Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Martin Welberg
Vandaag om 10:08:31
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 92833 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #270 Gepost op: 26 februari 2020, 09:45:43 »
Af en toe  's avonds even een uurtjes prutsen om de laatste dingen aan de kerk af te werken.
Moet nog een randje gieten maar de voltooiing nadert.

De klok hangt er in kan bewegen, maar zie toch of van een bewegende functie, dat had eerder in het bouw stadium moeten verzinnen.



De dakgoten mogen niet ontbreken dus die zijn inmiddels ook aangebracht, net als de regenpijpen.
Tja en dan kan ik het niet laten om de dichte pijpen te "ontstoppen".





Door de verherbouwing van de kerk waren de originele regenpijpen niet allemaal meer geschikt, maar een stukje messing wil wel jhelpen.



Een messing lok bouwen ga ik nog niet doen heb ik nu geleerd.



Tja ook de bling moet van de dak goten af.



De eerste fase helpt al een heel stuk, blad en andere vervuiling komt later wel.



Toen viel er een messing staf op de de dakgoot.



En brak er een stukje uit, gelukkig terug kunnen vinden. En dan maar als beschadigde dakgoot door het leven.



Uiteraard moet er wel iets bij de kerk gebeuren, de AVT module is voorzien van de eerste geluidjes.



De volgende uitdaging is om deze via de OC32 en iTrain acties aan te sturen.

En daarom moeten er weer wat draadjes gelegd worden.





Het begint een beetje vol te worden onder de baan, met de kennis van nu zou ik het eigenlijk anders gaan bouwen, maar dit is een testbaantje cq leerproject.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #271 Gepost op: 03 maart 2020, 10:43:53 »
Op twee lantarentjes aan de voorkant na is het bouw werk aan het kerkje klaar.



Met de AVT module aan de gan krijgen met de OC32 ben ik wel even zoet geweest.
Gewoon alles volgens de gebruiksaanwijzing en geen resultaat.
Na uren verspeeld te hebben en allerlei test opstelling, die allemaal werkte, had ik maar 1 conclusie de schakeltijd was te kort.
En ja hoor, door de tijd van 0,0333 seconde naar 0,05 seconde te zetten werkte de test perfect.
En dat stond nergens in de gebruiksaanwijzing.

Kleine impressie:

<a href="https://www.youtube.com/v/eRR4e8Qxkfs&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eRR4e8Qxkfs&amp;feature=youtu.be</a>


« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 13:14:25 door Marco EB »
mvg
Marco

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #272 Gepost op: 04 maart 2020, 16:25:40 »
Hij is prachtig geworden  (y) (y) (y) geluid klinkt ook goed .

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #273 Gepost op: 04 maart 2020, 16:38:19 »
Erg leuk.
Mooi gedaan.

Persoonlijk zou ik de regenpijpen overnieuw doen, de bochten zijn veel te lang\flauw.
Den als je die wat hoekiger buigt dat het perfect is  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #274 Gepost op: 04 maart 2020, 17:09:08 »
Na uren verspeeld te hebben en allerlei test opstelling, die allemaal werkte, had ik maar 1 conclusie de schakeltijd was te kort.
En ja hoor, door de tijd van 0,0333 seconde naar 0,05 seconde te zetten werkte de test perfect.
En dat stond nergens in de gebruiksaanwijzing.
Merkwaardig. Dat probleem ben ik nooit tegengekomen. Misschien omdat ik andere knoppen heb gebruikt dan die erbij worden geleverd.

Gaat er ook nog een koor zingen? Je weet dat je het apparaat zo kunt programmeren dat elke keer als je op dezelfde knop drukt, een nieuw bestand wordt afgespeeld? Kun je verschillende liedjes toevoegen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #275 Gepost op: 04 maart 2020, 18:23:04 »
Sven, de AVT module, stuur ik aan via een puls uit de OC32 (programmeerbare decoder) en misschien is door de lengte van de kabeltjes net het "kortsluit" signaal te kort geweest, er gaat wat energie verloren, iets met weg van Ohm of zo.

Net een fractie langer, software matig de boel " kortsluiten" was de oplossing.

En via de OC32 kan je iets van 64 geluiden af laten spelen dmv multiplexen, maar dan wordt het een kakafonie van geluiden. Komt ook nog eens bij dat ik nog maar een beperkt aantal vrije uitgangen op de OC32 had.

Van het weekend stoeien met de acties in itrain versie 5 om de diverse geluiden op de juiste tijdstippen te laten afspelen.

De regenpijpen laat ik lekker voor wat het is, ben al blij dat ze er zo opzitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #276 Gepost op: 09 maart 2020, 20:03:00 »
Na een weekend vol frustratie toch een paar kleine lichtpuntjes.

Bij het opstarten van de baan werkte geen enkele servo meer.
Ook in OC32 config kreeg ik geen resultaat.
Na veel zoek werk met een andere OC32 en de handleiding weer eens stap voor stap te volgen, werkt alles weer als van ouds.
Zeer waarschijnlijk heb ik met het toevoegen van de AVT definities op een verkeerd vinkje geklikt en de boel software matig verziekt.
De hardware is gelukkig oke en de instellingen nu ook weer.

Nu heb ik een aantal acties in iTrain die getriggerd worden door een melding op de OC32, deze is geheel volgens de handleiding en deskundige aangelegd en in geregeld.
Probleem is dat ik niet de mogelijkheid in iTrain heb om het adres toe te wijzen, bij een DR5000 combinatie wel, maar ik heb Dinamo.
Dat probleem is voor het iTrain forum.

Maar goed, de trigger is handmatig te simuleren op je scherm (dat is wel weer handig) zodat de acties wel getest kunnen worden.
Ook het geluid van de AVT module wordt door een actie gestuurd.

De handleiding van de AVT is duidelijk genoeg, ook de handleiding voor de OC32 om de AVT te koppelen is ook zeer duidelijk.
Maar om de AVT module in iTrain aan de gang te krijgen was voor mij wel even het wel bekende wiel uitvinden.

Mocht iemand interesse hebben dan heb ik hier even mijn werkende instellingen staan (zet ik ook wel op een ander onderdeel van het forum)

Ga naar het schakelbord.



selecteer het luidsprekertje.

en bij eigenschappen de volgende instellingen.



geef het beestje een naam

type is decoder
tijds duur 1 seconde (halve zou ook genoeg zijn)
interface is bij mij nu eenmaal dinamo
en OM32 pulse,  JA ondanks dat deze gestuurd wordt door een OC32.
En uiteraard het juiste adres bij het gewenste geluid.

Luidspreker stop zonder iets
Luidspreker afspelen met het aspect nummer van het adres (in dit simpele geval 1 is aan 0 is uit, maar 0 kent de AVT niet)

Is het zo volgens het boekje?
Geen idee want ik heb geen boekje kunnen vinden, maar het werkt bij mij naar volle tevredenheid.


mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #277 Gepost op: 16 maart 2020, 14:22:17 »
En soms komt er ook nog wat prettigs uit China.
De lampjes voor bij de voordeur van de kerk.



Maanden geleden met giet werk bezig geweest voor mijn half relief huisjes. En nu werd het tijd om daar maar eens iets mee te gaan doen,



Niet alles is nodig of even bruikbaar, maar er is voldoende om een rijtje van vijf "arbeiderswoninkjes"te maken.



Vooraan, had ik bedacht om toch maar een pandje weg te zetten



dit had een gevuld huisje moeten worden, maar hoe langer ik er naar kijk des te meer mij de afwijkenden schaal stoort.



Dit huisje gaat toch maar naar de achtergrond. Vooraan maak ik wel iets nieuws, ook laag bouw om een beter zicht te hebben, een hoogpand aan de voorkant vind ik een beetje hinderlijk.
Maar ik sta nog open voor goede ideeën.

De resin huisjes zijn alvast in hun basis kleur gezet, zo wordt het meteen een beter zicht.



Daarnaast eindelijk ook eens de stoep wat verder afgemaakt, zoals ze hier zeggen de Kaibaanden.





Stoepje wordt nog wel "ingevoegd" maar pas als alles gelegd is.

« Laatst bewerkt op: 17 maart 2020, 08:17:09 door Marco EB »
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #278 Gepost op: 18 maart 2020, 11:45:03 »
Weer een paar kleine stapjes gezet.
De half reliëf huisjes heb ik met Vallejo verf gespoten, met deze verf had ik op gevels nog geen ervaring.
En gelukkig had ik wel eerst even een proefstukje gedaan.



zonder enige moeite kwam de verf los.

Daarom eerst een blanke lak laag over de verf gezet, gelukkig reageerde de blanke lak niet met de verf, dat heb ik ook al eens mee gemaakt.
Vervolgens nog een keer proberen.
Nu bleef ook met hard poetsen de kleur keurig waar die hoorde.



En op alle huisje, even lekker in het vroege voorjaars zonnetje.



En de boel afsluiten met matte blanke lak.



nu nog een kleur verzinnen voor de kozijnen en deuren.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #279 Gepost op: 27 maart 2020, 14:43:21 »
Zo weer een hoofdstuk afgerond.

De eigen brouwsel half reliëf huizen zijn klaar.
Leuk om te doen en weer leerzaam.





Stoepje krijgt nog afwerking, maar dan moet eerst het voorste huis klaar zijn

En in avond modus:





Helaas is de kat in de vensterbank niet goed te zien.



Nu oude pakhuis geveltje klaarmaken, komt uit de rommelbank, en de de missende deuren heb ik al gekopieerd met giethars., want 1 set deuren zat er nog in.



mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #280 Gepost op: 27 maart 2020, 16:13:53 »
Kun je niet een schuifraam maken dat op een kiertje staat, om de kat toch te kunnen zien?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6264
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #281 Gepost op: 27 maart 2020, 16:17:21 »
De kat kan natuurlijk ook buiten op de vensterbank liggen  ;)
Boomshanka!

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #282 Gepost op: 27 maart 2020, 16:20:50 »
Op de Vensterbank buiten was een idee, maar deze baan is winterachtig, dus dacht dat de kat wel liever boven de CV lag.

En de boel nu in elkaar geplakt.

Een schuifraam, allemaal ideeën voor een volgende ronde.

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #283 Gepost op: 29 maart 2020, 21:06:16 »
In de rommel bak lag nog een pakhuis gevel. Deze was incompleet, maar een paar nieuwe deurtjes zijn snel gegoten.



Op gevel had ik regelmatig even een kleur testje gedaan, of de kwast even op schoon geveegd.

Toch nog wel een beetje kleur extra toegevoegd.



De deurtjes in de primer, twee deurtjes zijn bewust wat "verrot" gemaakt.

daarna de deurtjes in een soort hout kleur gezet, op het potje heet de kleur decktan dus zal wel hout benaderen.



Daarna de kleur groen er overheen, en die weer er af slijten.



Daarna met wat verdunde olie verf lichte vervuiling aangebracht.



Ziet er in mijn ogen goed uit, mis alleen nog de muurankers.



In de Hollandscale setjes zitten altijd wat extra ankers wel kromme, maar met een beetje warmte zijn ze wel te richten.







Maar de gevel staat ergens achteraan, dus de details zie je toch niet.





« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 22:03:48 door Marco EB »
mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 926
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #284 Gepost op: 29 maart 2020, 22:09:08 »
Net echt, die verweerde gevel 👍
De groeten van Rob