Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 19:39:38
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:40:41
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
  

Auteur Topic: Een tram voor Bello!  (gelezen 8491 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11762
    • Mijn fotoarchief
Een tram voor Bello!
« Gepost op: 04 February 2016, 10:14:57 »
Schitterend nieuws voor de SHM:

----------------

Met in totaal euro 789.000,- keerde directeur Rene van den Broeke gisterenavond huiswaarts na afloop van het gala van de BankGiro Loterij in het Tropenmuseum te Amsterdam.

De Museumstoomtram wist opnieuw voor een ware sensatie te zorgen op het gala. Wij ontvingen naast de jaarlijkse bijdrage van 200.000.- als partner van de loterij voor de ontwikkeling van de collectie, ook 9.000,- die deelnemers speciaal voor de Museumstoomtram hadden geoormerkt.

De grootste Extra Project Bijdrage kwam echter aan het einde van de avond: maar liefst euro 580.000,-. Met deze bijdrage kunnen de eerste belangrijke stappen van het project Bello Atelier worden gezet. Het Bello Atelier is een ruimte bij de werkplaats te Hoorn waarin bezoekers op een vernieuwende manier worden betrokken bij de restauratie van de rijtuigen, die oorspronkelijk achter locomotief Bello hebben gereden. In eerste instantie betreft dit de rijtuigen NS BC 423 en 425 uit 1920, waarvan de Museumstoomtram al lang geleden de wagenbakken heeft verworven.

Het project is de tweede stap na de bouw van het tramstation om te komen tot een landelijk thematisch museumterrein over de stoomtramgeschiedenis in Hoorn. Met het restaureren van de rijtuigen ontstaat bovendien meer zitplaatscapaciteit in de historische stoomtram.
(bericht afkomstig van de Facebookpagina van SHM-directeur Rene van den Broeke)

----------------

Een lang gekoesterde wens van de SHM (en van menig spoor- en tramwegliefhebber) komt weer een flinke stap dichterbij  (y)

Eelco


MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2016, 10:30:20 »
Heel mooi nieuws!

Soms ben ik verbaasd over de keuze van Artitec om de NS 6300 in model te gaan leveren. De Bello vind ik een veel voordehandliggender keuze: Veel meer tijdperken (vanaf 1910-1958, 1985-nu). en bovendien een HSM-locomotief. Maar goed. het spaart mij weer wel geld uit.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8383
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2016, 10:34:59 »
Dat is inderdaad spectaculair nieuws. Soms vraag ik me wel eens af of er wel geld overblijft voor de rest. Er zit vast een stoomtramliefhebber bij de loterij.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • Nooit uitgeklust....
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2016, 10:49:00 »
Het NSM ook al €864.000! Da's ook niet mis.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11762
    • Mijn fotoarchief
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2016, 11:04:38 »
Bij het volgende gala geld voor de LTM tram voor achter de 26  ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2016, 11:09:57 »
Goed nieuws! Dan kunnen er eindelijk in de toekomst realistische trams gaan rijden. Al moet er nog vele jaren werk verzet worden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2016, 16:26:47 »
Aangezien het om eigenlijk 3 identieke rijtuigen gaat (2 NS en 1 NTM), is het efficiënter om deze tegelijk te restaureren aangezien ze allemaal dezelfde onderdelen nodig hebben. Hoeveel hangt natuurlijk af van wat er hergebruikt kan worden. Deze bijdrage maakt dit mogelijk en bied ook de mogelijkheid het publiek dit kan ervaren, men wil tegenwoordig ook wat doen in plaats van alleen wat te zien.

Groeten,
Rutger

guest7823

  • Gast
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2016, 17:00:58 »
Dat is inderdaad spectaculair nieuws. Soms vraag ik me wel eens af of er wel geld overblijft voor de rest.

Druppel - gloeiende plaat.

De totale uitkering van het Goed Geld Gala is iets van 316 miljoen. In de overzichten die op TV worden getoond komen bijdragen zoals aan de SHM niet eens voor ( het bedrag is te klein :-\)


:D

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2016, 17:02:06 »
Heel mooi nieuws!

Soms ben ik verbaasd over de keuze van Artitec om de NS 6300 in model te gaan leveren. De Bello vind ik een veel voordehandliggender keuze: Veel meer tijdperken (vanaf 1910-1958, 1985-nu). en bovendien een HSM-locomotief. Maar goed. het spaart mij weer wel geld uit.

Misschien komt de NS 7700 nog wel eens bij Artitec (laten we het hopen! (y)). Al kan ik mij voorstellen dat het technisch gezien lastiger is om een mooie NS 7700 in 1:87 te maken omdat deze loc veel kleiner is. Ik zie zelf niet zo snel voor me waar in je in zo'n klein locje ook nog eens een decoder en eventueel luidsprekertje zou kunnen plaatsen..... ?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2016, 17:03:06 »
Dat is efficiënter restaureren! Hoewel.... je moet natuurlijk rekening houden dat geen enkel rijtuig, ook al zijn zij van dezelfde serie of bouwjaar, identiek is. Het ligt maar net aan de "mood" van de timmerman hoe iets uitgevoerd werd. Over de remmen enz, dat zal wel meer identiek zijn uitgevoerd. Maar goed, ik praat vanaf een bureaustoel. Bij de MBS moesten alle rijtuigramen van de Belgische rijtuigen, hoewel zij identiek leken, genummerd worden. Elk schuifraam paste alleen op de identieke plek in het rijtuig.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2016, 13:04:31 »
Je kunt er op rekenen dat dat hier net zo is. Zelfs houten materieel uit de jaren 30 vertoont die eigenschap.

Dirk

guest7823

  • Gast
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2016, 14:13:07 »
Ga d'r maar vanuit dat die bakken grotendeels "vernieuwbouw" gaan worden. D.w.z. helemaal uit elkaar en vanaf de framebalken opnieuw opgebouwd. Dus dan kan alles weer lekker maatvast worden  ;)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2016, 15:19:06 »
Volgens de verspreide illustratie van de drie levensfasen van het rijtuig is dat niet zo ;-)

Jammer, ik hou wel van het gekraak van oude houten rijtuigen.

Dirk


ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2016, 16:38:49 »
Ik neem aan dat hetzelfde procedé gevolgd gaat worden als bij de andere tram rijtuigen, dus met de extra bodem versterkingen erbij...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4085
Re: Een tram voor Bello!
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2016, 00:39:53 »
Je kunt er op rekenen dat dat hier net zo is. Zelfs houten materieel uit de jaren 30 vertoont die eigenschap.

Dirk
En dat heeft nog lang geduurd voordat alles werkelijk gelijk en uitwisselbaar werd.

Naar het schijnt had men bv met de revisie van ICR naar ICRm vaak de grootste moeite met vooraf gefabriceerde materialen, er sommige rijtuigen bleken gewoon 10 cm langer te zijn dan anderen...

Zo'n zelfde iets schijnt gebeurd te zijn toen de de bouw van Plan V overging van Werkspoor naar Talbot, die laatst kregen expliciet de opdracht zich eraan te houden dat onderdelen uit wisselbaar moesten zijn. Dus dat ene tafeltje moest overal passen, ipv dat dat tafeltje pas gemaakt werd in het werk...