Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Stationsplein Baden Baden  (gelezen 343057 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #75 Gepost op: 15 maart 2008, 20:26:46 »
@Peter,

Dat is nu net het verschil tussen jou en simonS zijn tekst. De ene breekt het gewoon af de ander heeft opbouwende kritiek.

De rode bomen zijn vogelbeerbaumen met vruchten erin. De boom is oorspronkelijk groen maar door de vruchten erin(rood) lijkt deze op de foto veel roder dan op de baan.

Het grind rond de sporen is juist licht gehouden omdat straks de rest wel een donkerdere soort grind krijgt. Zelf wil ik niet een geheel donker gat maken waarbij de kleuren op elkaar gaan lijken. Door dit lichte steekt het stations gedeelte straks af van de rest. Al moet ik wel zeggen dat de foto's een indruk geven(ook bij mij dus) dat het niet zo mooi overkomt. In tegenstelling als je de gehele ruimte en opgeving ziet. Het gedeelte is maar een klein stuk van de rest van baan. Totale baan circa 13m2 stationkappen gedeelte nog geen 1m2 meter.
Het station en de directe omgeving moet straks in een oogopslag gaan opvallen. Het paradepaardje van mijn baan zeg maar.

De zendmast zou ik wat verder weg kunnen zetten, maar het grote open stuk achter de zendmast is voor een berg. Daar zijn andere dingen op gepland, hierdoor is er eigenlijk geen plaats voor een zendmast. Maar zal je opmerking over de plaats eens opnieuw meenemen bij de bouw van de berg.

De keien moeten een bergachtig indruk achterlaten. Misschien wat te veel keien gebruikt en had ik het alleen tegen de wanden van de berg moeten gebruiken. Tenminste ik ga er vanuit dat je met zwerfkeien bedoeld de keien dichter bij het station.

Even in het algemeen,  ik bouw mijn baan zoals ik het mooi vind ook al klopt dit niet in de werkelijkheid. De werkelijkheid is niet mijn uitgangspunt, bouw zeg maar een "fantasie" baan.
Dit heb ik tevens vanaf mijn eerste inbreng al vermeld.

Het verhaal over de keien zal ik nog eens goed bekijken.

Dion
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 22:58:18 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »
groetjes Dion

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #76 Gepost op: 15 maart 2008, 20:50:34 »
hoi,

ik vind dat mensen hun mening mogen uiten maar zoals SimonS dat doet vind ik het echt niet kunnen. ik vind het gewoon onbeschoft

ik vind het een mooi project en blijf dat vinden
veel succes verder en dat het maar iets moois mag worden

SimonS

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #77 Gepost op: 15 maart 2008, 21:03:39 »
Dat mijn reaktie geen reakties zou opleveren, zou natuurlijk naïef gedacht zijn. Vandaar dit 'naschrift'.

Ik gebruik het woord "bekoren". Dat staat voor: charmeren, aantrekken, bevallen, boeien.
Ik zeg dus niets meer dan dat het mij niet aanspreekt. En ik geef aan wat mij niet aanspreekt (zwerfkeien, hout, schors, felle kleuren).

Maar ik ga niet vertellen hoe het wel zou moeten, ik heb gelezen in een van zijn eerste berichten dat het zijn fantasie-model-bouw-wereld is. Prima !
Elke tip ter "verbetering" kan dan ook beschouwd worden als -negatieve- kritiek op de bouwwijze van deze modelspoorbaan.

En betekent e.e.a. dat ik niet mag zeggen dat deze modelspoorbaan mij niet aanspreekt ?

Daarom schreef ik nadrukkelijk dat hij er vooral zelf van moet genieten. En volgens mij gebeurt dat in grote mate, en dat vind ik heel fijn voor de betrokken persoon, houden zo !
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 22:58:09 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #78 Gepost op: 15 maart 2008, 21:22:08 »
Citaat:
"Omdat je een andere stijl hebt is het altijd weer leuk als er nieuwe plaatjes langskomen"

.... maar dit was echt de laatste keer dat ik deze topic heb aangeklikt.

ah oh je hebt gereageerd

WillemNS

  • Gast
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #79 Gepost op: 15 maart 2008, 21:25:24 »
Pff.. Johan dit is uitleg en dat is goed dat hij dat doet om nog meer misverstanden te voorkomen.

Willem

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
  • gevorderd beginner
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #80 Gepost op: 15 maart 2008, 21:26:16 »
ja maar toch

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #81 Gepost op: 15 maart 2008, 22:59:56 »
Zullen we het hierbij laten? Ieder heeft zijn eigen belevingswereld, opbouwende kritiek is natuurlijk altijd welkom en daar moet je ook zeker tegen kunnen als je hier je bouwsels plaatst. Zolang we met respect voor elkaar discussiëren mag er veel ;)

Nu aub terug naar de baan van Dion.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #82 Gepost op: 15 maart 2008, 23:10:50 »
Oke,

SimonS geeft zijn uitleg van zijn bedoeling wat betreft zijn beleving van mijn baan.
Echter blijf ik erbij dat de wijze waarop hij deze brengt geheel buiten sporig is.
Het gaat mij meer om de "toon" dan iets anders. Verder hecht ik geen enkele waarde aan zijn uitleg.

Verder sluit ik mij aan bij Peter van der Leek.

Dion
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2008, 23:38:26 door dion »
groetjes Dion

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #83 Gepost op: 16 maart 2008, 10:47:55 »
Echter blijf ik erbij dat de wijze waarop hij deze brengt geheel buiten sporig is.

Buitensporig gedrag op een modelspoorforum...  ;D ;D ;D

Zullen we t nu weer gaan hebben over de baan? Want daar gaat t over dacht ik...
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #84 Gepost op: 16 maart 2008, 11:09:26 »
Nu écht weer on-topic, anders moeten we maatregelen nemen. Het is niet de bedoeling om na een ingreep nog door te gaan...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #85 Gepost op: 04 april 2008, 16:25:18 »
Na een tijd niet te hebben gebouwd aan de treinbaan zelf is het toch weer zover dat er wat is ontstaan.
Andere werkzaamheden waren even nodig om de zaak netjes te kunnen opslaan/opruimen.


Als eerste heb ik eens wat eenvoudige kastjes inelkaar geschroeft. Zo kon ik het rijdend materiaal weer netjes opbergen. Want de hoeveelheid liep uit de hand en lag maar rond te slingeren en dat is toch eigenlijk niet de bedoeling.


Centraal punt ergens onder de baan.


Centraalpunt van 4 blokken, waaruit de verdeling naar de andere punten gaat.

Dit zijn blokken die je op een rails kunt klikken. De blokken hebben aan een kant een aansluiting voor een 24 aderige connector en aan de andere kant printplaatkroonstenen die genummerd zijn. Het geheel zit op een printplaat.
Zo heb ik een centraalpunt gemaakt met 4 van deze blokken, op centrale punten ergens anders onder de baan hangen deze blokken ook.
In een map houd ik bij welk aansluiting wat is en waar deze naar toe gaat.





Dit is de wisselstraat die er voor zorgt dat ik mijn station in kan of kan wisselen van baan.
Er zijn nog enkele houten muren te zien maar die zullen in de toekomst meer worden overdekt met islandmos enz. Dit heb ik nog niet geheel gedaan omdat de bovenzijde waar de huizen op staan nog niet is gestrooid.
Het islandmos moet dan over de rand naar beneden "groeien".

Dion
« Laatst bewerkt op: 04 april 2008, 16:28:01 door dion »
groetjes Dion

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #86 Gepost op: 07 april 2008, 10:01:39 »

Even in het algemeen,  ik bouw mijn baan zoals ik het mooi vind ook al klopt dit niet in de werkelijkheid. De werkelijkheid is niet mijn uitgangspunt, bouw zeg maar een "fantasie" baan.


Dion

En dat is waar het in een hobby om draait...het is jouw hobby, en jij doet wat je leuk/mooi vind, het is aardig als anderen het ook leuk of mooi vinden, maar niet het belangrijkste, je moet er zelf plezier aan beleven...

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #87 Gepost op: 08 april 2008, 21:59:35 »
Nu écht weer on-topic, anders moeten we maatregelen nemen. Het is niet de bedoeling om na een ingreep nog door te gaan...

Meer zeg ik niet....


Ziet er trouwens mooi uit! Altijd leuk om een baan te zien groeien! Kben blij dat ik mijn baan niet zo uitgebreid beveilig...al die draden...  :-| Kword al gek bij de gedachte dat allemaal te moeten solderen!
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #88 Gepost op: 09 april 2008, 15:04:55 »
@Amber,

Ben ook geen held in solderen, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.

Werk zoveel mogelijk met klem of schroef verbinding. De draden voorzie ik dan van een adereindhuls. Zijn de witte hulsje die je ziet die in de groene blokken zijn gestokken.
Werkt goed en storings vrij.

Alleen de 24 aderige connectors is nogal wat gesoldeer, maar daar heeft een neef van mijn vrouw een "trukje" aan mij uitgelegd.

Dion
groetjes Dion

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Stationsplein Baden Baden
« Reactie #89 Gepost op: 27 april 2008, 17:45:54 »
Even een tijdje niet kunnen werken aan de baan wegens tijd gebrek. Van de week hoop ik weer een aantal dagen wat meer te kunnen doen.


Van karton een aantal verkeersborden gemaakt voor straks langs het spoor. De getal voor de snelheid moet ik er nog inzetten.
Van de week zullen er nog meer worden gemaakt en tevens voorzien zijn van paaltjes. Maar daarvoor moet ik nog even kijken wat ik gebruik en hoe te bevestigen.


De rots is nu voorzien van een laag roodband vermengt met houtlijm.
Of ik de zaak nog wat glad schuur weet ik nog niet, vind de roodband vrij grof aangebracht. Maar de grofheid laat ook weer de grofheid van de natuur zien.
Op de rots komt straks een kasteel/burucht te staan.


De achterzijde van de stationskappen worden voorzien van een grijze ballastbeding. Dit doe ik tot aan de overkant van de plank.
Je ziet al enkel bovenleidingsmasten naast een baan staan, de baan er naast wordt straks ook van masten voorzien.



Hier heb ik gekozen voor een bruine bedding. Om zo wat kleur verschillen te laten ontstaan.


Een aantal open bakwagens voorzien van kolen en grind enz. De lossers die ik bezit en niet zijn voorzien van belading komen ook nog aan de beurt.

Dion
« Laatst bewerkt op: 27 april 2008, 18:52:29 door dion »
groetjes Dion