Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 14:58:11
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Dat overkomt mij niet. door hervé
Vandaag om 14:39:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11

Auteur Topic: Andere koppelingen  (gelezen 5978 keer)

Weerd

• Offline Offline
Andere koppelingen
« Gepost op: 05 November 2007, 21:14:32 »
Bij diverse modeltreinen maakt ik gebruik van de oude Roco en Fleischmann profi-koppelingen (schaal 1:87). Sommige koppelingen zijn al zo'n jaar of 15 oud. Bij rijden op modulebanen stoort het me dat om de haverklap (door hobbels in de rails bij moduleovergangen) dat een deel van de trein spontaan ontkoppeld.
Hoe is jullie ervaring met andere koppelsystemen? Ik wil de oude koppelingen vervangen door nieuwe. Maar welke zijn nu de beste hiervoor? Hoe is jullie ervaring?
Graag reacties. :D

Gerard

DB143

• Offline Offline
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: Andere koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2007, 21:44:36 »
Roco universeelkoppelingen, deze laten zeker niet los, in iedergeval niet spontaan bij elke hobbel.

Rob

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2007, 17:11:54 »
Ik gebruik de Märklin kortkoppeling. Voldoet uitstekend (koppelt soms iets zwaar), koppelt met andere universeel koppelingen en is ook stroomvoerend leverbaar, echter maar één pool. Dit onder andere omdat de Roco universeelkoppeling vanwege patent problemen een tijdje niet leverbaar is geweest. Dit zou echter weer verholpen moeten zijn.

Voor het kleine materiaal gebruik ik de Fl* profi koppeling, deze is mooi klein.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

modelspotter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2007, 18:41:57 »
Gerard,
Ik heb wat geëxperimenteerd met Kadee insteekkoppen (vlgs NEM 362) en ze koppelen licht, ontkoppelen mbv magneten (alleen bij terugzetten) en volgen hobbels op modulebanen. Maar ze zijn prijzig.
Een heel goed alternatief is het zelf maken van de Alex Jackson koppeling. Een verenstalen draad, wat hoeken buigen (onder 120 graden schuin naar voren en beneden dan na drie mm 180 graden terug en drie mm boven de horizontale draad afknippen. Van voren gezien ook onder een hoek van 60 graden) en klaar ben je. Ontkoppelen kan maar dan moet je verder rommelen met een ijzerdraadje en magneten. Afijn, er is hier ook ergens eend raadje over of ff googlen...

/                                   /
opzij     /----------    van voren     /
           /                                     /

Er is nog een mits... geduwd levert deze koppeling geheid problemen als overbufferen op bij bogen met een geringe radius en bij grote wisselhoeken.
Modelspotter

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 06 November 2007, 19:37:42 »
Geer,

Railhobby 98/2 blz.20 en verder staat de Alex Jackson koppeling beschreven met zijn voor en nadelen.

Zelf gebruik ik niets anders dan de Fleischmann Profi koppeling. Te koop in doosjes van 50 stuks

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 November 2007, 20:14:07 »
Gerard,

Ik gebruik uitsluitend roco universeel koppelingen, koppelen licht en je kan ze voorontkoppelen.
Ik heb in het begin Fl. Profi gebruikt, maar deze wild nog wel eens ontkoppelen bij een hobbel o.i.d.

En de Roco's kan je gewoon gebruiken in kombi met standaard koppelingen.

Groet,

Gideon

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #6 Gepost op: 06 November 2007, 20:28:14 »
Hallo,

Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen.

De fleischmann profi kortkoppelingen voor mijn goederenwagens en de Roco kortkoppelingen(40270) voor mijn rijtuigen.

Op mijn rijtuigen(voornamelijk Roco)gebruik ik de Fleischmann profi koppelingen absolut niet.
Dit omdat ik te vaak meemaak dat ik de rijtuigen dan niet gekoppeld kan krijgen. Lijkt of is dat deze koppelingen wat korter zijn.

Dion

groetjes Dion

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #7 Gepost op: 06 November 2007, 21:06:53 »
Heb dezelfde ervaringing gehad als Dion.  Fl. profi koppelt soms moeilijk en heeft ook de neiging om bij bepaalde wagons te ontkoppelen op de meest ongewenste momenten  >:(  dus op mijn spiraal. Steeds dezelfde wagon..... gaat er  10 ker  zonder problemen door en de 11de keer prijs...

De Roco universeel heeft ook mijn voorkeur...practisch alles is er nu mee  voorzien en loopt perfect.... geen spontane ontkoppelingen meer.  De Mä kortkoppeling is ook zeer goed.... MAAR  NIET bruikbaar met ROCO 1/87 rijtuigen.  Bij deze rijtuigen trekt je ze gegarandeerd uit de bocht omdat de koppelingen net iets korter zijn....zeer jammer  want ze koppelen heel mooi.   Meest waarschijnlijk zal ik de Mä dan ook gaan gebruiken op mijn goederenwagens die hiermee iets mooier en dichter koppelen dan met de Roco Universeel
Petdig1

Dion

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 November 2007, 22:21:33 »
Gelukkig heb ik dus niet alleen dat probleem.

De hier genoemde Roco universeel koppeling heb ik in het verleden een aantal gehad en gebruikt. Maar dit was niet voldoende om al mijn rijdend materiaal hiervan te voorzien.
Om nu op dit moment de zaak om te wisselen is mij te kostbaar.
167 rijtuigen x twee koppelingen, dat is te veel van het goede.

Dion
groetjes Dion

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #9 Gepost op: 07 November 2007, 00:27:21 »
Ik gebruik voornamelijk de roco kortkoppelingen. Deze bevallen prima. Ik vind het alleen jammer dat je aan het begin/einde van een trein het nogal lange uitstekende deel zo ziet, maar ja, afknippen is geen optie  :).

Ook de kortkoppelingen van märklin bevallen prima. Helaas moeten die er binnenkort aan geloven omdat ik anders de icr's niet kan mixen met de roco plan W's.

Op de goederenwagens gebruik ik tegenwoordig de universele koppelingen van roco, bevalt prima, erg zeker koppelen en ontkoppelen. Alleen bloktreinen voorzie ik van de roco kortkoppelingen.

Van ongewenst ontkoppelen heb ik hoegenaamd geen last. Alleen oudere roco korkoppelingen die al eens bij een ongelukje betrokken zijn geweest willen nog wel eens roet in het eten gooien, maar dat is een kwestie van vervangen.

Overigens rijd ik op m'n testbaan met boogstralen (roco-line) r5/6 en r9/10 op een strak gelegde parketvloer, dat beïnvloed de resultaten natuurlijk positief.

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 November 2007, 13:04:43 »
Gelukkig heb ik dus niet alleen dat probleem.

De hier genoemde Roco universeel koppeling heb ik in het verleden een aantal gehad en gebruikt. Maar dit was niet voldoende om al mijn rijdend materiaal hiervan te voorzien.
Om nu op dit moment de zaak om te wisselen is mij te kostbaar.
167 rijtuigen x twee koppelingen, dat is te veel van het goede.

Dion

Je kan altijd een ruiloperatie doen.   Heb zo toendertijd mijn ongeveer  300 Fl Plofi koppelingen kunnen ruilen tegen de Roco universeels.  Oproepje zetten op een paar  forums en je zult verbaasd zijn van het resultaat.  Was bij mij op 3 weken gepiept Heb op deze manier  maar  200 extra koppelingen moeten bijkopen  ;D
Petdig1

Dion

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 November 2007, 14:46:11 »
Petdig1,

Dat is inderdaad een mogelijkheid, eens een nachtje over slapen.

Maar 200 stuks als nog bijkopen is een flinke investering aan koppelingen.

Groeten,

Dion
groetjes Dion

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2007, 10:56:23 »
Maar 200 stuks als nog bijkopen is een flinke investering aan koppelingen.

Kost inderdaad (veel?) geld. In doosjes van 50 stuks is dit best wel te doen, per stuk is zeker af te raden :-[

Groet,
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2007, 12:46:07 »
bekijk het gewoon als  een goede investering.   Doosje 50 stuks  kost iets  van 28 euro..iedere  maand 1 doosje en je  hebt voor  altijd een uniform systeem.
Petdig1

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
Re:Andere koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2010, 11:36:50 »
Hier een ander koppelingsvraagje.

Aan modellen met het continentale ruimteprofiel vind ik de Roco-koppelingen (die ik nomaal gebruik, naast kortkoppelingen) er OK uitzien, maar aan mijn NS 1500 staan de Roco-universeelkoppelingen eigenlijk nogal lomp doordat de 1500 een kleiner model is door het Engelse ruimteprofiel.

Ik heb natuurlijk geen zin om alle standaardkoppelingen weg te doen, dus vroeg ik me af of het mogelijk is om aan dit ene model een H0e-koppeling te zetten. Heeft iemand zoiets ooit geprobeerd? Koppelt dat aan gewone standaardkoppelingen (hoeft niet automatisch, ook niet te voorontkoppelen enz)? Bestaan er zulke koppelingen die in een gewone NEM-schacht kunnen?

http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/952/pr/h0e-buumlgelkupplung.html