Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:40:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 14:37:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 1200blauw
Vandaag om 14:35:53
1e modelspoorbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 14:29:53
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Robbert
Vandaag om 14:28:33
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:20:19
Testbaantje, schaal h0f door HOf Fan
Vandaag om 14:15:19
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 14:11:48
goederentreincombinaties door Daan!
Vandaag om 13:58:03
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 13:42:28
Philotrain buffers demonteren en spuiten door Pauldg
Vandaag om 13:30:14
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door WeKra
Vandaag om 13:28:00
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door d.vanaalst
Vandaag om 13:23:31
The Summer of 69 door MarcNL
Vandaag om 13:20:51
Intellibox basic 65006, trein rijdt tegenovergesteld aan richtingsindicator? door Ronald Halma
Vandaag om 13:16:26
En het gaat maar door... door zuylen
Vandaag om 12:47:19
Wasbenzine/residu door Tomasso
Vandaag om 12:41:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 12:22:14
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:12:22
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Gerke
Vandaag om 11:50:55
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:02:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:04
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door henk
Vandaag om 10:46:01
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door TonM
Vandaag om 10:40:48
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 10:14:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 10:07:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:43:28
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS8714
Vandaag om 08:40:40
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 69237 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #270 Gepost op: 26 februari 2020, 09:45:43 »
Af en toe  's avonds even een uurtjes prutsen om de laatste dingen aan de kerk af te werken.
Moet nog een randje gieten maar de voltooiing nadert.

De klok hangt er in kan bewegen, maar zie toch of van een bewegende functie, dat had eerder in het bouw stadium moeten verzinnen.



De dakgoten mogen niet ontbreken dus die zijn inmiddels ook aangebracht, net als de regenpijpen.
Tja en dan kan ik het niet laten om de dichte pijpen te "ontstoppen".





Door de verherbouwing van de kerk waren de originele regenpijpen niet allemaal meer geschikt, maar een stukje messing wil wel jhelpen.



Een messing lok bouwen ga ik nog niet doen heb ik nu geleerd.



Tja ook de bling moet van de dak goten af.



De eerste fase helpt al een heel stuk, blad en andere vervuiling komt later wel.



Toen viel er een messing staf op de de dakgoot.



En brak er een stukje uit, gelukkig terug kunnen vinden. En dan maar als beschadigde dakgoot door het leven.



Uiteraard moet er wel iets bij de kerk gebeuren, de AVT module is voorzien van de eerste geluidjes.



De volgende uitdaging is om deze via de OC32 en iTrain acties aan te sturen.

En daarom moeten er weer wat draadjes gelegd worden.





Het begint een beetje vol te worden onder de baan, met de kennis van nu zou ik het eigenlijk anders gaan bouwen, maar dit is een testbaantje cq leerproject.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #271 Gepost op: 03 maart 2020, 10:43:53 »
Op twee lantarentjes aan de voorkant na is het bouw werk aan het kerkje klaar.



Met de AVT module aan de gan krijgen met de OC32 ben ik wel even zoet geweest.
Gewoon alles volgens de gebruiksaanwijzing en geen resultaat.
Na uren verspeeld te hebben en allerlei test opstelling, die allemaal werkte, had ik maar 1 conclusie de schakeltijd was te kort.
En ja hoor, door de tijd van 0,0333 seconde naar 0,05 seconde te zetten werkte de test perfect.
En dat stond nergens in de gebruiksaanwijzing.

Kleine impressie:

<a href="https://www.youtube.com/v/eRR4e8Qxkfs&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eRR4e8Qxkfs&amp;feature=youtu.be</a>


« Laatst bewerkt op: 03 maart 2020, 13:14:25 door Marco EB »
mvg
Marco

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1504
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #272 Gepost op: 04 maart 2020, 16:25:40 »
Hij is prachtig geworden  (y) (y) (y) geluid klinkt ook goed .

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1580
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #273 Gepost op: 04 maart 2020, 16:38:19 »
Erg leuk.
Mooi gedaan.

Persoonlijk zou ik de regenpijpen overnieuw doen, de bochten zijn veel te lang\flauw.
Den als je die wat hoekiger buigt dat het perfect is  (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6407
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #274 Gepost op: 04 maart 2020, 17:09:08 »
Na uren verspeeld te hebben en allerlei test opstelling, die allemaal werkte, had ik maar 1 conclusie de schakeltijd was te kort.
En ja hoor, door de tijd van 0,0333 seconde naar 0,05 seconde te zetten werkte de test perfect.
En dat stond nergens in de gebruiksaanwijzing.
Merkwaardig. Dat probleem ben ik nooit tegengekomen. Misschien omdat ik andere knoppen heb gebruikt dan die erbij worden geleverd.

Gaat er ook nog een koor zingen? Je weet dat je het apparaat zo kunt programmeren dat elke keer als je op dezelfde knop drukt, een nieuw bestand wordt afgespeeld? Kun je verschillende liedjes toevoegen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #275 Gepost op: 04 maart 2020, 18:23:04 »
Sven, de AVT module, stuur ik aan via een puls uit de OC32 (programmeerbare decoder) en misschien is door de lengte van de kabeltjes net het "kortsluit" signaal te kort geweest, er gaat wat energie verloren, iets met weg van Ohm of zo.

Net een fractie langer, software matig de boel " kortsluiten" was de oplossing.

En via de OC32 kan je iets van 64 geluiden af laten spelen dmv multiplexen, maar dan wordt het een kakafonie van geluiden. Komt ook nog eens bij dat ik nog maar een beperkt aantal vrije uitgangen op de OC32 had.

Van het weekend stoeien met de acties in itrain versie 5 om de diverse geluiden op de juiste tijdstippen te laten afspelen.

De regenpijpen laat ik lekker voor wat het is, ben al blij dat ze er zo opzitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #276 Gepost op: 09 maart 2020, 20:03:00 »
Na een weekend vol frustratie toch een paar kleine lichtpuntjes.

Bij het opstarten van de baan werkte geen enkele servo meer.
Ook in OC32 config kreeg ik geen resultaat.
Na veel zoek werk met een andere OC32 en de handleiding weer eens stap voor stap te volgen, werkt alles weer als van ouds.
Zeer waarschijnlijk heb ik met het toevoegen van de AVT definities op een verkeerd vinkje geklikt en de boel software matig verziekt.
De hardware is gelukkig oke en de instellingen nu ook weer.

Nu heb ik een aantal acties in iTrain die getriggerd worden door een melding op de OC32, deze is geheel volgens de handleiding en deskundige aangelegd en in geregeld.
Probleem is dat ik niet de mogelijkheid in iTrain heb om het adres toe te wijzen, bij een DR5000 combinatie wel, maar ik heb Dinamo.
Dat probleem is voor het iTrain forum.

Maar goed, de trigger is handmatig te simuleren op je scherm (dat is wel weer handig) zodat de acties wel getest kunnen worden.
Ook het geluid van de AVT module wordt door een actie gestuurd.

De handleiding van de AVT is duidelijk genoeg, ook de handleiding voor de OC32 om de AVT te koppelen is ook zeer duidelijk.
Maar om de AVT module in iTrain aan de gang te krijgen was voor mij wel even het wel bekende wiel uitvinden.

Mocht iemand interesse hebben dan heb ik hier even mijn werkende instellingen staan (zet ik ook wel op een ander onderdeel van het forum)

Ga naar het schakelbord.



selecteer het luidsprekertje.

en bij eigenschappen de volgende instellingen.



geef het beestje een naam

type is decoder
tijds duur 1 seconde (halve zou ook genoeg zijn)
interface is bij mij nu eenmaal dinamo
en OM32 pulse,  JA ondanks dat deze gestuurd wordt door een OC32.
En uiteraard het juiste adres bij het gewenste geluid.

Luidspreker stop zonder iets
Luidspreker afspelen met het aspect nummer van het adres (in dit simpele geval 1 is aan 0 is uit, maar 0 kent de AVT niet)

Is het zo volgens het boekje?
Geen idee want ik heb geen boekje kunnen vinden, maar het werkt bij mij naar volle tevredenheid.


mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #277 Gepost op: 16 maart 2020, 14:22:17 »
En soms komt er ook nog wat prettigs uit China.
De lampjes voor bij de voordeur van de kerk.



Maanden geleden met giet werk bezig geweest voor mijn half relief huisjes. En nu werd het tijd om daar maar eens iets mee te gaan doen,



Niet alles is nodig of even bruikbaar, maar er is voldoende om een rijtje van vijf "arbeiderswoninkjes"te maken.



Vooraan, had ik bedacht om toch maar een pandje weg te zetten



dit had een gevuld huisje moeten worden, maar hoe langer ik er naar kijk des te meer mij de afwijkenden schaal stoort.



Dit huisje gaat toch maar naar de achtergrond. Vooraan maak ik wel iets nieuws, ook laag bouw om een beter zicht te hebben, een hoogpand aan de voorkant vind ik een beetje hinderlijk.
Maar ik sta nog open voor goede ideeën.

De resin huisjes zijn alvast in hun basis kleur gezet, zo wordt het meteen een beter zicht.



Daarnaast eindelijk ook eens de stoep wat verder afgemaakt, zoals ze hier zeggen de Kaibaanden.





Stoepje wordt nog wel "ingevoegd" maar pas als alles gelegd is.

« Laatst bewerkt op: 17 maart 2020, 08:17:09 door Marco EB »
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #278 Gepost op: 18 maart 2020, 11:45:03 »
Weer een paar kleine stapjes gezet.
De half reliëf huisjes heb ik met Vallejo verf gespoten, met deze verf had ik op gevels nog geen ervaring.
En gelukkig had ik wel eerst even een proefstukje gedaan.



zonder enige moeite kwam de verf los.

Daarom eerst een blanke lak laag over de verf gezet, gelukkig reageerde de blanke lak niet met de verf, dat heb ik ook al eens mee gemaakt.
Vervolgens nog een keer proberen.
Nu bleef ook met hard poetsen de kleur keurig waar die hoorde.



En op alle huisje, even lekker in het vroege voorjaars zonnetje.



En de boel afsluiten met matte blanke lak.



nu nog een kleur verzinnen voor de kozijnen en deuren.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #279 Gepost op: 27 maart 2020, 14:43:21 »
Zo weer een hoofdstuk afgerond.

De eigen brouwsel half reliëf huizen zijn klaar.
Leuk om te doen en weer leerzaam.





Stoepje krijgt nog afwerking, maar dan moet eerst het voorste huis klaar zijn

En in avond modus:





Helaas is de kat in de vensterbank niet goed te zien.



Nu oude pakhuis geveltje klaarmaken, komt uit de rommelbank, en de de missende deuren heb ik al gekopieerd met giethars., want 1 set deuren zat er nog in.



mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6407
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #280 Gepost op: 27 maart 2020, 16:13:53 »
Kun je niet een schuifraam maken dat op een kiertje staat, om de kat toch te kunnen zien?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 3797
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #281 Gepost op: 27 maart 2020, 16:17:21 »
De kat kan natuurlijk ook buiten op de vensterbank liggen  ;)
Ork ork ork, styreen snij je met een...

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #282 Gepost op: 27 maart 2020, 16:20:50 »
Op de Vensterbank buiten was een idee, maar deze baan is winterachtig, dus dacht dat de kat wel liever boven de CV lag.

En de boel nu in elkaar geplakt.

Een schuifraam, allemaal ideeën voor een volgende ronde.

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #283 Gepost op: 29 maart 2020, 21:06:16 »
In de rommel bak lag nog een pakhuis gevel. Deze was incompleet, maar een paar nieuwe deurtjes zijn snel gegoten.



Op gevel had ik regelmatig even een kleur testje gedaan, of de kwast even op schoon geveegd.

Toch nog wel een beetje kleur extra toegevoegd.



De deurtjes in de primer, twee deurtjes zijn bewust wat "verrot" gemaakt.

daarna de deurtjes in een soort hout kleur gezet, op het potje heet de kleur decktan dus zal wel hout benaderen.



Daarna de kleur groen er overheen, en die weer er af slijten.



Daarna met wat verdunde olie verf lichte vervuiling aangebracht.



Ziet er in mijn ogen goed uit, mis alleen nog de muurankers.



In de Hollandscale setjes zitten altijd wat extra ankers wel kromme, maar met een beetje warmte zijn ze wel te richten.







Maar de gevel staat ergens achteraan, dus de details zie je toch niet.





« Laatst bewerkt op: 29 maart 2020, 22:03:48 door Marco EB »
mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 582
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #284 Gepost op: 29 maart 2020, 22:09:08 »
Net echt, die verweerde gevel 👍
De groeten van Rob