds meerkosten, maar die zullen niet zo hoog zijn als voor een solitaire 3rail lijn.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2016, 17:09:11 »
Volgens mij bestaat er ook een firma die een losse 3e rail produceerd of produceerde. Het was iets wat je vanonder tussen de bielzen doorstak. Zo kan je elk merk gebruiken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22556
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2016, 17:55:38 »
Dat bestaat nog steeds, onder andere Van Peco. Dat gaat best bij gewone rails, mits de spoorstaaf voldoende hoog is. Maar juist het aanpassen van wissels is bijzonder lastig. De puntcontacten moeten de sleper over de rails tillen. Het puntstuk en de strijkregels moeten de flenzen faciliteren. Etc.

Rails met betonbielzen is zo goed voor drierail aan te passen. Maar de ombouw van wissels is voer voor specialisten.

Verder lees ik vaker over het ontbreken van bepaalde wissels in het Märklin programma. Ik denk zelf dat het aantal drierailers dat dit echt een punt vindt, eigenlijk niet zo groot is.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2016, 19:58:54 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1571
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2016, 20:27:27 »
Hallo Laurent,

Alhoewel ik jaren geleden naar 2-rail ben overgestapt trok de kop van jouw draadje mijn aandacht.

Zo'n 40 jaar geleden was ik met mijn toenmalige zwager - ook modelspoorder - met regelmaat op "modelspoor jacht". Naast de diverse toen nog aanwezige hobbyzaken - de Wapstad bevond zich nog in de Wapserveenstraat - en de baanbrekende Spijkspoor veilingen kwamen wij in contact met een man die verzamelingen opkocht, de 'leuke' modellen eruit haalde en vervolgens de rest verkocht. Gezien mijn interesse voor Egger smalspoor kregen wij het verzoek of wij in Katwijk een modelspoorbaan met ook smalspoor zouden willen afbreken.  De weduwe wilde de spoorkamer graag voor verhuur vrijmaken en had het nodige smalspoor materieel waar onze 'man' geen interesse voor had.

De 3-rail h0 baan was met Yotoflex (?) flexibele puntcontact rails en wissels opgebouwd en zag er voor die tijd heel natuurgetrouw uit. Alles was met relais en seinen blok beveiligd. Alhoewel de weduwe blij was dat wij haar konden helpen was het triest om wat haar echtgenoot in jaren had opgebouwd in een dagdeel is afgebroken.
Naar mijn herinnering had de puntcontact middelrail een centrale drager welke onder een rail ondergebracht was met zijtakken onder de bielzen.  Volgens mij had ook Erics Hobbyshop ook flexrails uitgebracht welke vermoedelijk ook vanwege een patentkwestie van de markt verdwenen.

Ook Willy Ade heeft bij de door hem ontwikkelde Röwa en Ade bedding rails - de eerste monsters dateren uit 1963 (!) - rekening met het aanbrengen van puntcontacten gehouden. Zoals eerder gemeld zou de implementatie problemen met de bedrijfszekerheid (kortsluiting) en mogelijk patentproblemen gegeven hebben.

Groet,
Silvolde 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26770
    • Pagina van klaas
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2016, 20:40:26 »
Nouja, ik kan mij voorstellen dat er nog een octrooi ligt op het systeem waarmee C rails aan elkaar klikken, alhoewel die ook alweer 20 jaar op de markt zijn (en een octrooi verloopt doorgaans na 20 jaar).
Volgens mij is een octrooiperiode 15 jaar en kan daarna met nog eens 15 jaar worden verlengd. Dus totaal 30 jaar.
Ik dacht ook niet aan het kliksysteem van C-rail, maar meer aan het puntcontactensysteem in het algemeen. Dat stamt al uit 1955 ongeveer, dus als daar octrooi op was dan is het zeker verlopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #12 Gepost op: 21 March 2016, 22:09:12 »
Wanneer is Märklin aan de CAD maatvoering gegaan? Of is dat nooit gebeurd

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #13 Gepost op: 21 March 2016, 22:21:04 »
Een interessante discussie.
Een redenering die ik ooit eens iemand te berde heb horen brengen was de volgende: als een fabrikant een railsysteem op de markt brengt, houdt men er vanaf het begin al rekening mee dat sommige elementen nauwelijks of in het geheel niet winstgevend zullen zijn. Een standaard rechte rail zal z'n geld wel opbrengen gezien de te verwachten verkopen, maar bijvoorbeeld een engels wissel, en zeker als dit een tweede (slanke) variant betreft, zal wellicht een stuk minder rendabel zijn.

Van ongeveer een jaar of veertig+ geleden stamt een jeugdherinnering: ik was toen eens op bezoek bij iemand in het zuiden des lands die een baan had gebouwd met een zelfgebouwd drierailsysteem (gelijkstroom). De middenleider werd gevormd door messing spijkertjes, die onder de grondplaat door een koperdraad met elkaar verbonden waren. Een soort voorloper van die middencontacten van Peco (zie hierboven) dus.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: [Discussie] Railmateriaal drierail
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2016, 10:25:20 »
Volgens mij bestaat er ook een firma die een losse 3e rail produceerd of produceerde. Het was iets wat je vanonder tussen de bielzen doorstak. Zo kan je elk merk gebruiken.
Ik heb er inmiddels meerdere gezien. Op 3rail ontstaat er zo nu en dan een topic over. De mooiste vind ik zelf nog steeds die van WeichenWalter, die is erg duur (over de 100 euro voor 14 meter rails) maar valt, zeker in een lichtere ballast, eigenlijk niet op. Het plaatsen van een 3e rail op een alternatieve wijze (bijvoorbeeld voor straatspoor) is iets wat meer dan eens langs komt, bij de buren is al eens e.e.a. op een rijtje gezet.

Dat bestaat nog steeds, onder andere Van Peco. Dat gaat best bij gewone rails, mits de spoorstaaf voldoende hoog is. Maar juist het aanpassen van wissels is bijzonder lastig. De puntcontacten moeten de sleper over de rails tillen. Het puntstuk en de strijkregels moeten de flenzen faciliteren. Etc.

Rails met betonbielzen is zo goed voor drierail aan te passen. Maar de ombouw van wissels is voer voor specialisten.

Verder lees ik vaker over het ontbreken van bepaalde wissels in het Märklin programma. Ik denk zelf dat het aantal drierailers dat dit echt een punt vindt, eigenlijk niet zo groot is.
Ik denk dat je laatste opmerking nog steeds gedeeltelijk inherent aan beschikbare ruimte is. Krappe wissels zijn er voldoende en ook in 2rail zijn dat natuurlijk concessies die gedaan worden. Maargoed, het gaat niet alleen over wissels, de ook door jou genoemde betonnen dwarsliggers ontbreken ook. En ik denk dat ook niet iedereen zin heeft om zelf de knutsel uit te gaan hangen en bestaande betonnen flexrail van een middenleidertje te voorzien, toch een soort koudwatervrees.

De 3-rail h0 baan was met Yotoflex (?) flexibele puntcontact rails en wissels opgebouwd en zag er voor die tijd heel natuurgetrouw uit. Alles was met relais en seinen blok beveiligd. Alhoewel de weduwe blij was dat wij haar konden helpen was het triest om wat haar echtgenoot in jaren had opgebouwd in een dagdeel is afgebroken.
Naar mijn herinnering had de puntcontact middelrail een centrale drager welke onder een rail ondergebracht was met zijtakken onder de bielzen.  Volgens mij had ook Erics Hobbyshop ook flexrails uitgebracht welke vermoedelijk ook vanwege een patentkwestie van de markt verdwenen.

Ook Willy Ade heeft bij de door hem ontwikkelde Röwa en Ade bedding rails - de eerste monsters dateren uit 1963 (!) - rekening met het aanbrengen van puntcontacten gehouden. Zoals eerder gemeld zou de implementatie problemen met de bedrijfszekerheid (kortsluiting) en mogelijk patentproblemen gegeven hebben.
Het is dus iets van alle tijden. Verbaasd me niet, je houdt altijd een groep mensen die beter willen. Ik denk dat die groep nog best groot is, maar de mensen die zelf iets kunnen/durven doen daarvan weer redelijk klein is.
Wanneer is Märklin aan de CAD maatvoering gegaan? Of is dat nooit gebeurd
Hoe bedoel je? De term CAD ken ik vanuit het 3d tekenen e.d., maar dat is denk ik niet waar je hierop doelt.

Volgens mij is een octrooiperiode 15 jaar en kan daarna met nog eens 15 jaar worden verlengd. Dus totaal 30 jaar.
Ik dacht ook niet aan het kliksysteem van C-rail, maar meer aan het puntcontactensysteem in het algemeen. Dat stamt al uit 1955 ongeveer, dus als daar octrooi op was dan is het zeker verlopen.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mij daar niet in verdiept heb verder. Ik dacht dat het 20 jaar was, als jij zegt 15+15 geloof ik je ook.

Een interessante discussie.
Een redenering die ik ooit eens iemand te berde heb horen brengen was de volgende: als een fabrikant een railsysteem op de markt brengt, houdt men er vanaf het begin al rekening mee dat sommige elementen nauwelijks of in het geheel niet winstgevend zullen zijn. Een standaard rechte rail zal z'n geld wel opbrengen gezien de te verwachten verkopen, maar bijvoorbeeld een engels wissel, en zeker als dit een tweede (slanke) variant betreft, zal wellicht een stuk minder rendabel zijn.

Van ongeveer een jaar of veertig+ geleden stamt een jeugdherinnering: ik was toen eens op bezoek bij iemand in het zuiden des lands die een baan had gebouwd met een zelfgebouwd drierailsysteem (gelijkstroom). De middenleider werd gevormd door messing spijkertjes, die onder de grondplaat door een koperdraad met elkaar verbonden waren. Een soort voorloper van die middencontacten van Peco (zie hierboven) dus.
Ik geloof graag dat lang niet alle stukken van zichzelf winstgevend zijn. Maar je hebt ze wel nodig om tot een compleet en winstgevend railprogramma te komen. En Märklin heeft daar een voordeel van schaarste op de markt, het is immers de enige die 3rail op de markt brengt.

Spijkertjes heb ik vaker gehoord. Ik vraag mij af of dat echt zo goed werkt en of die spijkertjes niet te scherp zijn. Waar ik met zoiets bang voor ben, is dat ze te scherp zijn waardoor je slepers beschadigd raken. Misschien overdreven, maar toch... Uiteindelijk is alle zelfbouw een arbeidsintensief werkje. Spijkertjes, losse pukostrips, rollen, etc.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de