Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:44:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
  

Auteur Topic: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)  (gelezen 5337 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Hallo allemaal,

Degenen die naar Ontraxs zijn geweest hebben waarschijnlijk de schitterende diorama modules "Quiet Earth" gezien van Volker Gerisch. Voor degene die het niet hebben gezien zijn de foto's te vinden op volkergerisch.de/modeling. Een echte aanrader !!
Wat wellicht wat minder bekend is dat dit diorama is begonnen als een oefen diorama.

Nu ben ik al een tijdje bezig met diverse ideeën in diverse schalen maar kom al snel uit op concepten welke relatief groot worden waardoor het al snel bij "armchair modelling" blijft.

Tijdens Ontraxs heb ik een tijdje met Volker kunnen kletsen en omdat ik nu toch echt eens iets wil gaan bouwen, kwam het idee naar boven om zijn voorbeeld te volgen.
Kortom, op zoek gaan naar een voorbeeld en bijbehorend sporenplan welke op een relatief klein oppervlak past. En dit is nu precies waar ik hier wat hulp bij hoop te krijgen.

Het idee is om te gaan werken in een iets grotere schaal zoals spoor 0 of evt in spoor 1 om zo veel tijd te kunnen besteden aan detaillering en modelbouw kant van de hobby.
Verder wil ik eea gaan opbouwen volgens het kijkdoos principe zoals hier al vaker voorbij is gekomen. Qua formaat wil ik in de buurt blijven van 150-200 x 60 cm (excl evt fiddle yard)

Tijdens het zoeken naar geschikte voorbeelden de afgelopen week heb ik de volgende mogelijke concepten gevonden;

1) Koninklijke Stoom Weverij in Nijverdal.
Met betrekking tot dit onderwerp heb ik enkele foto's kunnen vinden in de diverse boeken en foto's en info op de Industriespoor website. Zie http://www.industriespoor.nl/KSW.htm
In het boek "Industrielocomotieven" vond ik een foto op pagina 41 maar kan het bijbehorende sporen plan nog niet vinden cq herkennen in de informatie welke ik tot nu toe heb kunnen vinden.

(Bron: Industriespoor.nl)
Met name hoe de draaischijf, welke slechts een stukje zichtbaar is op de foto in het boek, aansluit op de rest van de sporen en of dit de draaischijf is waarop een locje en een wagon past, is me onduidelijk.
Als periode zou ik jaren '50 willen kiezen.

2) De Schelde machine fabriek
In het boek "Industrielocomotieven" op pagina 48 staat een enkele foto van zwaar aangepaste Oersik op het terrein van de machinefabriek De Schelde met op een speciale wagen een enorme tandwielkast voor een schip.
Buiten deze foto en wat info over een stoom railkraan, heb ik nagenoeg een informatie kunnen vinden over de rol van treinen op dit terrein.
Met name de Oersik met massieve bufferplaten lijkt me eerg leuk en bijzonder voorbeeld maar ook daarover heb ik nog geen info kunnen vinden.
Mocht er hier iemand wat meer info hebben over de Schelde machine fabriek en met name ook de speciale Oersik, houd ik me van harte aanbevolen.
Als periode zou ik hier ook op dezelfde periode, namelijk ca 1955 maar als moderner moeilijk is, dan graag.

3) Stork Hengelo
In de diverse boeken en op het net heb ik diverse foto's, sporenplannen en andere informatie kunnen vinden.
Uit de info is me in ieder geval duidelijk dat het spoor op dit terrein diverse rollen had waaronder zelfs het verplaatsen van de enorme ketels welke er werden gemaakt. Weet iemand wat er nog meer werd geproduceerd op dit terrein ?


Tot zover even een paar mogelijke concepten waar ik mee zit te spelen en hoop de komende tijd meer info over te vinden zoals foto's, sporenplannen etc.
Mochten jullie informatie of suggesties hebben over een van de bovenstaande onderwerpen, ben ik erg nieuwsgierig. Als iemand echter een ander leuk idee heeft evt ook naar een moderner voorbeeld, hoor ik dat erg graag.

De groeten en alvast bedankt voor de hulp,
Marc


NB; mocht ik het sporenplan van Industriespoor.nl zo niet mogen linken, dan pas ik dat natuurlijk graag aan.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2016, 23:37:34 door MB6400 »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2016, 09:15:25 »
Hallo Marc,

Wat betreft Nijverdal:
Je zou nog eens in een bieb kunnen kijken of het boek Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heussinkveld wat extra info bevat. Ik heb nl geen idee.

V.w.b. Stork, Stork maakte ook motoren, bijv de HOTLO of van een andere grootte die voor de sik.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2016, 20:40:27 door Jeronimos »
Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2016, 10:19:45 »
in "Nederlandse industrielocomotieven" (dat over stoomlocs in plaats van diesels gaat) staan nog wel wat leuke platen van Stork en De Schelde. Zeker De Schelde is leuk vanwege de zelfrijdende stoomkranen die er nog tussen de locjes door komen klieren. Wel wat ambitieus als eerste project misschien.
KSB/KSW lijkt me beter te doen, de uitleg op industriespoor lijkt me al vrij duidelijk, zelfs met baanplan 1956 erbij. Wat wel lastig is aan veel van die oude industrieterreinen is dat er veel met wagendraaischijven gewerkt werd, waar dus alleen 1 wagen op paste, die dan misschien wel met een locje op de draaischijf gezet werd maar vervolgens na het draaien met een paard of heftruck verder gesleept werd. Dat is lastig na te bouwen. KSW is wat dat betreft een leuke uitzondering qua dat ze en wat grotere draaischijf hadden waar dat malle kleine locje nog op paste met 1 wagen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2016, 10:40:05 »
Hallo Marc,

Wat betreft Nijverdal:
Je zou nog eens in een bieb kunnen kijken of het boek Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heussinkveld wat extra info bevat. Ik nl geen idee.

V.w.b. Stork, Stork maakte ook motoren, bijv de HOTLO of van een andere grootte die voor de sik.

jaa, daar staat een plaatje in. En dat dieseltje is in 0 te bouwen uit de kit van Jurgen Moog
Ik zou zeggen doen!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2016, 23:04:58 »
Bedankt voor de reacties en informatie  (y)

@e_p & Jeronimos: Het boek over "Lokaalspoorwegen in Twente..." heb ik en ik ken de foto's en de grove schetsen.
Het kitje van het locje kende ik niet. Bedankt voor de tip.

@Floris: helaas heb ik het boekje over de stoom industrielocs niet. Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek. Staan de foto's welke je bedoelt wellicht ook ergens op het Web ?
Citaat
Zeker De Schelde is leuk vanwege de zelfrijdende stoomkranen die er nog tussen de locjes door komen klieren. Wel wat ambitieus als eerste project misschien.
Dat is ook een van de redenen waarom me De Schelde ook wel aanspreekt. En als ik me niet vergis heft Mesu dat kraantje uitgebracht in H0?!
Waarom zou de Schelde meer ambitious zijn dan bv de KSB/KSW ? Op een enkele foto van De Schelde na en een paar foto's van de enorme gebouwen, heb ik nog maar erg weinig kunnen vinden. Laat staan sporenplannen of verdere informatie. 

Je beschrijving KSB/KSW triggerde trouwens iets wat ik eerder had gelezen maar weer was vergeten. In het boek over de industrielocomotieven (diesels) staat op pagina 41 een mooie foto met als vermelding KSW. Zoals eerder geschreven kon ik deze situatie niet matchen met de gevonden schetsen met de sporenplannen.
De KSB was echter een fysiek andere locatie schoot me te binnenwat ook beschreven staan in het boek "Lokaalspoorwegen ...". De schets op pagina 136 lijkt al veel meer op de foto het het eerder genoemde boek. Kortom de moeite waard om eens verder te gaan bekijken.


Na nog wat te hebben gegoogled, vond ik de volgende website met info over Stork en Heemaf in Hengelo. Naast een interessante beschrijving, staan er ook een aantal leuke foto's bij het artikel.
https://heemaf.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/fabrieksspoor


Kortom wordt vervolgd.

Mochten jullie nog meer informatie hebben of andere suggesties, dan is dit zeker welkom. Als ik zelf nog meer informatie vind, zal ik dat hier ook toevoegen. Misschien dat anderen er ook wat aan hebben en wellicht inspiratie opdoen.  ;D


MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2016, 08:09:03 »
Ik vond zojuist nog een hele mooi site met foto's over De Schelde; http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/index.html

Natuurlijk nog lang niet alle foto's kunnen bekijken maar de volgende viel me in ieder geval op, een stoomkraan met 4 assen;

Bron: http://www.fotositesouburg.nl/8-Algemeen/Schelde/Deel-26/slides/WIM32991.html

Iemand een idee welke kraan dit is en waar ik eventueel meer informative zou kunnen vinden ?

Groeten,
Marc



MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2016, 08:30:42 »
Wim Mesu heeft inderdaad een kitje van die stoomkraan in H0.
In RM316 en RM317 staat een bouwverslag van de hand van Len de Vries.
Verder niet heel interessant voor jou, denk ik, staan namelijk geen voorbeeldfoto's in.
Mocht je interesse hebben in een scan moet je me maar even PB'en.

Leuk project! (y)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2016, 08:47:53 »
Dat stoomlocboek moet je inderdaad maar eens opzoeken maar pas op, dat brengt je vast op nog zeventig andere ideeën.  ;D
Wat ik bedoel met ambitieus: als je zoiets bouwt als De Schelde liggen er overal bergen extra werk te wachten. Om bij het materieel te beginnen, ksw had dat malle kleine oberurseltje en de ns brengt eens wat wagens met een sik, gewoon wat standaardwagens en niet veel spannends. Bij De Schelde reden meer locjes en allerlei kranen. Ook allerlei eigen wagens voor intern transport. Allemaal zelfbouwspul dus. Qua gebouwen net zoiets... Bij ksw schuif je wagens op en neer tussen een paar loodsen. Die zijn redelijk gesloten, je bouwt gewoon wat van die dozen, klaar. Bij De Schelde is alles veel opener, je ziet alles dus je moet alles bouwen. Kan best hoor, maar de kans dat de zaak nooit af komt is een stuk groter. Hangt ook af van wat je nu al aan ervaring hebt natuurlijk... Heb nu na jarenlang heel veel bouwen pas voor het eerst een echt groot project gestart omdat ik denk dat ik nu wel spul bouw waar ik over een paar jaar nog wel tevreden mee ben. Begin je aan zoiets met weinig ervaring dan ontwikkel je je nog zo snel dat je na een jaar bouwen liever opnieuw zou beginnen gewoon omdat je standaarden opgeschoven zijn. Das niet echt motiverend.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2016, 11:40:29 »
De SGB in Goes heeft de Schelde stoomkraan uit Hoorn overgenomen van de SHM.
http://forum.locaalspoor.nl/new/viewtopic.php?f=19&t=4055&hilit=stoomkraan
Meer gegevens over stoomkraan 39 op de daarin genoemde database van museummaterieel.
Mvrgr
Koopmans

guest7823

  • Gast
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2016, 11:58:23 »
1) Koninklijke Stoom Weverij in Nijverdal.
Met betrekking tot dit onderwerp heb ik enkele foto's kunnen vinden in de diverse boeken en foto's en info op de Industriespoor website. Zie http://www.industriespoor.nl/KSW.htm
In het boek "Industrielocomotieven" vond ik een foto op pagina 41 maar kan het bijbehorende sporen plan nog niet vinden cq herkennen in de informatie welke ik tot nu toe heb kunnen vinden.

(Bron: Industriespoor.nl)
Met name hoe de draaischijf, welke slechts een stukje zichtbaar is op de foto in het boek, aansluit op de rest van de sporen en of dit de draaischijf is waarop een locje en een wagon past, is me onduidelijk.
Als periode zou ik jaren '50 willen kiezen.
De draaischijven op de tekening en zo goed als zeker die op de foto ook konden enkel een (twee assige) wagen bevatten. Veelal werd op dit soort aansluitingen met kabels / kettingen en kaapstanders gerangeerd.

Jijbuis demofilmpje

Google afbeeldingen

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2016, 12:56:28 »
Dat stoomlocboek moet je inderdaad maar eens opzoeken maar pas op, dat brengt je vast op nog zeventig andere ideeën.  ;D

Ik zal op eigen risico eens op zoek gaan naar het boek.  ;D

Zijn er trouwens meerdere drukken van ? Ik las zojuist bij een aanbieder dat het aangeboden de "extended version" betrof ??


Frans8800

  • Gast
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2016, 13:13:54 »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2016, 19:35:50 »
@Frans: Leuke tekening. Ik wist niet dat de KSW ook eigen wagonnen had. Enig idee tot wanneer deze zijn gebruikt?

@Matthijs: je hebt een PB


Met dank aan Industriespoor en een oud "op de rails" artikel wat meer geleerd over de KSW/KSB. Wat ik echter nog niet helemaal begrijp is dat er beschreven staat dat de "grote" draainschijf van 12,2 meter plaats bood aan een loc en 1 wagen.
Als ik dit echter uitreken en met een Sik met een G10 aan de haak vergelijk, past het niet. Op zich geen problem want als ik voor dit voorbeeld kies, maak ik het wel passend maar ben wel benieuwd hoe dit zit ?? of paste het destijds alleen met het hele kleine locje (NS 91, 92 & 93) welke op sommige foto's te vinden is ??


Dan nog even een vraag over De Schelde; heft iemand misschien een link of een foto met daarop het sporenplan tussen de diverse grote fabriekshallen (Machinefabriek, Grote plaatwerkerij, Timmerfabriek etc ?

Daarnaast nog de vraag of iemand weet waar ik wat meer informative kan vinden van de 4 assige stoomkraan uit de foto van een paar postings terug ?


Alvast weer bedankt voor de feedback,
Marc
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 19:40:09 door MB6400 »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2016, 19:42:24 »
de wielen moeten binnen boord blijven ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Hulp gezocht bij concept keuze en sporenplan (KSW, De Schelde of.....)
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2016, 19:47:59 »
de wielen moeten binnen boord blijven ;D

 ::) ja zover was ik zelf ook al  ;D

maar dan past het nog steeds niet  :'(