Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)  (gelezen 54835 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #60 Gepost op: 24 april 2016, 17:18:05 »
Rik,

Merk: Kit Zero.
Deze Franse onderdelen fabrikant is heel kleinschalig (niet op internet), maar wel goed en dus ook niet voor het dubbeltje op de eerste rang. Ik kan en wil je natuurlijk wel verder helpen, maar ik heb zo het sterke vermoeden dat je het zelf eerst wilt gaan proberen. Omschakelen kan altijd nog. Geef maar een gil.

groeten van een Franse messingbouwer.
FritsT.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2016, 17:21:01 door FritsT »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #61 Gepost op: 24 april 2016, 20:40:43 »
Ik zou nu maar gewoon een heel stammetje bouwen. Wat zijn nu twee rijtuigen  ;D

Mooi werk weer. Ik zou ook voor de zwanenhalsdraaistellen gaan. Ik moet er zelf ook nog twee regelen voor een Wagons Lits rijtuig. Ik zal eens graven naar de tekening.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #62 Gepost op: 24 april 2016, 20:47:37 »
Ha Frits,

Dat vermoeden is helemaal goed. Ik wil zelf eerst eens even kijken hoe ik er vanaf breng. Zo lang ik alles lekker zelf blijf maken krijg je niet al te grote detail verschillen tussen de modellen. Anders staan de Bruhat's dadelijk op fantastisch gedetailleerde draaistellen terwijl de rest van het rijtuig een beetje.. mwah.. is. Mochten er dan later nog weer andere rijtuigen komen waar draaistellen onder zitten die de monsieur van Kit Zéro niet in het assortiment heeft. Dan wordt het kwaliteits verschil helemaal enorm. En als laatste is mijn budget aan geld helaas vrij klein. Mijn budget aan tijd is gelukkig wat groter. Dus zodoende..  ;)
Mocht alles nou echt mislukken, dan geef ik een gil en ga ik eens achter deze kitjes aan. Ik ben wel erg benieuwd wat het inhoud.
Voor mijn Bruhat's heb ik al zo een idee wat ik wil gaan doen. Sowieso beginnen met styreen, maar misschien maak ik daarna wel een malletje en ga ik wat klungelen met resin of iets dergelijks.

Ik denk dat ik toch meer een plasticbouwer ben, al heb ik wel diep ontzag voor jullie messingbouwers.

Groetjes!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #63 Gepost op: 24 april 2016, 20:50:48 »
Ik zou nu maar gewoon een heel stammetje bouwen. Wat zijn nu twee rijtuigen  ;D

Mooi werk weer. Ik zou ook voor de zwanenhalsdraaistellen gaan. Ik moet er zelf ook nog twee regelen voor een Wagons Lits rijtuig. Ik zal eens graven naar de tekening.

Mvg, Paul

Tuurlijk komt er een heel stammetje, ik weet al precies welke BD ik wil bouwen en de tekeningen heb ik ook al jaren klaarliggen. De A-bak is nog wat onduidelijk.. maar misschien wel een schitterende, korte DEV-AO A8... Wie zal het zeggen...  ;) Zelfs de loc ligt er al, een Jouef BB67000 die nog wat aandacht nodig gaat hebben. En als dit alles over 5 jaar gereed is, dan heb je toch 2,5 meter aan fantastische trein staan!

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #64 Gepost op: 24 april 2016, 21:04:45 »
Ik heb ook nog zo'n BB67000 liggen die voor een paar Duvels van eigenaar mag wisselen. Kweet niet of je er een voorspan van wil maken.... :)
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #65 Gepost op: 24 april 2016, 21:36:51 »
Oh ja, dat kunnen we wel regelen. Er is maar één ding wat beter is dan een BB67000 voor een trein.. en dat is een dubbelspan 67000en voor een trein.  ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #66 Gepost op: 24 april 2016, 22:00:12 »
 (y)
Boomshanka!

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #67 Gepost op: 24 april 2016, 22:50:23 »
Ondertussen heb ik nog wat aan de deurtjes gedaan.. Die enorme gaten in het midden irriteerden mij behoorlijk.



In enkele eenvoudige stappen werden de deurpartijen gemaakt. Hier zijn ze allemaal te zien.



En eenmaal erin gelijmd levert dat de heerlijk typerende deurpartij van een bruhat op. Enige wat nog ontbreekt is strakheid en wat leuningen.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #68 Gepost op: 25 april 2016, 08:26:45 »
Zo, dat schiet lekker op!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #69 Gepost op: 25 april 2016, 09:07:32 »
Ja, als je op Moog had moeten wachten... ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #70 Gepost op: 25 april 2016, 09:17:07 »
 ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #71 Gepost op: 25 april 2016, 10:29:15 »
Mooi Rik, ik volg in stilte ;)

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #72 Gepost op: 18 oktober 2016, 22:54:01 »
Het is alweer een poosje geleden dat ik hier iets neergezet had. Dat zou natuurlijk kunnen betekenen dat ik al die tijd niks uitgevoerd heb op modelbouwgebied. Ergens is dat wel een beetje waar natuurlijk. Maar ik heb niet helemaal stilgezeten.
Er is nog wat geschuurd aan de Bruhat's, maar dat heeft vooral stilgelegen. Ik heb nog wat aan smalspoorrijtuigjes geknutselt, maar daarover later meer. En ik ben begonnen aan de eerste gebouwen voor de baan die in mijn hoofd al tien keer gebouwd is, zeventien keer afgebroken en drie keer enigszins gewijzigd. Verder was er nog een nieuwe baan (als in dagbesteding aangezien je niet de hele dag kan modelbouwen), vakanties, de brug stond open en de hond had mijn huiswerk opgegeten. Vandaar dat ik zo weinig gedaan heb.

Maar goed, genoeg excuses en verhalen. Er zijn ook foto's van dingen die wel gebeurd zijn. Zo kreeg ik een poosje geleden een pakketje uit Engeland met daarin twee Billard koppen en twee billard daken. Want één billard is ook maar zo alleen. Nou kon ik er nog een bijwagen bijmaken.. Maar een extra motorwagen is natuurlijk veel dikker. Het is echter als bouwer nogal muf om twee keer dezelfde te gaan bouwen dus werd besloten om voor de mega-dikke dubbele motorwagen (type A150D-2) te gaan.



De ontvangen waren uitgestald op tafel. De koppen waren weer net zo dik gegoten als de vorige keer en als extraatje waren de daken nu ook nog eens lekker krom. Hier wordt kwaliteit geleverd.



Hier een A150D2 in actie. De stellen waren hun tijd eigenlijk ver vooruit. Het waren lagevloersstellen, er zat een vorm van stroomlijn in, twee loopdraaistellen aan de uiteinden en de motor lag gemonteerd op het middelste draaistel waar de beide bakken ook weer op leunden. Eigenlijk dus een soort GTW, maar dan uit de jaren '30, en Frans, en smalspoor natuurlijk.

Goed, de bouw is eigenlijk niks spannends over te melden. Gaat tot nu toe eigenlijk hetzelfde als bij de enkele. Behalve dat ik wat foutjes van de eerste nu niet hoef te maken. Dus nja.. alleen nog even een foto van hoe het ding er nu bij staat, dat is wel interessant voor jullie.



Het eerste idee is er, alleen nog wat leuke details toevoegen en wat wielekes eronder prakken.

Groetjes, Rik.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #73 Gepost op: 18 oktober 2016, 23:17:44 »
Ik heb natuurlijk nergens echt verstand van - en al zeker niet wat betreft schaal 0 -, maar dat van die "wielekes" lijkt mij een uitstekend idee !

Ik volg je draadje met veel plezier !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
« Reactie #74 Gepost op: 15 november 2016, 16:56:58 »
Ik weet niet of het hier tussendoor mag of dat ik een ander draadje moet openen hiervoor. Maar dat merken we vanzelf wel.
Ik was de afgelopen twee weken wegens omstandigheden aan het logeren bij een maatje van me, en die heeft heel toevallig het meest epische hobby-hok wat er is. Dus om de gedachten wat te verzetten moest er uiteraard gebouwd worden. Gekozen werd voor een stukje bebouwing voor de enorme baan die ooit eens moet verschijnen in schaal o met het Franse thema. Omdat het niet al te gezellig moet worden werd gekozen voor een gevel van een fabriekshal. Ik had zo'n ding ooit al eens uitgetekend aan de hand van een foto die ik ooit tegenkwam. Zo gezegd zo gedaan. Het grootste deel werd vervaardigd uit karton omdat het geen drol kost en lekker makkelijk werkt. Er verschenen wat details op van evergreen plaat zoals de kozijnen en de smalle golfplaten, et voilà! Een ongezellig stukje industrie bebouwing wat langs een ongezellig riviertje mag komen te staan.



Let ook op het gerepareerde stukje, daar was ik zelf wel erg enthousiast over.



De foto's zijn van wat mindere kwaliteit aangezien ze uit mijn telefoon komen. Volgende keer weer goeie foto's (naja... misschien dan..)

Groetjes! Rik.