Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23

Auteur Topic: Trix koploper en helling  (gelezen 7436 keer)

HansKarel

• Offline Offline
Trix koploper en helling
« Gepost op: 11 March 2016, 12:56:00 »
Ik heb mijn zinnen gezet op een Trix koploper. Ik lees op internet dat de trekkracht nogal te wensen over laat. Nu heb ik in een gedeelte van mijn baan een helling van bijna 6% oftewel 8 cm hoogteverschil in 1,5 m. Is er hier iemand die ervaringen heeft met een koploper van Trix op zo'n helling? Misschien dat het kan als de assen met asb gewisseld worden zoals ergens beschreven?
Een Roco 1800 loc met 3x DD-AR rijdt er zo tegenop.

Nog een vraagje: Die Trix is 4 delig en dat is me net wat aan de lange kant. Kan ik daar makkelijk een deel tussenuit laten en dus met 3 delen rijden?

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
Re: Trix koploper en helling
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2016, 13:01:35 »
Nou dat is wel een hele pittige helling, officieel word 3% aangeraden op 1 meter binnen de modelbouw.
Kan mij voorstellen dat een trein die niet al veel trekkracht heeft daar zeker moeite mee kan hebben.
Denk ook dat 6% misschien niet heel goed is voor de levensduur van lokomotieven.

Zie hier wat meer informatie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hellingen/Klimspiralen

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2016, 13:04:43 »
Ik zou eerst maar eens kijken of je de helling niet naar meer normalere waarde terug kunt brengen.
Skischansen zijn niet echt lekker op je baan.  8)

Nog een vraagje: Die Trix is 4 delig en dat is me net wat aan de lange kant. Kan ik daar makkelijk een deel tussenuit laten en dus met 3 delen rijden?
Ja waarom niet. Zijn toch losse delen?
Klopt alleen je bakindeling en nummer niet meer.
Gr.
Eric

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2016, 13:09:03 »
Technisch kan je een bak weglaten. Het model rijdt dan nog steeds. Uiterlijk is wat anders. Het tussenrijtuig van een drietje is een A/B bak en dat heeft een viertje niet, om maar wat te noemen. Of dat je boeit, is wat anders.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2016, 13:16:01 »
Ja die helling is wat pittig maar is bewust zo steil vanwege de beschikbare ruimte. Ik heb dan ook maar een baantje van ongeveer 3,5 x 1,2 meter. Op zo'n beperkte baan is loc met 3 rijtuigen erachter wel zo ongeveer het maximum want met meer rijtuigen vind ik het geen gezicht.
Doordat ik mij beperk tot 3 rijtuigen of een stuk of 6 wagons is het tot nu toe geen probleem geweest om die 6% helling te nemen en van kortere levensduur van de motor heb ik nog niks gemerkt. (Maar die hoeft ook geen 40 jaar meer mee, want ik ben al 46 :-\).

Bedankt voor de opmerking over het rijden met 3 delen. Ik ga me er eens in verdiepen hoe storend dat eruit ziet.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2016, 13:36:23 »
Als je nu al naar een drietje neigt, zou ik een Lima nemen. De trekkracht van de Trix is 3x niks. Hij had op onze clubbaan al moeite met een helling van 2 a 2,5%. En wat al gezegd is, de bakindeling klopt van geen kanten als je er een tussenrijtuig uithaalt.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2016, 16:26:53 »
Je kan de trekkracht verbeteren door het draaistel meer ruimte te geven op en neer te wippen. De constructie is raar ontworpen, zodra je met de aangedreven bak een helling op rijdt moet het draaistel net iets omhoogwippen. Dit lukt maar gedeeltelijk waardoor het achterste asje als het ware een klein stukje van de rails gelicht wordt. Net genoeg om grip te verliezen. Je kan dus de anti slip bandjes anders monteren (op het voorste asje) of in het frame en draaistel gaan frezen om de boel meer speling te geven.

Persoonlijk heb ik liever een niet kloppend Trix drietje dan een Lima. Bij de Lima heb je dan wel de begeerde a/b bak, maar klopt er geen hout van de lengte, hoogte en breedte verhoudingen Lima hoogte en lengte zijn 1:100 en breedte is 1:87 wat er een beetje breedbekkikkerachtig uitziet). Ook staat de Lima veel te hoog op de 'pootjes' en is het een ICM-0 prototype serie die eigenlijk technisch meer leek op de Sprinter.

Mvg,

Robert

M@rk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2016, 17:25:35 »
Ik heb de Trix koploper en idd als je hem een helling opstuurt van +/- 3% hoor je hem al een beetje inzakken, ik heb de modificatie van de assen van de bakken en de antislipbandjes van het aangedreven draaistel al uitgevoerd. (met de motorwagen duwend gaat het beter dan trekkend)
Daar tegenover zal het met een bak minder al een stuk beter gaan.
Persoonlijk zou ik nooit (meer) voor een Lima gaan omdat deze belabberd rijden en in vergelijking met de Trix er niet uit zien.

Mark

tod

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2016, 18:29:44 »
Ook ik heb een Trix koploper.
Goed model en rijst goed, ook in  de spiraal.
Maar de helling mijn spiraal is dan ook orde van grootte 2,5 %.
Alleen als de trein in de spiraal stopt, dan heeft hij moeite om weer op gang te komen.
Daarom het programma zo aangepast dat de koploper altijd pas de spiraal in rijdt als hij in een keer door kan rijden.
Hij wacht dus beneden totdat de twee spiraalblokken vrij zijn.
Ton

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #9 Gepost op: 11 March 2016, 19:05:20 »
Zie de website van Gert van Voorst voor wat tips, bij mij heeft het geholpen :)

http://www.gertvanvoorst.nl/treinproject_trixkoploper.html

Mocht de site ooit down gaan:
Citaat
Een deel van deze problemen wordt veroorzaakt doordat de volgwagens, en vooral het motorloze koprijtuig met de stroomafnemers op de wielen, erg zwaar lopen: na een duwtje staan ze vrijwel direct weer stil.
Ik las de volgende tip op het forum op Beneluxspoor.net om dit probleem goeddeels op te lossen.
Bij alle volgwagens en het niet aangedreven draaistel in de motorwagen zit elke wielas in het midden gefixeerd in een kunststof houder die de as tamelijk strak vastklemt. De klemkracht kan worden verminderd door de kunststof klemmen aan weerszijden van de as voorzichtig een paar keer van de as af te buigen (met een stevige vingernagel of een kleine platte schroevendraaier).
Ik heb bovendien een miniem drupje naaimachineolie aangebracht op de klem.
Gevolg: de wagens lopen merkbaar soepeler.
Bron: Gert van Voorst dus ook © Gert van Voorst
« Laatst bewerkt op: 11 March 2016, 19:07:14 door Brs. Reden: Kom helaas vaak tegen dat er gelinkt wordt naar een pagina die niet meer bestaat, mocht dat onverhoopt gebeuren leek het me goed om hier een "backup" te hebben. »

Chris2412

• Offline Offline
  • Machinist internationaal Lineas Nl
« Reactie #10 Gepost op: 11 March 2016, 19:15:48 »
Eens kijken of de oplossing idd werkt volgens de site.

Heb er 2 staan en zijn nog nooit langer dan 5 minuten op de baan geweest.

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 March 2016, 22:16:50 »
Bedankt voor alle reacties, modelspoorvrienden!
Ik heb hier al eens een Lima koploper als test gehad maar daar was veel aan gesleuteld. De motor was origineel en dat was ook te horen.
Nee, ik zou alleen willen gaan voor een Trix maar heb nu toch grote twijfels hoe dat eruit gaat zien met 3 delen.
Het is toch zo een 300 euro wat je ervoor kwijt bent en dat is niet onoverkomelijk maar wel veel als het geheel daarna niet aan de verwachtingen voldoet.
Ik zie er nog maar "even" van af.
Een Roco plan V zonder die Douwe Egberts reclame kan het ook nog worden en daar zit wel voldoende kracht in.
Weet ik uit ervaring omdat ik m weer heb verkocht toen ik nog een kleiner baantje had...stom stom.
Hier nog even een plaatje van mijn baan waar ik verder erg tevreden mee ben.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 13 March 2016, 12:31:56 »
Ieder zijn eigen smaak van een baan bouwen, maar datje treinen hier problemen hebben is niet zo verwonderlijk.
Ik zou het idee van langere treinstellen inderdaad maar even uit je hoofd zetten.
Alles langer dan een locomotief met een paar twee assers erachter is al teveel van het goede.
Nog even afgezien of het er uit ziet.
Ik zou me meer focussen op wat kortere treinen die meer in je ontwerp passen.

Is wel een leuk voorbeeld van een baan die je vroeger wel eens in de etalages zag en je als klein kind tegen de ruit gedrukt stond te vergapen. En maar wegdromen en wensen dat sinterklaas je niet vergat  ;D
Gr.
Eric

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 March 2016, 17:27:36 »
Ja maar ik heb helemaal geen problemen met de helling. Althans tot nu toe niet. Met een stuk of 5 ertswagens ( 6 assers) gaat t ook nog best.
Het ging mij alleen om de te verwachten trekkracht van een, eventueel nog aan te schaffen, Trix koploper.
Die ik dan in 3 delen zou willen laten rijden vanwege de lengte....maar ik zie er toch vanaf.
Langere treinsamenstellingen dan 3 rijtuigen of een stuk of 6 wagons is inderdaad geen gezicht, dat ben ik met je eens, maar dat heb je op elke baan van 3,5m x 1.2 meter.
Ik zie natuurlijk meerdere (soms hele mooie) voorbeelden van liefhebbers die in een kamer rondom aan elke muur de rails op hout leggen en zelf in het midden komen te zitten.
Ga ik hier misschien ooit nog s toepassen maar voorlopig kan ik me prima redden met mijn "herintredersbaantje".

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 15 March 2016, 19:12:35 »
Mijn Trix trok ook niet al te best op mijn helling van 2,7% - 3%.

Ik heb de ASB's op de assen aangepast, hoe dat kan lees je hier.

Verder laat ik hem 'geduwd' rijden, met de motor achterop dus.
Gaat nu prima in alle radiussen en hellingen.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl