Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:42:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: HO baan als leertraject  (gelezen 10804 keer)

Ruben Koops

• Offline Offline
HO baan als leertraject
« Gepost op: 17 January 2016, 14:15:14 »
Dit wordt mijn eerste treinbaan. De baan zou voordienen als leertraject. Voor als we zouden verhuizen en een grotere baan mogelijk is.
Land: Nederland
Epoche: V VI
Besturing: Treinen digitaal. Wissels ?
Rails: Fleischmann profigleiss
oppervlakte: 2,80x0,95
Wat moet mogelijk zijn:
- simpel rondje kunnen rijden (oa voor zoontje van 2)
- wat rangeer werk
- In delen opgebouw. Zodat ik aan delen kan werken aan de eettafel
- genoeg ruimte voor scenery
Hierbij het baanplan

Rood: station/schaduwstation
Geel: timesaver
Blauw: extra spoor voor 2e goederentrein
Wit: het ovaaltje
Aan de rechterkant sluit het niet netjes aan. Schijnt aan gebogen wissels en SCARM te liggen.
Waarom alleen achter gebogen wissels? Om het aantal te beperken. Als er een grotere baan zou komen wil ik toch de R1 bochten mijden.

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
Re: HO baan als leertraject
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2016, 14:26:22 »
Hoj Ruben,

Ik heb ook het SCARM programma gebruikt, en als het op de tekening niet aansluit, zal het dadelijk in het eggie ook niet aansluiten. Misschien kun je daar met flexrails werken?

Groet,
Johan

gdh

• Offline Offline
    • Station Lemmer
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2016, 15:49:53 »
als je voor de binnenbochten R1 gebruikt (6120 en 6122) en de buitenbochten R2 gebruikt (6125) moet je voor de wissel in de buitenbocht een R1 stukje (6122) plaatsen. voor de onderste bocht moet je dan wel gewoon de nummers 6125 en 6122 gebruiken.
ik kan niet helemaal goed zien welke nummers je gebruikt hebt maar volgens de fleischmann matrix en uit mijn eigen ervaring moet dit dan gewoon goed aansluiten.

Ruben Koops

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2016, 18:13:40 »
Zou zo als ik op andere pc zit even kijken of ik foutje heb gemaakt. Dacht dat ik het goed had gedaan.

Ruben Koops

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2016, 19:46:51 »
Net even gekeken met scarm. Als ik de gebogen wissels gebruik dan wordt de buitenste bocht net wat langer dan de binnenste. Volg fleischmann geometrie

Hiet had ik dus gelezen dat het kan kloppen in scarm dat niet helemaal klopt
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.msg3221485815.html#msg3221485815

Als dat dus klopt kan ik aan de slag om frame uit te denken en hoe de baan in te delen in kleinere delen die dan demonteerbaar zijn.
In maart hopelijk week vrij om de kamer waar baan moet komen aan te pakken en de tafel te maken. En dan kan stukje bij beetje de baan opgebouwd worden (heb maar klein budget)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2016, 19:55:11 »
Er zit altijd wel wat marge in railstukken ;) Het kan inderdaad zo zijn dat het gewoon past.

Succes met bouwen!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2016, 23:06:38 »
hallo,

Ik  zou nog eens kritisch kijken naar de logica van het gele stuk in het railplan.
het lijkt mij niet echt logisch en je gebruikt veel rail om kop te maken en om te lopen.
En ook voor je budget is het geen gunstig sporenplan.
probeer logisch te redeneren wat het nut van en stuk spoor en wissel is.

succes jandcargo

Ruben Koops

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2016, 06:31:05 »
Het gele gedeelte zou een timesaver of te wel een rangeer puzzel zijn. Denk ook wel dat het overkill is op formaat baan en slokt veel budget op.
Ga wat rondzoeken en uitproberen om het kleiner/minder ingewikkeld te maken.
In ieder geval 2 bedrijven/2 sporen voor verschillende goederen wagens. Bv 1 tanks 1 gesloten. En de ruimte om als trein in gevarieerde samenstelling binnenkomt de juiste wagens op goede spoor gezet kunnen worden zonder de hoofdbaan te blokkeren.

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2016, 07:30:28 »
Volgens de FM geometrie moet het stuk met de gebogen wissels gewoon passen (al zijn hieronder de gebogen wissels iets opgeschoven):

Ik heb zelf dezelfde situatie liggen maar dan wel jouw 'binnen' en 'buiten' wissel net omgedraaid. Volgens Scarm past dat net niet (zie het 'passtukje' middenonder) maar in het echt ligt het prima.

Hieronder nog een voorbeeld van de FM geometrie van mijn situatie.

Groet Freek

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2016, 10:56:06 »
Niet alleen bij Scarm speelt dit probleem, ook Anyrail heeft er moeite mee. Of eigenlijk beter gezegd : Beide programma's doen het juist goed, Flm heeft een foutje gemaakt.

In de Anyrail documentatie staat :
Het is een publiek geheim dat de meegebogen wissels van Fleischmann niet precies passen zoals in de catalogus wordt weergegeven. Alle railplanningspakketten hebben daar uiteraard last van. Vandaar deze voorbeelden met AnyRail die u kunt kopiëren en plakken in uw eigen ontwerp. De wissels zijn iets gedraaid zodat het geheel toch goed uitkomt.

Bron : https://www.anyrail.com/system-specific5/h0_fleischmann-profi/h0_fleischmann-profi_nl.html

Sander

Ruben Koops

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2016, 09:36:58 »
Het stukje industie/rangeer stuk kleiner gemaakt.

Stukje gebogen is bedoelt voor trein vanaf links om op te rijden en dan achteruit het andere doodlopende spoor op. Misschien dat er onderste gele spoor aan linkerkant kopspoortje kan gebruiken en recht boven weg.
Voor rangeer/industrie kan ik nog wel wat oefening gebruiken. Blijf nog al is hangen in 1 idee.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2016, 10:32:32 »
Vond de layout met de timesaver toch interessanter als je echt wil gaan rangeren. Nu is het wat wagentjes wegzetten en ophalen  :(

Speel eens met de afstanden tussen de sporen. Sommige sporen echt tegen elkaar leggen op minimum afstand en andere iets verder uit elkaar om een zijbelading te kunnen imiteren. Stop een spoor in een gebouw weg of onder een luifel.
Leg een aansluiting een beetje schuin weg in plaats van steeds parallel aan de plaatrand te werken.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2016, 10:36:31 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ruben Koops

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 January 2016, 09:27:58 »
@Frans Peeters. Met sporen schuin weg leggen snel geen ruimte meer over voor wat woningen. Of zou het rode schaduwstation in heuvel moeten plaatsen en woningen er boven op.

Blijf puzzelen. Heb nog de tijd voor dat baanbouw kan beginnen.En zeker eer materiaal bij elkaar gespaard is.
Het blauwe spoor uit eerste ontwerp is verdwenen en 1 spoor uit de timesaver.

geel industrie. Links 1 spoor dat gebouw in gaat.
Rechts 1 laadperron met overkapping.
Achter station waar alleen stoptreinen zouden stoppen.
De streepjes geven grofweg grens aan industrie en jaren 50 arbeiderswijk.

Aangezien het eerste baan wordt lastig bepalen wat werkt en wat niet.

Zit ook wel te peinzen over kopstation en 2 lagen alleen dan ga ik te hard van stapel. Eerst wisselbediening, logica layout, stukje soldeer werk, scenery etc beter onder de knie krijgen.

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #13 Gepost op: 29 January 2016, 11:16:23 »
Hallo Ruben,
De invulling van de timesaver vind ik geslaagd.
Alleen vraag ik me af of je genoeg ruimte hebt om tussen die "industrie" en het "station" nog een rij woonhuizen in te planten.
Ook de afstand tussen de sporen van je station laten je niet echt toe een perron te plaatsen, tenzij je met slechts 1 relatief smal perron aan het onderste spoor werkt.
Je stationsgebouw, maar eerder een halte, zet je dan best zover als mogelijk naar de rechterkant.
Je kan dan een rijtje echt kleine huisjes tegen het perron naar de linkerkant van de baan plaatsen.
De weg tussen de "industrie" en huisjes kan dan aan de linkerkant tussen de overloopwissels het spoor oversteken.
Aan de rechterkant kan je verder naar beneden werken en in de bocht het spoor oversteken.
Zo krijg je aan de linkerkant de mogelijkheid om een overgang naar een landelijk deel te maken.

Succes met het bouwen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ruben Koops

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 January 2016, 19:26:18 »
Station zou ook alleen halte worden. Achterste 2 sporen "schaduwstation".
Alleen korte stoptrein(en) om werknemers fabriek te brengen. Misschien dat ik in het ovaal de rechte sporen fleischman 6101 (200mm) vervang voor fleischmann 6103 (100mm), zodat buiten ovaal iets meer ruimte is voor weg.