Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 06:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:03:51
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:21:53
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:12:02
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03

Auteur Topic: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.  (gelezen 9903 keer)

hervé

• Offline Offline
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #30 Gepost op: 29 July 2022, 10:10:55 »
 Dit is in se ook een hedendaagse versie van Fremo, inclusief Fremo-segment-koppen   plus tafel vol computers ....     
 "Modul-HO-Rail"            MSC Het Locje vzw    B-Affligem    .
 Opgesteld in parochie- en/of gemeentezaal tijdens een (lang) weekeinde.
 En er zitten zeker (oudere) Fremo-modules en fiddle-yards tussen, dat weet 'k persoonlijk wel zeker    ;) 

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 29 July 2022, 10:13:16 »
Hallo Bas,

Elke bijeenkomst kan een ander thema, tijdperk of land kiezen. De deelnemers kiezen of ze met modules en materieel meedoen al naar gelang hun interesses. Modules die niet zeer specifieke situaties/tijdperken nabootsen kunnen in meerdere settings dus makkelijker meedoen. Vrije baan modules zullen eerder in meerdere settings inzetbaar zijn als stations. Mijn schaduwstation heeft echter losse seinen zodat ik die kan inwisselen om in meerdere tijdperken en lokaties mee te doen.

De gecastreerde versie van Nieuweschans uit de 80er jaren biedt eigenlijk weinig als station, dan zou ik eerder lokaal kijken zoals Sliedrecht of Gorinchem. Leuke stations met voldoende goederenverkeer en altijd ook als grensstation in te zetten.
Er zijn rond Rotterdam en Breda actieve groepen binnen de Fremo dus lokale uitwisseling is heel goed mogelijk.

dirkjan

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 29 July 2022, 10:15:27 »
Dit is in se ook een hedendaagse versie van Fremo, inclusief Fremo-segment-koppen   plus tafel vol computers ....       
Je weet weinig van Fremo als je dat hedendaags noemt. Het bedrijf nabootsen in een samenhang van alle deelnemers is ons primaire doel. Tafels vol computers zijn geen doel daarbij

hervé

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 29 July 2022, 11:08:58 »
   De organisatoren van deze Modul-H0-Rail-toestanden zijn gefascineerd door digitaal en PC's, voor het rijscenario/-schema.
   Echter, het rijden zelf wordt individueel per loc/trein handmatig gestuurd via de diverse  slimmefoons  van de deelnemers.

Heb pré-corona met enkele oudere Fremo-modules en fiddle-yard gezellig tussen de anderen meege'speeld' als uitgenodigde deelnemer. 
   Heb voor de rest niks met die organisatie te maken.
   Lijkt in praktijk toch wel wat op de Fremo-bijeenkomsten in de vorige eeuw   ;), maar dan met hedendaagse digitale toestanden die ik persoonlijk
   evenmin supergeweldig vind. Maar dat ligt wellicht aan mijn grijze haren ..

Maar het uithalen van een trein uit de fiddle-yard en die wegsturen gans de zaal rond, zodat die uiteindelijk ergens achter je op een
   andere fiddle-yard terechtkomt, was voor mij toch wel best Fremo-achtig   ;)

En ook NS-materieel , e. a.  is gewoon toegelaten .  Is niet zo strikt.
   Stond trouwens  "rug-aan-rug" met een Nederlandse (vrienden)club met hun, grote, fiddle-yard.

https://modulhorail.hetlocje.org/techniek/                  "gebaseerd op Fremo"

« Laatst bewerkt op: 29 July 2022, 11:28:24 door hervé »

Bas, Dordrecht

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 29 July 2022, 11:49:15 »

De gecastreerde versie van Nieuweschans uit de 80er jaren biedt eigenlijk weinig als station, dan zou ik eerder lokaal kijken zoals Sliedrecht of Gorinchem. Leuke stations met voldoende goederenverkeer en altijd ook als grensstation in te zetten.

dirkjan

Kijk...dat zijn dan weer van die leuke zaken... men vertelde mij dat fantasiestations binnen FREMO steeds minder op prijs werden gesteld, en men streeft naar de echte situaties. Doordat ik in Winschoten (vlak naast Nieuwe Schans) ben opgegroeid, koos ik daarom daarvoor. Mij persoonlijk zweeft een diesellokdepot a la Feyenoord voor waar je de handelingen moet doen om je lok klaar voor de dienst te hebben. Dit over 2 modules verdeeld en dan zou je dit dan aan een Fiddleyard kunnen worden aangesloten, en hoeft men de loks niet altijd via "the hand of God" te verwijderen ;-) Als dit dus wel een mogelijkheid zou zijn, kies ik daarvoor. Temeer omdat ik als machinist zoveel uren op depots heb verbracht, zou dat mijn favoriete thema zijn.

Groeten

Bas

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #35 Gepost op: 09 January 2023, 05:34:39 »
Leuk draadje wat ik zomers niet zal volgen wegens andere hobby en dus daardoor eerder gemist heb.
Carpe Diem

4k

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 15 February 2023, 10:31:25 »
 ;D Hm hoor graag wat meer info over Fremo en dan met name N spoor wil zo iets wel in Hellevoetsluis opzetten

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #37 Gepost op: 15 February 2023, 10:57:37 »
Ik ben ook geïnteresseerd.

HO of N moet ik even over nadenken.

Duits of Nederlands....

Miss goede start om op NS in N over te stappen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #38 Gepost op: 15 February 2023, 12:49:37 »
Misschien niet onbelangrijk in je overwegingen:

Fremo in Nederland is nu nog niet zo goed vertegenwoordigd als in Duitsland.
Het merendeel van de Nederlandse leden bouwt in H0 en daardoor heb je al iets meer kans om je modules in te zetten in de spaarzame Nederlandse treffens.
Mocht je in N willen bouwen, wat natuurlijk prima kan en mag, zul je toch wel tegen een behoorlijke drempel oplopen qua Nederlandse kennis en bijeenkomsten (treffens).

Het advies wat ik kreeg was sowieso eerst te beginnen met "strekke", dus gewoon één of een paar bakjes met enkelspoor rails om de Fremo gemeenschap te leren kennen en alle bijbehorende normen, voordat je met een station begint. Ik ben tot op de dag van vandaag nog steeds blij met dat advies. Mijn eerste set bakjes was een fiasco.
Mijn advies is om e.e.a. toch in "gewoon" H0 te doen. Of dit nu Nederlands, Duits of Amerikaans of iets anders is, maakt niet zoveel uit. Je kan dan bijna overal terecht van die 3 á 4 treffens per jaar.

Dit zal in de toekomst vast wel beter worden omdat het aantal leden binnen de Nederlandse tak van Fremo toch langzaam aan het groeien is.

Als je eenmaal je draai hebt gevonden binnen de Nederlandse tak van Fremo kan je altijd grootser uitpakken en voor een andere tak van sport binnen Fremo kiezen.
Mocht reizen je niet veel uitmaken of dat je vlakbij of in Duitsland woont is de keuze alweer groter natuurlijk.

Uiteraard staat de keuze die je maakt volledig vrij en ik hoop dat je met deze overwegingen je voordeel doet.

Er bestaat ook nog een leuk alternatief in Nederland zoals de BNLS
Carpe Diem

hervé

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 15 February 2023, 13:45:39 »
Dit is in se ook een hedendaagse versie van Fremo,  inclusief Fremo-segment-koppen :   "Modul-HO-Rail"          MSC Het Locje vzw           B-Affligem   

Opgesteld in parochie- en/of gemeentezaal tijdens een (lang) weekeinde.
 En er zitten zeker (oudere) Fremo-modules en fiddle-yards tussen

. En mét Nederlandse deelnemers (modules en/of FY, op de vorige bijéénkomsten)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 14:22:38 door hervé »

ArjanB

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 15 February 2023, 17:45:31 »

Mijn eerste set bakjes was een fiasco.

Waarom waren je eerste bakjes niet goed? Eigenlijk gewoon nieuwsgierig waar je de fout in bent gegaan

Arjan

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #41 Gepost op: 15 February 2023, 18:58:11 »
Waarom waren je eerste bakjes niet goed? Eigenlijk gewoon nieuwsgierig waar je de fout in bent gegaan

Arjan
Ik had 6 kopschotten gekocht voor dubbelspoor (me aan laten smeren liever gezegd) en daarmee wilde ik een omloopspoor maken over 4 bakken á 89cm
Dus ook nog twee enkelspoor kopschotten bijgekocht. Al deze schotten waren dubbele hoogte.

Naar later bleek dat een omloopspoor geldt als een rangeerspoor en derhalve de rails verder uit elkaar moest.

Ook had ik de bakken niet netjes haaks gemaakt en waren de dubbelspoor kopschotten van het Duitse type dus zonder sloot maar wel greppel.
1 bak had ik met houten vlak gemaakt en de andere drie met XPS. Drama om hier netjes sloten in te krijgen dus.
Ook de hoogte van de bakken later aangepast met de handcirkelzaag. (niet netjes a.g.v. schroeven)

Destijds had ik geen tafelcirkelzaag en heb alles met de handcirkelzaag gedaan toen de zaaglineaal nog niet bestond.  :angel:
Rails kwam niet haaks uit omdat de bakken niet haaks waren en ik de spiegelmethode nog niet wist.

Ballasten wissels was ik te enthousiast met lijm en ballast.

Tja eigenlijk een hele lange lijst van fouten omdat ik geen goede voorbeelden had van andere leden.

Daarnaast zijn 4 rechte bakken vreselijk saai om een thema op te toveren. Vooral omdat ik inmiddels ook al 3 bochtmodules heb met enkelspoor die wel in 1x als "geprüft" te boek staan na 1x deelname aan een treffen.

Tja een hele lange lijst met ongenoegen voor die 4 eerste bakjes dat ik maar besloten heb ze weg te gaan gooien.
Ik heb geeneens meer zin om de twee wissels en de rails er af te halen omdat ik in de toekomst alleen nog maar met lange wissels wil werken.
R te K heeft ze wel ingemeten en ze zijn ook te gebruiken, maar ik haal er zelf alleen nog maar negatieve energie uit.
Van de week de modules uit laten schrijven uit de database en hoef ze alleen nog maar naar de stort te brengen.
Bij interesse gratis af te halen.

Mijn volgende module laat ik de bakken net als de drie bochtmodules laseren en bouwen, zodat ik er allen nog maar op hoef te modelbouwen.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2023, 19:01:41 door Biessendorf »
Carpe Diem

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #42 Gepost op: 15 February 2023, 19:42:34 »
dit is een interssant draadje die het volgen waard is, meer info over Fremo is welkom

hervé

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2023, 22:30:42 »
« Laatst bewerkt op: 16 February 2023, 22:47:30 door hervé »

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #44 Gepost op: 17 February 2023, 04:49:49 »
Carpe Diem