Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door EddyK
Vandaag om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
  

Auteur Topic: DCC administratie...  (gelezen 4271 keer)

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re: DCC administratie...
« Reactie #15 Gepost op: 12 February 2016, 20:41:41 »
Ik gebruik hier ook 4 cijfers van het loc adres.
Maar in mijn Daisy ll hand regelaar staan dd meeste al ingesteld, dus kan ik ze zo selecteren.
En anders kan ik redelijk snel in treain controller terus vinden wat het adres is.
In het begin heb ik wel excel sheets gemaakt, maar sins ik de esu decoder programmer heb, sla ik het zo op.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: DCC administratie...
« Reactie #16 Gepost op: 13 February 2016, 00:11:09 »
als je een labelprinter gaat gebruiken, dan geen thermische printer nemen.
De cijfertjes vervagen na verloop van tijd, heb je weer 'blanco' labels. :-\

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC administratie...
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2016, 13:36:22 »
als je een labelprinter gaat gebruiken, dan geen thermische printer nemen.
De cijfertjes vervagen na verloop van tijd, heb je weer 'blanco' labels. :-\
Dan heb je ze wel warm opgeslagen... Heb ik nog nooit last van gehad bij mijn labels (Brother P-touch, +-6 jaar).

Verder gebruik ik inderdaad altijd lange loc nummer. Ook in N is dat wel te lezen en anders staat het wel op de doos. Ik wil het adres + decoder type eigenlijk ook nog een keer op alle dozen plakken maar dat is er nog niet van gekomen.

Ik plak ze niet op de loc zelf. Buiten het feit dat het niet zo mooi is en dat ze er af kunnen vallen kan je een nummer aan de onderzijde toch niet lezen als deze op de baan staat. ;D Is op de doos maar vooral een logisch nummer (afgeleid van locnummer) veel eenvoudiger.

Zelf heb ik ook een Excel database van al mijn materieel en daar staat het adres ook wel in maar die is meer voor de boekhouding (welke decoder zit er in, wat is schakelbaar) en gebruik ik nooit tijdens het rijden.

Dubbele nummers kunnen natuurlijk altijd voorkomen. Dan zou ik een van de twee een 1 hoger geven ofzo. En als het twee dezelfde modellen betreft zou ik omnummering doen. Sla je twee vliegen in een klap, je hebt opeens twee unieke loc's en het nummeringsprobleem is weg.

Zelf wil ik eigenlijk ook iedere wagon van decoder voorzien. Maar vaak zal het toch vaak in een semi vaste opstelling rijden misschien alleen wat korter of langer. Dan voldoet het om de hele stam gewoon eenmalig op hetzelfde adres te zetten. Wissel je wel vaak zou ik gewoon na het op de baan plaatsen van de stam de hele stam voorzien van een nieuw adres, kan toch gewoon in een keer. Op de club hebben we hiervoor altijd wel een extra testbaantje voor liggen en thuis zou je het spoor waar je altijd nieuw materieel op de rails zet kunnen voorzien van een schakelaar om snel naar programmeren te wisselen. Als ik een vaste baan zou hebben zou ik zelf denk ik de Arduino DCC centrale (Mint Can Centrale) verbouwen tot een snelle adres aanpasser. Gewoon opstelspoor die normaal aan de normale centrale hangt en die door de Arduino met een keypad ofzo even om kan schakelen, adres aan kan passen en weer aan de hoofdbaan kan.

Overigens kan het wel eens dat een adres dubbel voor komt op de club. Maar hier pas ik mijn nummering niet op aan, locnummer als adres is hiervoor veel te makkelijk. Komt het voor dat wordt dan gewoon een van de loc's voorzien van een ander adres. Bij thuiskomst gaat deze dan weer naar het locnummer.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: DCC administratie...
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2016, 10:21:27 »
Ik heb nu inderdaad de koploper (voorkant/motorbak kuehn n45, midden en achterkant een digitale digikeijs lichtstrip) op 1 (kort) adres gezet. In dat geval inderdaad het meest praktisch, de koploper is tenslotte ondeelbaar en zal altijd zo rijden.

De 2e koploper ga ik hetzelfde mee doen. De 2 koplopers gaan uiteindelijk samen in consistmode rijden. Doordat de kuehn n45 geen ondersteuning heeft voor cv21/22 kan ik de verlichting voor deze stam dan helaas niet in 1x bedienen, ik zal dan toch even apart het licht voor koploper 1 en koploper 2 aan- en uit moeten zetten, maar dat is te doen. Misschien dat ik later nog eens andere decoders inbouw zodat ik volledig consist heb.

Het is nu wel even opletten met programmeren, je moet steeds de motorbak of de andere 2 er even afhalen, maar goed te doen.

Daarnaast lukt het me niet om de digikeijs strips een lang adres te geven; maar dat is een ander probleem.

In dit geval zet ik in mijn excel sheet de opmerking bij dat de andere 2 rijtuigen op hetzelfde adres zitten als de motorbak, en ook hoe ik mbv functiemapping eea heb afgeregeld. Ik wilde natuurlijk ook per koploper de front- en sluitseinen apart kunnen schakelen, igv een consist.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: DCC administratie...
« Reactie #19 Gepost op: 18 February 2016, 21:58:26 »
Ik gebruik ook het loknummer als adres, maar met meerdere types van 1 en de zelfde lok werd het allemaal wel wat lastiger.
Ook was ik de functies even "kwijt", van wat de lok nu wel of niet kon.
Ik heb dus in Exel lokkaartjes gemaakt, met daarop een tekening van de lok, loknummer, lokadres, wel of geen sound, wat stuurt iedere functie aan.
Verder nog merk en artikelnummer van de lok.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: DCC administratie...
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2016, 15:08:23 »
Digitaal begonnen met een MultiMaus, en de adressen en wat extra gegevens bijgehouden in een excelletje (of openoffice calcje).
Qua adressen ben ik gewoon vanaf 4 begonnen te tellen. Ik zit nu op 8, dus nog niet zoveel digitaal.
In de MultiMaus wel voorzien van het volledige loc/treinstelnummer als omschrijving.
Nadat ik ook een (witte) z21 heb gekocht daar ook een fotootje eraan gekoppeld. Dat maakt mijn keuze tussen 1122 en 1118 een stuk makkelijker, want ik vergat steeds welk locnummer nu bij welke uitvoering hoorde :P
En omdat de z21 ook de decoder kan uitlezen heb ik diverse gelezen CV's ook in dat excelletje opgenomen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: DCC administratie...
« Reactie #21 Gepost op: 19 February 2016, 15:40:36 »
Voor mijn informatie, staat dat niet in de lokbibliotheek van de MM als je die gebruikt?
Wat is dat eigenlijk? Ik zet het DCC adres op nummervolgorde  en geef als naam het locnummer (of het type als het een buitenlande loc is), voor mij is dat onderscheid genoeg. Kan de bibliotheek nog wat leuks?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.