Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: Delft op een presenteerblaadje  (gelezen 3326 keer)

Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Delft op een presenteerblaadje
« Gepost op: 13 maart 2016, 08:32:15 »
Delft op een presenteerblaadje

Het stoofje van Moeder is al weer even af. Eigenlijk was dat min of meer een probeersel, maar ik ben uitermate tevreden met het resultaat. Het heeft mij ook erg enthousiast gemaakt over het bouwen met styreen, dus ik ga daar een tweede "proef" mee opstarten. Hoewel proef....

Als geboren en getogen Delftenaar wil ik natuurlijk ook iets van die stad als schaalmodel bouwen. Bij het oriënteren ven ik knap onder de indruk geraakt van een diorama's op een A4. Het idee sprak mij enorm aan. Maar toen ik voorzichtig geïnventariseerd had wat ik van Delft wil laten zien, bleek dat een A4’tje toch echt te klein is. Twee mogelijkheden: minder bouwen of A4’tje vergroten. Ik koos voor het laatste.

Toen ik een paar dagen later bij de Kringloop rond liep, viel mijn oog op een ouderwets theeblad. Het project werd geboren: “Delft op een presenteerblaadje”. Mijn zus had nog een dienblad dat ze niet meer gebruikte. De bodem was volgeplakt met theezakjes die als decoratie dienden. Die moest ik dus verwijderen, maar verder is het een blad zoals ik voor ogen had.





Het is mijn bedoeling een sfeerbeeld van de Delftse binnenstad te realiseren. Het gaat mij dus niet om een de exacte gelijkenis van een bepaalde straat, plein of pand. Er zijn een aantal locaties en gebouwen die ik in gedachten heb omdat die of heel specifiek voor Delft zijn, of voor mij een speciale betekenis hebben. Die moeten dan zodanig in het Delftse straatbeeld, al dan niet langs een gracht geplaatst zijn, dat het sfeertje van de Delftse binnenstad herkenbaar is.

Voor wie bekend is in Delft: ik denk aan de volgende locaties:
•De Cameretten, gezien vanaf de visbanken naar de Markt. Hier staat het bekende antiekwinkeltje “de Kaerskorf” met daarnaast “de Maen”.
•De Voldersgracht vanaf de Kaerskorf. De gevels reiken hier tot aan het water.
•De inkijk vanaf het Vrouwenregt de Kerkstraat in met het overbekende kleine schuine huisje op de hoek aan het water. Hoe vaak zal hier al een foto van gemaakt zijn.
•Huis “Middelburch”, waar de sigarenwinkel van Wilmer gevestigd is op de Wijnhaven. Het huis is al heel erg oud en heeft een mooie voorgevel.
•De voormalige “Schoenmakerij” op het Oosteinde.
•Een typisch klein Delfts grachtenhuisje aan de Geerweg.

Er komen er straks nog wel meer, voor zover de ruimte dat toe gaat laten. Dat is pas te zien als er een indeling van de beschikbare oppervlakte gemaakt is. Daar ben ik dus als eerste mee begonnen. Als eerste heb ik een indeling voor het water gemaakt. Daarmee ontstaat al de hoek van de schuine huizen die je zoveel ziet. Ik bedoel daarmee dat de hoek tussen voorgevel en zijgevels niet haaks is, maar ongeveer 60 graden. Dat valt je helemaal niet zo op wanneer je door Delft loopt, maar kijk eens met Google van bovenaf.

Bij het indelen ben ik uitgegaan van de hoek die de Voldersgracht met het Vrouwenregt maakt. Die hoek is maatgevend voor het hele project. Daarna heb ik de wegen (en dus ook bruggen geplaatst, langs en over het water. Wat er dan overblijft is de ruimte die bebouwd kan worden. Ook daar is rekening gehouden met wegen er omheen. Er zijn op die manier 3 bouwlocaties ontstaan, die apart te bouwen zijn.



Dat is in ieder geval het plan. Ik heb er zin in!

Groeten.
Ed
zonder probleem heb je geen oplossing nodig

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8404
  • Nooit uitgeklust....
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #1 Gepost op: 13 maart 2016, 08:45:07 »
Erg origineel Ed! Heel erg leuk idee. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat worden.  (y)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2016, 10:34:04 »
leuk thema, kleine tip; doe de spoorzone, hoef je alleen maar een schop zand op het presenteer blaadje te gooien en klaar!
(knipoog)

mvg aad (delfgauw)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #3 Gepost op: 13 maart 2016, 12:34:49 »
Hoi Ed leuk idee, daar ik ook Delft als thema heb ga ik dit ook volgen. je kan ook nog aan Delft in de tijd van de stoomtram denken, hoewel dan je blad te klein word  :laugh:
In welke schaal ga je bouwen?
Gr. Joke

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7182
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2016, 09:13:44 »
Ed. Laat je weg van de linksonder naar rechtsboven van de handvatopeningen
lopen. Dan is het allemaal net wat spannender. Nu is het een echt presenteerblaadje,
dan word het een 'ik moet beter kijken' blaadje.
Mvh Steef

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2016, 12:50:56 »
Dit draadje ga ik maar eens volgen !  (y)
Ik heb heel veel (fiets-)kilometers in Delft liggen, uit mijn studietijd.
Alle genoemde plekjes kan ik wel zowat dromen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2016, 16:37:47 »
Ietsje groter, de volgende keer.
Dan past ie op een BNLS-module ;)

Leuk project, je hebt er weer een volger bij.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Lijster

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2016, 14:39:52 »
Hallo Allemaal,

Hoewel de lente zich steeds sterker laat zien, is er ook nog tijd om aan het Delftse project te werken. Ik ben begonnen met een grondplaat te maken voor Bouwlocatie 2. Op die plaat komen straks de huizen (en de bestratingen rond die huizen) voor die bouwplaats.

Doel van deze locatie is een beeld geven van de schuine grachtenpanden, zoals die bijvoorbeeld te zien zijn aan het Vrouwenrecht, Oosteinde, Vrouwjuttenland enz. Het bijzondere is daar dat de hoek tussen de voorgevel en de zijgevels niet haaks is. Het zijn dus allemaal huizen met een schuin lopende voorgevel.

Er is plaats gepland voor de voormalige schoenmakerij als huis met schuine voorgevel, een grachtenhuisje een plek krijgen. De voorgevel van de schoenmakerij komt dus aan de schuine zijde en het grachtenhuis aan de rechte zijde. Deze twee huizen zijn maatgevend voor de rest van de indeling en er blijft ruimte over voor twee andere panden. Eén daarvan wordt een winkel. In de werkelijkheid ligt op die locatie de beddenwinkel van Klaas Vaak, dus misschien wordt het wel een beddenwinkel. De andere kavel wordt een kroeg.

Het grachtenhuisje is in een vergevorderd stadium. Hier moeten nog wat details als raamdorpels, regenpijpen en muurankers aangebracht worden. Van de schoenmakerij is de voorgevel grotendeels af en is het karkas er van het huis. Van de winkel en de kroeg heb ik een dummy gemaakt, waarmee ik een goed beeld van het geheel ga krijgen.











Ook nog wat foto's van het grachtenhuisje. Hiervan heb ik eerst voor en achtergevel gemaakt en daarna de twee zijgevels. Daarna een grondplaat met daarop het schuurtje, waarna ik het geheel in elkaar kon gaan zetten. Dat heb ik zo gedaan dat ik het huisje aan voor en achtergevel "uit elkaar kan trekken" voor onderhoudswerkzaamheden binnen.











Tot zover voor nu....

Naast het verder werken aan de bebouwing, ga ik mij ook verdiepen in de elektronica want er moet het een en ander aan verlichting aangebracht worden. Dat zou natuurlijk gewoon met één schakelaar aan- of uitgezet kunnen worden, maar dat is natuurlijk niet meer van deze tijd.

Wordt vervolgd dus en mocht je behoefte hebben aan meer foto's, kijk dan op www.podovita.nl.

Groeten,
Ed



 



zonder probleem heb je geen oplossing nodig

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: Delft op een presenteerblaadje
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2016, 19:26:19 »
Hallo Lijster Ed
Een erg leuk project,en voor jouw diorama'tje
goed passende pandjes. (y)
Ziet er leuk uit.
Ga je volgen... nee je draadje. ;D
Groet Ed