Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Reinier Z.
Vandaag om 21:54:08
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:38:47
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 381859 keer)

Fritsprt

• Offline Offline
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #420 Gepost op: 26 June 2016, 11:51:08 »
@Frits
Ja dat kan ook. Waar heb je die vandaan?

??? Ik had de link er in gezet. Bij deze de link nog eens (y) ;D

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 26 June 2016, 11:53:25 door Fritsprt »
Groet Frits

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #421 Gepost op: 26 June 2016, 12:10:24 »
@Frits
Ja stond er in. Over het hoofd gezien. :-\

jowi

• Offline Offline
« Reactie #422 Gepost op: 26 June 2016, 17:00:06 »
Ik begrijp die 2 adressen 1000 en 1001 niet.

Ik zie dat als ik adres 1000 selecteer mbv de multimaus, dat de mardec in configmode  raakt (als die in runtime mode is), en als ik tijdens runtime 1001 met de multimaus verander, worden de settings nog een keer gesaved. Ik begrijp niet waarom... is dit een dcc eis/feature die ik niet ken?

Waarom zou ik mbv een dcc commando de mardec's settings willen saven, en waarom zou ik via een dcc commando de configmode aan willen zetten, als ik daarna vervolgens met putty en toetsenbord verder moet voor de settings?

De settings worden toch ook gesaved zodra ik mbv Putty de configmode verlaat? Dat is toch voldoende?

Een hoop vragen ;)

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #423 Gepost op: 26 June 2016, 23:23:05 »
@Jowi,

Maar al die vragen zijn al een aantal malen beantwoord in dit draadje.

Citaat
Bij mij werkt het wel, verschil kan zitten in de hardware. Ik heb een originele uno
Maar kun je dan ook nog commando's ingeven?

Citaat
als ik tijdens runtime 1001 met de multimaus verander, worden de settings nog een keer gesaved
Hoezo 'nog een keer'? Met adres 1000 wordt er NIETS gesaved. MARDEC wordt alleen maar in configmode herstart.
Dat was t/m versie 2.1 de enige methode. De 'C'-toets methode is pas in versie 2.2 toegevoegd.

Citaat
Waarom zou ik mbv een dcc commando de mardec's settings willen saven
Zelfde denkfout als bij Henk? Zie hiervoor. Het save-commando slaat GEEN Mardec instellingen op. Dat gebeurt ALLEEN in configmode. Het save commando (alleen in bedrijfsstand beschikbaar!) slaat alleen de toestand van de servo's en accessories op zoals ze op dat moment zijn. Dat is dus heel iets anders dan configuratie instellingen.
Voorbeeld: als een accessory type double steady voor een seinpaal een rood licht heeft op moment van 'saven' zal MARDEC bij een herstart in bedrijfstoestand dat sein ook weer op rood zetten.

Citaat
De settings worden toch ook gesaved zodra ik mbv Putty de configmode verlaat?
Dat is nou precies je denkfout. Je verwart de toestand van een servo/accessory met z'n configuratie.
Toestanden worden verandert in bedrijfstoestand en instellingen worden verandert in configmode.
Bovendien is het niet juist dat de instellingen worden gesaved bij verlaten van de configmode. Dat heb ik hiervoor toch ook al aan Henk uitgelegd. Dat gebeurt per pin!

Nico

jowi

• Offline Offline
« Reactie #424 Gepost op: 27 June 2016, 00:27:19 »
Ik denk dat we een beetje langs elkaar praten. Ik begrijp niet waarom je daar een 2 tal dcc adressen voor nodig hebt... Dat gebruik van dcc adressen impliceert dat je dus ZELF actief dat commando moet geven (op adres 1001) bijv. met een multimaus? Of is dat iets wat je centrale automatisch doet als de spanning uit gaat ofzo? Is het deel van een dcc standaard die ik niet ken of waar ik geen weet van heb?

Ik heb de code nu aangepast zodat die 2 adressen niet gevraagd, gesaved en/of opgehaald worden, en ik merk geen verschil in werking... allles doet het nog prima.

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #425 Gepost op: 27 June 2016, 08:54:00 »
Ja natuurlijk moet je die twee adressen zelf ingeven via dcc-centrale, handregelaar of computerprogramma. Hoe anders?
Heeft niets te maken met de dcc standaard. Het enige bijzondere is dat MARDEC die adressen voor zichzelf gereserveerd heeft en dus niet bruikbaar zijn voor servo's en accessory's.
Het 'save'-adres kun (moet niet!) je bijvoorbeeld gebruiken alvorens je baan af te sluiten.
Het 'config'-adres moest je t/m versie 2.1 gebruiken om naar configmode te gaan. Vanaf 2.2 kan dat ook met de 'C'-toets.
En natuurlijk werkt alles nog goed als je die adressen in MARDEC niet meer gebruikt. Er is immers geen noodzaak om ze te gebruiken. Alleen ontzeg je dan jezelf de functie van het 'save'-adres. Maar in plaats daarvan kun je ook in je computerprogramma een initialisatie procedure uitvoeren bij het opstarten van de baan. Het is een keuze.

Nico
« Laatst bewerkt op: 27 June 2016, 09:00:18 door NTeering »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #426 Gepost op: 27 June 2016, 10:11:19 »
Ja precies... ik begrijp nu de gedachte er achter. Ik zou er zelf niet op deze manier voor gekozen hebben.
Het lijkt mij dan logischer, als je zou willen dat alles na uitzetten (of kortsluiting!) weer terug zou gaan naar de staat waar het vlak daarvoor was, om dan telkens als de status van een uitgang wordt veranderd, die meteen in de EEPROM op te slaan, en bij opstarten die status weer uit te lezen. Dat geeft dan wel veel meer EEPROM schrijfacties, en die dingen zijn 'beperkt houdbaar', er is een grens aan het aantal keren dat je er in kan schrijven ;) ik weet niet of dat dan wel zo'n goed idee is...

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #427 Gepost op: 27 June 2016, 11:33:09 »
Uiteraard heb ik dat ook overwogen. Maar dat gaat wellicht inderdaad teveel schrijfacties kosten.
Daarom is er voor de 'save'-optie gekozen.
In configmode wordt er natuurlijk wel een hoop geschreven. Maar configureren is een eenmalige zaak en daarna ben je doorgaans alleen in bedrijfstoestand.

Nico

jowi

• Offline Offline
« Reactie #428 Gepost op: 27 June 2016, 23:09:28 »
Hoe dan ook, het is in ieder geval een mooi stukje werk (y)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #429 Gepost op: 29 June 2016, 18:38:48 »
Als leek op het gebied van elektronica een vraag: hoe sluit ik de servo's aan?
Moet ik daarvoor de stekker van de servo afknippen en de draadjes afzonderlijk vastsolderen?
In de handleiding wordt gesproken over Dupont kabels maar het is me niet duidelijk of deze voor de servo's gebruikt worden of alleen voor de analoge toepassingen (zie pagina 4 van de handleiding)

Alvast bedankt voor de reactie.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

jowi

• Offline Offline
« Reactie #430 Gepost op: 29 June 2016, 19:37:13 »
Ik vind dat ook wel een nadeeltje; ik zou bijv. heel graag het eerder getoonde shield/board willen zien met 3 polige stekkers voor de 1e 8 servo's, zodat je de servo's er direct op kan prikken, aangezien ik het ding 100% voor servo's met frogrelais wil gaan gebruiken, al die effect uitgangen heb ik niet zo'n behoefte aan in 1e instantie. Misschien ga ik zelf een poging wagen voor een dergelijk board, lijkt me ook wel eens leuk om te doen.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #431 Gepost op: 29 June 2016, 20:24:35 »
Je zou volgens mij de print van de AdServo van Timo Engelgeer kunnen toepassen. Daar kan je 8 servo's op 3 polige headers prikken/aansluiten. De uitgangen voor je relais moet je er dan zelf bij bastellen.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 29 June 2016, 20:26:25 door Fritsprt »
Groet Frits

NTeering

• Offline Offline
« Reactie #432 Gepost op: 29 June 2016, 23:30:21 »
@AlbertG
Je sluit de servo's in principe geheel met Dupont kabels aan.
De servokabel verleng je met Dupont kabel. Doorgaans is de servokabel toch te kort om direct op de Arduino aan te sluiten
Van die verlengkabel steek je de signaaldraad in de Arduino en de voeding en gnd kun je aansluiten op een verdeelprint met Dupont stekkers:

(foto Henk Boshuyzen)
Het nadeel van deze methode is dat Dupont verbindingen niet zo betrouwbaar zijn. Na een tijdje gaan ze losser zitten.
Veel beter is dan het gebruik van schroefconnectors. Daar kun je prima een Dupont steker in vastklemmen. Zie foto's eerder in dit draadje.
Ook de verdeelplaat kun je beter voorzien van schroefconnectors. Die verbind je eenvoudig met de +5v en gnd van de dcc-print.
En het is inderdaad het beste als je de stekker van de servokabel af knipt en er een drie-aderige kabel aan soldeert en er krimpkous over doet. Het andere eind kun je vertinnen of er een Dupont steker aan solderen of aanklemmen met een speciale krimptang.

@Jowi
Om bovengenoemde reden ben ik geen voorstander van 3 pins connectors op de dcc-print. 8 Is te weinig als je 12 servo's wilt gebruiken.
En waarom dan ook niet 3 pins connectors voor de relaismodules? Die gebruiken immers ook 3-aderige Dupont kabel. Dat is 'discriminatie' ;D
Bovendien geeft het een hele spaghetti van draden.
Als je alleen maar accessory's aansluit heb je er niks aan.

@Frits
De print van de Adservo is niet geschikt omdat:
- Er een Pro Mini gebruikt wordt (Bootloader aanpassen is niet voor iedereen weggelegd)
- Er maar acht servo's op kunnen en geen accessory's
En omdat we niet willen 'bastelen' heeft Servé juist zo'n mooie print gemaakt.

De huidige print is prima geschikt. Er is ook niet echt ruimte voor 3 pins headers. De print zou dan weer bijna opnieuw ontworpen moeten worden.

Mvg
Nico

jowi

• Offline Offline
« Reactie #433 Gepost op: 30 June 2016, 06:26:24 »
Het is maar net hoe je het ding wilt inzetten. Ik ga alleen servo's met puntstukpolarisatie toepassen, dan zit ik aan 8 servo's max. + relais. Gezien de prijs van alles is dat prima... die wirwar van kabels valt denk ik wel mee, het alternatief met het verdeelprintje is alleen maar het verplaatsen van de kabelspaghetti :) relaisaansluiting had ik nog niet aan gedacht, goeie tip. Ik ga er mee aan de slag, uberhaupt erg leuk om te doen, een board ontwerpen! Misschien wordt het niks, zien we dan wel weer.

Er zijn overigens verlengkabels te koop voor de servo's. Al zijn die bijna net zo duur als een losse Arduino ;D
« Laatst bewerkt op: 30 June 2016, 08:08:15 door jowi »

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #434 Gepost op: 30 June 2016, 07:55:03 »
Bedankt voor de reacties. Ik heb servo verlengkabeltjes liggen. Dupont kabels zijn onderweg.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker