Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:17:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19

Auteur Topic: SMD leds - 50 shades of white?  (gelezen 4468 keer)

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
SMD leds - 50 shades of white?
« Gepost op: 21 January 2016, 17:56:59 »
Ik ben zo langzaam aan vrijwel al mijn materieel aan het voorzien van interieurverlichting. De Digikeijs LED strips zijn natuurlijk erg mooi, zeker hun Digitale ledstrips.

Nu ben ik aan de gang geweest om flexibele strips van SMD leds te voorzien, een stuk goedkoper maar de warmwitte leds die je bij bv. zelfbouwsetjes van eBay krijgt, zijn toch een stuk witter dan de leds op de strips van Digikeijs.

Ik was erg benieuwd of iemand weet of SMD leds ook los in die warm wit-variant te koop zijn (of zijn ze bijvoorbeeld van een druppeltje gele verf voorzien) en het verschil in "witbalans" kunnen tonen/uitleggen.
Dat er veel varianten te koop zijn laat onder andere Domburg Train Support zien.

Een rijtje van "koudst" wit naar "warmst" wit zou mij al enorm helpen.
Vooral het verschil tussen "Sunny warm wit", "Goud wit" en "warm wit" is mij onduidelijk. 

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
Re: SMD leds - 50 shades of white?
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2016, 18:06:48 »
Op deze site (winkel) staat een mooi stukje over de LED kleuren. Ook de verschillende tinten wit.
www.ledtuning.nl/nl/over-led-kleuren
Als je een beetje betrouwbaar adres hebt die weet waar zijn LEDs vandaan komen dan staat daarbij ook vaak wel de golflengte en/of kleur temperatuur.
Johan

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2016, 18:07:14 »
Ik was erg benieuwd of iemand weet of SMD leds ook los in die warm wit-variant te koop zijn (of zijn ze bijvoorbeeld van een druppeltje gele verf voorzien) en het verschil in "witbalans" kunnen tonen/uitleggen.

Jep, die zijn in warmwit variant te krijgen. En ja ze kunnen gewoon worden voorzien van een drupje gele verf (ik gebruik daar tamiya clear yellow X-24 voor, zie bijvoorbeeld: Poggendam: Lokloods) Daarmee kan je de kleuren iets aanpassen naar wat geliger tint als je dat nodig acht.

groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2016, 19:01:33 »
Ik ben zo langzaam aan vrijwel al mijn materieel aan het voorzien van interieurverlichting. De
Een deel heeft te maken met de golflengte van het uitgezonden licht, het andere met de kleurweergave van de LED. Een andere hoofd-golflengte (de kleur waar het meeste licht van uitgezonden wordt) bepaalt grotendeels de kleur. Een beroerde kleurweergave (de verschillende kleuren die een LED uitzend, het is er nooit 1) kan ook veel verschil maken.
Een rijtje van "koudst" wit naar "warmst" wit zou mij al enorm helpen.
Vooral het verschil tussen "Sunny warm wit", "Goud wit" en "warm wit" is mij onduidelijk.
Helaas. Daar zijn geen definities van. Elke fabrikant doet waar hij zelf zin in heeft. Pas in de hogere segmenten (Philips, Lumotech, Cree, Barthelme) kun je verwachten dat de termen vrijwel gelijk licht opleveren, maar bij losse LEDs heb je er vaak niets aan (helemaal niet bij de meeste China-meuk)

Het belangrijkste is de golflengte van het uitgezonden licht. De kleurtemperatuur bepaalt de rest: alles tussen de 2700 en 3000 graden Kelvin wordt over het algemeen 'warm wit' genoemd.
Alles rond de 5600 Kelvin is 'helder wit' of 'zonlicht' (wat dus waarschijnlijk het meest in de buurt komt van Sunny White)

Alles ertussenin: joost mag het weten. Maar helaas, zoals gezegd: golflengte zegt niet alles. Mijn Philips-LEDspots die ik gebruik in m'n kamer geven een prima warm licht met goede kleurweergave, waarbij de spots (even uit m'n hoofd) op 2700 Kelvin gespecificeerd zijn. Beneden in de huiskamer hangen ook enkele LEDlampen, maar van andere fabrikanten, echter met dezelfde kleurtemperatuur. De kleurweergave daarvan bleek om te huilen naast die van mij: meerdere kleuren werden vies en grauw.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2016, 19:03:33 door Menno »

Haradigi

• Offline Offline
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2016, 22:46:39 »
Hi Ronald,

Ik gebruik veel witte LE;s en maak je zachter (of geler)  van kleur d.m.v. diverse blanke nagellak.
Mijn losse LED's koop ik via Farnell (Altijd zijn daar de specs aanwezig)

Groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 24 January 2016, 14:50:49 door Haradigi »

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2016, 22:57:33 »
Bedankt voor de links en de tips  (y) meestal zijn er inderdaad geen datasheets aanwezig bij de setjes en losse smd leds op eBay.
In het weekend maar eens op zoek naar de clear verf van Tamiya, die had ik nog niet eerder (bewust) gezien.

Ik zat er ook nog aan te denken om met micro kristal klear en voedingskleurstoffen te experimenteren. Iemand daar al ervaring mee?

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2016, 18:29:30 »
Clear Yellow gevonden, de eerste laag opgedroogd geeft helaas een wat meer koud-groene tint dan warm wit.
Dit is wel op een "bolle" LED. Eens zien welk effect een tweede laag heeft...

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2016, 19:02:53 »
Ik vind zelf de leds van faller een hele fijne kleur geven,
Deze zijn echter wel aan de prijs (faller 180653)
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1115/atid.2627/ecm.at/5-LEDs-warm-wei%C3%9F.html

Voor het belichten van gebouwen zoals de molen vind ik zelf de oplossing van viesmann netjes,
Maar ook weer aan de prijs,
Ik heb zelf de bovenste, met een "ouderwets" lampje, deze kan ik dan dimmen naar behoefte.

Groeten Barry

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2016, 19:09:32 »
Grappig dat je die noemt Barry. Bij de foto van de verlichte molen gebruik ik zowel de gloeilamp als de LED versie (die dus erg kil licht heeft) van de hoge Viessmann 6331 "Flutlichtstrahler"

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2016, 20:41:43 »
Clear Yellow gevonden, de eerste laag opgedroogd geeft helaas een wat meer koud-groene tint dan warm wit.
Dit is wel op een "bolle" LED. Eens zien welk effect een tweede laag heeft...

Inderdaad het kan zo zijn dat je wat meer lagen moet geven om wat meer kleur te geven. Het is wat experimenteren ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2016, 20:48:14 »
Wat is er dan mis met de gloeilamp? Nog eentje erbij misschien  ;D

Ik vind ze zelf heel mooi licht geven, en in dit formaat is het verbruik qua stroom toch niet zo erg groot?
Net als levensduur , ik heb sommige gloeilampjes al 15 jaar, doen het nog steeds haha

Groeten Barry

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2016, 21:09:09 »
De lichtsterkte bij 14V is bij de LED-variant veel beter, heb nu een gele led in de LED variant gesoldeerd en dat ziet er ook niet slecht uit vind ik zelf. Heeft een beetje natrium-lamp uitstraling op die manier. Het probleem bij de LED-variant is ook dat hij "onderhoudsloos" is. Je draait er niet zomaar even een gloeilampje in.

Faller heeft dat wel mooi opgelost met hun led lampjes. Mooi warm en kan je in de oude fitting draaien., die gebruik ik voor de huisjes.

De bedoeling was voor de molen ook een beetje zoals onderstaand:
Molen de Eersteling, Hoofddorp by Nikolaos, on Flickr

De vraag stelde ik vooral voor rijtuigverlichting, maar niet-SMD formaat experimenteert wat makkelijker :D
« Laatst bewerkt op: 23 January 2016, 21:10:47 door Brs »

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2016, 13:08:21 »
mss eens rondsnuffelen op aliexpres. 3.20 euro voor 5 meter ledstrip in alle mogelijk kleurvarianten.Kan je desnoods zelf je leds er af solderen of je besteld daar enkel de leds.Gewoon de juiste kleurwaarde zoeken.
Greetings,salutations,groetjes,

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2016, 15:02:30 »
Ik was al op zoek naar flexibele ledstrips. Deze heb ik ooit in een setje op eBay gekocht. Deze kan ik echter niet los vinden.
De warmwitte SMD leds die hierbij zitten die vind ik nog te wit.

De 5 meter ledstrips heb ik ook in een paar rijtuigen ingebouwd, deze zijn echter duidelijk van mindere kwaliteit en zitten vaak te dicht op elkaar. Ze willen ook nog weleens (behoorlijk) verschillen in helderheid.

GertW

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2016, 22:53:36 »
Ik heb met de kerst een paar doosjes LED verlichting bij de Action gekocht, warm-wit.
Voordeel: er zitten al draadjes aan en ze kosten weinig, 100 st. voor ca. 4,- Euro.